Mobistar haalt zijn vaste lijn producten van de residentiële

Nieuws omtrent telecommunicatie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Mobistar haalt zijn vaste lijn producten van de residentiële markt in afwachting van een gunstigere regulering

Brussel, 15 mei 2013 – Vanaf 22 mei schort Mobistar de verkoop van internet, vaste telefonie en tv voor de nieuwe residentiële klanten op. Mobistar spitst zijn portfolio van vaste lijn producten en diensten toe op de professionele markt. De ervaring op de residentiële markt toont namelijk aan dat het onmogelijk is om binnen de huidige regulering vaste diensten op een rendabele manier aan te bieden door gebruik te maken van het netwerk van de historische operator. Mobistar herbevestigt zijn vertrouwen in de bevoegde overheden om de regulering van de kabelmarkt snel en doeltreffend verder te zetten met voorwaarden die een effectieve opening van de vaste dienstenmarkt mogelijk maken, in het voordeel van alle consumenten. De beslissing heeft geen betrekking op de professionele markt, waar Mobistar zijn investeringen versnelt en zijn ambitie andermaal uitdrukt om een hoofdrolspeler te zijn

Vanaf 22 mei 2013 zal Mobistar zijn diensten voor internet, vaste telefonie en digitale tv niet langer aanbieden op de residentiële markt. Toch zal het de continuïteit van internet- en vaste telefonie diensten voor bestaande residentiële klanten garanderen.

Op 15 september 2013 stopt Mobistar met zijn tv-diensten. Mobistar zal persoonlijk contact opnemen met alle betrokken klanten tegen eind mei 2013 om hen meer uitleg te geven over de alternatieve oplossing voor satelliettelevisie onderhandeld door Mobistar met TéléSAT en TV Vlaanderen (1), de referentie op het vlak van satelliettelevisie in België, en gebaseerd op een preferentieel aanbod.
bron: http://www.belgamediasupport.be/pressre ... guageId=NL
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

Toen ze mij belden met de vraag of ik interesse had in hun tv product + internet
Zei ik nee. Ik zei tegen de verkoper dat de reden ADSL was. Ze mochten me terugbellen als ze VDSL in hun aanbod hadden.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Verbaast me niet dat ze ermee stoppen, product ging niet echt van de grond. Ik ken niemand die dit pakket heeft.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Nu nog even wachten tot het aandeel een duik neemt en dan zijn ze klaar voor een overname door telenet...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Er zijn dus twee mogelijkheden:
Mobistar wil absoluut niet werken met het VDSL netwerk van Belgacom.
OF
De voorwaarden voor de kleine alternatieve providers zijn gewoon te slecht,om een triple Play pack aan te bieden.(Base zou apart onderhandeld hebben met Belgacom,en mss toch betere voorwaarden gekregen hebben??).
Als de voorwaarden gewoon te slecht zijn,moeten we ook niet denken aan Buitenlandse providers,die hier een kans zouden willen wagen.
Dan komen we gewoon terug tot een stilstand.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Die voorwaarden zullen zo slecht niet zijn vermoed ik, anders zou het BIPT hun wel terug roepen?
Ik ken niemand die iets van Mobistar heeft liggen thuis. Tijdens de installs ervan viel het mij op dat het voornamelijk buitenlanders waren die dit product namen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

We zijn 6 maand na de aangekondigde openstelling van de kabel (oktober 2012). En Telenet was al van vorige zomer met het BIPT z'n voeten aan het spelen omtrent een wholesale kabel voorstel dus 't hoeft niet te verbazen dat Mobistar het BIPT nu wat extra onder druk wil zetten.

Mijn buurman had(/heeft?) Mobistar tripleplay pakket, btw.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1682 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Dit zal toch wel inslaan in de telecomwereld, hoor. Mobistar blijft een naam om rekening mee te houden. Hun Internet- en TV-product heb ik altijd heel weinig overtuigend gevonden.
krisken
userbase crew
userbase crew

Op gebied van GSM moet je er weldegelijk rekening mee houden. Op gebied van internet (adsl only), telefonie (via voip...op adsl) en tv (resell tv-vlaanderen) lijkt mij dit véél minder het geval?

Telefonie = EDPnet + OVH
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

krisken, ik denk dat Goztow dit eerder symbolisch bedoelt. Mobistar is geen kleine speler, en mits de juiste investeringen zouden ze op triple play net sterk kunnen staan. Het feit dat ze de handdoek in de ring gooien wil dus zeggen dat een startup die van 0 begint het nog moeilijker gaat hebben om te concurreren.

Dit bevestigt nogmaals mijn stelling in mijn "Concurrentie op sterven na dood" topic. Het BIPT is dus inderdaad op den dool... :-(
krisken
userbase crew
userbase crew

Dan zou dit willen betekenen dat spelers als dommel boven mobistar staan, gezien zij wel een vdsl2 aanbod hebben? En dan zwijg ik nog over andere spelers zoals Toledo, sysnetsud, edpnet, ...

Telefonie = EDPnet + OVH
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Bij mijn weten is er geen enkele van diegene die je opnoemt die triple play doen. Daarbij is Toledo enkel voor professionele markt (waar Mobistar nog actief blijft), en Openweb lijkt me maar iets obscuur (hun VDSL/xDSL producten zijn out of stock???).

Mobistar had inderdaad wel een draak van een aanbod...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tja, dat hun televisieaanbod geen potten ging breken was van dag 1 duidelijk denk ik. En dat hun ADSL aanbod niet rendabel is, is ook niet verwonderlijk als je ziet dat ik een ADSL verbinding heb aan 15€/maand terwijl een raw copper al bijna zoveel kost.. Tja. :?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
userbase crew
userbase crew

Toledo is er nu enkel voor de professionele markt, de residentiele gebruikers zijn verkocht aan Billi, die op zijn beurt er een triple p(l)ay van gemaakt heeft.

Telefonie = EDPnet + OVH
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

De enige twee,mogelijke 'alternatieven' zijn volgens mij EDPNet en Dommel,maar daar is (voorlopig) nog niets van te horen,mss sluiten ze zich wel aan bij Mobistar,door te zeggen dat in de huidige omstandigheden,een triple play voor hun ook niet rendabel is.
Ik vraag mij dan wel af wat de voorwaarden zijn,die Snow heeft gekregen.Billi en La Numericable zijn volgens mij hier in Vlaanderen niet beschikbaar?
krisken
userbase crew
userbase crew

Billi kan je perfect nemen hier hoor.
Als ik test op mijn adres (Merelbeke, nabij Gent) op http://myaccount.billi.be/commande/index/service dan krijg ik de volgende producten beschikbaar:
- Abonnement: Dual Play : Internet + Téléphone
- Verpak A LA CARTE

Telefonie = EDPnet + OVH
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

Het Tv-aanbod van Billi is wel volledig gericht op Wallonië
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Mobistar was van sowieso van plan om TV aan te gaan bieden op de kabel, van zodra dat mogelijk is.

Dus lijkt het me logisch dat ze niet zwaar gaan investeren in een eigen VDSL2 netwerk. En de ADSL uit de verkoop halen is ook logisch, gezien dat product langzaamaan voorbijgestreefd is.

Enige vraag blijft... wanneer wordt de kabel effectief opgengesteld?

Edit: de vraag stellen is ze beantwoorden... Ten vroegste 2014 dus:
http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 542994.htm

De onderhandelingen in het verleden met Belgacom over VDSL2 zijn blijkbaar niet zo positief verlopen als voor Base...
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... vdsl.dhtml
krisken
userbase crew
userbase crew

hardyscript schreef:Het Tv-aanbod van Billi is wel volledig gericht op Wallonië
Op welk landsdeel het gericht is maakt in dit geval niet uit : het BIPT gaat over beide landsdelen en daaruit blijkt dat Billi dit blijkbaar beter kan volhouden dan Mobistar...
florisla schreef:Mobistar was van sowieso van plan om TV aan te gaan bieden op de kabel, van zodra dat mogelijk is.

Dus lijkt het me logisch dat ze niet zwaar gaan investeren in een eigen VDSL2 netwerk. En de ADSL uit de verkoop halen is ook logisch, gezien dat product langzaamaan voorbijgestreefd is.

Enige vraag blijft... wanneer wordt de kabel effectief opgengesteld?
Als ze wachten op het openstellen van de kabel, dan zal dit enkel in Vlaanderen beschikbaar zijn. Beetje domme zet voor een bedrijf dat van oorsprong Franstalig is, toch?

Ik vind het vooral bijzonder grappig dat Base een aantal maanden geleden de mensen heeft kunnen wakker schudden met "snow", waaruit blijkt dat het perfect mogelijk is om diensten op een rendabele manier aan te bieden. Zeker als je weet dat vroeger, toen base ADSL aanbood, base nota bene een reseller was van Mobistar!

Telefonie = EDPnet + OVH
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

krisken schreef:Billi kan je perfect nemen hier hoor.
Als ik test op mijn adres (Merelbeke, nabij Gent) op http://myaccount.billi.be/commande/index/service dan krijg ik de volgende producten beschikbaar:
- Abonnement: Dual Play : Internet + Téléphone
- Verpak A LA CARTE
- 20eur voor vdsl2: das beter dan Scarlet (ook onbeperkte traffiek) ! Komt daar nog een kost 10eur bij als je geen vaste lijn hebt.
Edit: bij bestellen menu is het 19,99, anders is het 29,99; denk dat ze het zelf niet goed weten.
Laatst gewijzigd door silencer 15 mei 2013, 12:22, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik denk dat er, zoals overal, hier nog raw copper bij komt?
Contacteer ze eens? :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

In de bestelwizard is het duidelijk dat er € 10,- raw copper bijkomt, en indien je de modem huurt ipv aankoopt nog eens € 3,99/maand.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Als je het persbericht van Mobistar leest dan spreekt daaruit toch een ontzettende ontgoocheling tov. de Belgische en Vlaamse politiek, die altijd maar voort het duopolie beschermd heeft, ten nadele van de concurrent.
Dat quasi alle alternatieve operatoren België ontvluchten, zegt veel.
De politiek maakt meer kapot dan ze opbouwt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
krisken
userbase crew
userbase crew

Welke alternatieve operatoren zijn BE dan wel ontvlucht?

Telefonie = EDPnet + OVH
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Kenw00t schreef:In de bestelwizard is het duidelijk dat er € 10,- raw copper bijkomt, en indien je de modem huurt ipv aankoopt nog eens € 3,99/maand.
Heb het ondertussen ook gezien, maar ze bljven dan nog steeds goedkper voor VDSL2 ivm Scarlet VDSL2 (ook ongelimiteerd).
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Voor één euro. Voor die prijs heb je er dan nog eens een Nederlandstalige helpdesk bij. Ik denk dat je als NL-talige bij Bili al content mag zijn als ze een paar woorden NL praten.
krisken
userbase crew
userbase crew

Lord Utopia heeft precies ervaring met de Billi helpdesk?

Telefonie = EDPnet + OVH
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Krisken heeft precies ervaring om het tegendeel te bewijzen?

Is toch logisch? Bili richt zijn pijlen op Wallonië met een Franstalig tv-aanbod, dan kan je toch niet verwachten dat ze in Wallonië een paar Vlamingen gaan inhuren om de overgrote, zoniet quasi volledige Franstalige meerderheid van de klanten te woord te staan? Tenzij ze natuurlijk tweetalige medewerkers vinden. Idem voor Belcenter of Cybernet.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik heb er inderdaad ervaring mee, en kan je zeggen dat je volledig ongelijk hebt. Ze spreken weldegelijk goed tot perfect Nederlands. Af en toe hoor je bij sommigen eens een Franse ondertoon of uitspraak maar met uitzondering van dit kan ik zeggen dat hun Nederlands meer dan voldoende is om hun verstaanbaar te maken, inclusief technische aspecten en uitdrukkingen. Overigens : als je kiest voor de optie Nederlands krijg je weldegelijk een Nederlandstalig of tweetalig persoon aan de lijn die in het Nederlands opneemt. Niet in het Frans zoals bij Belgacom soms gebeurd...

Telefonie = EDPnet + OVH
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Bij Belgacom moet je in het menu ook je taal kiezen, dus hoe kan dat gebeuren?

Anderzijds, hoe ken jij al die ISP's? Overal al eens een jaartje klant geweest ofzo? Het is niet de hun website mij kan overtuigen van hun kunnen (geldt voor de meeste die je opnoemt).
krisken
userbase crew
userbase crew

Tja hoe ken ik die isp's...meestal van babbeltjes links en rechts met mensen die je tegenkomt in datacentra of die zelf in de telecom zitten. Zo heb ik via WeePee een VDSL2 lijn. Nadat ik mijn aansluiting had bekeken via de Belgacom tools kwam ik uit op sysnetsud. De partner waarmee ze toen hun internet aanboden was openweb (http://www.openweb.be), een bedrijf dat later werd overgekocht door Toledo Internet Services, wat nu overigens ipnexia noemt. Tijdens die overname heeft Toledo beslist om de particuliere gebruikers te verkopen aan billi (http://www.billi.be). Zie ook http://www.billi.be/nl/ander/toledo-nl/.

Er zijn meer operatoren op vdsl2 dan de gekenden hoor (scarlet, belgacom, edpnet, dommel). Zo bied telenet evengoed vdsl2 aan (http://www.billi.be/nl/ander/toledo-nl/), net als een handvol andere operatoren. Alleen zijn deze vrijwel alleen bedoeld voor de professionele markt ipv mass market.

Bij Belgacom moet je inderdaad ook je taal kiezen. Al is het zo dat als je Nederlands kiest en de NL helpdesk is vol ze suggereren om Frans of Engels te kiezen om sneller geholpen te zijn. Kies je ervoor om dit niet te doen, dan bestaat de kans dat je algelijk nog een anderstalig persoon aan de telefoon krijgt.

Telefonie = EDPnet + OVH
Lord Utopia
Erelid
Erelid

krisken schreef:Ik heb er inderdaad ervaring mee, en kan je zeggen dat je volledig ongelijk hebt. Ze spreken weldegelijk goed tot perfect Nederlands. Af en toe hoor je bij sommigen eens een Franse ondertoon of uitspraak maar met uitzondering van dit kan ik zeggen dat hun Nederlands meer dan voldoende is om hun verstaanbaar te maken, inclusief technische aspecten en uitdrukkingen. Overigens : als je kiest voor de optie Nederlands krijg je weldegelijk een Nederlandstalig of tweetalig persoon aan de lijn die in het Nederlands opneemt. Niet in het Frans zoals bij Belgacom soms gebeurd...
Generaliseer het anders, omdat jij één of twee keer een Franstalig persoon aan de lijn hebt gekregen op de duizenden oproepen die per dag plaatsvinden.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Ja ok, maar als ik in 1 zin de woorden "overgekocht", "naamswijziging" en "klanten doorverkopen" lees, dan is dat voor mij geen zekere keuze. Als de wind zich morgen keert bestaat Billi voor hetzelfde geld niet meer. :roll:
krisken
userbase crew
userbase crew

Wat Billi betreft : deze naam bestaat al een tijdje en deze hebben niks te maken met het hele verhaal wat ik heb meegemaakt. Deze hebben gewoon alle residentiële klanten van Toledo overkocht, dus in feite hebben ze door er wat geld tegenaan te gooien enkel klanten bij genomen. Beetje zoals dxadsl destijds is overgenomen door Scarlet. Of de overname van UPC door Telenet.

Al moet ik eerlijk bekennen : tijdens alle overnames die ik heb meegemaakt met Toledo heb ik nooit een downtime van internet gewaar geworden. Ik heb dus nog altijd zelfs mijn @openweb.fix login :)

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:Welke alternatieve operatoren zijn BE dan wel ontvlucht?
Ze bedoelen dat alternatieve operatoren in België maar 7% marktaandeel hebben (vaste lijn producten). Dit zijn alle Dommels, EDPnet, en de rij die je opnoemde samen. De rest (93%) is het duopolie Telenet/Belgacom.
In het buitenland hebben de alterantieve operatoren > 50% marktaandeel
Dit toont dus duidelijk dat er op de Belgsiche markt géén gezonde concurrentie mogelijk is ...
krisken schreef:Als ze wachten op het openstellen van de kabel, dan zal dit enkel in Vlaanderen beschikbaar zijn. Beetje domme zet voor een bedrijf dat van oorsprong Franstalig is
Waar haal je dat de openstelling avn de kabel alleen in Vlaanderen zal gebeuren?
Dit zal zowel in Vlaanderen (Telenet) als in Brussel/Wallonië gelden (Voo, Numéricable), toch?

Een volledige openstelling van de kabel betekent niet alleen televisie, maar ook telefonie en internet ....
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

De situatie als volgt is: Telenet en Belgacom bieden internet voor 25 euro terwijl alternatieve operatoren "hetzelfde" ongeveer voor 30 euro aanboeden. Spreek men dan van gezonde concurrentie als Telenet en Belgacom dat aanbieden voor 35 euro? Want dit is toch waar iedereen over spreekt?

Iedereen wil gezonde concurrentie, maar als bvb Belgacom gedwongen wordt door concurrentie om internet aan 25 euro aan te bieden, en alternatieve providers hun winstmarge gelijk willen houden met 3 jaar geleden waardoor hun prijzen systematisch hoger liggen, dan spreken we van ongezonde concurrentie?
krisken
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef:
krisken schreef:Welke alternatieve operatoren zijn BE dan wel ontvlucht?
Ze bedoelen dat alternatieve operatoren in België maar 7% marktaandeel hebben (vaste lijn producten). Dit zijn alle Dommels, EDPnet, en de rij die je opnoemde samen. De rest (93%) is het duopolie Telenet/Belgacom.
In het buitenland hebben de alterantieve operatoren > 50% marktaandeel
Dit toont dus duidelijk dat er op de Belgsiche markt géén gezonde concurrentie mogelijk is ...
Als we enkel spreken van de vaste lijn... Wat hadden ze verwacht? Vroeger waren er tal van bedrijven die hier aan mee deden! Dat was de tijd dat GSM's bestonden maar het nog niet iets voor iedereen was (jaren 90). De exacte naam ontsnapt mij nu maar het kwam er op neer dat je een Belgacom lijn moest hebben (en dus aan Belgacom abonnementsgeld betaalde!) en je gesprekken liepen via een andere provider (naar keuze). Je had toen 2 mogelijkheden : ofwel toetste je voor het abonneenummer een 4-cijferige code (waarna gesprek ging via de andere operator, deed je dat niet dan was dit via Belgacom) ofwel plaatste je een toestelletje dat die 4-cijferige code toetste voor jou. Dit was vooral interessant voor gesprekken naar gsm en interzonaal (toen bestond dit nog!). Nu België eigenlijk één grote telefoonzone is geworden en men praktisch gratis belt naar vaste nummers zijn deze operatoren een stille dood gestorven. Het enige aanbod dat Mobistar heeft voor vaste telefonie is in combinatie met VOIP. En dan spreken we over ADSL! Logisch dat hier geen klanten op afkomen, toch?
philippe_d schreef:
krisken schreef:Als ze wachten op het openstellen van de kabel, dan zal dit enkel in Vlaanderen beschikbaar zijn. Beetje domme zet voor een bedrijf dat van oorsprong Franstalig is
Waar haal je dat de openstelling avn de kabel alleen in Vlaanderen zal gebeuren?
Dit zal zowel in Vlaanderen (Telenet) als in Brussel/Wallonië gelden (Voo, Numéricable), toch?

Een volledige openstelling van de kabel betekent niet alleen televisie, maar ook telefonie en internet ....
Uiteraard! Maar Voo (de Waalse tegenhanger van Telenet) is niet overal in Wallonie beschikbaar! Vooral buiten de grote steden is het amper tot niet mogelijk om Voo te nemen (vooral in de Ardennen!). In Brussel heb je Brutélé, Coditel/Numéricable en Telenet zelf.
Gevolg is dat als Mobistar op de kabel wilt ze overal in Vlaanderen bereikbaar zullen zijn (Telenet), Brussel (zie hierboven) en slechts in een handvol steden in Wallonië. Dit is ook de reden waarom BelgacomTV massaal is verkocht in Wallonië. En waarom je in de "Walen" een pak meer schotels op de huizen ziet plakken dan in Vlaanderen (télésat).

@Lord Utopia
Exact wat je zegt : bij Belgacom zit de zogenaamde raw-copperfee reeds in de prijs inbegrepen. Bij alternatieve operatoren (allemaal!) moet je deze 13.50 euro per maand er nog eens extra bijtellen (speciale promo's zoals dommel en de €10 bij edpnet zo gelaten). Dit zou willen zeggen dat als een alternatieve operator hetzelfde wilt doen tegen een lagere prijs van Belgacom (pakweg 24 euro) hij slechts een 10.50 euro "winst" maakt. Daarvan moet hij zijn dataverkeer inkopen (transits & peerings), netwerk op orde houden, colocation huren in een datacenter, personeel betalen, factureren, ... Zo goed als onmogelijk lijkt me dit dan...

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

krisken schreef:
philippe_d schreef: Ze bedoelen dat alternatieve operatoren in België maar 7% marktaandeel hebben (vaste lijn producten). ...
Als we enkel spreken van de vaste lijn... Wat hadden ze verwacht?
We spreken over "vaste lijn producten": dit zijn alle producten die via een vaste lijn (koper of coax) aangeboden worden: telefoon, internet, tv (in tegenstelling tot de mobiele producten). Dus niet alleen telefonie.

Wat ze verwachten? Dat de alternatieve operatoren een eerlijke kans krijgen om te concureren, zodat dit percentage kan stijgen (zoals dit blijkbaar in het buitenland wel kan, waar de alternatieve operatoren volgens hen >50% van de markt hebben).
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Alle operatoren krijgen een eerlijke kans, maar niets is gratis. De één mag alles investeren, terwijl de andere maar blijft graaien op zijn kosten.
krisken
userbase crew
userbase crew

Je moet ook eerlijk blijven hé Lord Utopia : de twee die nu het monopoly bezitten (of beter : duopolie) hebben dit weten uit te bouwen met belastingsgeld van de Belgen. De ene als staatsbedrijf, de andere met geld van de Vlaamse regering.

De twee telefoonlijnen die hier binnen liggen werken sinds de oplevering feilloos. Dit is inmiddels 4 jaar zo. Ik heb dus, per telefoonlijn, tot nu toe al 648 euro betaald aan raw copper fees over heel die periode. Ik begrijp dat de technicus die deze heeft geplaatst moet betaald worden en dat van dit bedrag ook de andere kosten moeten betaald worden zoals elektriciteit van de ROP, plaatsen van de ROP/KVD etc. Echter als de lijn 10 jaar perfect werkt is dit een goeie 1620 euro dat ik al heb betaald aan raw copper. Zonder dat de lijn defect is gegaan. Zijn er dan echt mensen wiens lijn elk jaar defect gaat?

Het is en blijft een cirkeltje : alternatieve operatoren willen volgens mij best investeren, maar kunnen dit eenvoudigweg niet wegens het geringe bedrag dat de investering opbrengt (afschrijftermijnen...). Met die uitgerekende 10.50 euro moet je al niet veel investeren denk ik...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”