AniMeshorer schreef:Dus als ik het goed begrijp kan je met Train+ een rechtstreeks ticket kopen van Oostende naar Rijsel/Lille, of van Brussel naar Breda, en de automaat rekent zelf uit hoeveel je betalen moet voor het deelte tot het laatste station voor de grens (of de grens) en past op dat deel van het traject het Train+ tarief toe?
Exact. Maar wél alleen voor ritten die kunnen beprijsd worden volgens de formule die ik hierboven 'c' heb genoemd, dus géén 'Globalpreise' of zuiver internationaal tarief (SCIC-NRT voor de kenners). Die laatste kan trouwens niet door een NMBS-automaat worden afgeleverd.
AniMeshorer schreef:Nu, dit is uiteraard eenvoudiger, al was het vroeger ook niet zo heel lastig. Toen gebruikte ik een kortingkaart tot het laatste station voor de grens, en vanaf dat station tot eindbestemming kocht ik een apart heen en terug ticket.
Als je een kortingkaart had die recht gaf op 100% korting in BE, NL of DE, heb je waarschijnlijk altijd teveel betaald. Tenzij je online tickets kocht met de juiste instellingen, want anders betaalde je altijd het minimale instapgeld extra.
AniMeshorer schreef:Worden bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam daar ook bijgerekend of is dat net iets te ver?
Automaten verkopen altijd een beperkt gamma. Brussel-Usquert lukt niet, maar Brussel-Rotterdam is zeker geen probleem. Dat kan zelfs op 2 manieren: ofwel via de aparte EuroCity Direct module (let op: 'Globalpreis', dus géén Train+ korting), ofwel via het standaard venster voor internationale tickets.
mgo72 schreef:Athus is dat op de lijn Luik - Lux?
Want in Arlon moet je telkens uitstappen en dan een ticketje tot in Luxemburg boeken want kan je niet aan automaat
Dat zou het wel oplossen als het algemeen is.
Er zijn 3 actieve grensovergangen BE-LUX en dus ook 3 grenspunten. Grenspunten zijn geen stations, maar markeren louter de overgang van het ene nationale spoorwegnet naar het andere en zijn vanuit reizigersoogpunt alleen relevant voor de prijsberekening en de routering. De 3 grenspunten zijn: (a) Gouvy frontière, gelegen tussen Gouvy (BE) en Troisvièrges (LU) op de lijn Luik-Luxemburg, (b) Sterpenich frontière, tussen Arlon en Kleinbettingen op de lijn Namen-Luxemburg en (c) Athus frontière 'tussen' Athus (BE) en Rodange (LU). Ik gebruik hier aanhalingstekens omdat ervoor gekozen is om Athus en Athus (fr.) gelijk te stellen. Ondanks het feit dat Athus op Belgisch grondgebied ligt, beschouwt CFL het in hun tariefsysteem als een Luxemburgs station.
Als je via de NMBS-automaten een kaartje naar Luxemburg wil kopen, moet je kiezen via welke grensovergang je gaat: Gouvy of Sterpenich.
Athus is géén keuzemogelijkheid. Er hoeft voor Athus-Luxemburg in 2de klas dan ook geen ticket gekocht te worden, maar wie in 1e klas wil reizen, kan een ticket krijgen bij de treinbegeleider of kan online een ticket kopen aan 3 euro. Online kan je ook een 2e klas ticket aan 0 euro kopen, maar dat is nergens voor nodig.
9livesuni schreef:Maar ik voel me zo een debiel om de code gescanned te krijgen.
Dat snap ik. Een tip: je kan Train+ ook activeren op een mobibkaart. Véél handiger dan die QR-code op papier of smartphone.