NMBS Train+

Vragen verhalen, discussies over openbaar vervoer kunnen hier plaatsvinden
Plaats reactie
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 48 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nieuwe tariefplan van NMBS om reizen aantrekkelijker te maken is gelanceerd. Er is een tem 4 januari 2026 een promo tarief waar je 1 maand of 1 jaar kan krijgen aan helft van de prijs.

Mijn vraag is: als ik nu 1 maand neem, kan ik na die maand een nieuw abbo van 1 jaar krijgen aan promo tarief of vervalt de promo dan omdat je het al eens gebruikt hebt? En wordt dit abbo dan op de MOBIB kaart geplaatst? :-D

Promo tarief is wel zeer voordelig, maar net zoals introductie prijzen van Streamingsite's zal dit binnen paar jaar maal 5 zijn :oops:
Laatst gewijzigd door bollegijs 6 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 74 keer

Train+ is helemaal geen abonnement? Train+ is een kortingskaart. Er zijn zelfs situaties waar het hebben van een Train+ kortingskaart geen enkel voordeel oplevert, zoals een redelijk kort traject in de piekuren. Het zal voor de occasionele treinreiziger zeer moeilijk worden een Train+ terug te proberen winnen. Wat de nieuwe tariefstructuur voor veel mensen dus een platte prijsstijging maakt.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 176 keer
Provider

Train+ betaal je maandelijks (of jaarlijks ietsje goedkoper), dus is wel een abonnementsachtige formule.
Ik trein veel in het weekend en tijdens vakantie buiten de spits, dus voor mij is het zeker voordelig.
Maar ik denk dat het voor woon-werk verkeer(zeker nu velen niet meer 4 á 5 dagen per week naar kantoor gaan), wel duurder zal zijn(al betaalt mijn werkgever dat.
Ratface
Premium Member
Premium Member

De tariefstructuur van de effectieve abonnementen van de NMBS veranderen niet en worden volledig apart verkocht. Voor de goede orde in dit specifieke geval, Train+ is geen abonnement.

Voor de woon-werk-reizigers met beperkte dagen op kantoor bestaat er nog steeds het Flex-abonnement, werd ook niet veranderd of aangepast.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer
Bedankt: 752 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Stroper schreef: 6 dagen geleden Train+ betaal je maandelijks (of jaarlijks ietsje goedkoper), dus is wel een abonnementsachtige formule.
Een abonnementsformule op een kortingskaart. Die Train+ is geen ticket hé, het geeft enkel korting.

Als je de moed hebt om te gaan zoeken, op de nmbs site is er ergens een simulator waar je kan zien of je er voordeel uit haalt of niet.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer
Bedankt: 235 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Train+ is een betalende kortingskaart, geen abonnement:
TTB - Nieuwe tarieven NMBS vanaf 15 oktober 2025.png
(Bron: NMBS lanceert nieuw tariefsysteem vanaf 15 oktober)

Ik reed tot nu toe zelf met een Standard Multi omdat een flexabonnement pas goedkoper uitkwam als ik meteen eentje nam voor een jaar (en die moest voorschieten: 'k dacht het niet!).
Daarnaast liet ze me toe om mijn rit soms (zonder meerprijs) te verlengen, om dus bv. ipv. het traject Leuven-Brugge, het traject Leuven-Oostende te doen.
Die rittenkaarten blijven geldig, maar zijn dus sinds gisteren niet meer te koop.

Ik vind het knap vervelend dat die rittenkaarten uit het assortiment zijn: ze lieten me toe om tegen een schappelijke prijs (al dan niet in gezelschap) het land te doorkruisen.
Computer(k)nul
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 48 keer

Wa nen ingewikkelde bedoening is me dat. Het is nu zelf geen abbo!

Ik vind het ook wel jammer dat de rittenkaart weg is.
Ratface
Premium Member
Premium Member

Wat had je gedacht? Dat je voor €24 per jaar overal ging kunnen rondcrossen met de trein?

Zo een 'unlimited' abonnement kost een slordige €4000
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 47 keer
Provider

bollegijs schreef: 6 dagen geleden Mijn vraag is: als ik nu 1 maand neem, kan ik na die maand een nieuw abbo van 1 jaar krijgen aan promo tarief of vervalt de promo dan omdat je het al eens gebruikt hebt? En wordt dit abbo dan op de MOBIB kaart geplaatst? :-D
Nergens in de voorwaarden staat dat je slechts éénmaal gebruik kan maken van de promotie. Je kan m.i. perfect meerdere maandelijkse contracten op elkaar laten volgen en pas op 3 januari voor een jaarformule gaan aan 24 euro.

Het is inderdaad geen abonnement in de strikte zin van het woord. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Duitse Bahncard moet je zelf actie ondernemen om de geldigheid te verlengen. Wat voor- en nadelen heeft. Je hoeft het enerzijds niet op te zeggen, maar anderzijds loop je uiteraard het risico dat je vergeet om een verlening aan te kopen. Het is wel erg omslachtig om tickets te kopen, aangezien je telkens het Train+ nummer nodig hebt. Dat maakt de kans op 'vergeten te verlengen' wel kleiner, maar het maakt het kopen van een ticket wel omslachtiger.

Train+ kan inderdaad aan een Mobibkaart gekoppeld worden. Dat lijkt mij ook de meest interessante werkwijze, aangezien er dan achterliggend ook een koppeling met het digitaal account kan gemaakt worden en de aankoop van zowel 'in app' tickets als vervoerbewijzen aan de automaat tamelijk vlot kan verlopen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 172 keer
Provider
Te Koop forum

Train+ is ook te gebruiken voor NMBS internationaal maar vind ik momenteel nog erg verwarrend omdat al de andere kortingen van NMBS erbij vermeld staan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Alleen is die mobibkaart ook nog maar een halfslachtige oplossing. Het is nog altijd verplicht om een fysieke kaart aan te kopen.
Je kan het abonnement van jouw mobib bijvoorbeeld nog altijd niet op de app van nmbs zetten.
Waarom moet het toch altijd zo log, traag, onoverzichtelijk en duur zijn...
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

boonpwnz schreef: 6 dagen geleden Train+ is ook te gebruiken voor NMBS internationaal maar vind ik momenteel nog erg verwarrend omdat al de andere kortingen van NMBS erbij vermeld staan.
Dat is nu toch heel eenvoudig? Gewoon Train+ aanduiden. Alle oude kortingen lijken mij er al uitgehaald te zijn, behalve de twee die er nog steeds toe doen: de verhoogde tegemoetkoming en de 100% korting. Er staan in die dropdown helaas juist veel buitenlandse kortingen niet in.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 172 keer
Provider
Te Koop forum

De verhoogde tegemoetkoming zit normaliter ook in Train+ die is niet meer apart.
johann
Pro Member
Pro Member
Provider

Toch wel. Je kan nog altijd perfect een ticket aankopen met verhoogde tegemoetkoming, zonder Train+.
En als je Train+ met verhoogde tegemoetkoming hebt, moet je beide kunnen aanduiden.
(Gemakkelijker is de tariefstructuur er alvast niet op geworden.)
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 16 keer

cadsite schreef: 6 dagen geleden Alleen is die mobibkaart ook nog maar een halfslachtige oplossing. Het is nog altijd verplicht om een fysieke kaart aan te kopen.
Je kan de Train+ ook via de app kopen of aan de automaat op papier. Als je dan een ticket aan de automaat koopt, moet je de train+ QR code scannen (scanner zit boven het scherm).
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 202 keer
Bedankt: 100 keer
Te Koop forum

Sinna schreef: 6 dagen geleden Die rittenkaarten blijven geldig, maar zijn dus sinds gisteren niet meer te koop.

Ik vind het knap vervelend dat die rittenkaarten uit het assortiment zijn: ze lieten me toe om tegen een schappelijke prijs (al dan niet in gezelschap) het land te doorkruisen.
Exact dit! Ik heb geen vast traject voor mijn werk en ga waar de klant zit, dus Standaard Multi was de ideale oplossing gezien een netabonnement absurd veel geld kost (neem het 4-5 jaar en je kon evengoed een auto kopen). Doordat die dus gaan verdwijnen heb ik eens in Excel wat rekenwerk uitgevoerd van mijn meest voorkomende trajecten, en gaat me per kwartaal toch een 100-150 EUR extra gaan kosten met de nieuwe ticket structuur.
Redelijk balen dus. Heb nog snel afgelopen weekend een resem Standaard Multi's gekocht voor hetgeen ik de komende 6 maanden denk te gaan nodig hebben (is hun geldigheid).
Zeer zeer jammer dat ze dus niet nagedacht hebben voor een meer gunstige oplossing voor niet-vaste trajecten.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

conexio schreef: 6 dagen geleden
cadsite schreef: 6 dagen geleden Alleen is die mobibkaart ook nog maar een halfslachtige oplossing. Het is nog altijd verplicht om een fysieke kaart aan te kopen.
Je kan de Train+ ook via de app kopen of aan de automaat op papier. Als je dan een ticket aan de automaat koopt, moet je de train+ QR code scannen (scanner zit boven het scherm).
Het ging mij om de mobib kaart waarop een abonnement staat. Dat kan nog niet via de app aan de conducteur getoond worden.
Plaats reactie

Terug naar “Openbaar vervoer”