Glasvezel aanbod Telenet (afgesplitst)

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Doetje
Starter
Starter
Provider

Ik kreeg een tweetal weken geleden een brief in de bus van Telenet dat ik aansluitbaar ben op fiber (Ledeberg). Ik moet 't natuurlijk nog zien of dat in de praktijk ook écht zo is.
Wyre is hier bezig sinds 't voorjaar van 2025, de Fiberklaar ducts hangen ondertussen al bijna 4 jaar aan de gevel maar nog steeds niet aansluitbaar :roll:

Aansluiting/binnentrekken fiber is gratis en ze geven er €30 korting per maand bovenop, gedurende 12 maanden, wat ze prijs/kwaliteit wel erg interessant maakt tot Fiberklaar eindelijk hun boeltje afwerkt hier.
telenet_fiber_korting.png
Screenshot vanop de dedicated fiber pagina https://telenet.be/ikwilfiber waar alles in detail vermeld staat.

Na de adrescheck krijg je tegenwoordig ook mooi de prijs/snelheid details te zien. Houdt natuurlijk wel geen rekening met de €30/maand korting die je in 't begin krijgt.
telenet_fiber_opties.png
Sterk aan't overwegen om de stap te zetten, ben 't wachten op Fiberklaar wat beu. Enkel nog zoeken naar een manier om toch bridged te kunnen werken want hun fiber ONT/router combinatie lijkt geen bridging te ondersteunen en de support voor 't gebruik van een eigen XSG-PON ONT lijkt (volgens wat ik vind) voorlopig vooral "theoretisch" te zijn...

[Mod] afgesplitst in een aparte discussie
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2036 keer
Recent bedankt: 13 keer

Gewoon doen en zeker je huidige verbinding behouden tot je fiberverbinding 100% functioneert. Ik ben zeer benieuwd of de aansluiting bij Wyre vlotter verloopt in vergelijking met Fiberklaar. In Ledeberg heeft het plaatsen van de Fiberklaar PoP-cabine wat langer op zich laten wachten, maar die is nu geplaatst en in 2026 zullen zeker woningen kunnen aangesloten worden. Misschien ook de reden dat Wyre in dat "gat" gesprongen is om in Ledeberg de eerste te zijn.
Het blijft natuurlijk afwachten of de belofte uit die brief waargemaakt zal worden.

Voor ondersteuning van je eigen glasvezelmodem doe je beroep op de fabrikant of verkoper. Providers zijn niet verplicht om technische ondersteuning aan te bieden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 3908 keer
Provider

Doetje schreef: 08 jan 2026, 21:42 Sterk aan't overwegen om de stap te zetten, ben 't wachten op Fiberklaar wat beu.
Ik ben het eens met @raf1: gewoon doen, redenen genoeg:
  • gratis installatie.
  • zelfde prijs als huidige coax, maar met symmetrische snelheden: 500/500 (All Internet), 1000/1000 (Speedboost). Dus eindelijk verlost van de trage coax upload :-) .
  • tijdelijke promo van 12 x 30€.
Doetje schreef: 08 jan 2026, 21:42 Enkel nog zoeken naar een manier om toch bridged te kunnen werken want hun fiber ONT/router combinatie lijkt geen bridging te ondersteunen en de support voor 't gebruik van een eigen XSG-PON ONT lijkt (volgens wat ik vind) voorlopig vooral "theoretisch" te zijn...
De fibermodem die je krijgt (360° Fiberbox, F(a)STN5685LGB-TN), is zeer gelijkaardig aan de 360° coaxmodem (F(a)ST3896LG-TN), waarop Telenet recentelijk de bridge mogelijkheid heeft geactiveerd. Misschien wordt de bridge in de toekomst ook mogelijk als er voldoende vraag is?

Wat betreft de aansluiten van een eigen ONT is de procedure toch ook zeer eenvoudig: Hou ons op de hoogte :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 18 keer

Waarom zoeken hoge snelheid nodig om bv YouTube of webpagina op te vragen.
Ik zie het nut er niet van. E. Zeker niet als alleenstaande. Die af en toe iets download.
En wat films streamt
Denk dat dit ook wel lukt met 150 mbps download
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 807 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom zou je 500/500 aan een lagere prijs weigeren?
Enne @glda19 er zijn mensen die toch net iets meer doen met hun internet aansluiting dan wat op youtube te hangen... :roll:
Doetje
Starter
Starter
Provider

philippe_d schreef: 09 jan 2026, 10:50 Wat betreft de aansluiten van een eigen ONT is de procedure toch ook zeer eenvoudig
Ja de procedure is in theorie eenvoudig, maar veel praktijkervaringen zijn er nog niet te vinden :roll:

Enige wat ik vind tot nu toe is deze uit mei 2025, waar iemand de Zaram module wou gebruiken die op Fiberklaar/Proximus netwerken overal aangeraden wordt, maar helaas is er geen eindresultaat in gepost. Ondertussen alweer 8 maanden verder, dus misschien is er ondertussen al iets meer ervaring bij Telenet met gebruikers die dit willen doen.

Iets om uit te zoeken als en wanneer ik aangesloten geraak.
cadsite schreef: 09 jan 2026, 17:33 Waarom zou je 500/500 aan een lagere prijs weigeren?
Ik had mij wat blind gestaard op de 1000/1000 (bigger = better!), maar de 500/500 is inderdaad nog goedkoper dan de VDSL bij Mobile Vikings die ik ging nemen (door verandering van job). Ook direct een pak makkelijker om verkocht te krijgen hier thuis :lol:
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Wat is eigenlijk de HFC technologie waar ze nu naar verwijzen bij Telenet?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
froggy1
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Nog altijd te duur in vergelijking met MV/FastFiber/Fastic! Typisch Telenet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Block schreef: 10 jan 2026, 11:22 Wat is eigenlijk de HFC technologie waar ze nu naar verwijzen bij Telenet?
HFC is gewoon de afkorting van Hybrid Fibre Coaxial, met andere woorden een breedband netwerk, dat zowel uit glasvezel en coaxkabel (= last mile) bestaat.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Maar zit de hele straat dan nog steeds op dezelfde coax lus? Dan snap ik het voordeel eigenlijk niet.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Welk voordeel bedoel je?
Telenet gebruikt 2 technologieën:
- het oude coax netwerk (HFC).
- het toekomstige fiber netwerk (FttH).
Bij HFC ligt er fiber tot aan de nodes, in het tweede geval tot in de woningen.
Doetje
Starter
Starter
Provider

froggy1 schreef: 10 jan 2026, 12:48 Nog altijd te duur in vergelijking met MV/FastFiber/Fastic! Typisch Telenet.
Ja 't is ook maar met de €30/maand korting gedurende een jaar dat 't interessant is. Anders was 't nog ff VDSL bij MV tot Fiberklaar hier klaar is om aan te sluiten :lol:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Block schreef: 10 jan 2026, 13:30 Maar zit de hele straat dan nog steeds op dezelfde coax lus? Dan snap ik het voordeel eigenlijk niet.
HFC is geen technologie maar een topologie, maar in feite is het ook een misleidende marketingterm waarmee coaxkabelaanbieders het woordje "fiber" in hun discours binnensmokkelen om verwarring te zaaien in een markt waar Fiber-to-the-Home (topologie) via XGS-PON (technologie) wordt aangeboden.

Als je naar de technologie van coaxkabelverbindingen kijkt moet je het consequent over DOCSIS hebben, nooit over HFC.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Doetje schreef: 08 jan 2026, 21:42 Ik kreeg een tweetal weken geleden een brief in de bus van Telenet dat ik aansluitbaar ben op fiber (Ledeberg). Ik moet 't natuurlijk nog zien of dat in de praktijk ook écht zo is.

Aansluiting/binnentrekken fiber is gratis en ze geven er €30 korting per maand bovenop, gedurende 12 maanden, wat ze prijs/kwaliteit wel erg interessant maakt tot Fiberklaar eindelijk hun boeltje afwerkt hier.

Sterk aan't overwegen om de stap te zetten, ben 't wachten op Fiberklaar wat beu.
En heb je beslist om Telenet Fiber te nemen?
We zijn nieuwsgierig naar je bevindingen ...
Doetje schreef: 08 jan 2026, 21:42 Enkel nog zoeken naar een manier om toch bridged te kunnen werken want hun fiber ONT/router combinatie lijkt geen bridging te ondersteunen en de support voor 't gebruik van een eigen XSG-PON ONT lijkt (volgens wat ik vind) voorlopig vooral "theoretisch" te zijn...
Telenet is wettelijk verplicht jouw eigen XGS-PON ONT te registreren, laat daar geen twijfel over bestaan.
Doetje
Starter
Starter
Provider

philippe_d schreef: 5 maanden geleden En heb je beslist om Telenet Fiber te nemen?
We zijn nieuwsgierig naar je bevindingen ...
Ik heb enkele weken geleden beslist om Telenet Fiber te nemen ja (All-Internet 500/500, €36/maand met de 12 maanden promo). Overmorgen komen ze de fiber binnentrekken.
Mogelijks dan nog een extra afspraak om modem/router te laten plaatsen (of kijken om er eentje af te halen in een Telenet shop), is mij niet echt duidelijk of ze dat ineens combineren of niet.
philippe_d schreef: 5 maanden geleden Telenet is wettelijk verplicht jouw eigen XGS-PON ONT te registreren, laat daar geen twijfel over bestaan.
Ik twijfel daar ook niet echt aan. De (heel beperkte) forum posts die ik daar over vind op bvb. 't netweters forum geven alleen aan dat Telenet nogal "moeilijk" doet/deed daarover. Dus kan zijn dat ik wat extra druk moet zetten :lol:

Ik vermoed dat ik 't wel probeer met de vaak gebruikte Zaram XGS-PON ONT SFP, als ik die aan de praat zou krijgen zou 't ideaal zijn om die dan later te blijven gebruiken bij een overstap naar een provider op 't Fiberklaar netwerk. Maar dat zal nog wat extra investeringen vragen in bvb. een Unifi Gateway Fiber (heb al Unifi Wifi). Momenteel enkel switches met een 1Gbit SFP poort, firewall/router is nog een VM.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 247 keer
Provider
Te Koop forum

Specificaties voor eigen xgs-pon staan online : https://www2.telenet.be/content/dam/www ... elenet.pdf
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De Zaram ZXOS11NPI is niets anders dan de ODM-versie van de Nokia XS-010S-Z

Op beide datasheets van Zaram en Nokia staat het typenummer ZXOS11NPI.

Het is allemaal Nokia en ik zou niet weten waarom Telenet dit niet zou aanvaarden, ze gebruiken zelf ook een Nokia OLT wellicht.

De patchkabel vanaf de glasvezel-aansluitdoos naar de Zaram SFP-module moet een groene SC/APC naar blauwe SC/UPC connector zijn! (De groene SC/APC naar groene LC/APC patchkabel die bij de Telenet 360° Fiberbox zit, is niet geschikt!)

Moest je support nodig hebben: https://support.zaram.com/hc/en-us
Doetje
Starter
Starter
Provider

Vandaag werd de fiber binnen getrokken. Propere installatie, dropkabel binnen meet goed uit.

20260213_142341.jpg
20260213_150718.jpg

Maar geen signaal op de fiber, blijkbaar is de patching in de "Robot Patch" POP nog niet uitgevoerd en de technieker kan dat zelf niet oplossen.
Dus nog wachten tot dat (na zijn herinnering bij de juiste mensen) goed komt en ze eventueel opnieuw uitmeten alvorens de Telenet technieker kan langskomen om de 360° Fiberbox te plaatsen.

Voorlopig geen idee wanneer dat zou zijn, dus ik wacht wat af :-)
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 147 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bedankt voor de eerste beelden, ziet er veelbelovend uit
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
Doetje
Starter
Starter
Provider

Vorige donderdag een telefoontje gedaan naar Telenet voor een status update (gezien ik na 't binnentrekken van de fiber niets meer gehoord had).

Men vond 't vreemd dat er al een technieker voor de binneninstallatie gepland stond maar dan geannuleerd was. (wist ik zelf niets van) Ze gingen een ticket aanmaken bij Wyre voor een update van de patching, maar sindsdien niets meer gehoord.

Zal vandaag zelf nog maar eens bellen I guess :roll:
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 90 keer
Provider

Voor zij die even nieuwsgierig zijn, Wyre gebruikt dus blijkbaar deze FTU.
Doetje
Starter
Starter
Provider

Ondertussen alweer 5 weken na mijn 5e telefoontje naar Telenet, nog steeds geen klant daar.

Bij 't 3e telefoontje was blijkbaar het internet product op mijn account plots "verdwenen". Persoon aan de lijn kon het niet op de juiste manier terug toevoegen.
Hele hoop fouten in hun backend systeem. Gevolg: ik wacht ondertussen al 6 weken op het "backend team" om dat op te lossen, maar nog geen énkel contact van hun kant uit.

Bellen naar de helpdesk lost ook niets op want zij kunnen het niet aanpassen.

Krijg alsmaar meer 't gevoel dat ze eigenlijk gewoon geen nieuwe klanten willen ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

@Doetje Al klant ondertussen?
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Is er iemand al klant of al enig iemand dat geweten is op de fiber.

Hier start aanleg Wyre 2-4de week van juni.

Ben benieuwd wanneer er effectief gaat opgeleverd worden met name fiber binnen zal komen.

Dan de vraag gaat men huidige provider fiber aanbieden? ( Hey Telecom )
Internet = Hey Telecom
Doetje
Starter
Starter
Provider

Er is nog niets veranderd bij mij. Anderhalve week geleden nog eens gebeld, maar kreeg gewoon terug te horen dan mijn ticket aan een “algemeen alarm” gekoppeld is en men niets kan doen tot dat opgelost is.

M.a.w. meerdere klanten die getroffen zijn door een administratief backend probleem dat maanden kost om te fixen :roll:

De persoon aan de lijn was ook zeer verrast dat het zó lang duurt, maar gaf ook mee dat bellen niets opbrengt. Ik moet wachten tot zij mij zelf opbellen.

In de tussentijd dan maar de switch gemaakt naar MV VDSL2 tot Telenet zijn boeltje op orde heeft, spaart mij toch al wat uit tov Proximus…
edon
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 10 keer

Hier is kabel binnen gelegd op 13/05
De plaatsing van de modem is voorzien op 10/06
@Doetje : Al eens proberen bellen naar het speciale fibernummer van Telenet?
Ter info: de aanleg van fiber dateert van eind 2024 / begin 2025
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Toch zoals gehoord ruim jaartje wachten.

Zal ook te maken hebben met de samenwerking nog niet helemaal afgerond is op politiek vlak, goedkeuringen enz

Duurt veel te lang goedkeuren en details kunnen later nog aangepast worden zoals alles toch 100x veranderen

Een gekend iemand zij ze moeten eerst x aantal vergaderingen hebben want kassa kassa per vergadering wie komt opdagen enz

Gelukkig blij met Hey tot hiertoe
Internet = Hey Telecom
master-magic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Duurt altijd maanden, ken ook iemand die al maanden wacht op die fiber verbinding.
Als Telenet niet snel genoeg is en er ligt nog Proximus fiber lijn kan je daarop ook nog bij andere providers terecht, en soms nog goedkoper dan Telenet.
Vergelijk snelheid en prijs scheelt toch nog veel per maand als je wat rond kijkt via fiber.
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Fritzbox 4690 10G wan/lan.
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Doetje
Starter
Starter
Provider

Tussen start werken Wyre en de brief in de bus dat ik aansluitbaar was zat ongeveer 9-10 maanden denk ik.

Na intekenen een kleine maand of 2 tot ze de fiber kwamen binnentrekken. Dat was half februari.

@edon Maakt niet uit welk nummer ik bel, ze zitten administratief vast
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 24 keer

Hier in het dorp is Wyre ook bezig met het aanleggen van fiber ducts.
Er worden 2 buizen gelegd, een zwarte met oranje streep en een zwarte met witte streep.
Is dit 1 van telenet en 1 van fiberklaar of is de buis met witte streep voor de backbone ?
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Geen idee hier alvast

Zag ook meerdere steken enkele straten verderop niet gelet op kleuren
Internet = Hey Telecom
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Als ik mij niet vergis zijn die van Fiberklaar blauw?
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (30GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 203 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Zwart/oranje: Fiber Wyre, huisaansluitingen.
Zwart/Wit: fiber tussen de ‘POPs’ dachtk.
Blauwe: die zijn van Fiberklaar.
Rode: elektriciteit van Fluvius

Mochtk mis zijn, corrigeer gerust
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 26.7.1_1
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 24 keer

Dan kan ik alleen maar hopen dat fiberklaar hier ook nog ducts zal komen plaatsen. Ik heb echt geen zin om dure fiber van Telenet te gaan nemen.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bedoeling is dat elke provider op die fiber mag MAAR tenzij het plan is dat ze daar elk hun eigen gaan aanleggen maar dat is vooral in grotere steden het geval
Internet = Hey Telecom
raf1
Elite Poster
Elite Poster

In principe staan alle toekomstige Fiberklaar-gebieden minstens op status "verkenning" op https://www.fiberklaar.be/nl/fibercheck-adres

De rest zal via Wyre bediend worden, maar het is nog onduidelijk welke adressen op coaxkabel blijven zitten en welke fiber krijgen.
Het is wel de bedoeling dat alle providers beschikbaar zullen zijn, maar tot op heden blijft dit dode letter.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

buthead schreef: 2 maanden geleden Bedoeling is dat elke provider op die fiber mag
... maar tegen welke kost ?

DIGI heeft bijvoorbeeld al aangegeven niet van Fiberklaar gebruik te willen maken omdat de kost te groot is (haast meer dan dat ze aanrekenen aan hun eigen klanten).
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Daarover en daarom ze nog steeds hun vergaderingen hebben prijs zal het verschil maken of breken net
Internet = Hey Telecom
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”