Ja, perfect zoals het moet....MarkDM schreef: 4 maanden geleden L3 is dus niet 'normaal' aangesloten maar zit op de Neuter-aansluiting v/d laadpaal.
Hierbij geeft je mij gelijk i.v.m. de discussie monofase versus 3-fase
- in tegenstelling tot wat hierboven werd beweerd kan je dus wèl opladen met een 3x230V net.
- in tegenstelling tot wat hierboven werd beweerd wordt de derde fase wel degelijk gebruikt, en dient niet voor de veiligheid ("zodat er geen losse kabel is waar stroom op staat").
- de opstelling kan je eigenlijk zien als 2 monofase opladers van 16A: de eerste aangesloten op L3-L1 (230V, 16A, 3.7kW), de tweede aangesloten op L3-L2 (230V, 16A, 3.7kW), in totaal dus 2 x 3.7kW = 7.4kW
Zoals ik hierboven al schreef: over L1 en L2 gaat dus max 16A, maar over de gemeenschappelijke fase L3 gaat er max 27.7A (wegens faseverschuiving géén 2*16A).MarkDM schreef: 4 maanden geleden De paal geeft niet weer hoeveel stroom er van L3/N afgenomen wordt. Ik wou dit weten want er ligt slechts een 3x4mm² kabel naar de afgelegen carport. Ik heb dit aan de zekering gemeten met een stroomtang.
L1: 15,9A,
L2: 15,3A,
L3: 25,6A.
In jouw geval iets minder (wegens spanningsverlies op de lange kabel?) ...
Die 3x4mm2 zal hier wel tegen kunnen, maar jouw zekering waarschijnlijk niet. Een zwaardere zekering mag dan weer niet.
Goed idee om te beperken op 6kW
Dan krijg je op L1 en L2 13A, en op de gemeenschappelijke fase (L3) wordt het dan ca 22.5A