Fritzbox connection lost

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Enough talking, time for action!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Ik heb de Fritzbox aangesloten (volgens de instructies gegeven door Steven_09).

Ter info: Mijn vader heeft nog een telefoon wandcontactdoos liggen, die ik kan gebruiken. Zodoende zou ik mijn telefoonverbinding(en) nog kunnen afzonderen van dat Belgacom NTP 2007 aansluitpunt. Dit zal geen verschil geven op mijn VDSL2 lijn. Enkel de telefonie verbinding zit dan apart aangesloten.

Mijn bevindingen tot nu toe:
1. Alles werkt. VDSL2 signaal opgebouwd. Telefonie werkt ook. Klank is ok (zoals vroeger).
2. Via Speedtest.net behaal ik nu snelheden tot 48 Mbps ! (waar ik vroeger maar 28 Mbps haalde).
3. Ik ben de Zevende dag aan het lopen (via uitgesteld tv kijken, deredactie.be). Het is nu al ruim 60 minuten bezig, zonder onderbrekingen. Daar waar ik vroeger, gemiddeld om de 10 minuten eruit vloog. Dus dat is ook al goed.
4. Maar nu, die errors. Ik heb de "Line Settings" (in de Fritzbox) terug op de maximale settings gezet. En er komen toch nog een een paar errors binnen.

Op 5 minuten tijd had ik iets van een 100 Remediable Errors (FEC). Heb dit eens opgezocht. En blijkbaar kan dit geen kwaad. Mag je die errors negeren. Wel is er één error door de mazen van het net geglipt. Misschien kan ik die error(s) nog laten verdwijnen, door terug met die line settings wat te spelen ?

Zie log in bijlage

Kan ik nog iets verbeteren aan deze opstelling ?
1. Philippe of anderen, krijgen jullie ook soms Remediable Errors (FEC) binnen ?
2. Mijn Fritzbox staat nu heel dicht bij het aansluitpunt (verbonden via RJ11 to RJ45 kabel van 1 meter)
3. Ik heb de Fritzbox via de Belgacom splitter aangesloten. Kan ik die eventueel ook zonder splitter eens proberen aansluiten. Door die bv met één van de RJ11 ingangen van de NTP2007 te verbinden ? (dus zonder splitter erop en geen enkele telefoon kabel meer aangesloten op het groene DSL en blauwe TEL blokje). Of zal dit niet werken ?
4. Een update van de Fritzbox VDSL2 drivers kan misschien ook nog verbetering brengen, maar die zijn officieel nog niet uitgebracht voor de Frizbox 7390.

Aan iedereen, dank voor de nuttige info en hulp.

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
DSL Information.jpg
(136.35 KiB) 1658 keer gedownload
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

* Ja, ik krijg nu ook soms errors (sedert ik op 70 mbps sta), zelfs "non remediable". zie screenshots.
* Blijkbaar heeft de verbeterde opstelling toch positieve invloed (Is je SNR verbeterd in vergelijking met vroeger?)
* Als je de opstelling van Steven hebt gebruikt, dan moet je de splitter gebruiken. Deze zorgt (in jouw) geval voor een volledige scheiding van het DSL en telefonie gebeuren.
* Als je de splitter verwijdert, dan moet je de alternatieve opstelling gebruiken (met de wandcontact doos), maar dat heeft in jouw geval géén enkele zin.
* Ik zou de Line settings schuivers (performance versus stabiliteit) zo laten staan. Je lijn is stabiel (SNR 14dB), er is geen reden om je SNR te willen verhogen (door de snelheid te verlagen). Die "enkele" remediable errors kunnen geen kwaad.

Het voornaamste is dat je snelheid verbeterd is, en dat je geen last meer hebt van die onderbrekingen?
Laat het nu enkele weken op die manier, en hou het in de gaten ??
Bijlagen
VDSL2 spectrum.PNG
(24.17 KiB) 1471 keer gedownload
DSL Info.PNG
(28.87 KiB) 1471 keer gedownload
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dag Philippe,

1. Ik heb een wandcontactdoos in de garage gemonteerd en daarop mijn twee analoge telefoon verbindingen aangesloten (momenteel is enkel de analoge telefoon in de woonkamer in gebruik, maar ik kan later in de TV kamer, nog een analoge telefoon aansluiten). Ik heb telkens op het bruine en witte aderpaar in de wandcontactdoos de telefoondraadjes verbonden.

2. Hoewel de opstelling van Steven ook werkte. Heb ik toch voor een aparte wandcontactdoos gekozen. Waarom ? Op die manier zijn het VDSL2 aansluitpunt (NTP2007) en mijn analoog telefoonnetwerk twee fysisch gescheiden circuits. Het VDSL2 aansluitpunt valt onder beheer van Belgacom, zij kunnen die NTP2007 altijd door iets anders vervangen. Het analoog telefoonnetwerk valt onder mijn beheer. Ik hoef dit enkel via een RJ11 kabel met het uitgaande FON signaal in een VOIP modem te verbinden.

3. In de NTP2007 is nog maar één aderpaar aangesloten (zijnde het inkomende VDSL2 signaal, links onderaan op het zwarte blokje). De rechtse aansluitingen (groene TEL + blauwe DSL blokje) zijn leeg. De jumpers op de VDSL splitter staan beide op off. Via deze splitter (op de NTP2007) is de Fritzbox 7390 aangesloten. De Line settings in de Fritzbox staan op maximum performance.

4. De kabel naar de Fritzbox is op de VDSL splitter (via de RJ11) aangesloten. Zou ik deze RJ11 ook in een gewoon telefoonstekker kunnen duwen en dan zo op de NTP2007 aansluiten ? Ik vermoed van wel, gezien mijn lijn raw copper is, en deze rechtstreeks aan de Fritzbox mag worden doorgegeven. Op de Belgacom helpdesk vertelde men mij indertijd, dat de VDSL splitter steeds op het NTP2007 aansluitpunt hoort te zitten (volgens de handleiding). Zodoende, houd ik me daar voorlopig aan. Maar waarschijnlijk kan (en mag) dit ook anders, op de zwarte markt :wink:

5. Vergeleken met vroeger is (zie DSL informatie in bijlage):
- Mijn SNR verbeterd.
- Mijn internet lijn veel stabieler geworden (geen onderbrekingen tijdens het kijken naar b.v. "De Zevende Dag")
- Het aantal errors sterk gedaald (momenteel zelfs zo goed als onbestaande)
- Mijn download snelheid verhoogt (van 28 Mbps naar 48 Mbps).

6. Ik heb de Fritzbox in een plastieken doosje in de garage gemonteerd (met de nodige grote verluchtingsgaten erin geboord). Op die manier blijft het toestel gespaard van stof (vuiligheid) en mogelijke waterspat (aansluiting tuinslang). De temperaturen van het toestel zijn volgens mij ok. Zie grafiek in bijlage.

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
Energy Monitor.JPG
(15.95 KiB) 3301 keer gedownload
DSL Information.JPG
(46.92 KiB) 1522 keer gedownload
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef:1. Ik heb een wandcontactdoos in de garage gemonteerd en daarop mijn twee analoge telefoon verbindingen aangesloten (momenteel is enkel de analoge telefoon in de woonkamer in gebruik, maar ik kan later in de TV kamer, nog een analoge telefoon aansluiten). Ik heb telkens op het bruine en witte aderpaar in de wandcontactdoos de telefoondraadjes verbonden.
Dit begrijp ik niet zo goed. In principe heb je 2 analoge uitgangen op de FritzBox. Dit lukt niet met één wandcontactdoos?

Je kan in principe de telefoon van de woonkamer en die van de TV kamer op een aparte uitgang aansluiten (op die manier kan je gelijktijdig telefoneren met de 2 toestellen).
Gent32m schreef:4. Zou ik deze RJ11 ook in een gewoon telefoonstekker kunnen duwen en dan zo op de NTP2007 aansluiten ? Ik vermoed van wel, gezien mijn lijn raw copper is, en deze rechtstreeks aan de Fritzbox mag worden doorgegeven.
Juist.
Gent32m schreef:5. Vergeleken met vroeger is (zie DSL informatie in bijlage):
- Mijn SNR verbeterd.
- Mijn internet lijn veel stabieler geworden (geen onderbrekingen tijdens het kijken naar b.v. "De Zevende Dag")
- Het aantal errors sterk gedaald (momenteel zelfs zo goed als onbestaande)
- Mijn download snelheid verhoogt (van 28 Mbps naar 48 Mbps).
Proficiat. Hiermee is nog maar eens aangetoond, dat de beste plaats voor de modem zo dicht mogelijk bij de NTP is. Niet altijd ideaal voor wireless (vb in garage), maar wel voor een stabiele DSL verbinding.
Gent32m schreef:6. Ik heb de Fritzbox in een plastieken doosje in de garage gemonteerd (met de nodige grote verluchtingsgaten erin geboord). Op die manier blijft het toestel gespaard van stof (vuiligheid) en mogelijke waterspat (aansluiting tuinslang).
Wat betreft evacuatie van warmte, kan je de FritzBox beter ophangen, en niet als tafelmodel gebruiken
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dag Philippe,
philippe_d schreef:Dit begrijp ik niet zo goed. In principe heb je 2 analoge uitgangen op de FritzBox. Dit lukt niet met één wandcontactdoos? Je kan in principe de telefoon van de woonkamer en die van de TV kamer op een aparte uitgang aansluiten (op die manier kan je gelijktijdig telefoneren met de 2 toestellen).
Hoe bedoel je ? De Fritzbox heeft inderdaad 2 analoge uitgangen (FON1 en FON2). In de wandcontactdoos heb ik 2 telefoonkabels aangesloten (eentje gaat naar de woonkamer, de andere naar de TV kamer). Iedere kabel heeft een wit en blauw draadje. In de wandcontactdoos, heb ik 2x de witte draad met het bruine contactpunt verbonden en 2x de blauwe draad met het witte contactpunt. Beide contactpunten bevinden zich links van de wandcontactdoos.

Deze wandcontactdoos heeft drie aansluitingen. één 5 polige telefoonstekker en twee RJ11 connectoren. Één van deze RJ11 connectoren heb ik met de FON1 van de Fritzbox verbonden.

Bedoel je, dat ik die andere uitgang op de Fritzbox (FON2) met die andere RJ11 connector (in dezelfde wandcontactdoos) kan verbinden, waardoor ik dan gelijktijdig kan bellen ? Dus over 2 aparte lijnen zal beschikken.

Wil dit dan zeggen, dat wanneer er gebeld wordt, beide toestellen zullen rinkelen en als er in de TV kamer wordt opgenomen. De persoon in de woonkamer nog met het andere toestel naar buiten kan bellen ? Die lijn dus nog vrij is ?

Ik kan dit nu nog niet testen (want ik beschik maar over één analoog telefoontoestel, dat ik in de woonkamer heb aangesloten). Na het aansluiten heb ik wel eens getest, of beide telefoon aansluitpunten rinkelden. En ja, dit was zo. De analoge telefoon rinkelde in de woonkamer. En wanneer ik die verplaatste naar de TV kamer, rinkelde die daar ook.
philippe_d schreef:Proficiat. Hiermee is nog maar eens aangetoond, dat de beste plaats voor de modem zo dicht mogelijk bij de NTP is. Niet altijd ideaal voor wireless (vb in garage), maar wel voor een stabiele DSL verbinding.
Helemaal met je eens. En het is dankzij jou Philippe dat ik op dit idee ben gekomen. Dat ik het "omgekeerd" kon spelen. Ipv mijn VDSL signaal over een telefoonkabel naar de Fritzbox in de woonkamer te sturen (en daar de telefoon via FON1 aan te sluiten). Dit VDSL signaal eerst in de garage af te handelen (om vervolgens het FON1 telefoonsignaal naar de woonkamer door te sturen). Waarvoor dank, voor deze tip.
philippe_d schreef:Wat betreft evacuatie van warmte, kan je de FritzBox beter ophangen, en niet als tafelmodel gebruiken
De Fritzbox stond (net zoals de Bbox2 en Siemens SX762 daarvoor) op de kast. In de plastieken doos, heb ik de Fritzbox wel wat hoger gezet (een breed plastieken blokje onder zijn pootjes). Zodat de warmte lucht, zowel langs onder, boven als op zij naar buiten kan komen. Er zit een groot gat in het deksel bovenaan. Alsook vele verluchtingsgaten opzij. Dus dit zal wel goed komen.

Zie afbeelding (foto van de garage) in bijlage

Edit: De laatste led op de Fritzbox geeft aan, dat ik internet connectie heb. Dit kun je instellen onder System \ Info Display. De eerste led is het VDSL signaal. WLAN en DECT gebruik ik niet.

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
Aansluitingen.jpg
(206.91 KiB) 1356 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef:Bedoel je, dat ik die andere uitgang op de Fritzbox (FON2) met die andere RJ11 connector (in dezelfde wandcontactdoos) kan verbinden, waardoor ik dan gelijktijdig kan bellen ? Dus over 2 aparte lijnen zal beschikken.

Wil dit dan zeggen, dat wanneer er gebeld wordt, beide toestellen zullen rinkelen en als er in de TV kamer wordt opgenomen. De persoon in de woonkamer nog met het andere toestel naar buiten kan bellen ? Die lijn dus nog vrij is ?
Dat bedoel ik inderdaad. Wat jij nu doet is 2 telefoons aansluiten op één analoge uitgang. Waarom denk je dat de FritzBox 2 FONs heeft :)
Je kan zelfs nog een IP telefoon aansluiten (op je LAN), of een Softphone ... dan heb je 3 lijnen, enz ...

Je kan dus eventueel de opstelling van Steven gebruiken voor FON1, en de wandcontactdoos voor FON2 ??
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Je kan dus eventueel de opstelling van Steven gebruiken voor FON1, en de wandcontactdoos voor FON2 ??
Philippe, bedoel je hiermee dat ik 2 aparte lijnen nodig heb ? Dus 2 aparte wandcontactdozen ?

Momenteel zijn de 2 telefoonlijnen samen in één wandcontactdoos aangesloten. Wat gebeurt er als ik de FON1 en FON2 met dezelfde wandcontactdoos verbindt. Waarschijnlijk heeft dit dan geen zin ? Kan ik evengoed enkel de FON1 erop aansluiten.
Gent32m schreef:Wil dit dan zeggen, dat wanneer er gebeld wordt, beide toestellen zullen rinkelen en als er in de TV kamer wordt opgenomen. De persoon in de woonkamer nog met het andere toestel naar buiten kan bellen ? Die lijn dus nog vrij is ?
Dus om deze situatie te bekomen, zijn 2 aparte wandcontactdozen nodig (of één wandcontactdoos en hergebruik van die NTP2007, opstelling Steven).

Groetjes,
Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef:Wat gebeurt er als ik de FON1 en FON2 met dezelfde wandcontactdoos verbind
Dit in ieder geval niet doen!!!
Gent32m schreef:Dus om deze situatie te bekomen, zijn 2 aparte wandcontactdozen nodig (of één wandcontactdoos en hergebruik van die NTP2007, opstelling Steven).
Juist.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Okido, bedankt voor de uitklaring Philippe.

Nog een fijne dag verder.

Groetjes,
Gent32m
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Philippe,

Naar aanleiding van je feedback, ben ik me 2 kleine wandcontactdozen (met 1x RJ11) gaan kopen.

Ik heb iedere telefoonkabel (woonkamer en tv kamer) aan een aparte wandcontactdoos aangesloten. Was wel even zoeken voor de aansluiting (blauwe draad op groen contactpunt, witte draad op rood contactpunt).

De FON1 van de Fritzbox is met de wandcontactdoos van de woonkamer verbonden (waar de analoge telefoon staat). De FON2 heb ik nog niet verbonden met de andere wandcontactdoos. Die kan ik later doorvoeren, als ik ook een analoge telefoon in de TV kamer plaats. Op die manier beschik ik dan over twee aparte telefoonlijnen.

Ik heb ook nog een paar extra verluchtingsgaten in het deksel geboord. De zomer komt er namelijk aan :wink: De temperaturen in de Fritzbox blijven alvast ok.

Zie bijlagen

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
Energy Monitor.jpg
(46.79 KiB) 2571 keer gedownload
Aansluitingen.jpg
(194.45 KiB) 1055 keer gedownload
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

De temperaturen van de fritz zijn ok geef je gaan, maar ik heb nogal stevig de indruk dat het voor de bbox2 precies meer "gepast" is en tijdens de warme dagen (die hopelijk eindelijk eens gaan komen :p) in het vooruitzicht dat deze toch wel eens warm kan gaan worden. Als ik van u was zou ik het toch aanpassen. Als je daar alles wil laten binnenkomen en beschermen tegen waterspatjes en stof dat je misschien een grotere constructie maakt met een "plexi deurtje" er voor. Ik weet nu niet hoe goed het daar geïsolleerd is of hoe snel het daar warm kan worden. Maar als het daar echt warm kan worden onderaan 2 coolertjes voorzien. Die geforceerd koelere lucht van onder naar boven blazen.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hey TiTanium,

1. Die BBOX2 is zelfs nog niet aangesloten :wink:

2. Je kan dit op de foto niet goed zien. Maar de gaten, die in het deksel (van de BBOX2) aanwezig zijn, zijn ook aanwezig in het deksel, waar de Fritzbox zit. Die heeft ook zo een groot verluchtingsgat van boven en extra gaten er rond (als bij de BBOX2).

3. De garage is lichtjes geïsoleerd. Maar warmte en koude kunnen er altijd binnenkomen. Zeker als je de poort opendoet :wink:

4. Ik zal de temperaturen in de zomer zeker in de gaten houden. Voorlopig is alles ok.

Waarom heb ik dan twee plastieken dozen gemonteerd, als je die BBOX2 voorlopig toch nog niet gebruikt ? (hoor ik je misschien al denken).

Dit is uit voorzorg. Vroeger (voor de periode van de Fritzbox) had ik een dual modem opstelling (ik gebruikte de BBOX2 modem, om het VDSL2 signaal in op te bouwen, maar al de rest (VOIP, routering, etc) werd - via een aparte PPOE sessie - in de Siemens SX762 geregeld).

Ik kan de toekomst niet voorspellen. Maar mogelijks plaats ik binnen een paar jaar de Fritzbox terug achter één of andere Belgacom modem. En moet ik wel weer twee modems in de garage kwijt kunnen. Hoe groot die modems gaan zijn weet ik nog niet, maar ik vermoed, dat ze in die doos wel zullen passen (die groot genoeg daarvoor is).

Groetjes,
Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De plastic doos van Gent32m is future proof ...
... klaar voor de FTTH terminal :)
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Gent32m schreef:Vergeleken met vroeger is (zie DSL informatie in bijlage):
(1) Mijn SNR verbeterd.
(2) Mijn internet lijn veel stabieler geworden (geen onderbrekingen tijdens het kijken naar b.v. "De Zevende Dag")
(3) Het aantal errors sterk gedaald (momenteel zelfs zo goed als onbestaande)
(4) Mijn download snelheid verhoogt (van 28 Mbps naar 48 Mbps).
Ik heb deze morgen naar de Coulissen Van De Wetstraat gekeken (aflevering Vandelanotte en De Wever). Echter viel mijn internet verbinding meerdere keren uit. Vrij vervelend. Puntje (2) is dus toch nog niet van de baan.

Situatieschets:
- Wanneer de verbinding uitvalt, kan ik gedurende enkele seconden niet op de Fritz.Box webpagina inloggen (is bevroren).
- Een paar seconden later zie ik onder FritzBox Overview (zie bijlage) de Internet status op NotConnected staan.
- Dit duurt een aantal seconden (tot paar minuten) alvorens een connectie gelegd kan worden
- Soms wordt de connectie gecleared, maar soms ook niet. Ik heb ingesteld dat de dagelijkse disconnect om 3u 's nachts mag gebeuren. Dat doet hij ook. Maar soms meerdere keren per dag. Zie event log in bijlage.
- Fouten doen er zich nauwelijks op mijn lijn nog voor. Behalve een paar in de Central Exchange (zie bijlage in volgend bericht).

Oplossing:
- Ik kan eens proberen de BBOX2 rechtstreeks aan mijn VDSL signaal te hangen en dan dit signaal (via externe PPOE sessie) naar de Fritzbox doorsturen ?
- Er is een nieuwe firmware versie beschikbaar voor de Fritzbox 7390. Zijn de VDSL drivers hierin beter ? Gebruikt iemand deze upgrade al (zonder problemen) ?
- Andere suggesties ?

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
Fritzbox Overview.jpg
(69.88 KiB) 415 keer gedownload
Event Log - Internet Connection.txt
(7.72 KiB) 186 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Gent32m 11 mei 2013, 14:05, in totaal 3 gewijzigd.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Extra bijlagen

Edit: Om de Fritzbox 7390 achter de BBOX2 aan te sluiten, volg ik deze instructies ?
- Verbind LAN poort op BBOX2 met “LAN 1” poort op de Fritzbox.
- Fritz.box webpagina: Internet / Account Information / Settings (Expert Mode):
- Connection type = "Internet connection via LAN 1 from the Connection via"
- Operating Mode: Aanvinken "Establish own Internet connection (NAT router with PPPoE or IP)"
- Account Information: Selecteer "No account information required (IP)"
- Connection Settings: Selecteer "Obtain the IP address automatically (DHCP)"
- Vul in "Upstream" en "Downstream" bereik (voor mijn Internet connection).
- Instellingen toepassen en BBOX2 heropstarten.

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
DSL Information - Statistics.jpg
(131.86 KiB) 1286 keer gedownload
DSL Information.jpg
(156.2 KiB) 1286 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef:Om de Fritzbox 7390 achter de BBOX2 aan te sluiten, volg ik deze instructies
Er zijn eigenlijk 3 manieren om een FritBox aan te sluiten achter een BBox2 (of een andere modem/router, zoals Telenet):
  1. FritzBox instellen als IP Client.
    • In deze opstelling verlies je alle router functies van de FritzBox.
    • Je FritzBox wordt dus een soort extra switch achter de BBox2, en je WLAN een extra AP (zelfde netwerk).
    • Ik zou deze opstelling gebruiken achter een Telenet modem/router Combi.
  2. FritzBox instellen als Router (achter de BBox2).
    • Dit is de manier zoals je hierboven beschrijft.
    • Nadeel is echter de dubbele NAT (router achter router)
    • Indeale opstelling voor een FritzBox achter een Telenet modem-only.
  3. Last but not least: FritzBox een eigen PPPoE sessie laten aanmaken.
    • Dit is wat ik zou aanraden achter een Bbox2.
    • Voordeel: je behoudt alle router functies, en je FritzBox krijgt een publiek IP (geen dubbele NAT).
      Er wijzigt niets aan je intern netwerk (alles blijft zoals nu, alleen je verbinding met Internet verandert).
De werkwijze voor de laatste optie is:
- Account Information: Selecteer hier PPPoE en vul je Belgacom user-id en paswoord.
- Geef je internetsnelheden van je Belgacom abbo (vb 30.000/3.500), afhankelijk van je abbo + BBox modem sync.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Philippe,

Bedankt voor de informatie.
De werkwijze die ik gevonden had in de Fritzbox 7390 handleiding was fout (= geen PPPoE sessie)

Aansluitingen:
- De LAN1 aansluiting (= WAN) van de Fritzbox is met de LAN1 van de BBOX2 verbonden.
- De LAN2 aansluiting van de Fritzbox is met mijn intern netwerk verbonden.

Fritz.Box Instellingen: (onder Internet \ Account Information \ Internet Connection)
- Internet Service Provider = Other Internet Service Provider
- Name = Belgacom PPPoE (of andere naam naar keuze)
- Connection = External Modem or Router
- Operating Mode = Make own connection to the Internet
- Account Information required? = Yes (+ login informatie)
- Data Throughput (Upstream = 6048 kbit/s, Downstream = 50192)

Deze verbinding is geslaagd. Ik ga die nu een tijdje monitoren. Om te zien of ik nog onderbrekingen hiermee ondervind, bij het kijken naar programma's van deredactie.be.

Die firmware update op de Fritzbox 7390 kan ik eventueel ook nog eens uitvoeren. Maar beschikt die over een zoveel betere DSL driver (dan de vorige firmware) ? Iemand ervaringen hiermee. Firmware updates voer ik niet altijd zo graag uit. Soms heb je er meer ellende mee achteraf, dan je ervoor had. En mag je de boel weer terug proberen draaien. Wat niet altijd zo goed lukt (hangt af van het toestel). Bij die Synology DS213+ heb ik daar serieus mee zitten prutsen (tot in een unix terminal toe). :-(

Het enige minpunt, aan deze constructie, is dat die BBOX2 aanzienlijk meer stroom verbruikt. Maar daar kan ik niet veel aan veranderen (vrees ik). De WIFI op de BBOX2 staat alvast niet op (dus dit zal misschien al wat schelen).

Groetjes,
Gent32m
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Gent32m schreef:Die firmware update op de Fritzbox 7390 kan ik eventueel ook nog eens uitvoeren. Maar beschikt die over een zoveel betere DSL driver (dan de vorige firmware) ? Iemand ervaringen hiermee. Firmware updates voer ik niet altijd zo graag uit. Soms heb je er meer ellende mee achteraf, dan je ervoor had
Eerlijk gezegd niet echt iets positief over de "zoveel betere" VDSL modem driver. Buiten wat meldingen dat er een aantal onder ons daarna issues hebben gekregen met de ROP poort heb ik zelf de indruk dat er plots FEC errors enzo optreden, hetgeen ik vroeger nooit had. Alles werkt, heb geen problemen, maar speciaal voor die VDSL driver zou ik dus echt niet upgraden. Er zit nog wel wat extra in waar je misschien wel voor wil upgraden en ik geloof dat philippe ook iets wist te zeggen over de mogelijkheid om de huidige VDSL driver te behouden in de nieuwe firmware...
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef:- Data Throughput (Upstream = 6048 kbit/s, Downstream = 50192)
Hier moet je jouw werkelijke internetsnelheid vermelden, niet je BBox2 modem sync
voorbeeld: Upstream = 3.800 kbit/s, Downstream = 38.000
Deze instelling wordt gebruikt voor de QoS (voor zoveel het waard is). Een getal opgeven dat niet overeenkomt met je werkelijke snelheden heeft geen zin.
fryelectro schreef:maar speciaal voor die VDSL driver zou ik dus echt niet upgraden
Akkoord.
Ik heb de indruk dat AVM nog voortdurend sleutelt aan zijn DSL driver, niet om die te verbeteren voor VDSL2, maar om die compatibel te maken met alle mogelijke (verouderde) ADSL1, 2 ,2+ implementaties wereldwijd. In sommige landen waar de FritzBox verkocht wordt (vb Australië) zitten ze met hele lange en slechte telefooonkabels, oude DSLAMs en sync problemen ...
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Hier moet je jouw werkelijke internetsnelheid vermelden, niet je BBox2 modem sync
voorbeeld: Upstream = 3.800 kbit/s, Downstream = 38.000 Deze instelling wordt gebruikt voor de QoS (voor zoveel het waard is). Een getal opgeven dat niet overeenkomt met je werkelijke snelheden heeft geen zin.
Aangepast naar:
- Upstream = 2300 kbit/s
- Downstream = 48000 kbit/s

Edit: Volgens mijn eerste testen, blijft de VDSL2 verbinding in deze BBOX2 stabiel. Waar de VDSL2 verbinding in de Fritzbox er soms uitlag. Via de Line Settings (in de Fritzbox) kun je kiezen voor MAX stability versus MAX performance. Bij mij stond die op MAX performance. Mogelijks lag daar ook nog wat verbetering. Maar gezien mijn lijn via deze BBOX2 nu stabiel is, laat ik het zo. Een mens kan zo bezig blijven :wink:

Mijn problemen met die Fritzbox en zijn VDSL2 zijn overigens begonnen in de periode dat Belgacom met 50 Mbps uitkwam. Zolang ik nog op 30 Mbps synchroniseerde, was er niets aan de hand.

Groetjes,
Gent32m
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

Dit lijkt wel een "Never Ending Story"...

Ik dacht dat mijn lijn nu 100% stabiel was. Maar dit is ze nog altijd niet. Ook via de BBOX2 valt mijn internet verbinding soms nog weg. Dit kan tijdens het surfen zijn. Of tijdens het bekijken van een video (via flashplayer), etc. Het komt zowel voor op mijn Windows 7 pc als op de Windows XP pc. Dus pc gebonden is het niet.

Mijn netwerk is volledig bekabeld aangesloten (en via switches met elkaar verbonden). De zwakste schakel is mijn verbinding tussen bureau en garage. Die loopt via stroomadapters. Maar tijdens zo een internet uitval, blijft de verbinding tussen beide stroomadapters behouden (volgens de Devolo Cockpit software). In de garage staat de Fritzbox 7390 (= router) en BBOX2 (= VDSL2 modem). Mijn VDSL2 lijn is ok (volgens een meting die userbaser sbghannibal heeft uitgevoerd).

Een paar vaststellingen:

1. Het moment dat mijn internet verbinding wegvalt, kan ik tijdelijk geen verbinding meer met mijn Fritzbox webpagina maken. Is dit normaal ? Immers is enkel mijn internet verbinding weg. En niet mijn IP (routering) functionaliteit. Of zie ik dit verkeerd ? Ik ga de volgende keer eens proberen naar de Fritzbox zijn IP adres te pingen, het moment dat mijn internet verbinding terug uitvalt.

2. Toen de Fritzbox 7390 rechtstreeks op VDSL2 was aangesloten, geraakte ik na een tiental seconden weer op zijn webpagina, om dan vast te stellen, dat de internet connectie verbroken was. En iets later weer opgebouwd werd. Deze herstelling verliep blijkbaar in twee fases. Fase 1 is connectie met de Fritzbox herstellen (= routering ?). Fase2 is connectie met VDSL2 herstellen (= internet).

3. Nu zit de Fritzbox via een PPOE sessie achter de BBOX2. Als de Fritzbox webpagina nu terug online komt, is de internet verbinding nog altijd actief. Ze is daar zelfs (volgens de log files) nooit verbroken geraakt. Vermoedelijk geraakt die VDSL2 verbinding nu in de BBOX2 modem verloren. Maar dit moet ik nog eens verder onderzoeken. Daarvoor moet ik de laptop eens rechtstreeks op die BBOX2 aansluiten. En de logging informatie daar uitlezen (mits die bestaat).

Samengevat:

1. Tijdens het uitvallen van de internet verbinding, verlies ik steevast connectie met de Fritzbox (als router). Hoe dit komt, geen idee.

2. Waarom valt mijn VDSL2 verbinding weg ? Hetzij in de Fritzbox, hetzij in de BBOX2 modem (vermoedelijk). Ik kan hiervoor eens een ticket bij Belgacom aanmaken. Misschien zit er iets in de VDSL2 rob verkeerd ? Of elders, buiten mijn 'huis' (eigen bekabeling) om.

3. Ik vind het nog altijd vreemd, dat deze problemen opgedoken zijn, het moment dat Belgacom zijn snelheid van 30 naar 50 Mbps heeft opgetrokken. Mijn VDSL2 lijn is stabiel (volgens SNR metingen, etc). Toch treden er soms VDSL2 errors op in de CENTRAL EXCHANGE (volgens de oude logging in de Fritzbox). Dit doet me denken aan één of ander probleem in een centrale/rob.

Wat denken jullie ?

Groetjes,
Gent32m
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren heeft een technieker van Belgacom me opgebeld.

Hij vindt enkel een dagelijkse PPPOE disconnect terug, om 3u30 's nachts (die ik zelf zo heb ingesteld). Andere disconnects ziet hij niet. Wat ik vreemd vind, gezien mijn internet verbinding op andere tijdstippen soms ook wel eens uitvalt.

Hij vermoedt dat het aan de Devolo stroomadadapters ligt. Ik ga dit zelf eens nakijken. De volgende keer dat mijn verbinding wegvalt, snel naar de garage beneden lopen en kijken of het @ lampje (verbinding) en DSL lampje op de BBOX2 nog brandt. Is dit niet het geval, neem ik terug contact op met de Belgacom support.

Groetjes,
Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef:Nu zit de Fritzbox via een PPOE sessie achter de BBOX2. Als de Fritzbox webpagina nu terug online komt, is de internet verbinding nog altijd actief. Ze is daar zelfs (volgens de log files) nooit verbroken geraakt. Vermoedelijk geraakt die VDSL2 verbinding nu in de BBOX2 modem verloren. Maar dit moet ik nog eens verder onderzoeken.
Als de VDSL2 verbinding zou wegvallen op jouw BBox2, dan zou je onmiddelijk de PPPoE sessie op de FritzBox verliezen. Gezien je in de logfiles van de FritzBox niets ziet, is dit een teken dat je VDSL2 connectie in de BBox2 niet onderbroken wordt.

Ter controle kan je op de FritzBox de "Info" led verschillende functies geven. Eén van de functies is om de "Info" led te laten oplichten bij een actieve internetverbinding - dus dezelfde functie als het @ lampje op de BBox2 (System > INFO Display > "lights up when an internet connection is active").

Ik denk dat je jouw probleem inderdaad intern moet gaat zoeken (Devolo's?)
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dag philippe_d,
philippe_d schreef:Ter controle kan je op de FritzBox de "Info" led verschillende functies geven. Eén van de functies is om de "Info" led te laten oplichten bij een actieve internetverbinding - dus dezelfde functie als het @ lampje op de BBox2 (System > INFO Display >lights up when an internet connection is active).
Dit staat al zo ingesteld. De Fritzbox bevindt zich ook in de garage. Als ik naar beneden loop, kan ik eens kijken of de lampjes op beide toestellen nog branden.
philippe_d schreef:Als de VDSL2 verbinding zou wegvallen op jouw BBox2, dan zou je onmiddelijk de PPPoE sessie op de FritzBox verliezen. Gezien je in de logfiles van de FritzBox niets ziet, is dit een teken dat je VDSL2 connectie in de BBox2 niet onderbroken wordt.
Ik zal nog eens in die logfiles kijken. Of ik daar een melding van "connection lost" terugvindt. Maar ik dacht het niet.
philippe_d schreef:Ik denk dat je jouw probleem inderdaad intern moet gaat zoeken (Devolo's?)
Op den duur begin ik ook zoiets te vermoeden. Het is alvast vreemd dat ik op zulke momenten ook totaal niet meer aan de Fritzbox kan. Niet enkel mijn internet valt weg, maar ook mijn IP toegang, tot de webpagina van de Fritzbox.

De Fritzbox zit nu achter de BBOX2. Toen de Fritzbox nog rechtstreeks op het Belgacom VDSL2 netwerk was aangesloten. Kon ik na het wegvallen van mijn internet verbinding, gedurende een 10 tal seconden eerst de Fritzbox webpagina niet meer bereiken. Iets later kreeg ik wel terug toegang tot de Fritzbox webpagina, maar zag ik daarop dat er geen verbinding met het internet meer was (internet connection lost). Een paar minuten later maakte hij dan wel terug verbinding met het internet.

In dat geval, kan dit toch niet aan de stroomadapters liggen ? Immers geraakte ik bv wel op de Fritzbox (na een tijdje), dus had ik verbinding (via de stroomadapters) met mijn netwerk. Al lag wel mijn internet op dat moment nog uit (die verbinding moest nog opnieuw gemaakt worden).

Ik moet zeggen, dat ik met mijn "verstand" hier niet goed bij kan. Ik probeer het te begrijpen, de oorzaak te vinden. Heb al veel verbeteringen ondertussen aangebracht. Maar 100% stabiel is mijn lijn nog niet.

Die stroomadapters ga ik proberen 'uitsluiten' (desnoods door tijdelijk een lange netwerk kabel van beneden naar boven eens te leggen, en zo die stroomadapters te omzeilen). Probleem is wel dat de kleine van 15 maanden hier rondkruipt (ondertussen ook beginnen stappen is). Hij prutst nogal graag aan van alles. Het zal misschien een goede technieker worden :wink: Ik zal dus eerst eens moeten zien, wanneer ik dergelijk test scenario hier thuis kan opzetten. Alsook de vrouw niet begint te klagen over die lange kabel die er dan in huis ligt. Ge kent dat wel :wink:

Ik geef het alvast nog niet op.

Groetjes,
Gent32m
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Update:

Het heeft me vele uren werk gekost (om die kabel via gootjes, e.d. mooi afgewerkt te krijgen), maar ik heb geen stroomadapters meer nodig. Er loopt nu een rechtstreekse Cat 6 netwerkkabel van de Fritzbox 7390 naar de switch in de bureau.

Op hoop van zegen...

Als mijn VDSL lijn na al deze doorgevoerde aanpassingen nu nog niet stabiel is, dan ...
heb ik even een muurtje nodig :wink: :bang:

Voorlopig ziet alles er ok uit...

Groetjes,
Gent32m
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

@ Gent32m:
waarom heb je via je kabelgootjes geen extra kabeltje gelegd om het ledje op je Fritzbox ook boven zichtbaar te krijgen ?
Je zou dit eigenlijk ook via de Utp Cat 6 kabel kunnen doen, maar dan heb je twee speciale eco-splitters nodig. Ja dat vergt wel een beetje geknutsel :roll:
Dan kan je boven zien of je internet wegvalt en moet je niet meer naar beneden koersen :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef:Dan kan je boven zien of je internet wegvalt en moet je niet meer naar beneden koersen :wink:
Ik ga ervan uit, dat mijn internet niet meer weg zal vallen nu :-D

Gezien de verbinding nu bekabeld is aangesloten, kan ik altijd op de Fritzbox WebPagina inloggen, en daar zien of er nog internetverbinding is of niet.

Die zwakkere schakel (stroomadapters) is er uit. Er zijn ondertussen al meerdere zwakke schakels uit. Als het nu nog niet werkt, is Belgacom de zwakke schakel. :wink: Of de Fritzbox (maar VDSL2 sync gebeurt via BBOX2, niet de Fritzbox)

Groetjes,
Gent32m
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”