Planbureau: 8 nieuwe kerncentrales zijn nodig
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 358 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Met 3,7 kWh was het hier maar minnekes vandaag maar de panelen in Saoudi Arabia die ons gaan redden leverden weeral volle bak.
Nu ja, op den Titanic bleef het orkest ook spelen, in crans Montana dropte de dj nog vlot wat beats on fire en hier juichen en feesten we omdat het licht NOG NIET uitgegaan is na het sluiten van de kerncentrales.
Nu ja, op den Titanic bleef het orkest ook spelen, in crans Montana dropte de dj nog vlot wat beats on fire en hier juichen en feesten we omdat het licht NOG NIET uitgegaan is na het sluiten van de kerncentrales.
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 752 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als ze even goed becijferen als jij kan spellenduizend schreef: 3 dagen geleden Het planbureau beweert niet, het planbureau becijferd en geeft richting.
Over België welteverstaan![]()
De richting is alvast duidelijk, daar verandert nu eenmaal niets aan.
Als België tegen 2050 volledig op elektriciteit wil draaien, kan dat het goedkoopst door acht nieuwe kernreactoren te bouwen.
Merk op dat het planbureau nergens zegt dat het goedkoop zal zijn.![]()
Enkel dat acht kerncentrales de goedkoopste oplossing is voor België
Voor diegene die het verschil niet snappen = alle andere oplossingen zijn NOG duurder.![]()
Het planbureau heeft een scenario gegeven onder bepaalde voorwaarden die niet voldaan zijn. Het scenario is dus niet realistisch. Het planbureau heeft er trouwens OOK bij gezegd dat indien de voorwaarden anders zijn (lees meer realistisch) kernenergie NIET goedkoper is.
De richting is inderdaad heel duidelijk in realiteit. 5 kerncentrales zijn afgeschakeld. Voor eentje zal de sloop in september kunnen beginnen, voor een andere zijn cruciale onderdelen al verkocht.
Als de 8 kerncentrales goedkoper zouden zijn waarom wil niemand er dan mee beginnen? In realiteit wil de huidige uitbater er zelfs zo snel mogelijk vanaf.
Ondertussen is men op zoek naar gemeentes die het afval tot het einde der tijden onder hun grondgebied willen opslaan. De uitbater heeft de kosten op ons kunnen afwentelen en zal zich eerder toespitsen op HE.
Sommigen leven in de realiteit, anderen in theoretische modellen met een twijfelachtige basis die in realiteit niet bestaat. Ik denk dat iedereen dat verschil wel snapt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 1237 keer
- Recent bedankt: 7 keer
En de sloopvergunning werd uitgerijkt door een MR-regering.
Zo zie je maar weer dat qua energie de MR een bende toeteraars blijft, maar weinig realiseert.
Of hoe staat het met de aanbesteding van de windparkzone in de Noordzee, beste MR (Bihet)? Oeps.
- Dizzy
- Elite Poster

Ook voor MR geldt inderdaad het verschil tussen theorie en praktijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
duizend
- Elite Poster

Iedereen wil beginnen aan 8 nieuwe kerncentrales, schrijf maar eens een tender uit.Dizzy schreef: 2 dagen geleden Als de 8 kerncentrales goedkoper zouden zijn waarom wil niemand er dan mee beginnen?
- Dizzy
- Elite Poster

Noem iedereen.
Trouwens wat gaan ze ermee doen want als iedereen doet als jij en massaal investeert in solar en batterijen zijn ze zelfs niet nodig.
-
duizend
- Elite Poster

Zelfs door massaal te investeren in HE en batterijen kom je er niet.
Zelfs al plaatst iedereen het dubbele van wat hier ondertussen ligt, kom je er niet in de winter en daarmee veroorzaak je ook een gigantisch probleem in de zomer.
Dat is een van de redenen waarom de conclusie van het planbureau luidt:
Als België tegen 2050 volledig op elektriciteit wil draaien, kan dat het goedkoopst door acht nieuwe kernreactoren te bouwen.
Bedankt om dit nogmaals onder de aandacht te brengen !
Zelfs al plaatst iedereen het dubbele van wat hier ondertussen ligt, kom je er niet in de winter en daarmee veroorzaak je ook een gigantisch probleem in de zomer.
Dat is een van de redenen waarom de conclusie van het planbureau luidt:
Bedankt om dit nogmaals onder de aandacht te brengen !
- Dizzy
- Elite Poster

Of je er komt of niet, het zal een pak beter zijn dan nu want nu hangen we grotendeels af van anderen. Olie is hier niet, gas is hier niet en uranium ook niet.
Eerste gingen we niet genoeg produceren, nu is de fud dat we teveel gaan produceren.
De conclusie luidt zo niet, ze luidt onder onrealistische voorwaarden zijn 8 kerncentrales het goedkoopste, in alle andere (meer realistische) is het dat dus niet. Als ik 3 keer meer verdien en Porsche zijn prijzen halveert dan kan ik ook mogelijk 8 Porsche's kopen maar in realiteit ga ik geen Porsche kopen, geen enkele, ik heb ook geen Porsche nodig er zijn andere merken die goedkoper zijn en me ook op bestemming brengen
Dat men met dit soort halve zever moet afkomen wijst op de wanhoop in het nucleaire kamp en het doet ook niets af aan het feit dat het enkel woorden zijn, de daden zijn net omgekeerd. Bedankt om zoveel in HE te investeren
Eerste gingen we niet genoeg produceren, nu is de fud dat we teveel gaan produceren.
De conclusie luidt zo niet, ze luidt onder onrealistische voorwaarden zijn 8 kerncentrales het goedkoopste, in alle andere (meer realistische) is het dat dus niet. Als ik 3 keer meer verdien en Porsche zijn prijzen halveert dan kan ik ook mogelijk 8 Porsche's kopen maar in realiteit ga ik geen Porsche kopen, geen enkele, ik heb ook geen Porsche nodig er zijn andere merken die goedkoper zijn en me ook op bestemming brengen
Dat men met dit soort halve zever moet afkomen wijst op de wanhoop in het nucleaire kamp en het doet ook niets af aan het feit dat het enkel woorden zijn, de daden zijn net omgekeerd. Bedankt om zoveel in HE te investeren
-
duizend
- Elite Poster

Neen Dizzy, je roeptoetert maar wat aan.
In de zomer produceren we veel te veel HE op hetzelfde moment.
In de winter produceert HE veel te weinig.
Jammer dat je altijd teruggrijpt naar de discussietechniek om alles zwart/wit voor te stellen.
In de zomer produceren we veel te veel HE op hetzelfde moment.
In de winter produceert HE veel te weinig.
Jammer dat je altijd teruggrijpt naar de discussietechniek om alles zwart/wit voor te stellen.
- Dizzy
- Elite Poster

Neen, in de zomer slaan we nog niet genoeg energie op en is er nog niet genoeg energiegebruik elektrisch. Dat kan je veranderen, net zoals je productie en verbruik kan sturen.
Ik stel het niet zwart/wit voor maar bekijk alle opties met enige nuance, jij spreekt over termen als ELKE ZOMER teveel en ELKE WINTER te weinig. Dat is zwart/wit en eenzijdig.
Ik zeg ook niet dat de transitie niet voor uitdagingen zorgt maar deze zijn wel degelijk oplosbaar en elke overgang heeft dit soort aanpassingsproblemen. Punt is dat HE er is en niet meer zal verdwijnen en dat de elektrificatie ook gewoon verder gaat. De markt voor wat er nog over is voor alternatieven slinkt en dat terwijl er nu al geen marge meer voor is. Het resultaat ziet zelfs Stevie Wonder aankomen, er is geen toekomst voor nucleair. No future, no future for you zong Johny Rotten daarover
Ik stel het niet zwart/wit voor maar bekijk alle opties met enige nuance, jij spreekt over termen als ELKE ZOMER teveel en ELKE WINTER te weinig. Dat is zwart/wit en eenzijdig.
Ik zeg ook niet dat de transitie niet voor uitdagingen zorgt maar deze zijn wel degelijk oplosbaar en elke overgang heeft dit soort aanpassingsproblemen. Punt is dat HE er is en niet meer zal verdwijnen en dat de elektrificatie ook gewoon verder gaat. De markt voor wat er nog over is voor alternatieven slinkt en dat terwijl er nu al geen marge meer voor is. Het resultaat ziet zelfs Stevie Wonder aankomen, er is geen toekomst voor nucleair. No future, no future for you zong Johny Rotten daarover
-
Albert Peetermans
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 22 keer
Isabel Albers vandaag in "De Tijd": "Ondertussen kijken we de komende jaren aan tegen een ernstig probleem van energiebevoorrading. Ook al neemt de hoeveelheid groene energie toe, die kan niet de stijgende energiebehoefte dekken. Vanaf 2035 - wanneer volgens de huidige planning de reactoren Doel 4 en Tihange 3 sluiten - wordt het echt nijpend. En zelfs al vanaf 2028 zullen we volgens de huidige prognoses met (beperkte) tekorten aan productiecapaciteit geconfronteerd worden."
Iets eerder schrijft ze: "De vorige regering zette pas in blessuretijd een historische fout recht: het voornemen om uit kernenergie te stappen."
https://www.tijd.be/opinie/commentaar/m ... 43474.html
Iets eerder schrijft ze: "De vorige regering zette pas in blessuretijd een historische fout recht: het voornemen om uit kernenergie te stappen."
https://www.tijd.be/opinie/commentaar/m ... 43474.html
-
duizend
- Elite Poster

Dat zijn gewoon verifieerbare feiten Dizzy.Dizzy schreef: 7 uren geleden Ik stel het niet zwart/wit voor maar bekijk alle opties met enige nuance, jij spreekt over termen als ELKE ZOMER teveel en ELKE WINTER te weinig. Dat is zwart/wit en eenzijdig.
HE produceert elke zomer teveel en elke winter te weinig.
Iedereen met zonnepanelen kan dat toch simpel nakijken.
Neem de productie van de drie zomermaanden en vergelijk dat met de productie van de drie wintermaanden en post die resultaten eens.
Kunnen we gelijk zien hoe zwart/wit het verschil in productie is.
En dat dat elk jaar krek hetzelfde verschil geeft.