Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
JohnnyricoMC
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

philippe_d schreef: 21 nov 2025, 11:03 Misschien zijn er hier users die een Zaram XGS-PON ONU SFP+ module gebruiken op een GPON netwerk?
Ik heb in mijn "avontuur" met Mobile Vikings die Zaram ZXOS11NPI en de FS XGS-ONU-25-20NI op GPON geprobeerd, dat lukte gewoon niet. Pas na de overstap naar het hyperfast-abonnement (waarvoor de Proximus-techniekers wel genoodzaakt zijn je op een XGS-PON OLT te zetten) lukte verbinden met die module. De Zaram ZXOS11NPI werkt dus enkel als de OLT aan de andere kant effectief XGS-PON ondersteunt. (of toch in het geval van 't Proximus-netwerk)

https://www.prevail-telecom.com/news/in ... n-olt.html beschrijft wel dat XGS-PON ONTs soms fallback naar GPON-modus kunnen doen, maar uit ervaringen blijkt dat noch de Zaram ZXOS11NPI noch de FS XGS-ONU-25-20NI dus dergelijke fallback ondersteunen (of toch niet op een manier die met de OLTs van Proximus werkt).
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 119 keer

Voor zover ik begreep: connecties die bij proximus zijn besteld als abo met max. 1Gbit kunnen potentieel op GPON equipment gepatched zitten en niet op XGS-PON. GPON ondersteunt alleen optics t.e.m. 1Gbps. Als je de intentie hebt om up te graden naar XGS-PON bestel je dus best in combinatie met een 2.5 of 8.5 Gbps abo of zal je moeten vragen om dit te laten omzetten d.m.v. naar een hoger abonnement, zoniet zal men als je maar een 500Mbps of 1Gbps abo neemt je mogelijk by policy aansluiten op GPON equipment en niet XGS-PON equipment.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 368 keer
Bedankt: 258 keer
Recent bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Zo heb ik het ook ervaren: mijn Scarlet Trio-VDSL-lijn is overgezet op een GPON-fiber. Mijn vraag om meteen op XGS-PON-infra te zitten werd vriendelijk doch beslist geweigerd.
Computer(k)nul
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 162 keer
Provider

Alles tot en met 1Gb, wordt geïnstalleerd met een Gpon ONT.

2 lijnen op dezelfde ONTP/UTAC is ook altijd Gpon. Er komt dan een ONT met 4 poorten en die bestaat (nog) niet voor XGS PON.

Alles boven de 1Gb is altijd XGS PON, er wordt dan een XGS PON ONT geïnstalleerd.

Heb je een abo boven de 1GB (en dus XGS PON) en ga je dat dowgraden, dan blijft de XGS PON ONT behouden en blijf je dus XGS PON ipv GPON qua technologie.

Heb je een abo boven de 1GB (en dus XGS PON) en wil je op diezelfde lijn een 2de abo, dan zal je eerst moeten downgraden naar een abo wat maximaal 1Gb aankan, zal de XGS PON ONT vervangen moeten worden door een GPON ONT (met 4 poorten) en dan pas is een 2de abo mogelijk om te verkrijgen. Anders zal dit nooit toegelaten worden.

Ben je ergens gaan wonen waar de vorige bewoner al fiber had en weet je niet of het GPON of XGS PON is dat er ligt? Check gewoon de bestaande ONT, dan weet je het direct. (Tenzij je uiteraard een abo neemt met meer dan 1Gb.)
De ONT blijft altijd hangen bij opzeg of verhuis.
De gebruikte ONT's kan je hier vinden.
https://www.proximus.be/manuals/nl/hand ... t-v1#fibre
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3903 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Fallschirmjaeger schreef: 4 maanden geleden Heb je een abo boven de 1GB (en dus XGS PON) en ga je dat dowgraden, dan blijft de XGS PON ONT behouden en blijf je dus XGS PON ipv GPON qua technologie.
De Proximus XGS-PON OLT's zijn "multimode", dat wil zeggen: ze ondersteunen zowel GPON als XGS-PON...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JohnnyricoMC
Starter
Starter
Provider

Ter info voor eventuele geïnteresseerden: ik heb gisterenavond mijn mobile vikings "hyperfast" abo (5gbit/1gbit down/up) downgraded naar een goedkoper "megafast"(2 Gbit/750Mbit down/up) abo (dat bestond tijdens mijn pogingen nog niet). In de bevestigingsmail werd gesteld "Je beschikt al over de benodigde apparatuur op je adres, er hoeft dus geen installateur langs te komen." en inderdaad, minder dan een uurtje later was mijn downloadsnelheid al gecapt op 2 Gbit/s. De eigen Zaram ONT werkt nog steeds.

Ergens is het wel vanzelfsprekend aangezien beide formules multi-gigabit zijn, maar ik geef het toch graag even mee voor wie ook op MoVi Hyperfast was gegaan voor XGS-PON.

Nu hebben we nog een vrijwilliger nodig die een downgrade naar 1 Gbit/s wil proberen (om te zien of men je terug naar GPON wil downgraden) :-D
rdcl
Starter
Starter

Mag ik hier eens vragen of er iemand een GPON SFP stick gebruikt op het proximus netwerk? Een multigig upgrade zit er hier niet zo gauw in en de zaram xgspon stick is nogal duur voor mijn reserves nu.

Mijn abonnement is vanaf de eerste aansluiting fastfiber 500/100 geweest, proximus is hier een Nokia G-010G-R ONT komen aansluiten, maar mijn resultaten op de proximus aansluit check zeggen wel dit:

Code: Selecteer alles

"multiGigEligibilityFlag": "Y"
Betekent dat dat ik aan een xgspon poort hang in de proximus kast die toch gpon kleur kan schijnen en zien?

Ik ga er verder zomaar van uit dat het sfp+ gat in mijn mikrotik rb4011 ook sfp sticks eet, maar da's een andere zoektocht
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2033 keer
Recent bedankt: 11 keer

De aansluitingscheck bij Proximus (multiGigEligibilityFlag Yes) geeft aan dat Proximus op jouw adres een abonnement van 2,5 Gbps kan leveren.
Maar om te kunnen switchen naar een 2,5 Gbps-abonnement is dan wel een afspraak met een technicus nodig om de huidige GPON-glasvezelmodem te vervangen door een XGS-PON-glasvezelmodem.

Als GPON SFP zou je eventueel de Sercomm FGS202 kunnen overwegen, die vind je in Frankrijk spotgoedkoop tweedehands omdat die blijkbaar bij een Orange Livebox wordt geleverd. De Nokia G-010S-A is ook een optie, maar duurder en moeilijker te vinden. Daarnaast bestaan er zeker en vast nog een aantal andere "merken" uit het oosten, maar dat lijkt me een iets groter risico.

Ik heb er geen praktische ervaring mee wegens geen beschikbaarheid van fiber op mijn adres.

Alles wat je onderneemt met betrekking tot een eigen SFP-module glasvezelmodem moet je beschouwen als een experiment.
Er is momenteel geen particuliere "markt" voor zulke SFP-modules. De Zaram ZXOS11NPI is hier alleen beschikbaar omdat een aantal Nederlandse tweakers dat zelf van a tot z geregeld hebben.
Andere SFP-modules moet je ofwel zelf zien te vinden bij een buitenlandse webshop, ofwel vind je die toevallig tweedehands in Europa omdat een Europese telecomoperator die zelf naar hun klanten verdeelt.
Brammm87
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Provider

JohnnyricoMC schreef: 4 maanden geleden Ter info voor eventuele geïnteresseerden: ik heb gisterenavond mijn mobile vikings "hyperfast" abo (5gbit/1gbit down/up) downgraded naar een goedkoper "megafast"(2 Gbit/750Mbit down/up) abo (dat bestond tijdens mijn pogingen nog niet). In de bevestigingsmail werd gesteld "Je beschikt al over de benodigde apparatuur op je adres, er hoeft dus geen installateur langs te komen." en inderdaad, minder dan een uurtje later was mijn downloadsnelheid al gecapt op 2 Gbit/s. De eigen Zaram ONT werkt nog steeds.

Ergens is het wel vanzelfsprekend aangezien beide formules multi-gigabit zijn, maar ik geef het toch graag even mee voor wie ook op MoVi Hyperfast was gegaan voor XGS-PON.

Nu hebben we nog een vrijwilliger nodig die een downgrade naar 1 Gbit/s wil proberen (om te zien of men je terug naar GPON wil downgraden) :-D
Ik ben van plan dit te doen. Mijn fratsen staan al deels hier beschreven: viewtopic.php?p=1055671#p1055671

TL;DR:
- Eigen fout, testinstallatie gevraagd met een gigabit abbo, op een GPON ONT van Proximus gestoken geweest, Zaram module laten registreren en na wat vodden gemerkt "ahja, die staat als GPON geconfigureerd en werkt niet".
- Upgrade gedaan naar 2gbit abbo, Proximus technieker kon de custom ONT niet zelf verwijderen, na wat wachten en interne support, toch gelukt en XGS-PON terminal van Proximus geinstalleerd.
- Zelfde proximus technieker zei daarna "ik heb nu uw module geregistreerd", maar heeft blijkbaar gewoon het serienummer van de Proximus ONT aangepast, niet een aparte module geregistreerd.
- MV is nu aan't opvolgen of dat de bedoeling was.

@JohnnyricoMC, weet jij toevallig of jouw Zaram module expliciet geregistreerd staat als Customer ONT bij MV? Behoorlijk kut dat ge hier als MV klant zelf niets kunt aan doen en ge altijd, met wisselend succes, via de klantendienst moet...

Eens mijn module werkt is het plan wel om te proberen downgraden (voorlopig toch alleszins) naar terug gigabit, omdat mijn intern netwerk (nog) niet is aangepast naar > 1Gbe snelheden.
JohnnyricoMC
Starter
Starter
Provider

Brammm87 schreef: 3 maanden geleden @JohnnyricoMC, weet jij toevallig of jouw Zaram module expliciet geregistreerd staat als Customer ONT bij MV? Behoorlijk kut dat ge hier als MV klant zelf niets kunt aan doen en ge altijd, met wisselend succes, via de klantendienst moet...
Ik heb inderdaad alle correspondentie met betrekking tot eigen ONT uitsluitend via de MV klantendienst verricht. De proximustechnieker heb ik er niet over aangesproken. Dus idd GPON-serienummer van de Zaram aan MV moeten laten weten, die het vervolgens vermoedelijk via een intern ticket lieten aanpassen. Dus een behoorlijk omslachtig proces dat met een betere klantenzone zou moeten.

Ik ga er van uit dat die als customer ONT geregistreerd staat.
Brammm87
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Provider

JohnnyricoMC schreef: 4 maanden geleden Nu hebben we nog een vrijwilliger nodig die een downgrade naar 1 Gbit/s wil proberen (om te zien of men je terug naar GPON wil downgraden) :-D
Net geprobeerd, maar ze willen weer een technieker sturen, dus ik vermoed dat er toch nog geprutst gaat worden, ik heb de overstap geannuleerd en blijf nu wel gewoon op m'n 2gbit abbo.

Tijd om de upgrade naar 10gbit intern wat te versnellen...
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb reeds een aantal aanverwante threads gelezen maar stel graag nog wat vragen hier aan de experten om zeker te zijn dat ik de overschakeling naar single VLAN goed begrijp.

setup:

Sinds een viertal jaar hebben we een business Internet Fiber pack met B-Box 3V+.

Ik heb toen onmiddellijk de B-Box 3V+ vervangen door een eigen geassembleerde intel OpenWRT box met 3 snelle ethernet poorten. De WAN connectie is via PPPOE en de LAN en TV box zitten op verschillende VLANs. We gebruiken geen vaste telefonie. We hebben dus een Fiber->Ethernet omzetter (PON) en een (OpenWRT) router met voldoende ethernets.

De v7 TV box aan de praat krijgen was niet triviaal (zie: viewtopic.php?t=62857): een ingewikkelde DHCP setup en IGMP proxy.

We zouden graag overschakelen naar single VLAN.

Want ik vrees dat onze intussen 'oude' installatie (destijds heel 'nieuw') op een dag niet meer compatibel is en/of up te graden valt. Op dit moment klaagt de Proximus app sinds recent reeds dat onze Internet Box niet bereikbaar is.

Voor zover ik begrijp (graag antwoorden ja/nee met eventueel uitleg) ...

vragen

na single VLAN overschakeling:

- de WAN is (ja/nee) niet langer PPPOE maar een gewone IP ethernet connectie (vast IPv4 en DHCPv6 in ons geval nu)

- de TV box en de LAN zitten (ja/nee) op zelfde subnet

wat TV betreft

- is er (ja/nee) nog steeds IGMP proxy nodig op de router of is de ganse multicast setup
transparant ?

- overigens: werkt (live) TV nog steeds (ja/nee) via multicast?

Dank voor expert commentaar!
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”