Nieuw op fiber (en dan ook de single VLAN config) zijnde wou ik opnieuw proberen om het hele Px gebeuren aan de gang te krijgen zonder de BBox/"Internet Box" van Proximus. Veel info op dit forum heeft mij op weg geholpen en hints gegeven om het aan de gang te krijgen, daarom wou ik ook mijn setup met eigen router terug delen. Weer een stroomvreter minder

Voorlopig werkt dit voor mij prima, hopelijk kan dit anderen op weg helpen om dit nog meer en beter uit te werken en te tweaken.
Mijn setup:
- Proximus ONT in mijn eigen woning (GPON, afgeleverd op Ethernet/UTP)
- Eigen router rechtstreeks aangesloten hierop (Ubiquiti EdgeRouter) --- internet/wifi, routing, firewalling, NATting, ..., zijn uiteraard zelf te voorzien in deze opstelling,
Proximus Decoder V6 (maar naar wat ik begrijp is het moeilijker om een V6 aan de gang te krijgen dan een V7 - ik heb zelf geen V7 om dit te testen dus als iemand anders dit kan valideren zou dit top zijn),
[Géén telefonie in mijn setup]
TL;DR:
- WAN-interface VLAN20 tagged op DHCP,
- IGMP proxy voorzien tussen WAN en het LAN waar de decoders zitten en firewall rules navanent voorzien (het is vereist dat je router dit ondersteunt!),
- (Ten stelligste aanbevolgen) IGMP snooping inschakelen op het LAN met de decoders,
- Zeker enkele vereiste DHCP opties meegeven richting de decoders: NTP, option 67 boot-file
Ik vermoed dat deze opstelling analoog is aan fibers die wel nog op multi-VLAN zouden zitten, vermoedelijk worden daar static routes meegegeven via DHCP aan de router (dit vermoeden is slechts gebaseerd op de info van KPN in NL, maar de kans is groot dat het bij ons niet anders is).
!! Deze oplossing is NIET van toepassing op VDSL-lijnen, daar de BBox er steeds blijft tussenzitten als modem en de zaken bemoeilijkt! Enkel een eigen VDSL modem in de plaats zetten kan misschien soelaas bieden. !!
En dan hier wat relevante ER config (opgelet, ik heb hier enkel de stukken relevant om de opstelling aan de praat te krijgen geplaatst en dit is geen volledige, step-by-step howto. Deze snippets zijn bedoeld ter referentie om te integreren in je eigen setup.)
WAN-interface (recht op de ONT aangesloten):
Code: Selecteer alles
interfaces {
ethernet eth0 {
duplex auto
firewall {
in {
name drop-all
}
local {
name drop-all
}
out {
name drop-all
}
}
speed auto
vif 20 {
address dhcp
description inet-px
firewall {
in {
name eth0.20-in
}
local {
name eth0.20-local
}
out {
name eth0.20-out
}
}
}
}
IGMP-Proxy:
protocols {
igmp-proxy {
interface eth0.20 {
alt-subnet 0.0.0.0/0
role upstream
threshold 1
}
interface eth1 {
role downstream
threshold 1
}
}
}

firewall {
name eth0.20-in {
<< plaats deze vòòr drop-rules: >>
rule 10 {
action accept
description "IPTV mcast stream"
destination {
address 224.0.0.0/4 ## deze kan waarschijnlijk stricter - bvb 239.0.0.0/8 --- verder uit te zoeken
}
state {
established enable
new enable ## deze is belangrijk
related enable
}
}
...
<< voeg je gebruikelijke rules toe >>
}
}
Hier kan waarschijnlijk nog wat verbetering gebracht worden d.m.v. vendor-classes of MAC-ranges o.d., voorlopig heb ik het gewoon gehouden op static mappings. De DHCP opties zijn belangrijk bij initialisatie van de decoder - m.a.w.: erzonder werkt alles, tot de decoder herstart of in eco-modus gaat. Neem een power-cycle van de decoders dus zeker mee in je testing!
service {
dhcp-server {
shared-network-name YOURLAN {
authoritative enable
subnet 192.168.X.X/24 {
default-router 192.168.X.Y
dns-server Y.Y.Y.Y
ntp-server 81.244.255.94
ntp-server 81.240.251.102 # muy importante!
... # je eigen opties naar believen
static-mapping ProximusTVBox1 {
ip-address 192.168.XX.XX
mac-address XX:XX:XX:XX:XX:XX
static-mapping-parameters "option bootfile-name "CVT/2/239.255.1.218:64010+SA=239.255.1.218:64010+SAP/3/239.192.4.63:9875";"
}
}
}
}
Deze bootfile-name is belangrijk voor de init, echter, deze zou verschillend kunnen zijn per regio, or worse, in de toekomst veranderen... Deze wordt upstream aan de WAN-interface meegegeven (en heb ik dan ook daar uit geplukt) bij het opvragen van de juiste DHCP-opties, mogelijk kunnen we dit in de toekomst nog automatisch laten propageren.
Hopelijk helpt dit anderen voort die evenzeer niet hun ISP willen laten opleggen welke hardware op hun netwerk moet gebruikt worden en hoe deze geconfigureerd moet zijn - op naar een vrij internet