Op bijgevoegde foto kun je testopstelling zien voor een 2,5G Gpon voor 128 aansluitingen. Zo wordt dit ook door proximus gebruikt met kaarten die in 2010 ontwikkeld zijn door toen nog Alcatel-Lucent.
Veel mensen beseffen niet dat ze deze snelheden niet nodig hebben in een huishouden want voor TV te kijken gebruik je maar een snelheid van 4 a 5 Mbps. Maar mensen denken dat ze een hoge snelheid nodig hebben thuis maar eigenlijk is dit niet zo en providers gebruiken deze abonnementen met hoge snelheden gewoon om mensen er te doen intrappen dat ze deze nodig hebben en dan verdienen de providers hier meer aan.
Heb mooie uitleg gekregen van iemand die bij Nokia werkt en dit allemaal test en ontwikkeld.
Testopstelling Gpon
- Data technicus
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 144 keer
- Data technicus
- Elite Poster

-
splinterbyte
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 163 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Wel als je bv 10 minuten wil wachten op een grote game download ipv 3 uur.Data technicus schreef: 5 maanden geleden Maar mensen denken dat ze een hoge snelheid nodig hebben thuis maar eigenlijk is dit niet zo
Bovendien hoe meer klanten een snelle lijn hebben hoe meer ISPs gaan innoveren/investeren ipv de oude infra uitmelken "want er is geen vraag/behoefte naar meer" en die dat dan echt willen hebben pech of moeten enorm veel betalen.
-
beont
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 13 keer
Bijv. die opstelling van 128 x 2.5Gbit GPON. Hoe werkt die uplink juist ? is dat per kaart, of globaal? Enig idee qua snelheden? (eigenlijk dezelfde vraag voor 25/50gbit)
Zouden dat 400gbit qsfp-dd single modes modules ofzo zijn? Of werkt dat op een andere manier?
Zouden dat 400gbit qsfp-dd single modes modules ofzo zijn? Of werkt dat op een andere manier?
- Data technicus
- Elite Poster

@splinterbyte Maar zijn testen nog maar voor hogere snelheden. Kan zijn dat dit pas over 3 a 4 jaar uit komt voor de providers.
Proximus gebruikt nu in hun verdeelkasten nog maar 2,5G Gpon kaarten die in 2010 in productie zijn gegaan waar ze 128 aansluitingen op kunnen hangen.
Proximus gebruikt nu in hun verdeelkasten nog maar 2,5G Gpon kaarten die in 2010 in productie zijn gegaan waar ze 128 aansluitingen op kunnen hangen.
- Data technicus
- Elite Poster

@splinterbyte volgens de ontwikkelaars van Nokia is het nog met Gpon kaarten .
En dit zijn de Onts die ze nu gebruiken om 25G en 50G te testen.
Toegevoegd na 5 minuten 31 seconden:
En dit zijn de Onts die ze nu gebruiken om 25G en 50G te testen.
Toegevoegd na 5 minuten 31 seconden:
Zal volgende week maandag of dinsdag eens horen moet daar dan toch nog gaan werken.beont schreef: 5 maanden geleden Bijv. die opstelling van 128 x 2.5Gbit GPON. Hoe werkt die uplink juist ? is dat per kaart, of globaal? Enig idee qua snelheden? (eigenlijk dezelfde vraag voor 25/50gbit)
- neils1108
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 24 keer
Op zich als je hogere download wilt om te downloaden, zijn de betere abo's zeker goed. Maar voor het gemiddeld huishouden dat alleen TV kijkt zeker niet nodig.Data technicus schreef: 5 maanden geleden Maar mensen denken dat ze een hoge snelheid nodig hebben thuis maar eigenlijk is dit niet zo en providers gebruiken deze abonnementen met hoge snelheden gewoon om mensen er te doen intrappen dat ze deze nodig hebben en dan verdienen de providers hier meer aan.
- 7zp
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik wacht toch al lang op een hoge upload (tegen een schappelijke prijs), elke nacht neem ik een full back up van mijn foto's, documenten en dergelijke, dit trekt mijn 15Mbit van Hey toch wel dicht voor een 5 tal uur.Data technicus schreef: 5 maanden geleden Maar mensen denken dat ze een hoge snelheid nodig hebben thuis maar eigenlijk is dit niet zo en providers gebruiken deze abonnementen met hoge snelheden gewoon om mensen er te doen intrappen dat ze deze nodig hebben en dan verdienen de providers hier meer aan.
Of als ik via mijn VPN mijn camera feeds wil bekijken via Home Assistant / ZoneMinder is die 15Mbit niet voldoende.
Op mijn werk zitten we ook vast met enkel Telenet coax, met wat geluk halen we de 50Mbit up, paar TB back-uppen dagelijks naar de cloud is dus geen optie, dan maar de duurdere oplossing met naar LTO tapes schrijven. Voor een reden stopt de fiber van Proximus 100 meter verder, idem met Wyre.
Voor wat mij betreft mag fiber uitrol toch sneller gaan in België.
Hey! Internet (-10€) - MinisForum GK41 (OPNsense), 2x Netgear R7800 (OpenWrt)
Hey! Mobile M (-5€, +10GB) | DIGI Mobile 15
Linux Mint 22, AMD 5700x, 64GB DDR4 3200MHz, Nvidia RTX 4060Ti 8GB
Hey! Mobile M (-5€, +10GB) | DIGI Mobile 15
Linux Mint 22, AMD 5700x, 64GB DDR4 3200MHz, Nvidia RTX 4060Ti 8GB
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1056 keer
- Bedankt: 3907 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Ik zie hier veel racks, kabels en fibermodems (ONT's) ...Data technicus schreef: 5 maanden geleden Op bijgevoegde foto kun je testopstelling zien voor een 2,5G Gpon voor 128 aansluitingen. Zo wordt dit ook door proximus gebruikt met kaarten die in 2010 ontwikkeld zijn door toen nog Alcatel-Lucent.
Heb mooie uitleg gekregen van iemand die bij Nokia werkt en dit allemaal test en ontwikkeld.
Een woordje uitleg onder iedere foto wat er juist te zien is, zou ook heel leerzaam zijn.
En waar zitten de OLT's (want een ONT kennen we al, dat hebben we allemaal thuis)
Toegevoegd na 22 minuten 34 seconden:
Dat is een heel bizarre bewering.Data technicus schreef: 5 maanden geleden Proximus gebruikt nu in hun verdeelkasten nog maar 2,5G Gpon kaarten die in 2010 in productie zijn gegaan waar ze 128 aansluitingen op kunnen hangen.
- wat jij bedoelt met "2.5G GPON" kaarten zijn dus gewoon de oude "GPON" kaarten (2.5G download / 1.25 Gbit upload)?
Deze werden inderdaad gebruikt voor de eerste galsvezelaansluitingen. - Intussen is Proximus toch al lang overgeschakeld naar XGS-PON, met multimode lijnkaarten (die dus GPON en XGS-PON ondersteunen)
Gebaseerd op de Nokia Quillion chipset, voorbereid op toekomstige 25G PON (Nokia Lightspan OLT-platform).
Ik geraak er niet goed aan uit wat je bedoelt dat Proximus nu nog GPON kaarten van 2010 steekt.
Ik begrijp wel dat die oude kaarten nog in gebruik zijn voor GPON klanten met lagere snelheden (max 1Gbps), maar ik kan moeilijk geloven dat nieuwe OLT's nog gebaseerd zijn op GPON (gezien de XGS-PON multimode zijn, kunnen deze ook GPON klanten bedienen).
Als ik het goed begrijp is de situatie:
- de huidige apparatuur (OLT) kan al 25G.
- Nokia testlab is 50G aan het testen (en multimode 25G/50G)?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.