NMBS Train+

Vragen verhalen, discussies over openbaar vervoer kunnen hier plaatsvinden
Plaats reactie
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 61 keer
Recent bedankt: 2 keer

Nieuwe tariefplan van NMBS om reizen aantrekkelijker te maken is gelanceerd. Er is een tem 4 januari 2026 een promo tarief waar je 1 maand of 1 jaar kan krijgen aan helft van de prijs.

Mijn vraag is: als ik nu 1 maand neem, kan ik na die maand een nieuw abbo van 1 jaar krijgen aan promo tarief of vervalt de promo dan omdat je het al eens gebruikt hebt? En wordt dit abbo dan op de MOBIB kaart geplaatst? :-D

Promo tarief is wel zeer voordelig, maar net zoals introductie prijzen van Streamingsite's zal dit binnen paar jaar maal 5 zijn :oops:
Laatst gewijzigd door bollegijs 16 okt 2025, 10:54, in totaal 1 gewijzigd.
Ratface
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 80 keer

Train+ is helemaal geen abonnement? Train+ is een kortingskaart. Er zijn zelfs situaties waar het hebben van een Train+ kortingskaart geen enkel voordeel oplevert, zoals een redelijk kort traject in de piekuren. Het zal voor de occasionele treinreiziger zeer moeilijk worden een Train+ terug te proberen winnen. Wat de nieuwe tariefstructuur voor veel mensen dus een platte prijsstijging maakt.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

Train+ betaal je maandelijks (of jaarlijks ietsje goedkoper), dus is wel een abonnementsachtige formule.
Ik trein veel in het weekend en tijdens vakantie buiten de spits, dus voor mij is het zeker voordelig.
Maar ik denk dat het voor woon-werk verkeer(zeker nu velen niet meer 4 á 5 dagen per week naar kantoor gaan), wel duurder zal zijn(al betaalt mijn werkgever dat.
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

De tariefstructuur van de effectieve abonnementen van de NMBS veranderen niet en worden volledig apart verkocht. Voor de goede orde in dit specifieke geval, Train+ is geen abonnement.

Voor de woon-werk-reizigers met beperkte dagen op kantoor bestaat er nog steeds het Flex-abonnement, werd ook niet veranderd of aangepast.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 382 keer
Bedankt: 807 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Stroper schreef: 16 okt 2025, 09:08 Train+ betaal je maandelijks (of jaarlijks ietsje goedkoper), dus is wel een abonnementsachtige formule.
Een abonnementsformule op een kortingskaart. Die Train+ is geen ticket hé, het geeft enkel korting.

Als je de moed hebt om te gaan zoeken, op de nmbs site is er ergens een simulator waar je kan zien of je er voordeel uit haalt of niet.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
Bedankt: 258 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Train+ is een betalende kortingskaart, geen abonnement:
TTB - Nieuwe tarieven NMBS vanaf 15 oktober 2025.png
(Bron: NMBS lanceert nieuw tariefsysteem vanaf 15 oktober)

Ik reed tot nu toe zelf met een Standard Multi omdat een flexabonnement pas goedkoper uitkwam als ik meteen eentje nam voor een jaar (en die moest voorschieten: 'k dacht het niet!).
Daarnaast liet ze me toe om mijn rit soms (zonder meerprijs) te verlengen, om dus bv. ipv. het traject Leuven-Brugge, het traject Leuven-Oostende te doen.
Die rittenkaarten blijven geldig, maar zijn dus sinds gisteren niet meer te koop.

Ik vind het knap vervelend dat die rittenkaarten uit het assortiment zijn: ze lieten me toe om tegen een schappelijke prijs (al dan niet in gezelschap) het land te doorkruisen.
Computer(k)nul
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 61 keer

Wa nen ingewikkelde bedoening is me dat. Het is nu zelf geen abbo!

Ik vind het ook wel jammer dat de rittenkaart weg is.
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

Wat had je gedacht? Dat je voor €24 per jaar overal ging kunnen rondcrossen met de trein?

Zo een 'unlimited' abonnement kost een slordige €4000
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

bollegijs schreef: 16 okt 2025, 00:15 Mijn vraag is: als ik nu 1 maand neem, kan ik na die maand een nieuw abbo van 1 jaar krijgen aan promo tarief of vervalt de promo dan omdat je het al eens gebruikt hebt? En wordt dit abbo dan op de MOBIB kaart geplaatst? :-D
Nergens in de voorwaarden staat dat je slechts éénmaal gebruik kan maken van de promotie. Je kan m.i. perfect meerdere maandelijkse contracten op elkaar laten volgen en pas op 3 januari voor een jaarformule gaan aan 24 euro.

Het is inderdaad geen abonnement in de strikte zin van het woord. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Duitse Bahncard moet je zelf actie ondernemen om de geldigheid te verlengen. Wat voor- en nadelen heeft. Je hoeft het enerzijds niet op te zeggen, maar anderzijds loop je uiteraard het risico dat je vergeet om een verlening aan te kopen. Het is wel erg omslachtig om tickets te kopen, aangezien je telkens het Train+ nummer nodig hebt. Dat maakt de kans op 'vergeten te verlengen' wel kleiner, maar het maakt het kopen van een ticket wel omslachtiger.

Train+ kan inderdaad aan een Mobibkaart gekoppeld worden. Dat lijkt mij ook de meest interessante werkwijze, aangezien er dan achterliggend ook een koppeling met het digitaal account kan gemaakt worden en de aankoop van zowel 'in app' tickets als vervoerbewijzen aan de automaat tamelijk vlot kan verlopen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 181 keer
Provider
Te Koop forum

Train+ is ook te gebruiken voor NMBS internationaal maar vind ik momenteel nog erg verwarrend omdat al de andere kortingen van NMBS erbij vermeld staan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Alleen is die mobibkaart ook nog maar een halfslachtige oplossing. Het is nog altijd verplicht om een fysieke kaart aan te kopen.
Je kan het abonnement van jouw mobib bijvoorbeeld nog altijd niet op de app van nmbs zetten.
Waarom moet het toch altijd zo log, traag, onoverzichtelijk en duur zijn...
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

boonpwnz schreef: 16 okt 2025, 13:57 Train+ is ook te gebruiken voor NMBS internationaal maar vind ik momenteel nog erg verwarrend omdat al de andere kortingen van NMBS erbij vermeld staan.
Dat is nu toch heel eenvoudig? Gewoon Train+ aanduiden. Alle oude kortingen lijken mij er al uitgehaald te zijn, behalve de twee die er nog steeds toe doen: de verhoogde tegemoetkoming en de 100% korting. Er staan in die dropdown helaas juist veel buitenlandse kortingen niet in.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De verhoogde tegemoetkoming zit normaliter ook in Train+ die is niet meer apart.
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

Toch wel. Je kan nog altijd perfect een ticket aankopen met verhoogde tegemoetkoming, zonder Train+.
En als je Train+ met verhoogde tegemoetkoming hebt, moet je beide kunnen aanduiden.
(Gemakkelijker is de tariefstructuur er alvast niet op geworden.)
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 16 keer

cadsite schreef: 16 okt 2025, 14:09 Alleen is die mobibkaart ook nog maar een halfslachtige oplossing. Het is nog altijd verplicht om een fysieke kaart aan te kopen.
Je kan de Train+ ook via de app kopen of aan de automaat op papier. Als je dan een ticket aan de automaat koopt, moet je de train+ QR code scannen (scanner zit boven het scherm).
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
Bedankt: 103 keer
Te Koop forum

Sinna schreef: 16 okt 2025, 09:47 Die rittenkaarten blijven geldig, maar zijn dus sinds gisteren niet meer te koop.

Ik vind het knap vervelend dat die rittenkaarten uit het assortiment zijn: ze lieten me toe om tegen een schappelijke prijs (al dan niet in gezelschap) het land te doorkruisen.
Exact dit! Ik heb geen vast traject voor mijn werk en ga waar de klant zit, dus Standaard Multi was de ideale oplossing gezien een netabonnement absurd veel geld kost (neem het 4-5 jaar en je kon evengoed een auto kopen). Doordat die dus gaan verdwijnen heb ik eens in Excel wat rekenwerk uitgevoerd van mijn meest voorkomende trajecten, en gaat me per kwartaal toch een 100-150 EUR extra gaan kosten met de nieuwe ticket structuur.
Redelijk balen dus. Heb nog snel afgelopen weekend een resem Standaard Multi's gekocht voor hetgeen ik de komende 6 maanden denk te gaan nodig hebben (is hun geldigheid).
Zeer zeer jammer dat ze dus niet nagedacht hebben voor een meer gunstige oplossing voor niet-vaste trajecten.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

conexio schreef: 16 okt 2025, 17:57
cadsite schreef: 16 okt 2025, 14:09 Alleen is die mobibkaart ook nog maar een halfslachtige oplossing. Het is nog altijd verplicht om een fysieke kaart aan te kopen.
Je kan de Train+ ook via de app kopen of aan de automaat op papier. Als je dan een ticket aan de automaat koopt, moet je de train+ QR code scannen (scanner zit boven het scherm).
Het ging mij om de mobib kaart waarop een abonnement staat. Dat kan nog niet via de app aan de conducteur getoond worden.
AniMeshorer
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 1 keer

Kan je Train+ ook internationaal gebruiken? Dat lijkt me vreemd, omdat de buitenlandse treinmaatschappij dan een identieke korting zou moeten aanvaarden. Of bedoel je dat je het enkel kan gebruiken op treinen van NMBS zelf die de grens oversteken (zoals het traject Luik-Maastricht, het traject Antwerpen-Breda, traject Brussel-Luxemburg, of traject Kortrijk-Lille)?

Voor buitenlandse reizen ga ik doorgaans een ticket kopen tot en met het laatste station voor de grens zodat ik dat alvast met de Train+ korting kan doen. En dan koop ik een apart internationaal ticket vanaf dat laatste station voor de grens tot de eindbestemming (vb Rotterdam, Luxemburg-stad, Aachen, Lille, Utrecht, ...).

Ik vind Train+ geweldig. Maar ik ben dan ook een zeer frequent treingebruiker in mijn vrije tijd, en heel vaak een ander traject. Dan komt Train+ wel erg goed van pas. Ik kan nu voor een zeer goede prijs van Oostende naar Luik reizen bijvoorbeeld, zonder Train+ had me dat stukken meer gekost. De volgende keer neem ik dan eens de trein naar Antwerpen, of de trein naar Namur, ... en het is allemaal prima betaalbaar. Op dat vlak vind ik Train+ wel top.

Het is natuurlijk wel zo dat je ticket dan op je naam staat. Waardoor NMBS dus exact kan bijhouden welke trajecten je allemaal hebt afgelegd. Maar goed, NMBS is geen big tech die leeft van data mining, dus in dit geval vind ik de voordelen toch zwaarder doorwegen dan de nadelen. Maar misschien is dat voor occasionele treingebruikers of mensen die steeds dezelfde route anders ; ik ga in mijn vrije tijd naar heel wat verschillende bestemmingen, en doe dat altijd per openbaar vervoer. Voor mij is die Train+ dus wel echt zeer handig.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Voor mij ging er niets boven de Standard Multi: 10 ritten voor €105 (op papier) en zonder tracking...
Computer(k)nul
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

Train+ geldt (uiteraard) alleen in België, maar is wel aantrekkelijk in (kort) grensoverschrijdend verkeer. Het hangt er wel van af aan welk tarief dat ticket beprijsd wordt. Er zijn immers drie mogelijkheden: (a) globaalprijs (o.a. hogesnelheidstreinen, nachttreinen, etc.), (b) internationaal NRT tarief en (c) tickets waarbij het binnenlandse gedeelte aan binnenlands tarief worden geprijsd.

Alleen in geval van (c) kan Train+ gebruikt worden. Eenvoudig gezegd: voor tickets die door de NMBS (via internet via B-Europe of via de ticketautomaten onder de knop internationale tickets) worden uitgegeven voor grensoverschrijdend vervoer over korte afstand. De korting wordt verrekend tot het laatste/eerste station op Belgisch grondgebied (óf het grenspunt, dat is niet helemaal duidelijk). In ieder geval betekent dit dat je voor een ticket van pakweg Brussel naar Aachen via Aachen-Süd Grenze niet meer (zoals bij een Railpass) moet splitsen in een deel Brussel-Hergenrath en Hergenrath-Aachen, maar nu een doorgaand ticket koopt. Da's altijd goedkoper.

Let wel: op weekdagen blijft het relevant of je in de dal- of piekuren reist. Als je vanuit Aachen naar Brussel reist, is het NIET het vertrekuur in Aachen Hbf dat zal bepalen of je piek of dal moet betalen, ook niet de doorkomsttijd in het grenspunt Aachen-Süd Gr., maar WEL de doorkomsttijd in Hergenrath. Zeker voor reizen vanuit Luxemburg via Gouvy (fr.) maakt dat een wezenlijk verschil.

Als je vanuit Brussel een ticket zou kopen naar Arras en je neemt voor de reis uitsluitend Belgische treinen en een aansluitende TER in Lille Flandres, is het nuttig om via B-Europe een ticket te kopen met Rail+ omdat je dan (a) korting hebt tot Froyennes (of Blandain fr.?) en (b) een doorgaand ticket hebt, want in het kader van reizigersrechten een pluspunt is, in vergelijking met het 'opdelen' van tickets.

(Misschien iets te veel detail, maar toch: voor een reis van/naar Luxemburg via Athus kan je geen internationaal ticket kopen, maar moet je gewoon een binnenlands ticket naar Athus kopen.) Athus wordt door de CFL immers gezien als een Luxemburgs station, waardoor je vanaf daar gratis kan reizen in 2e klas.)

Voor zover mij bekend is er nog geen enkele 'derde partij' die Train+ verwerkt heeft in het boekingssysteem. NS, SNCF, DB, Happyrail,... Geen van allen herkent Train+, dus je bent beperkt tot het boeken via de NMBS-kanalen. Wat voor bestemmingen verder in het buitenland niet altijd een voordeel is. Dus: blijven vergelijken.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Hoe kan iemand nu fan zijn van een kortingskaart waar je voor moet betalen?
Ik vind heel die tariefstructuur van de nmbs een compleet misbaksel. Nieuwe reizigers ga je er niet mee aantrekken.
Ik kijk vaak na of ik niet beter met de trein kan gaan, maar behalve naar Londen was het telkens véél duurder en ongeveer dubbel zo lang (in ideale omstandigheden) dan met de auto. Voor privé verplaatsingen zijn ze veel te duur, voor werk verplaatsingen veel te onhandig en traag.
Als we mensen van de auto naar de trein willen lokken zal er een totaal andere wind moeten waaien...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Voor woon-werkverkeer bestaan (flexibele) abonnementen, en met derdebetalersregeling valt dat in mijn geval amper duurder uit dan een Standard Multi.
Computer(k)nul
Ratface
Elite Poster
Elite Poster

De reiziger die ze moesten soigneren, diegene die occasioneel maar frequent genoeg de trein gebruikt om in het verleden met een 10-rittenkaart te rijden, werd nu in de zak gezet.

Diegenen die vroeger al te dom waren om een 10-ritten kaart te kopen geven er nu ook geen zier om dat hun enkele ticketten een beetje goedkoper zijn geworden.

En diegenen die een abo via hun werk hebben geven er al helemaal niet om hoeveel het allemaal kost.

Toegevoegd na 1 minuut 34 seconden:
Compleet gemiste kans en een platte prijsstijging want een train+ kaart 'terugwinnen' is zeer moeilijk met de belachelijke prijs van dat onding.
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

'Fan' van die kortingskaart zou ik mij niet noemen, maar ik heb er weinig problemen mee. Het onderscheid tussen piek en dal had niet gehoeven, want in mijn beleving rijden er nauwelijks 'lege' treinen rond. Nu ja, ik gebruik de trein 7 dagen op 7, voor ongeveer al mijn verplaatsingen, professioneel en in mijn vrije tijd. Het idee van een betalende kortingskaart is voor mij ook helemaal niet nieuw: ik heb al vele jaren een BahnCard 25 bij Deutsche Bahn en ook bij NS heb ik in het verleden al kortingsabonnementen gehad. Mij hoor je niet klagen. Zoals ik ooit hoorde: "Ein Auto ist für mich nichts als Schienenersatzverkehr."
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 703 keer
Bedankt: 789 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Het probleem waarom men piekuurtarieven heeft ingevoerd zijn niet de lege treinen maar de overvolle treinen. De NMBS is bvb erin geslaagd om tussen 16u en 16u30 maar 1 trein van Brussel naar Gent (rechtstreeks) te laten sporen. Die trein is vaak serieus ingekort en heeft geregeld maar 4 wagons waarvan een aantal dan nog deels 1ste klasse zijn of beperkt omdat het een fietswagon is (minder zitplaatsen). Het is dus als sardienen in een blik.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Je kan proberen gericht verkeer te verschuiven naar daluren, maar echt realistisch is dat niet. Ik zou in daluren kunnen reizen als ik mijn werkdag een uur vervroeg, maar dat zou betekenen dat als ik een kantoordag heb, mijn dag al om 4u30 begint (ipv. 5u30 nu). Ik heb het overwogen, maar er uiteindelijk van af gezien wegens een te grote aanslag op mijn privé.

Wat spreiding van de treinen betreft: dat kan inderdaad stukken beter.
Het was ooit de bedoeling om als er 4 treinen per uur zijn tussen twee stations die elk kwartier te laten rijden.
In de praktijk merk ik blokken van een half uur niets en dan in een half uur 4 treinen proppen, die elkaar ophouden van zodra er eentje vertraging heeft.

Wat die ene trein van Brussel naar Gent betreft: tussen 16u en 17u zijn er 7 treinen, nl. om 16u07, 16u29, 16u37, 16u42, 16u47, 16u51 en 16u59.
Maar inderdaad: als je de trein van 16u07 mist, dan sta je ruim 20' te blinken...
Computer(k)nul
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Sinna schreef: 3 maanden geleden Voor woon-werkverkeer bestaan (flexibele) abonnementen, en met derdebetalersregeling valt dat in mijn geval amper duurder uit dan een Standard Multi.
Het gaat mij niet over woon-werk verkeer, maar over verkeer voor mijn werk. Van Kortrijk naar Marke met de trein zou wat belachelijk zijn.
Het is eerder als ik voor mijn werk naar Antwerpen, Brussel, Luik, Amsterdam, Rijsel,... moet gaan. Telkens kijk ik hoe dit met de trein zou zijn en elke keer moet ik van een kale reis terugkeren. De prijs is irrelevant, maar de tijd is compleet ridicuul.
Om dan nog maar te zwijgen over de totale onvoorspelbaarheid.
Mijn dochter studeert in Gent en pendelt. De keren dat er iets was is niet meer bij te houden.
Ze zegt me nu al "als ik ga werken zal ik er alles aan doen om zeker niet met de trein te moeten gaan".
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Da's inderdaad een andere insteek, en ook dat steekt mij tegen.
Met mijn Standard Multi was ik veel vrijer en kon ik in een aantal gevallen zelfs mijn gewone reis wat verlengen (zonder meerprijs). Het afschaffen van die 10-rittenkaart is voor mij echt stappen terug.
Aan de andere kant: met Train+ sloeg ik de prijs voor de Train+ zelf er al voor één rit H/T naar Brussel uit.
Wat verkeer voor je werk betreft: dáárvoor dienen bedrijfswagens, maar da's een andere discussie...
Computer(k)nul
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Sinna schreef: 3 maanden geleden Wat verkeer voor je werk betreft: dáárvoor dienen bedrijfswagens, maar da's een andere discussie...
Die zijn er ook, ik kan die vrij gebruiken voor die werkverplaatsingen.
Maar in de trein zitten is zitten. In de auto (of camionette) moet je rijden en opletten en riskeer je een boete.
Daarom dat ik voor die werkverplaatsingen liever de trein zou nemen, maar als het me 2 tot 3 uur extra kost met dan nog eens het ongemak van maar om het half uur of uur te kunnen vertrekken dan verkies ik dus die bedrijfswagen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik vind voor lange afstanden het een serieuze prijsverhoging tenzij je in het weekend reist.

Bedoel ik betaalde 10,2 per rit met een 10, rittenkaart dat is nu 14 euro.
Maar anderzijds is mijn lange rit goedkoper dan vroeger in het weekend.
AniMeshorer
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 1 keer

johann schreef: 3 maanden geleden Train+ geldt (uiteraard) alleen in België, maar is wel aantrekkelijk in (kort) grensoverschrijdend verkeer. Het hangt er wel van af aan welk tarief dat ticket beprijsd wordt. Er zijn immers drie mogelijkheden: (a) globaalprijs (o.a. hogesnelheidstreinen, nachttreinen, etc.), (b) internationaal NRT tarief en (c) tickets waarbij het binnenlandse gedeelte aan binnenlands tarief worden geprijsd.

Alleen in geval van (c) kan Train+ gebruikt worden. Eenvoudig gezegd: voor tickets die door de NMBS (via internet via B-Europe of via de ticketautomaten onder de knop internationale tickets) worden uitgegeven voor grensoverschrijdend vervoer over korte afstand. De korting wordt verrekend tot het laatste/eerste station op Belgisch grondgebied (óf het grenspunt, dat is niet helemaal duidelijk). In ieder geval betekent dit dat je voor een ticket van pakweg Brussel naar Aachen via Aachen-Süd Grenze niet meer (zoals bij een Railpass) moet splitsen in een deel Brussel-Hergenrath en Hergenrath-Aachen, maar nu een doorgaand ticket koopt. Da's altijd goedkoper.

Let wel: op weekdagen blijft het relevant of je in de dal- of piekuren reist. Als je vanuit Aachen naar Brussel reist, is het NIET het vertrekuur in Aachen Hbf dat zal bepalen of je piek of dal moet betalen, ook niet de doorkomsttijd in het grenspunt Aachen-Süd Gr., maar WEL de doorkomsttijd in Hergenrath. Zeker voor reizen vanuit Luxemburg via Gouvy (fr.) maakt dat een wezenlijk verschil.

Als je vanuit Brussel een ticket zou kopen naar Arras en je neemt voor de reis uitsluitend Belgische treinen en een aansluitende TER in Lille Flandres, is het nuttig om via B-Europe een ticket te kopen met Rail+ omdat je dan (a) korting hebt tot Froyennes (of Blandain fr.?) en (b) een doorgaand ticket hebt, want in het kader van reizigersrechten een pluspunt is, in vergelijking met het 'opdelen' van tickets.

(Misschien iets te veel detail, maar toch: voor een reis van/naar Luxemburg via Athus kan je geen internationaal ticket kopen, maar moet je gewoon een binnenlands ticket naar Athus kopen.) Athus wordt door de CFL immers gezien als een Luxemburgs station, waardoor je vanaf daar gratis kan reizen in 2e klas.)

Voor zover mij bekend is er nog geen enkele 'derde partij' die Train+ verwerkt heeft in het boekingssysteem. NS, SNCF, DB, Happyrail,... Geen van allen herkent Train+, dus je bent beperkt tot het boeken via de NMBS-kanalen. Wat voor bestemmingen verder in het buitenland niet altijd een voordeel is. Dus: blijven vergelijken.
Dus als ik het goed begrijp kan je met Train+ een rechtstreeks ticket kopen van Oostende naar Rijsel/Lille, of van Brussel naar Breda, en de automaat rekent zelf uit hoeveel je betalen moet voor het deelte tot het laatste station voor de grens (of de grens) en past op dat deel van het traject het Train+ tarief toe?

Nu, dit is uiteraard eenvoudiger, al was het vroeger ook niet zo heel lastig. Toen gebruikte ik een kortingkaart tot het laatste station voor de grens, en vanaf dat station tot eindbestemming kocht ik een apart heen en terug ticket.

Nu, grensoverschrijdend verkeer over korte afstand... Worden bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam daar ook bijgerekend of is dat net iets te ver? (hoewel je in dat geval manueel gewoon met Train+ je ticket voor bijvoorbeeld Gent-Antwerpen Centraal koopt, en dan een apart ticket Antwerpen-Rotterdam of Antwerpen-Amsterdam. Scheelt je enkel die paar minuten om een tweede ticket aan te schaffen).

Overigens, maar ik besef dat dit zeker niet voor iedereen is, FlixBus heeft mij nog nooit ontgoocheld. Voor een heel lage prijs kan je zo naar Londen, Amsterdam, Rouen, Parijs, ...
Natuurlijk, ik snap wel dat niet iedereen het ziet zitten om uren op een bus te zitten. Het comfort van een trein ga je nooit evenaren. Maar goed, als je zo kan besparen en dat geld dan terplekke aan iets leuks uitgeven, dan weegt dat ongemak van een bus ook niet zo zwaar door. Ik reis internationaal met trein (voor korte afstanden) of low-budget vluchten wanneer het qua bedrag niet veel scheelt, maar als het verschil met Flixbus erg groot is overweeg ik toch of ik niet beter die Flixbus neem.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@AniMeshorer Ik denk dat die niet uitrekent tot rotterdam. Ik denk echt maar tot max Breda.

Daarnaast neem ik ook flixbus. Laatst had ik een rit van Utrecht tot bij mij thuis in Knokke-Heist die 88 euro zou kosten met de trein(2de klas eurocity direct) en ik kon hetzelfde traject doen met Flixbus vanaf Utrecht leidsche Rijn tot Brussel-Noord en zo naar Knokke en dat heeft mij maar 42 euro gekost.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 56 keer

johann schreef:

Athus is dat op de lijn Luik - Lux?

Want in Arlon moet je telkens uitstappen en dan een ticketje tot in Luxemburg boeken want kan je niet aan automaat

Dat zou het wel oplossen als het algemeen is.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

Sinds de invoering van train+ zijn we nog nooit zo weinig weggeweest. ( ge moet er niets achter zoeken)

Maar ik voel me zo een debiel om de code gescanned te krijgen.
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

AniMeshorer schreef:Dus als ik het goed begrijp kan je met Train+ een rechtstreeks ticket kopen van Oostende naar Rijsel/Lille, of van Brussel naar Breda, en de automaat rekent zelf uit hoeveel je betalen moet voor het deelte tot het laatste station voor de grens (of de grens) en past op dat deel van het traject het Train+ tarief toe?
Exact. Maar wél alleen voor ritten die kunnen beprijsd worden volgens de formule die ik hierboven 'c' heb genoemd, dus géén 'Globalpreise' of zuiver internationaal tarief (SCIC-NRT voor de kenners). Die laatste kan trouwens niet door een NMBS-automaat worden afgeleverd.
AniMeshorer schreef:Nu, dit is uiteraard eenvoudiger, al was het vroeger ook niet zo heel lastig. Toen gebruikte ik een kortingkaart tot het laatste station voor de grens, en vanaf dat station tot eindbestemming kocht ik een apart heen en terug ticket.
Als je een kortingkaart had die recht gaf op 100% korting in BE, NL of DE, heb je waarschijnlijk altijd teveel betaald. Tenzij je online tickets kocht met de juiste instellingen, want anders betaalde je altijd het minimale instapgeld extra.
AniMeshorer schreef:Worden bijvoorbeeld Rotterdam en Amsterdam daar ook bijgerekend of is dat net iets te ver?
Automaten verkopen altijd een beperkt gamma. Brussel-Usquert lukt niet, maar Brussel-Rotterdam is zeker geen probleem. Dat kan zelfs op 2 manieren: ofwel via de aparte EuroCity Direct module (let op: 'Globalpreis', dus géén Train+ korting), ofwel via het standaard venster voor internationale tickets.
IMG_20260428_182842615_HDR.jpg
mgo72 schreef:Athus is dat op de lijn Luik - Lux?

Want in Arlon moet je telkens uitstappen en dan een ticketje tot in Luxemburg boeken want kan je niet aan automaat

Dat zou het wel oplossen als het algemeen is.
Er zijn 3 actieve grensovergangen BE-LUX en dus ook 3 grenspunten. Grenspunten zijn geen stations, maar markeren louter de overgang van het ene nationale spoorwegnet naar het andere en zijn vanuit reizigersoogpunt alleen relevant voor de prijsberekening en de routering. De 3 grenspunten zijn: (a) Gouvy frontière, gelegen tussen Gouvy (BE) en Troisvièrges (LU) op de lijn Luik-Luxemburg, (b) Sterpenich frontière, tussen Arlon en Kleinbettingen op de lijn Namen-Luxemburg en (c) Athus frontière 'tussen' Athus (BE) en Rodange (LU). Ik gebruik hier aanhalingstekens omdat ervoor gekozen is om Athus en Athus (fr.) gelijk te stellen. Ondanks het feit dat Athus op Belgisch grondgebied ligt, beschouwt CFL het in hun tariefsysteem als een Luxemburgs station.

Als je via de NMBS-automaten een kaartje naar Luxemburg wil kopen, moet je kiezen via welke grensovergang je gaat: Gouvy of Sterpenich.
IMG_20260428_182811073_HDR.jpg
Athus is géén keuzemogelijkheid. Er hoeft voor Athus-Luxemburg in 2de klas dan ook geen ticket gekocht te worden, maar wie in 1e klas wil reizen, kan een ticket krijgen bij de treinbegeleider of kan online een ticket kopen aan 3 euro. Online kan je ook een 2e klas ticket aan 0 euro kopen, maar dat is nergens voor nodig.
Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 19.50.28.png
9livesuni schreef:Maar ik voel me zo een debiel om de code gescanned te krijgen.
Dat snap ik. Een tip: je kan Train+ ook activeren op een mobibkaart. Véél handiger dan die QR-code op papier of smartphone.
Plaats reactie

Terug naar “Openbaar vervoer”