Fritzbox connection lost
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
- Bedankt: 118 keer
Hoi,
Ik ben rechtstreeks op het VDSL2 netwerk van Belgacom aangesloten, via de FritzBox 7390.
Ben hier heel tevreden van. De Fritzbox synct op de huidige maximale 30 Mbps download (28 Mbps in de praktijk).
Echter, zit ik ergens met een vervelend probleem. Mijn internet connectie valt soms uit. Hoofdzakelijk tijdens het surfen.
Gisterenavond had ik deredactie.be opgezet, om de zevende dag te bekijken. Maar dit bleef een paar keer uitvallen (gemiddeld na een 5-tal tot 10-tal minuten). Als ik via google aan het surfen ben, merk ik dit soms ook. Gedurende een bepaalde periode (een paar minuten) is er niets meer bereikbaar (google, yahoo, etc). Iets later komt alles wel terug online.
Ik heb dit voor op meerdere pc's. Zowel desktop pc, HTPC, laptop vriendin. Gisteren (op de HTPC, Windows 7) eens een netwerk schema van de problemen getrokken (toen ik de zevende dag aan het bekijken was). De connectie tussen de Fritzbox (mijn gateway) en het internet was verdwenen. Al de overige apparaten (switches, powerlines) werkten fijn (en waren met elkaar verbonden).
Hoe zou dit komen ?
Heeft er iemand een idee, in welke hoek ik dit verder kan uitzoeken ?
De FritzBox zit rechtstreeks op het VDSL2 netwerk van Belgacom (dus niet met de BBOX2 ertussen). Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben (een verschil in VDSL2 chip ?) Maar dan moeten er toch nog mensen die problemen hebben ?
Groetjes,
Gent32m
Ik ben rechtstreeks op het VDSL2 netwerk van Belgacom aangesloten, via de FritzBox 7390.
Ben hier heel tevreden van. De Fritzbox synct op de huidige maximale 30 Mbps download (28 Mbps in de praktijk).
Echter, zit ik ergens met een vervelend probleem. Mijn internet connectie valt soms uit. Hoofdzakelijk tijdens het surfen.
Gisterenavond had ik deredactie.be opgezet, om de zevende dag te bekijken. Maar dit bleef een paar keer uitvallen (gemiddeld na een 5-tal tot 10-tal minuten). Als ik via google aan het surfen ben, merk ik dit soms ook. Gedurende een bepaalde periode (een paar minuten) is er niets meer bereikbaar (google, yahoo, etc). Iets later komt alles wel terug online.
Ik heb dit voor op meerdere pc's. Zowel desktop pc, HTPC, laptop vriendin. Gisteren (op de HTPC, Windows 7) eens een netwerk schema van de problemen getrokken (toen ik de zevende dag aan het bekijken was). De connectie tussen de Fritzbox (mijn gateway) en het internet was verdwenen. Al de overige apparaten (switches, powerlines) werkten fijn (en waren met elkaar verbonden).
Hoe zou dit komen ?
Heeft er iemand een idee, in welke hoek ik dit verder kan uitzoeken ?
De FritzBox zit rechtstreeks op het VDSL2 netwerk van Belgacom (dus niet met de BBOX2 ertussen). Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben (een verschil in VDSL2 chip ?) Maar dan moeten er toch nog mensen die problemen hebben ?
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3747 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Er zijn 2 mogelijkheden voor verlies van internet:
Om dat uit te maken hebben we wat meer gegevens nodig.
- Je verliest sync (= VDSL2 wordt onderbroken).
- Of je verlies de PPPoE sessie (= internet valt eruit).
Om dat uit te maken hebben we wat meer gegevens nodig.
- Kijk eens in System > Logfile > Internet: hier zie je of je sync ofwel PPPoE uitvalt.
- Kijk ook bij Internet > DSL Information > Statistic: hier zie je een grafiek van de laaste 24 uur (SNR, Errors, re-syncs).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Gent32m
- Elite Poster
Dag Philippe,
Bedankt voor de feedback.
Ik heb 1 log file (Event Log - Internet Connection) en 1 screenshot (DSL Information - Statistics) toegevoegd.
Zie je hier iets meer op ?
Op het screenshot zie ik een error balk (rond 19u gisterenavond, het moment waarop ik naar de zevende dag uitzending keek). Als ik met mijn muis daarover beweeg verschijnt er: "5 Unrecoverable Errors". Meer informatie verkrijg ik daar helaas niet.
In de Log file is sprake van "PPPoE error: Timeout". Maar deze meldingen dateren van do 21 maart en vandaag. Van die fouten gisteren (tijdens het kijken naar de zevende dag) staat daar niets vermeld. Vreemd...
Edit: Ik heb de screenshot opnieuw toegevoegd. De laatste 2 uur, zijn er resp. 5 en 3 Unrecoverable Errors opgetreden. In de log file staat hier terug niets van vermeld.
Groetjes,
Gent32m
Bedankt voor de feedback.
Ik heb 1 log file (Event Log - Internet Connection) en 1 screenshot (DSL Information - Statistics) toegevoegd.
Zie je hier iets meer op ?
Op het screenshot zie ik een error balk (rond 19u gisterenavond, het moment waarop ik naar de zevende dag uitzending keek). Als ik met mijn muis daarover beweeg verschijnt er: "5 Unrecoverable Errors". Meer informatie verkrijg ik daar helaas niet.
In de Log file is sprake van "PPPoE error: Timeout". Maar deze meldingen dateren van do 21 maart en vandaag. Van die fouten gisteren (tijdens het kijken naar de zevende dag) staat daar niets vermeld. Vreemd...
Edit: Ik heb de screenshot opnieuw toegevoegd. De laatste 2 uur, zijn er resp. 5 en 3 Unrecoverable Errors opgetreden. In de log file staat hier terug niets van vermeld.
Groetjes,
Gent32m
- Bijlagen
-
- DSL Information - Statistics.jpg
- (122.04 KiB) 2512 keer gedownload
-
- Event Log - Internet Connection.txt
- (1.94 KiB) 58 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Gent32m 25 maa 2013, 19:32, in totaal 5 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- Gent32m
- Elite Poster
Ik heb nog een paar andere screenshots toegevoegd.
Wat ik alvast vreemd vind, is de vermelding van 50 Mbps doorvoersnelheid (?)
Terwijl ik feitelijk op 30 Mpbs (28 Mbps effectief) sync.
Via SpeedTest.net daarnet een testje gedaan. Ik behaalde 25 Mbps.
Maar heb al hoger behaald (hangt beetje af van het moment, waarop ik die test doe).
Groetjes,
Gent32m
Wat ik alvast vreemd vind, is de vermelding van 50 Mbps doorvoersnelheid (?)
Terwijl ik feitelijk op 30 Mpbs (28 Mbps effectief) sync.
Via SpeedTest.net daarnet een testje gedaan. Ik behaalde 25 Mbps.
Maar heb al hoger behaald (hangt beetje af van het moment, waarop ik die test doe).
Groetjes,
Gent32m
- Bijlagen
-
- DSL - Spectrum.jpg
- (175.84 KiB) 2668 keer gedownload
-
- DSL - Information.jpg
- (148.84 KiB) 2668 keer gedownload
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
- Bedankt: 174 keer
gent,
Dat lijkt inderdaad op stabiliteitsissues. Had je met de bbox2 ook zo'n disconnects?
Ik heb even mijn waarden toegevoegd, eerlijk gezegd ben ik die errors niet gewoon, heb ze nog nooit op m'n lijn gespot: Misschien kan je je lijn iets conservatiever configureren: Plaats hierbij dus de bullets eens allemaal uiterst links en kijk eens wat dat geeft?
(er van uitgaande dat je bedrading/binneninstallatie in orde is)
Dat lijkt inderdaad op stabiliteitsissues. Had je met de bbox2 ook zo'n disconnects?
Ik heb even mijn waarden toegevoegd, eerlijk gezegd ben ik die errors niet gewoon, heb ze nog nooit op m'n lijn gespot: Misschien kan je je lijn iets conservatiever configureren: Plaats hierbij dus de bullets eens allemaal uiterst links en kijk eens wat dat geeft?
(er van uitgaande dat je bedrading/binneninstallatie in orde is)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
-
- Moderator
Ik zie niets abnormaals
- Op de screenshot "Spectrum" zie je de laatse 24 uur een perfect stabiele lijn, stabiele SNR, verwaarloosbaar aantal errors, géén enkele resync.
- Op de screenshot "DSL Information" zie je dat je lijn perfect synct op 50/6, met een SNR van 16dB.
- Meer nog, je modem max is 81584 mbps, dus een verhoging via DLM (naar 60/6 of 70/9) zit er wel in.
- Dat je maar een downlaod haalt van 28 mbs is volledig normaal, je lijn staat "gecapt" op 30mbps download
- In de eventlog zie je wat het probleem is: netjes, om de 96uur krijg je een PPPoE re-connect:
Dit is ook heel normaal, maar natuurlijk vervelend als dat tijdens de dag gebeurt (10:20), en het gebeurt soms dat je 2-3 min. moet wachten tot je een nieuwe sessie krijgt (PPPoE time-out).Code: Selecteer alles
25.03.13 10:24:00 Internet connection established successfully. 21.03.13 10:23:39 Internet connection established successfully. 17.03.13 10:20:50 Internet connection established successfully. 13.03.13 10:20:12 Internet connection established successfully.
- Jouw PPPoE sessie eens herstarten in het midden van de nacht (Internet > Online-Monitor > Reconnect). Nu zal de PPPoE sessie telkens om de 4 dagen op dat zelfde nachtelijk uur opnieuw starten.
- Ofwel de FritzBox dagelijks (vb om 3uur 's nachts) de PPPoE sessie laten verbreken (Internet > Account > tikje zetten bij dagelijks opnieuw verbinden)
- Gent32m
- Elite Poster
Hoi,
Philippe, volgens jou is alles met mijn lijn ok.
Maar dit vind ik zelf wat moeilijk om te geloven.
- Fryelectro heeft 0 errors (op de Fritz!Box) en 0 errors op DSL central exchange.
- Ik heb 12 errors (op de Fritz!Box) en 16 errors op DSL central exchange.
Zie DSL information log (eerder toegevoegd).
Wat betekenen die errors ? (bv op de DSL central exchange)
En waarom krijg ik die errors (en andere FritzBox users niet).
Heb jij ook zulke errors in je Logfile, Philippe ?
Fryelectro, ik zal eens met die Line Settings spelen (ze wat meer naar links opschuiven). Ik heb wel geen idee waar die 3 lijnen voor staan (STN, INP en RFI). Ik zal ze alle drie wat meer naar links opschuiven.
Edit: Met de BBOX2 had ik deze disconnects (en errors) niet. Eventueel kan ik de FritzBox terug achter de BBOX2 hangen. Maar dan moet ik een PPOE sessie opzetten (vanaf die Fritzbox). Hoe dat moet, weet ik niet. Zou ik eens moeten bekijken. Er zat (voor ik de Fritzbox in bezit nam) een Siemens Gigaset SX762 achter de BBOX2.
Groetjes,
Gent32m
Philippe, volgens jou is alles met mijn lijn ok.
Maar dit vind ik zelf wat moeilijk om te geloven.
- Fryelectro heeft 0 errors (op de Fritz!Box) en 0 errors op DSL central exchange.
- Ik heb 12 errors (op de Fritz!Box) en 16 errors op DSL central exchange.
Zie DSL information log (eerder toegevoegd).
Wat betekenen die errors ? (bv op de DSL central exchange)
En waarom krijg ik die errors (en andere FritzBox users niet).
Heb jij ook zulke errors in je Logfile, Philippe ?
Fryelectro, ik zal eens met die Line Settings spelen (ze wat meer naar links opschuiven). Ik heb wel geen idee waar die 3 lijnen voor staan (STN, INP en RFI). Ik zal ze alle drie wat meer naar links opschuiven.
Edit: Met de BBOX2 had ik deze disconnects (en errors) niet. Eventueel kan ik de FritzBox terug achter de BBOX2 hangen. Maar dan moet ik een PPOE sessie opzetten (vanaf die Fritzbox). Hoe dat moet, weet ik niet. Zou ik eens moeten bekijken. Er zat (voor ik de Fritzbox in bezit nam) een Siemens Gigaset SX762 achter de BBOX2.
Groetjes,
Gent32m
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ik heb hetzelfde probleem met een FB7360. Sliders ook volledig naar links opgeschoven, maakt geen reet uit. Anderzijds ben ik dan weer jaloers op jullie beperkte aantal (unrecoverable) errors. Ik heb er ruim 30 per uur en verder een twintigtal disconnects per etmaal
Maar goed, begin mei ga ik naar een andere provider. Hopelijk komt het daar wel goed

MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- fryelectro
- Elite Poster
Dat is natuurlijk echt je allerlaatste optie he. Die bbox2 verbruikt heel wat stroom en dan heb je dus niets aan je fritz.box zijn ingebouwde vdsl2 modem. Langs de andere kant is de setup bbox2 + fritzbox de enige gesupporteerde oplossing als je bij BGC te rade zou gaan. Hoe dan ook, ik vind het vreemd dat je dit met de FB wel hebt en met de bbox2 niet zou hebben... Misschien iets mis met je FB? Het kan geen kwaad om eens met deze diagnose info een ticket te loggen bij AVM (zeg dat je met de BBOX2 geen issues hebt) alhoewel ik vrees dat het niet veel gaat helpen.Gent32m schreef:Edit: Met de BBOX2 had ik deze disconnects (en errors) niet. Eventueel kan ik de FritzBox terug achter de BBOX2 hangen. Maar dan moet ik een PPOE sessie opzetten (vanaf die Fritzbox). Hoe dat moet, weet ik niet. Zou ik eens moeten bekijken. Er zat (voor ik de Fritzbox in bezit nam) een Siemens Gigaset SX762 achter de BBOX2.
edit: Philippe heeft ook zeker een punt als je die disconnects bedoelt om de 4 dagen om 10h natuurlijk

Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- Gent32m
- Elite Poster
Hoi,
Voor alle duidelijkheid. Ik heb geen enkel probleem met een disconnect (1x per dag) van Belgacom.
Maar mijn disconnects komen meerdere keren voor. En dat vind ik soms irritant.
Bv toen ik naar de uitzending van de Zevende Dag keek (die duurde een uurtje). Is die uitzending 5 keer onderbroken geraakt. Ik verloor telkens connectie met het internet. En daar zou ik een oplossing voor willen vinden (indien mogelijk).
In het begin had ik deze problemen niet met de FritzBox.
Groetjes,
Gent32m
Voor alle duidelijkheid. Ik heb geen enkel probleem met een disconnect (1x per dag) van Belgacom.
Maar mijn disconnects komen meerdere keren voor. En dat vind ik soms irritant.
Bv toen ik naar de uitzending van de Zevende Dag keek (die duurde een uurtje). Is die uitzending 5 keer onderbroken geraakt. Ik verloor telkens connectie met het internet. En daar zou ik een oplossing voor willen vinden (indien mogelijk).
In het begin had ik deze problemen niet met de FritzBox.
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
Ik heb ook 0 fouten, zelfs toen mijn lijn op 70 mbps stond.
Vorige week zat ik 2 dagen zonder Internet (VDSL poort in de ROP naar de vaantjes), nu zit ik weer op 30 mbps (en wacht rustig DLM af), natuurlijk ook zonder errors.
Misschien nog een klein beetje geduld tot de nieuwe Firmware uit is (05.50). Ik gebruik de Duitse Firmware, en daar zit een verbeterde VDSL2 driver in (1.68.22.14). Wellicht brengt dit een verbetering ?
Vorige week zat ik 2 dagen zonder Internet (VDSL poort in de ROP naar de vaantjes), nu zit ik weer op 30 mbps (en wacht rustig DLM af), natuurlijk ook zonder errors.
Misschien nog een klein beetje geduld tot de nieuwe Firmware uit is (05.50). Ik gebruik de Duitse Firmware, en daar zit een verbeterde VDSL2 driver in (1.68.22.14). Wellicht brengt dit een verbetering ?
-
- Elite Poster
FritzOS 05.50 is beschikbaar sinds vorige donderdag; staat bij mij al geïnstalleerd op mijn FB7360
- Gent32m
- Elite Poster
Op de AVM Fritz pagina, staat een FRITZ!OS 05.22 (84.05.22) voor de Fritz!Box 7390.
Deze versie dateert van 25 april 2012. Een oude versie dus.
Hoe hebben jullie die laatste versie binnen gehaald ?
Via de ONLINE update (in de fritzbox webpagina) ?
Groetjes,
Gent32m
Deze versie dateert van 25 april 2012. Een oude versie dus.
Hoe hebben jullie die laatste versie binnen gehaald ?
Via de ONLINE update (in de fritzbox webpagina) ?
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
We hebben het hier over de 7390Jack Daniels schreef:FritzOS 05.50 is beschikbaar sinds vorige donderdag; staat bij mij al geïnstalleerd op mijn FB7360
De internationale versie van OS 05.50 is voorlopig alléén beschikbaar voor de 7360.
Ik vermoed dat deze heel binnenkort wel verschijnt.
Er is wel aal een Beta versie in omloop (Australië)...
- fryelectro
- Elite Poster
Hmm ik sta op 5.22 en heb nog nooit errors gezien op mijn VDSL connectie, niet op deze firmware en ook niet op vorige versies.philippe_d schreef:Misschien nog een klein beetje geduld tot de nieuwe Firmware uit is (05.50). Ik gebruik de Duitse Firmware, en daar zit een verbeterde VDSL2 driver in (1.68.22.14). Wellicht brengt dit een verbetering ?
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- Gent32m
- Elite Poster
Update:
In afwachting van de nieuwe FritzBox VDSL driver.
Al heb ik er ook mijn twijfels bij, dat dit mijn probleem zal oplossen...
1. Ik heb bij Line Settings, alle waarden naar links verschoven (= Maximum Stability).
2. De errors blijven komen (zie bestanden in bijlage), maar ik merk er wel nauwelijks niet zoveel meer van ! ? (vreemd)
3. Rond 10u deze morgen (als ik op deze statistieken mag/kan vertrouwen) had ik 139 unrecoverable errors. Vrij hoog (en vreemd). Niet ? Ik vraag me nog altijd af, wat die unrecoverable errors mogen zijn... Jammer dat ik daar niet meer over terug kan vinden.
4. Een kameraad vertelde me dat het misschien met mijn aansluiting te maken kan hebben. Ik weet niet... Mijn aansluitpunt komt in de garage binnen. Daar steekt een splitter op. Vandaar gaat een RJ11 telefoonkabel onder de vloer naar de woonkamer. In de woonkamer zit een telefoonaansluitpunt, hierop loopt een RJ11 kabel naar een Belkin stroomblok (die het signaal filtert), vandaar uit vertrekt een RJ11 naar RJ45 kabel, om dan zo in de Fritzbox toe te komen. Deze afstand bedraagt in zijn totaliteit niet meer dan 4 meter (alle tussen stations inbegrepen).
Offtopic: Een zalig pasen aan iedereen (ik vertrek hier nu naar de familie)
Groetjes,
Gent32m
In afwachting van de nieuwe FritzBox VDSL driver.
Al heb ik er ook mijn twijfels bij, dat dit mijn probleem zal oplossen...
1. Ik heb bij Line Settings, alle waarden naar links verschoven (= Maximum Stability).
2. De errors blijven komen (zie bestanden in bijlage), maar ik merk er wel nauwelijks niet zoveel meer van ! ? (vreemd)
3. Rond 10u deze morgen (als ik op deze statistieken mag/kan vertrouwen) had ik 139 unrecoverable errors. Vrij hoog (en vreemd). Niet ? Ik vraag me nog altijd af, wat die unrecoverable errors mogen zijn... Jammer dat ik daar niet meer over terug kan vinden.
4. Een kameraad vertelde me dat het misschien met mijn aansluiting te maken kan hebben. Ik weet niet... Mijn aansluitpunt komt in de garage binnen. Daar steekt een splitter op. Vandaar gaat een RJ11 telefoonkabel onder de vloer naar de woonkamer. In de woonkamer zit een telefoonaansluitpunt, hierop loopt een RJ11 kabel naar een Belkin stroomblok (die het signaal filtert), vandaar uit vertrekt een RJ11 naar RJ45 kabel, om dan zo in de Fritzbox toe te komen. Deze afstand bedraagt in zijn totaliteit niet meer dan 4 meter (alle tussen stations inbegrepen).
Offtopic: Een zalig pasen aan iedereen (ik vertrek hier nu naar de familie)
Groetjes,
Gent32m
- Bijlagen
-
- DSL Information.JPG
- (53.48 KiB) 2674 keer gedownload
-
- DSL Statistics.JPG
- (46.33 KiB) 2674 keer gedownload
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
als je wil wil ik wel eens naar je lijn kijken
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
- Bedankt: 230 keer
- Recent bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Haal er dat stroomblok er eens van tussen. Misschien interfereert die zodat je signaal soms ondermaats is.
[
Post made via mobile device ]
[

-
- Moderator
Zoals de vorige posters al voorstelden:Gent32m schreef: ... Mijn aansluitpunt komt in de garage binnen. Daar steekt een splitter op. Vandaar gaat een RJ11 telefoonkabel onder de vloer naar de woonkamer. In de woonkamer zit een telefoonaansluitpunt, hierop loopt een RJ11 kabel naar een Belkin stroomblok (die het signaal filtert), vandaar uit vertrekt een RJ11 naar RJ45 kabel, om dan zo in de Fritzbox toe te komen. Deze afstand bedraagt in zijn totaliteit niet meer dan 4 meter (alle tussen stations inbegrepen).
- die Belkin ervan tussen halen, dit is gemaakt voor een telefoonsignaal, niet voor een VDSL2 signaal. Dit heeft géén enkele toegevoegde waarde.
- modem liefst zo dicht mogelijk van de intro.
- 4 meter is geen probleem, maar vermijdt zoveel mogelijk "tussenstations", en als ze er zijn zorg ervoor dat:
- de verbindingen goed zijn (geen roest).
- je géén vertakkingen hebt.
- Gent32m
- Elite Poster
Hoi,
1. Ik heb er nu geen tijd voor. Maar eens ik terug wat meer tijd heb, zal ik eens een paar onderzoeken doen.
2. Philippe, de Belkin heeft wel ZIN. Zijnde dat die het signaal filtert, waarmee ik bedoel. "Filtert" tegen blikseminslag, stroom pieken, etc. In welke mate bv een bliksem op mijn VDSL2 signaal kan inslaan, is waarschijnlijk klein. Ik heb hierbij de zuivere theorie gevolgd. Als ik een apparaat (bv mijn Fritzbox) wil beschermen tegen blikseminslag, stroom pieken, etc dan passeren alle 'risco-volle' INKOMENDE signalen eerst deze belkin blok en de 'gefilterde' OUTPUT wordt met de Fritzbox verbonden. Een stroomadapter bv is niet veilig (zit in het stopcontact, waar bv bliksem of een stroompiek kan toeslaan). Deze wordt verbonden met de RJ45 IN van de Belkin en de RJ45 OUT van de Belkin gaat dan naar de Fritzbox (zijn Ethernet poot out), Idem met stroomvoorziening en dus ook die RJ11 kabel.
3. Ik heb vroeger al testen gedaan met deze Belkin blok. Er is geen verlies van signaal. De RJ45 poort is bv niet Gigabit gecertifieerd, doch wordt de Gigabit die erin komt, ook weer als Gigabit doorgegeven. Ik merk hierbij geen snelheidsverlies. Idem met signaal. Ik heb via de BBOX2 modem tool eens metingen gedaan (van mijn VDSL2 signaal). Dit blijft hetzelfde. Met of zonder het Belkin blok.
4. De FritzBox staat niet heel dicht bij het aansluitpunt. Dat kan ik later eens verder onderzoeken.
5. Ook heb ik niet de bijgeleverde RJ11 - RJ45 kabel gebruikt, die met de Fritzbox werd meegegeven. Ik heb een RJ11-RJ45 verloopkabeltje gekocht en daarmee de Fritzbox aangesloten.
6. Aan sbghannibal, zo een lijnmeting, wat houdt dit in ? Is dit privacy gevoelig ? Loop ik hierbij risico (hackers) ?
Groetjes,
Gent32m
1. Ik heb er nu geen tijd voor. Maar eens ik terug wat meer tijd heb, zal ik eens een paar onderzoeken doen.
2. Philippe, de Belkin heeft wel ZIN. Zijnde dat die het signaal filtert, waarmee ik bedoel. "Filtert" tegen blikseminslag, stroom pieken, etc. In welke mate bv een bliksem op mijn VDSL2 signaal kan inslaan, is waarschijnlijk klein. Ik heb hierbij de zuivere theorie gevolgd. Als ik een apparaat (bv mijn Fritzbox) wil beschermen tegen blikseminslag, stroom pieken, etc dan passeren alle 'risco-volle' INKOMENDE signalen eerst deze belkin blok en de 'gefilterde' OUTPUT wordt met de Fritzbox verbonden. Een stroomadapter bv is niet veilig (zit in het stopcontact, waar bv bliksem of een stroompiek kan toeslaan). Deze wordt verbonden met de RJ45 IN van de Belkin en de RJ45 OUT van de Belkin gaat dan naar de Fritzbox (zijn Ethernet poot out), Idem met stroomvoorziening en dus ook die RJ11 kabel.
3. Ik heb vroeger al testen gedaan met deze Belkin blok. Er is geen verlies van signaal. De RJ45 poort is bv niet Gigabit gecertifieerd, doch wordt de Gigabit die erin komt, ook weer als Gigabit doorgegeven. Ik merk hierbij geen snelheidsverlies. Idem met signaal. Ik heb via de BBOX2 modem tool eens metingen gedaan (van mijn VDSL2 signaal). Dit blijft hetzelfde. Met of zonder het Belkin blok.
4. De FritzBox staat niet heel dicht bij het aansluitpunt. Dat kan ik later eens verder onderzoeken.
5. Ook heb ik niet de bijgeleverde RJ11 - RJ45 kabel gebruikt, die met de Fritzbox werd meegegeven. Ik heb een RJ11-RJ45 verloopkabeltje gekocht en daarmee de Fritzbox aangesloten.
6. Aan sbghannibal, zo een lijnmeting, wat houdt dit in ? Is dit privacy gevoelig ? Loop ik hierbij risico (hackers) ?
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
Zolang jij daarin zelf gelooft, en het jou een veilige nachtrust bezorgt, doe maar hé ...Gent32m schreef:Philippe, de Belkin heeft wel ZIN. Zijnde dat die het signaal filtert, waarmee ik bedoel. "Filtert" tegen blikseminslag, stroom pieken, etc. In welke mate bv een bliksem op mijn VDSL2 signaal kan inslaan, is waarschijnlijk klein. Ik heb hierbij de zuivere theorie gevolgd. Als ik een apparaat (bv mijn Fritzbox) wil beschermen tegen blikseminslag, stroom pieken, etc dan passeren alle 'risco-volle' INKOMENDE signalen eerst deze belkin blok en de 'gefilterde' OUTPUT wordt met de Fritzbox verbonden
Maar je vraagt hier raad aan het Forum, en wij antwoorden unaniem om die Belkin er van tussen te halen ...
Dus ik zou maar eens die raad opvolgen, en proberen om die Belkin er eens één weekje tussen uit te halen om te testen. De kans dat het volgende week gaat bliksemen is waarschijnlijk klein (vergeet niet dagelijks het weerbericht te volgen

-
- Pro Member
dat zijn gewoon gegevens die belgacon heeft die ik even bekijk maar je adress en zo en ip adress heb ik geen intresse in als jet het niet betrouw moet je me ook niks sturen ik stel het enkel voor, ben zelf benieuwt wat en lijn geeft met en fritzbox
- fryelectro
- Elite Poster
Hier zit er geen belkin tussen maar een speciale module van dehn. Dat geeft geen merkbaar verschil. Kost dan ook wel een pak meer.
Orange Go Extreme
Orange Go Extreme
- Gent32m
- Elite Poster
Wat heb je nodig ? Mijn Belgacom telefoonnummer ? Weet je daarmee voldoende.sbghannibal schreef:dat zijn gewoon gegevens die belgacon heeft die ik even bekijk maar je adress en zo en ip adress heb ik geen intresse in als jet het niet betrouw moet je me ook niks sturen ik stel het enkel voor, ben zelf benieuwt wat en lijn geeft met en fritzbox
Groetjes,
Gent32m
-
- Pro Member
als dat jouw lijn identificatie is ,ja dat is wat ik nodig heb
- Gent32m
- Elite Poster
Ik heb de Belkin er eens uit gelaten. En had dit wel gedacht. Maakt geen enkel verschil op de lijn. De errors in de Fritzbox blijven komen. Ik heb met dit Belkin stroom & bliksem overspanningsbeveiliging toestel (op de ingebouwde stopcontacten/RJ11/RJ45 aansluitingen) nog nooit problemen gehad.philippe_d schreef:Dus ik zou maar eens die raad opvolgen, en proberen om die Belkin er eens één weekje tussen uit te halen om te testen.
Dus wat nu...
Ik kan:
- Nog eens die Fritzbox adapter (kabel) aansluiten. En daarmee testen.
- De Fritzbox rechtstreeks in de garage aansluiten (ipv de woonkamer). Dan gaat wel mijn telefoon beneden niet meer werken (gaat de vriendin niet tevreden mee zijn). Dus deze test zal nog even moeten wachten...
Groetjes,
Gent32m
-
- Moderator
- Die adapter kabel zal geen verschil maken.
- Je FritzBox zo dicht mogelijk bij de intro kan wel een groot verschil maken. Kan je de kabel die nu naar de living loopt, waarop de FritzBox staat, dan niet gebruiken voor je telefoon ?
- Je FritzBox zo dicht mogelijk bij de intro kan wel een groot verschil maken. Kan je de kabel die nu naar de living loopt, waarop de FritzBox staat, dan niet gebruiken voor je telefoon ?
- Gent32m
- Elite Poster
Philippe,
Goed opgemerkt
Dat ik daar nog niet aan gedacht had
Ik kan dit eens proberen...
In de garage:
- Sluit ik de Fritzbox (via RJ45 naar R11 kabel) rechtstreeks aan op het aansluitpunt van Belgacom (via de splitter, die een RJ11 uitgang heeft, geloof ik)
- Lus ik het internet (RJ45 op de Fritzbox) via een powerline door naar de bureau - 1ste verdieping (hopelijk is de kwaliteit via het stroomnet in de garage daar even goed)
- Lus ik de telefoonlijn (FON1 op de FritzBox) door naar de woonkamer.
Nu nog een gunstig tijdstip vinden, om dit plan uit te voeren.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes,
Gent32m
Goed opgemerkt

Ik kan dit eens proberen...
In de garage:
- Sluit ik de Fritzbox (via RJ45 naar R11 kabel) rechtstreeks aan op het aansluitpunt van Belgacom (via de splitter, die een RJ11 uitgang heeft, geloof ik)
- Lus ik het internet (RJ45 op de Fritzbox) via een powerline door naar de bureau - 1ste verdieping (hopelijk is de kwaliteit via het stroomnet in de garage daar even goed)
- Lus ik de telefoonlijn (FON1 op de FritzBox) door naar de woonkamer.
Nu nog een gunstig tijdstip vinden, om dit plan uit te voeren.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes,
Gent32m
-
- Elite Poster
Even mijn ervaringen hier delen. Mijn FB 7360 had ook last van disconnects. Een gemiddelde van 1 per uur, vershrikkelijk vervelend. Ik zit nu in een "overgangsperiode" naar een andere provider. Ik heb tevens mijn vaste tel. nr. geporteerd naar OVH. Bij mijn nieuwe internet provider (Belgacom) heb ik geen vaste lijn meer, enkel raw copper. En wat blijkt nu? Meteen nadat mijn vaste lijn bij Belgacom werd geannuleerd had ik geen last meer van disconnects. Ik zou durven beweren dat de oorzaak te vinden was bij een slechte of kapotte splitter. Kan je misschien ook eens uit proberen en een andere splitter plaatsen (als je een klassieke telefoonlijn hebt natuurlijk).
- Gent32m
- Elite Poster
Dag Jack,
Ik zal het eens proberen zonder splitter.
By the way, ik heb ook Raw Copper bij Belgacom (VDSL2).
Ik heb die splitter geplaatst, omdat dit indertijd zo op de handleiding stond (van de BBOX2).
Groetjes,
Gent32m
Ik zal het eens proberen zonder splitter.
By the way, ik heb ook Raw Copper bij Belgacom (VDSL2).
Ik heb die splitter geplaatst, omdat dit indertijd zo op de handleiding stond (van de BBOX2).
Groetjes,
Gent32m
- Gent32m
- Elite Poster
Hoi,
Ik heb eens zitten nadenken, hoe ik heel de boel rechtstreeks zou kunnen aansluiten in de garage. Hiervan heb ik een schema gemaakt (een beeld zegt meer dan duizend woorden
). In dit schema heb ik het Belkin filterblok niet opgenomen (ik kan die component later aan dit model nog toevoegen)
1. Momenteel zit een splitter op mijn Belgacom aansluitpunt. Ik zou die weglaten en door een 5 of 6 polige (maakt dit een verschil ?) telefoonstekker met RJ11 uitgang vervangen. Via een (RJ11 -> RJ45) kabel zou ik dit aansluitpunt dan rechtstreeks met mijn Fritzbox 7390 verbinden.
2. De FON1 van de fritzbox zou ik op een RJ11 wandcontactdoos aansluiten. Deze wandcontactdoos moet ik me nog aanschaffen. Ik weet wel niet hoe ik die 2 telefoon draadjes daarop zal moeten aansluiten (op het internet vind ik jammer genoeg geen aansluitschema's hiervan terug)..
3. Vanaf die RJ11 wandcontactdoos loopt een telefoonkabeltje onder de beton, naar de woonkamer, waar het op een 5 polig telefooncontact terechtkomt. Hier steek ik een 5 polige telefoonstekker in, met RJ11 aansluiting, zodat ik die met de analoge telefoon kan verbinden.
4. Tegen dat de Fritzbox de analoge telefoon bereikt, moet hij (in dit model) wel een aantal vertakkingen meer overbruggen. Kan de kwaliteit van mijn telefoongesprek hier onder lijden ? Of maakt dit niet zoveel uit.
5. Het internet verloopt via de LAN1 (RJ45) naar een stopcontact (stroomadapter). Daar verandert er niet zoveel.
De vragen waar ik mee zit, heb ik in het vet in mijn tekst aangeduid.
Groetjes,
Gent32m
Ik heb eens zitten nadenken, hoe ik heel de boel rechtstreeks zou kunnen aansluiten in de garage. Hiervan heb ik een schema gemaakt (een beeld zegt meer dan duizend woorden

1. Momenteel zit een splitter op mijn Belgacom aansluitpunt. Ik zou die weglaten en door een 5 of 6 polige (maakt dit een verschil ?) telefoonstekker met RJ11 uitgang vervangen. Via een (RJ11 -> RJ45) kabel zou ik dit aansluitpunt dan rechtstreeks met mijn Fritzbox 7390 verbinden.
2. De FON1 van de fritzbox zou ik op een RJ11 wandcontactdoos aansluiten. Deze wandcontactdoos moet ik me nog aanschaffen. Ik weet wel niet hoe ik die 2 telefoon draadjes daarop zal moeten aansluiten (op het internet vind ik jammer genoeg geen aansluitschema's hiervan terug)..
3. Vanaf die RJ11 wandcontactdoos loopt een telefoonkabeltje onder de beton, naar de woonkamer, waar het op een 5 polig telefooncontact terechtkomt. Hier steek ik een 5 polige telefoonstekker in, met RJ11 aansluiting, zodat ik die met de analoge telefoon kan verbinden.
4. Tegen dat de Fritzbox de analoge telefoon bereikt, moet hij (in dit model) wel een aantal vertakkingen meer overbruggen. Kan de kwaliteit van mijn telefoongesprek hier onder lijden ? Of maakt dit niet zoveel uit.
5. Het internet verloopt via de LAN1 (RJ45) naar een stopcontact (stroomadapter). Daar verandert er niet zoveel.
De vragen waar ik mee zit, heb ik in het vet in mijn tekst aangeduid.
Groetjes,
Gent32m
- Bijlagen
-
- VDSL2.jpg
- (37.15 KiB) 2272 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Gent32m 10 apr 2013, 10:15, in totaal 1 gewijzigd.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Verbinden met de 2 linkse gaatjes. Welk kabeltje je verbind met welk gat maakt niet uit.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 70 keer
Als je een NTP2007 hebt, kan je ook nog als alternatief de volgende opstelling gebruiken:
- binnenkomende Belgacom kabel aansluiten in de NTP2007 op het zwarte aansluitblokje links onderaan
- de twee draadjes van de telefoonkabel die naar de living vertrekt, aansluiten op de 'TEL' aansluiting van de NTP2007 ( is het groene blokje met twee aansluitpunten rechtsboven op de NTP).
- de 2 jumpers op de achterzijde van de VDSL2 filter allebei op de 'off' positie zetten, en de filter op de NTP2007 steken. Dit zorgt ervoor dat het binnenkomende signaal van het zwarte blokje wel nog doorgestuurd wordt naar de uitgang van de filter, maar dat er intern geen fysieke verbinding meer is tussen de 2 'binnenkomende' pinnen en de 4 'uitgaande pinnen'.
- modem op de filter aansluiten (wordt dus in feite rechtstreeks op het binnenkomende paar aangesloten)
- de telefoonuitgang van de modem met één van de RJ11 ingangen van de NTP2007 verbinden met een standaard RJ11 kabeltje. Dit veroorzaakt geen storingen omdat de pinnen van het groene TEL blokje van de NTP2007 met niks anders meer verbonden zijn (filter jumpers staan 'off').
Zo hoef je geen extra materiaal aan te schaffen. Deze setup werd destijds door een Scarlet installateur bij mij uitgevoerd (en heeft het ook aan mij uitgelegd, want ik zou er zelf nooit opgekomen zijn) en dat werkte perfect. Scarlet telefonie is ook via de modem, is dus identieke setup op het merk van de modem na
- binnenkomende Belgacom kabel aansluiten in de NTP2007 op het zwarte aansluitblokje links onderaan
- de twee draadjes van de telefoonkabel die naar de living vertrekt, aansluiten op de 'TEL' aansluiting van de NTP2007 ( is het groene blokje met twee aansluitpunten rechtsboven op de NTP).
- de 2 jumpers op de achterzijde van de VDSL2 filter allebei op de 'off' positie zetten, en de filter op de NTP2007 steken. Dit zorgt ervoor dat het binnenkomende signaal van het zwarte blokje wel nog doorgestuurd wordt naar de uitgang van de filter, maar dat er intern geen fysieke verbinding meer is tussen de 2 'binnenkomende' pinnen en de 4 'uitgaande pinnen'.
- modem op de filter aansluiten (wordt dus in feite rechtstreeks op het binnenkomende paar aangesloten)
- de telefoonuitgang van de modem met één van de RJ11 ingangen van de NTP2007 verbinden met een standaard RJ11 kabeltje. Dit veroorzaakt geen storingen omdat de pinnen van het groene TEL blokje van de NTP2007 met niks anders meer verbonden zijn (filter jumpers staan 'off').
Zo hoef je geen extra materiaal aan te schaffen. Deze setup werd destijds door een Scarlet installateur bij mij uitgevoerd (en heeft het ook aan mij uitgelegd, want ik zou er zelf nooit opgekomen zijn) en dat werkte perfect. Scarlet telefonie is ook via de modem, is dus identieke setup op het merk van de modem na

- Gent32m
- Elite Poster
Hey,
Dank je wel. Ik kan inderdaad deze optie eerst eens proberen
Hoef ik me geen materiaal meer aan te kopen.
Edit: De jumpers, waar je van spreekt om te verzetten, zijn die op de splitter ? (alias filter). Dus niet die 2 witte pinnetjes op het rode blokje in de NTP2007 ?
De knopjes 'ON' en 'KE' (bovenaan) op de splitter, verzet je dus naar '1' en '2' (onderaan).
Correct ?
Groetjes,
Gent32m
Dank je wel. Ik kan inderdaad deze optie eerst eens proberen

Hoef ik me geen materiaal meer aan te kopen.
Edit: De jumpers, waar je van spreekt om te verzetten, zijn die op de splitter ? (alias filter). Dus niet die 2 witte pinnetjes op het rode blokje in de NTP2007 ?
De knopjes 'ON' en 'KE' (bovenaan) op de splitter, verzet je dus naar '1' en '2' (onderaan).
Correct ?
Groetjes,
Gent32m
- Bijlagen
-
- VDSL2 splitter.jpg
- (28.67 KiB) 3127 keer gedownload
-
- Elite Poster
Euh... waarom zou je de schakelaars naar beneden zetten als er staat "staan de schakelaars in de bovenste positie"? Waarom zou je liggen klooien in de contactdoos met het rode blokje?
- Gent32m
- Elite Poster
Jack Daniels,
Zie post van Steven_09.
Maar misschien kan iemand anders (Philippe ?) deze werkwijze nog eens voor de zekerheid bevestigen.
Groetjes,
Gent32m
Zie post van Steven_09.
Maar misschien kan iemand anders (Philippe ?) deze werkwijze nog eens voor de zekerheid bevestigen.
Groetjes,
Gent32m
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 70 keer
Je moet inderdaad op de filter de twee jumpers naar onderen zetten.
Dat is het tegenovergestelde van wat er op je figuurtje staat, maar dat figuurtje is voor een standaard Belgacom installatie. Bij een standaardinstallatie komt de telefonie ook nog binnen via de invoerkabel van Belgacom en moet die met de filter gescheiden worden van het DSL signaal. Concreet komt er in dat geval een signaal binnen op de twee linker pinnen op je afbeelding, en wordt dat signaal gesplitst in 2 andere signalen: DSL en TEL, respectievelijk de middelste 2 pinnen en de 2 meest rechtse pinnen. Als je de jumpers naar onderen zet, dan komt er geen signaal meer op de 4 meest rechtse pinnen, wat in dit geval gewenst is. Je wil niet dat er tussen die pinnen een fysieke verbinding is, zodat je telefonie-signaal (dat nu op NTP binnenkomt via de verbinding "TEL modem" <-> "Tel NTP2007") gescheiden blijft van het DSL signaal.
Veel succes!
Dat is het tegenovergestelde van wat er op je figuurtje staat, maar dat figuurtje is voor een standaard Belgacom installatie. Bij een standaardinstallatie komt de telefonie ook nog binnen via de invoerkabel van Belgacom en moet die met de filter gescheiden worden van het DSL signaal. Concreet komt er in dat geval een signaal binnen op de twee linker pinnen op je afbeelding, en wordt dat signaal gesplitst in 2 andere signalen: DSL en TEL, respectievelijk de middelste 2 pinnen en de 2 meest rechtse pinnen. Als je de jumpers naar onderen zet, dan komt er geen signaal meer op de 4 meest rechtse pinnen, wat in dit geval gewenst is. Je wil niet dat er tussen die pinnen een fysieke verbinding is, zodat je telefonie-signaal (dat nu op NTP binnenkomt via de verbinding "TEL modem" <-> "Tel NTP2007") gescheiden blijft van het DSL signaal.
Veel succes!
-
- Moderator
- De methode die Seven beschrijft zal perfect werken. Dit is de manier waarop Voip modems (Scarlet, Belgacom i-Talk) aangesloten worden.Gent32m schreef:Maar misschien kan iemand anders (Philippe ?) deze werkwijze nog eens voor de zekerheid bevestigen.
- De methode die Gent32m beschrijft zal ook werken ...
Als het telefoongesprek hieronder zou lijden, dan zou het wel heel slecht gesteld moeten zijn met die verbinding (en verklaren waarom je de disconnects heb).Gent32m schreef:Tegen dat de Fritzbox de analoge telefoon bereikt, moet hij (in dit model) wel een aantal vertakkingen meer overbruggen. Kan de kwaliteit van mijn telefoongesprek hier onder lijden ? Of maakt dit niet zoveel uit.
Maar in principe zal je telefoon geen last hebben van enkele vertakkingen onder de weg (je VDSL2 signaal daarentegen is daar wel zéér gevoelig voor)