7,3kW/11kW/22kW laadpaal (wandmodel)

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 3908 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

MarkDM schreef: 4 maanden geleden L3 is dus niet 'normaal' aangesloten maar zit op de Neuter-aansluiting v/d laadpaal.
Ja, perfect zoals het moet....

Hierbij geeft je mij gelijk i.v.m. de discussie monofase versus 3-fase :-) .
  • in tegenstelling tot wat hierboven werd beweerd kan je dus wèl opladen met een 3x230V net.
  • in tegenstelling tot wat hierboven werd beweerd wordt de derde fase wel degelijk gebruikt, en dient niet voor de veiligheid ("zodat er geen losse kabel is waar stroom op staat").
  • de opstelling kan je eigenlijk zien als 2 monofase opladers van 16A: de eerste aangesloten op L3-L1 (230V, 16A, 3.7kW), de tweede aangesloten op L3-L2 (230V, 16A, 3.7kW), in totaal dus 2 x 3.7kW = 7.4kW
MarkDM schreef: 4 maanden geleden De paal geeft niet weer hoeveel stroom er van L3/N afgenomen wordt. Ik wou dit weten want er ligt slechts een 3x4mm² kabel naar de afgelegen carport. Ik heb dit aan de zekering gemeten met een stroomtang.
L1: 15,9A,
L2: 15,3A,
L3: 25,6A.
Zoals ik hierboven al schreef: over L1 en L2 gaat dus max 16A, maar over de gemeenschappelijke fase L3 gaat er max 27.7A (wegens faseverschuiving géén 2*16A).
In jouw geval iets minder (wegens spanningsverlies op de lange kabel?) ...

Die 3x4mm2 zal hier wel tegen kunnen, maar jouw zekering waarschijnlijk niet. Een zwaardere zekering mag dan weer niet.
Goed idee om te beperken op 6kW :wink: .
Dan krijg je op L1 en L2 13A, en op de gemeenschappelijke fase (L3) wordt het dan ca 22.5A :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 144 keer

Nog 1 opmerking dan. Hij heeft dan waarschijnlijk een wagen die wel zo kan laden want nog niet alle wagen laden zo op een 3x230V net dus dat is ook nog een factor die hij niet gegeven heeft. Voor hetzelfde geld als hij de paal gewoon aansluit en L3 niet op klem N maar op klem L3 dat daar ook mee overweg kan. Dus de ontbrekende factor nu is merk en type wagen @philippe_d.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 140 keer
Te Koop forum

De wagen is een Mercedes EQC.
Ik heb de instructies van de fabrikant v/d laadpaal, Peblar, gevolgd. Die zegt duidelijk dat de L3 draad op de N-klem moet. De L3 klem v/d laadpaal is niet verbonden.
Gelieve de post van Philippe (enkele dagen geleden) te bekijken. Die handleiding had ik ook doorgekregen.

Er zijn inderdaad automerken (bv Renault) die niet laden op 3x230V. Willen ze de aarding op de neuter detecteren ? Ik weet het niet. (De neuter is geaard in de wijkcabine van Fluvius.)
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 144 keer

Dit is wat op Google gezegd wordt. Dus u auto heeft configuratie om op 2 fase te laden op 3x230V want niet elke versie heeft deze configuratie. Maar denk eraan dat je geen IT net heb maar TT net dus oppassen wat je doet want bij IT werk men niet met differentieels.
Screenshot_20260307_214739_Google.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 3908 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Data technicus schreef: 4 maanden geleden Nog 1 opmerking dan. Hij heeft dan waarschijnlijk een wagen die wel zo kan laden want nog niet alle wagen laden zo op een 3x230V net
Zoals ik ook schreef: "...op voorwaarde dat zijn voertuig OBC (on board lader) dit ondersteunt.
Data technicus schreef: 4 maanden geleden Voor hetzelfde geld als hij de paal gewoon aansluit en L3 niet op klem N maar op klem L3 dat daar ook mee overweg kan.
Neen, natuurlijk niet.
De voeding voor de electronica van de laadpaal neemt zijn spanning op N en L1
Data technicus schreef: 4 maanden geleden Dit is wat op Google gezegd wordt ...
We moeten niet alles geloven wat Google of AI vertelt... :oops:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb 2 offertes gehad: een voor Easee charge Max en een voor een zaptec go 2, beide ongeveer 1600€, beide kunnen (in theorie) bidirectionel laden/ontladen.
Welke zou ik best kiezen ? De zaptec kan niet uitsluitend zonneladen las ik ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

silencer schreef: 4 maanden geleden Welke zou ik best kiezen ?
Kijk misschien eens naar de ondersteuning in evcc... op zich vind ik zoiets steeds een goede referentie.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Beiden werken met evcc

Toegevoegd na 8 uren 42 minuten 24 seconden:
Zijn er ergens demo's te vinden voor beide app's?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Up
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”