Mobistar haalt zijn vaste lijn producten van de residentiële

Nieuws omtrent telecommunicatie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

krisken schreef:Welke alternatieve operatoren zijn BE dan wel ontvlucht?
Misschien niet in zijn geheel ontvlucht, maar wel de consumentenmarkt, en als gewone klant is dat wat mij interesseert.
Indertijd waren er ook in het begin veel meer gegadigden om de DVB-T licenties af te nemen, uiteindelijk bleef alleen Telenet over.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad, op het Belgacom netwerk zorgt de prijs die de concurrenten moeten ophoesten ervoor dat ze nooit echt interessant kunnen zijn.
En raar maar waar, Scarlet kan raw copper wel goedkoop aanbieden.
Dat het een Belgacom dochter geworden is, dat zal toeval zijn zeker ? :roll:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ik vraag mij af,stel dat Mobistar op de kabel komt,aan wie zal je dan die kabelkosten moeten betalen??(meer dan 15€ per maand!)
Ook de situatie in Walonie,daar is la numericable inderdaad met een zeer aantrekkelijk aanbod.Is de kabel dan wel open in Walonie? (weet iemand hoeveel men daar moet betalen voor de kabel? en is dat inbegrepen in de prijzen van La numericable?
Hoe komt het dat La Numericable alleen maar te krijgen is,in bijv. Anderlecht,Molenbeek,en nog enkele gemeenten daarrond,maar vrij beperkt eigenlijk.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Telenet heeft de coax, belgacom heeft veel koper.

In Nederland heb je regfiber en nog een paar partijen gehad die een bussiness model gehad hebben die hele wijken verglaasd hebben en daar tripple play op bieden.

Van mij mag dat mobistar zijn hoor, ik teken direct voor een glas lijntje. Maar nee, m* wil enkel op een landelijk netwerk zonder investering goedkoper aanbieden dan BGC of TN ik vrees dat dat net iets te kort door de bocht is.

Anderzijds als er echt geen aanbod mogelijk is was er geen enkele andere alternatieve isp meer, en SNOW/Base is het voorbeeld nu dat het kan.

Voila m* is weer heel kortzichtig, satteliet tv wil vlaanderen niet, ik vermoed dat ze met dvb-t(2) veel verder waren gekomen.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Reggefiber doet in NL enkel de bekabeling, ze bieden er zelf geen diensten op aan. Zij doen aan vraagbundeling en van zodra een bepaald quota behaald is (ik dacht 33%) dan gaan ze kijken hoe ze hun netwerk kunnen uitrollen tot die plaats. Als de glasvezel dan in dat huis ligt kan je zelf kiezen welke aanbieder je neemt om de diensten er op te zetten (meestal triple play). Een andere speler in Nederland (en België) die het ook zo doet is eurofiber : zij graven de kabel maar leveren zelf geen diensten er op.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Provider

Eurofiber heeft nog geen to home bekabeling gedaan enkel bedrijven terreinen. Ik ken het verhaal van vraagbundeling, maar er is ook een partij geweest die exclusief werkte het 1e jaar. Maar soit, er is markt, maar er moet geïnvesteerd worden, in nieuwe technologie. België scoort ook enorm hoog qua inwoners/km2 dus het moet ook kunnen hier.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik ken nochthans bedrijven die zijn aangesloten op Eurofiber met een gewoon huis. Als je dus de nodige poen neerlegt zullen ze zeker geen neen zeggen. Eurofiber doet in BE niet aan vraagbundeling (niet bij mijn weten toch), maar in NL wel.

PS : tijdje geleden eens een aanvraag ingediend bij Eurofiber. Er moet ongeveer 2km gegraven worden, gerekend vanaf hun bestaand netwerk. Dit is hun antwoord :

Single E-Line ethernet-verbinding met een koppelvlak van 100Mbps voor het gebouw van
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx (adres).
Deze uitwerking is gebaseerd op de investeringen door Eurofiber ten behoeve van de
realisatie van de aansluitingen, evenals het beheer en onderhoud van deze verbindingen.
Voor het opmaken van dit financiële voorstel zijn we uitgegaan van de locatiegegevens, die
ons ter beschikking zijn gesteld.
Contractduur Setup & installatie Maandelijkse huurprijs
36 maanden € 2.500,- € 1.287,-
60 maanden € 2.500,- € 1.098,-

Dus voor 2500 éénmalig en 1000 euro per maand heb ik een fysieke fiber liggen tot aan mijn appartement. Als je dan nog een geschikte provider vind die 100mbit kan leveren aan een leuke prijs (max €5/mbit) kom je aan een maximum kost van 1500 euro/maand voor 100mbit up/down. Als je dat kan delen over pakweg 50 mensen dan is dit 30 euro elk. Maar dat is dan wel een serieuze overboeking (iemand gaat niet overstappen op fiber als hij met zijn belgacom genoeg heeft hé :))

Telefonie = EDPnet + OVH
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tomsworld schreef:Maar nee, m* wil enkel op een landelijk netwerk zonder investering goedkoper aanbieden dan BGC of TN ik vrees dat dat net iets te kort door de bocht is.
Natuurlijk is dat niet waar.
Om te beginnen : wil jij dan dat de straten nog eens allemaal opengebroken worden om nog eens een heel kabelnetwerk te leggen ?
Ten tweede : het netwerk zelf is maar een deel van de investering natuurlijk.
En ten derde, het Belgacom netwerk is door de consument betaald toen het nog een volledig overheidsbedrijf was.

Tomsworld schreef:Voila m* is weer heel kortzichtig, satteliet tv wil vlaanderen niet, ik vermoed dat ze met dvb-t(2) veel verder waren gekomen.
De Vlaamse regering heeft er nochtans voor gezorgd dat DVB-T zeker niet al te interessant ging zijn.
Een partij die een licentie wou kopen zou immers niet alle muxen mogen gebruiken, en er waren er al zo weinig.
Duidelijk de bedoeling te verhinderen dat ze met een interessant pakket zouden kunnen concurreren.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

nogal logisch dus dat buitenlandse spelers geen heil zien in het versterken van belgische duopolie toestanden...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 39 keer

Ik vraag me af wat Mobistar verdient op een klant die 15 euro betaald voor internet met max 12 Mb/s (ADSL of ADSL2) en 50 GB limiet.
BTW moeten ze laten vallen. Dan krijgen ze nog 12,4 euro binnen. Hiervan moet ze call-center, verkoper en netbeheerder (belgacom) betalen.
Wat zou dat kosten enkel voor ruw koper van belgacom + moeten ze voor de data via dsl ook nog eens betalen?
krisken
userbase crew
userbase crew

Zou me sterk lijken mocht de raw copper daar al bij inzitten.
Die kost zo een 13 euro/maand...

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Krisken, en toch is het zo. Op een locatie betaal ik 15€ incl. per maand voor Mobistar ADSL raw copper in. (20€ - 5€ korting omdat er een M* Dolfijn abbo is).

En dan geven ze installatie, modem en eerste maand internet ook nog eens gratis. Dan moet je geen genie zijn om te snappen dat ze hier nooit een cent aan kunnen verdienen lijkt me :roll:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

die 13€ kan ik me toch ook moeilijk voorstellen.

ik lees op dommel : Bij jaarlijkse betaling kost een 'raw copper' lijn slechts €104.98/jaar
wat nog geen 9€/maand is. En verkopen met verlies mag volgens mij niet.
de koe zegt boe
krisken
userbase crew
userbase crew

Tja bij EDPnet is het 13 euro meende ik, en als je telefonie hebt van EDPnet is het 10 euro bijvoorbeeld.

Ik heb het even opgezocht : raw copper kost nu €7,57 per maand.
http://www.zdnet.be/internet/119233/bip ... l2-tarief/
www.bipt.be/GetDocument.aspx?forObjectID=3308&lang=nl‎

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Die 7,57 is exl. dus incl. 9,15€.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

DataNews: Johan Vande Lanotte maakt zich zorgen om telecompakketten

Als ik dat lees mogen we ervan uitgaan dat men de woekerprijzen voor vaste telefonie dus zal laten voor wat ze zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”