Ik was eigenlijk van plan om hier pas het vervolg te posten zodra ik effectief fiberinternet had… Maar het blijft maar duren en het begint meer en meer op de
processie van Echternach te lijken.
Hieronder het relaas:
13 mei 2026
Binnenleggen van de fiberkabel.
10 juni 2026 – Installatie fibermodem (1)
Twee problemen volgens de technieker:
* de afspraak was verkeerd ingepland (coaxafspraak in plaats van fiber);
* er was geen signaal op de fiber.
De technieker zegt dat hij dit zal doorgeven aan Telenet.
16 juni 2026
Omdat ik nog niets van Telenet heb vernomen, neem ik zelf contact met hen op. Ik krijg te horen dat iemand van fiber (Wyre) in de straat moet gaan kijken, omdat er blijkbaar een probleem is met het signaal.
12 augustus 2026
Telefoontje van Telenet met de melding dat het probleem opgelost zou moeten zijn en om een nieuwe afspraak in te plannen.
19 augustus 2026 – Installatie fibermodem (2)
Opnieuw dezelfde twee problemen volgens de technieker:
* de afspraak was opnieuw verkeerd ingepland (coaxafspraak in plaats van fiber);
* er was opnieuw geen signaal op de fiber.
De technieker zegt dat hij dit zal doorgeven aan Telenet.
19 augustus 2026 – Contact met Telenet
Deze keer speel ik kort op de bal en bel ik meteen terug naar Telenet. Daar krijg ik te horen dat de technieker, in plaats van te melden dat er problemen waren, de installatie heeft
‘goedgekeurd’…
Ik leg het probleem opnieuw uit. Dit wordt meegenomen en doorgegeven aan de betreffende diensten. Volgens hun gegevens zou er namelijk wél signaal op de fiberkabel zitten.
20 augustus 2026
Telefoontje van Telenet om een nieuwe afspraak in te plannen.
25 augustus 2026 – Installatie fibermodem (3)
Opnieuw komt dezelfde technieker als bij afspraak 1 (op 10 juni).
En je raadt het nooit…
geen signaal op de fiber!
25 augustus 2026 – Contact met Telenet
Ik bel diezelfde dag nog naar Telenet om dit te melden. Ondertussen hebben zij dit ook via de technieker vernomen.
Er moet opnieuw contact worden opgenomen met Wyre. Mogelijk ligt het probleem bij mijn binneninstallatie…
27 augustus 2026 – Wyre komt langs
Plots staat er iemand van Wyre aan onze deur, zonder afspraak. Gelukkig is onze dochter thuis.
De technieker controleert de bekabeling en stelt inderdaad een probleem vast: volgens hem is er sprake van een *bending* in de kabel. Hij voert enkele kleine aanpassingen uit, waardoor het signaal in orde is, en geeft dit door aan Telenet.
31 augustus 2026
Telefoontje van Telenet om opnieuw een afspraak in te plannen.
Tijdens het inplannen wordt vastgesteld dat het
niet mogelijk is om een fiberafspraak in te plannen…
De persoon aan de lijn moet dit opnieuw intern terugkoppelen en belooft mij terug te bellen.
1 september 2026
Telefoontje van Telenet met de melding dat het om een administratief probleem gaat dat ze niet onmiddellijk kunnen oplossen. Ze zullen opnieuw contact met mij opnemen zodra het probleem is opgelost…
Moraal van het verhaal:
Ik had hier en daar al gelezen dat ik beter geen gebruik kon maken van de
Easy Switch en mijn andere internetlijn pas mocht opzeggen zodra fiber effectief actief was.
Wat ben ik blij dat ik die raad heb opgevolgd!
Bezin dus eer ge begint!