Eigen ONT niet toegelaten?

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
Plaats reactie
Brammm87
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Provider

Hey iedereen

Op basis van posts hier (viewtopic.php?p=1037585&hilit=zaram#p1037585, viewtopic.php?p=1036165&hilit=zaram#p1036165) kocht ik vorige week een UGC Fiber, Zaram XGS-PON module en fiber patch kabel.

De Proximus technieker kwam gisteren alles activeren en installeerde "voor de zekerheid" toch ook al de Proximus ONT en modem. Als ik de RJ45 van de ONT in mijn UGC Fiber steek, VLAN ID op 20 zet, dan werkt alles zoals verwacht. De XGS-PON module werkte niet, wat ik verwachtte aangezien iedereen precies toch zegt dat je die moet activeren via serienummer, dus nam ik contact op met klantendienst. En die komen nu terug:
Als ik het goed begrijp ging het over je ONT en niet je modem? Want als het om je ONT gaat, dan is het niet mogelijk.

Je kan je eigen ONT niet aansluiten. De ONT is eigendom van Proximus en wordt beschouwd als onderdeel van onze infrastructuur. Je mag wel je eigen modem gebruiken als je dat wilt, maar nooit de ONT, dat is de regel.

Deze regel geldt voor alle klanten met Proximus-infrastructuur. Je moet de ONT gebruiken die wij tijdens de provisioning leveren. Helaas zijn er geen uitzonderingen. Dit maakt deel uit van onze netwerkinfrastructuur.
Is dit iets recent? Zijn hier nog mensen die bij MV wel hun eigen ONT gebruiken?

Edit: na een telefoontje met de helpdesk, is mijn Zaram module geregistreerd (weliswaar verkeerd, maar dat zal nu wel nog snel gefixt worden vermoed ik).
Brammm87
Starter
Starter
Provider

The saga continues. Ze hadden de Zaram XGS-PON als GPON geregistreerd, wat verkeerd zou zijn (als ik vorige posts/Claude mag geloven). Maar om een eigen ONT te registreren als XGS-PON, moet ik wel naar het "Megasnel internet" pakket, waarvoor opnieuw een technieker moet komen :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
Bedankt: 3903 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Brammm87 schreef: 3 maanden geleden Edit: na een telefoontje met de helpdesk, is mijn Zaram module geregistreerd (weliswaar verkeerd, maar dat zal nu wel nog snel gefixt worden vermoed ik).
Je wilt dus zeggen dat MV - in tegenstelling tot je eerste bewering - TOCH een eigen ONT toelaat :-) ?

Let hierbij wel op het volgende:
  • het serienummer dat je moet ingeven is "ZRMT" gevolgd door 8 cijfers (formaat = ZRMT12345678).
  • je kan een Zaram XGS-PON alléén gebruiken als jouw lijn op XGS-PON staat. Bij de meest courante Mobile Vikings producten (Unlimited Fast Internet 150/50, Unlimited Superfast Internet (1000/500) krijg je meestal een Proximus GPON ONT, en deze kan je niet vervangen door de Zaram :-( .
  • alleen bij de reecnte gigabit profielen Unlimited Megafast Internet 2000/750 en Unlimited Hyperfast Internet (5000/1000) wordt een Proximus XGS-PON geinstalleerd; deze kan je dus wel vervangen door de Zaram module.
  • zorg ervoor dat je VLAN20 activeert op de SPS+ poort van jouw UGC Fiber (i.p.v. de RJ45 WAN poort).
Toegevoegd na 8 minuten 40 seconden:
Brammm87 schreef: 3 maanden geleden The saga continues. Ze hadden de Zaram XGS-PON als GPON geregistreerd, wat verkeerd zou zijn (als ik vorige posts/Claude mag geloven). Maar om een eigen ONT te registreren als XGS-PON, moet ik wel naar het "Megasnel internet" pakket, waarvoor opnieuw een technieker moet komen :roll:
Inderdaad, zoals ik hierboven al schreef ...
De Proximus technieker moet jouw GPON modem vervangen door een XGS-PON model.
Daarna zal je Zaram XGS-PON module wel werken (indien correct geregistreerd).

Jammer dat je dit niet op voorhand wist, hoewel hierover al veel informatie staat op Userbase :-o

Zorg ook voor de correcte patch kabel: De Zaram SFP+ poort is bijna altijd SC/UPC (Blauw). De muuraansluiting van Proximus (het witte bakje/ONTP) is SC/APC (Groen). Je hebt dus een Groen-naar-Blauw (APC naar UPC) patchkabel nodig.

PS. Eens je een XGS-PON modem hebt, zal deze in principe blijven staan als je later terug downgradet naar MV Supersnel (1000/500), maar deze garantie durf ik niet geven :wink: .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Brammm87
Starter
Starter
Provider

Merci voor het antwoord! Het is inderdaad nog een beetje bijleren on the fly. GPON, XGS-PON, OLT, UPC, APC... De afkortingen vliegen rond m'n oren. Maar ik snap nu inderdaad wel beter wat er juist aan de hand is. Mogelijks wel de moeite om te proberen downgraden terug naar gigabit. Ik zie wel wat de technieker vrijdag zegt.

Het oorspronkelijke antwoord van de MV helpdeskmedewerker die zei dat een eigen ONT absoluut niet, met geen uitzondering, toegelaten was, heb ik toch ook aangekaart... Dit ging de collega intern opvolgen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 811 keer

Het helpt niet dat de afkortingen ONT en ONTP zo dicht bij mekaar liggen.

De ONTP is het aftakpunt, het passieve bakje waarin de fiber binnenkomt, en waarin je dan een tweede fiberkabel inplugt die dan naar het volgende punt gaat.
Dat volgende punt is de ONT, dat is het toestel waarin de fiber omgezet wordt in ethernet.
Dat kan een aparte mediaconverter zijn, of dat kan geintegreerd zijn in een modem (en bijhorend beide ook in een router).

Iirc, ligt het demarcation point (het punt waarbij het netwerk overgaat van de ISP naar de user) tussen de ONTP en de ONT.
Zij moeten dus je eigen ONT toestaan.

Hier is de handleiding daarvan bij Proximus:
https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... ellen.html
En de PDF met de Proximus ONT specs, die expliciet over eigen user ONTs spreekt:
https://www.proximus.be/dam/jcr:0222dec ... 04-NLD.pdf

En de pagina bij Mobile Vikings:
Je kan zelf kiezen welke hardware je gebruikt voor je internet thuis: die van Mobile Vikings of je eigen apparatuur. Concreet betekent het dat je alle apparaten die wij voorzien voor het gebruik van je vast internet (modem, ONT box, router, …) ook zelf kan aankopen.
https://mobilevikings.be/nl/support/eig ... -gebruiken

Hier was duidelijk iemand niet (goed genoeg) geinformeerd bij de helpdesk.
Brammm87
Starter
Starter
Provider

Bon, een afspraak met de Proximus technieker en veel vinger draaien later, ik zit op het 2Gbe abonnement van MV. ONT van Proximus hangt er (die terug registreren had wat voeten in de aarde na het registreren van mijn Zaram module blijkbaar...). Technieker heeft alles getest, via Proximus ONT en Modem werkt zelfs de wifi, maar na het opnieuw registreren van mijn Zaram XGS-PON... gebeurt er niks. Ik zie wel een lichtje branden achteraan de UGC Fiber waar de fiber in zit, maar verder niet veel meer dan bijgesloten screenshots.

Kan ik zelf nog iets doen om verder te debuggen?
Bijlagen
Screenshot 2026-04-17 at 15.37.28.png
Screenshot 2026-04-17 at 15.34.05.png
Screenshot 2026-04-17 at 15.33.08.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Brammm87 schreef: 3 maanden geleden Kan ik zelf nog iets doen om verder te debuggen?
Misschien eens de posts doorzoeken hier op Userbase
search.php?keywords=Zaram+XGS-PON+SFP

Een interessante post van @Ken die er wel in geslaagd is om de Zaran te activeren:
viewtopic.php?p=1027026#p1027026

Of op het Proximus Forum en Twekers vind je ook wel wat info
Success ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Brammm87
Starter
Starter
Provider

Opvolging met de MV klantendienst: de Proximus technieker heeft in plaats van een custom XGS-PON ONT te registreren, het serienummer van de Proximus XGS-PON aangepast naar dat van de Zaram module. De MV support medewerker was wat in de war hoe dat uberhaupt kon. Hij gaat nu verder intern navragen of dat de bedoeling was of niet. Jezus, wat een soep... Behoorlijk geneigd om gewoon de Proximus ONT te gebruiken als dit niet opgelost geraakt.
Brammm87
Starter
Starter
Provider

Volgende update, na een week radiostilte:
Heb je de Proximus ONT nog liggen en zou je daarvan het serienummer kunnen doorgeven aub?

De technieker heeft het serienummer van uw eigen fibermodem gebruikt als registratie van de Proximus ONT en daardoor kunnen we je eigen hardware niet meer correct toevoegen.

We zullen met de juiste info dit trachten goed te zetten.
:bang: :bang: :bang:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Brammm87 schreef: 3 maanden geleden Opvolging met de MV klantendienst: de Proximus technieker heeft in plaats van een custom XGS-PON ONT te registreren, het serienummer van de Proximus XGS-PON aangepast naar dat van de Zaram module. De MV support medewerker was wat in de war hoe dat uberhaupt kon. Hij gaat nu verder intern navragen of dat de bedoeling was of niet. Jezus, wat een soep... Behoorlijk geneigd om gewoon de Proximus ONT te gebruiken als dit niet opgelost geraakt.
Met alles respect, maar je hebt het probleem zelf veroorzaakt door aan de Proximus technieker te vragen om jouw eigen modem te regsistreren.
Dat is absoluut niet zijn taak: hij moet de Proximus ONT installeren, en testen of alles werkt.

Hiij heeft natuurlijk wel toegang tot het Proximus systeem waar hij het MAC adres van de Proximus ONT die hij geplaatst heeft, kan invoeren. Hij heeft dus verkeerdelijk het MAC adres van de Proximus ONT overschreven met het MAC adres van je eigen modem, wat inderdaad niet de bedoeling is :-( .

Het correct te volgen process is:
  • de Proximus technieker installeert de Proximus modem en test het internet.
  • nadat hij vertrokken is, en alles correct werkt, kan je via de Helpdesk je eigen modem laten regisrtreren.
ieder zijn job :wink:
Brammm87
Starter
Starter
Provider

Alleen had ik dat de technieker niet gevraagd. Hij had gezien dat ik eigen hardware wou gebruiken en bood zelf aan "ah, maar ik kan dat ook vanuit mijn systeem". Ik wil gerust toegeven dat ik misschien net iets meer research had moeten doen om beter voorbereid te zijn op het ganse GPON/XGS-PON gedoe, maar als nen technieker zegt "ik kan dit doen voor u", dan vertrouw ik die mens...

Het is ook gewoon frustrerend dat dit allemaal zo ellenlang aansleept. 8 dagen geleden een zoveelste telefoontje "ik maak dossier aan en laat asap iets weten". 2 dagen geleden telefoontje "ah, deze gegevens hebben we nodig voor het dossier". Vandaag telefoon "ah nee, nog geen update, ik vraag nog eens na...". Terwijl, gelijk ik het nu versta, er een serienummer moet goed gezet worden van de Proximus ONT en ze voor mij nen customer ONT moeten registreren. Dat lijkt mij niet veel meer dan wat rondklikken en tikken in een of ander backoffice?
Plaats reactie

Terug naar “Mobile Vikings, Jim mobile”