Vermoedelijke kabelbreuk Proximus (sneller) opgelost krijgen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 477 keer
Bedankt: 106 keer

Sinds afgelopen maandag 24 november rond 6u30 's ochtens is onze Proximus internet verbinding (VDSL) uitgevallen. Na Internet box herinpluggen blijft broadband LED rood, verder brandt er geen led en is er ook geen wifi.

Op dat moment was een onderaannemer van Fluvius begonnen aan graafwerken aan het voetpad aan de overkant van de straat waar onze Proximus lijn binnen komt (we wonen namlijk op een hoek). Om de hoek van de straat staat er ook zo'n grijze straatkast op voetpad waar denk ik telefoonlijnen op aangesloten zijn? Ik heb screenshot van Streetview toegevoegd. Straatkast staat 100 meter van waar kabel bij ons binnenkomt in woning.

Mijn eerste reflx: met graafkraantje in telefoonkabel gezeten. Eerst gebeld naar Proximus en na veel aandringen zou er iemand volgende week maandag (1 december) pas komen. Dus minstens 1 volledige week zonder vast internet.
Maar volgens ik begrepen heb is het een technieker voor binnen (voor de binnen installatie). Buitentechnieker zou vermoedelijk pas erna zijn, ze moeten vergunnng aanvragen om voetpad terug op open te leggen (ligt ondertussen al terug dicht), bla bla.

Aangezien het een onderaannemer van Fluvius is die met werken bezig was, ook naar Fluvius gebeld. Maar daar verwezen ze mij terug naar Proximus.

Ik zie zo'n scenario aankomen dat we weken zonder vast internet zitten. Voorlopig is het behelpen met hotsput functie smartphone.

In theorie kan het ook nog wel aan de modem liggen, maar ik hoop dat binnen technieker toch op 5 min ter plaatse kan vaststellen of er nog lijnsignaal is of niet?

Zijn er mensen die ervaring hebben omdat soort problemen sneller afgehaspeld te krijgen en tips & tricks hebben?
Bijlagen
Straatkast.png
Laatst gewijzigd door TomG 5 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 532 keer
Bedankt: 696 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Allereerst de werfleider ter plaatse aanspreken, dat mag met overtuiging, beleefd maar met overtuiging. Dat als er iets kapot is dat ze het moeten oplossen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb iets soortgelijks gehad paar weken terug (wel EDPnet). Gemeld bij EDPnet, er kwam een EDPnet technieker die tot dezelfde conclusie kwam, waarschijnlijk ergens kabelbreuk (heeft even getest met andere modem, maar dat hielp natuurlijk niet). De dag erna kwam een Proximus technieker meten, testte nog even wat verder en bevestigde uiteindelijk de kabelbreuk op x-meter (in mij geval dus aan de straat waar gegraven was om een paaltje te zetten). Diezelfde dag nog kwam een Proximus interventieteam graven en kabel fixen. Al bij al een doorlooptijd van een 3-tal dagen, wat mij erg meeviel en efficienter verliep dan verwacht (zeker omdat ik EDPnet klant ben en niet rechtstreeks Proximus). Geen garanties dat het bij jou zo zal lopen, maar soms loopt het dus wel degelijk gewoon goed :-)

Sowieso zou ik alle contact via Proximus doen, jij neemt daar een service af die onderbroken is, en zij moeten dit asap fixen. Dat ze de kosten achteraf verhalen op de aannemer is jouw probleem niet.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Uiteraard moet je Proximus wel inlichten, maar tot bij de werfleider stappen of hem bellen kan zeker geen kwaad. Voor hetzelfde geld weet die nog niet eens dat er iets kapot is.
En als de gemeente er iets mee te maken heeft, technische dienst inschakelen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 760 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Hiermee ben je niet geholpen, maar je hebt er wel recht op:
https://www.bipt.be/consumenten/telefoo ... derbreking

Daarnaast kan je proximus vragen om jou via 4G/5G tijdelijk uit de nood te helpen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 622 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

als het werkelijk door de graafwerken is, dient de aannemer dit te melden aan proximus, en dan staat proximus er vaak dezelfde dag nog.
maar soms zal dat niet gebeuren (want, fikse boetes: de hele kost voor die herstelling gaat naar die aannemer)

wat je wel kan doen is natuurlijk, als er echt een kabel geraakt is, kijken bij de buren, zodanig dat jullie met een 3 of 4 inbellen,
en dan vragen aan de medewerker op al die locaties te checken (en eventueel de rop uit te lezen), en dan zou dat een belletje moeten doen rinkelen,
want dan zouden ze moeten zien dat er een hoop verbindingen down zijn (hoewel ze dat, als het echt zo is, ook in hun monitoring zouden zien)

maar als je 3 a 4 buren kan nemen, en de medewerker test die locaties, en ziet dat de disconnect voor ze allemaal rond hetzelfde moment was,
dan zouden ze al wat sneller iemand kunnen sturen om dat in de kast te bevestigen (zal nog meestal eerst een normale technieker zijn: het kan namelijk ook een issue in de kast zelf zijn, en daar heb je dan weer geen lassers voor nodig)

maar uiteindelijk dienen ze, als het graafwerken zijn, inderdaad wettelijk de plannen op te vragen, en daarvoor is pxm dan weer afhankelijk van de gemeente.

met andere woorden: als het een kabelbreuk is, zit je zonder internet dankzij de aannemer die de regels niet respecteert en niks om de mensen geeft,
en zit pxm met de shit dat ze het enkel kunnen oplossen door de regeltjes te volgen.
(tenzij ze het écht niet gemerkt hebben dat ze een kabel geraakt hebben, maar het valt ook vaak genoeg voor dat ze er wat ductape rond doen en wegwezen zeggen)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

dat laatste zeker als het tijd is om naar huis te gaan
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

1 persoon met een probleem: individueel geval, moet een technieker bekijken. Lassers sturen naar elke klant is helaas onmogelijk.

2 of 3 personen met hetzelfde? Algemeen probleem en direct een stap verder ipv individueel probleem. Hoor dus idd zeker eens bij de buren.

Los daarvan, als je effectief schade vaststelt en niet betrokken bent als geimpacteerde, mag je dat ook altijd melden via deze app. Als geimpacteerde is het sowieso altijd beter om nog te bellen, omdat die dan effectief geregistreerd en gemonitord worden (zie vorig punt, meer klachten is geen individueel probleem meer)
https://play.google.com/store/apps/deta ... =web_share
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

die app kende ik nog niet... als het werkt: cool !

J.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1023 keer
Bedankt: 3819 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

TomG schreef: 5 dagen geleden Na Internet box herinpluggen blijft broadband LED rood, verder brandt er geen led en is er ook geen wifi.
Wat bedoel je met "er is ook geen WiFi" ??
  • dat jouw modem geen WiFi signaal meer uitstuurt?
  • of dat je geen internet meer hebt via WiFi?
In het eerste geval heb je een defecte modem :-( . Een kabelbreuk buiten kan nooit een impact hebben op jouw WiFi signaal binnen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Er is ook effectief geen wifi, nadat ik modem uit stopcontact haalde en terug instak afgelopen maandag. Enkel led broadband licht rood op. Bij normale werking lichten de leds broadband en wifi blauw.
Hieronder een (slechte) foto ervan mee. De led phone lichtte niet op dacht ik, we hebben ook geen vaste telefonie.
IMG20251124070821.jpg_compressed.JPEG
Rondvraag bij aantal buren leert dat merendeel bij Telenet zit en geen problemen ervaart, slechts één iemand in onze straat met Proximus zonder problemen. Wijzelf wonen echter op een hoek en zijn voor aantal nutsvoorzieningen (waaronder telefoon kabel en coax) op de hoofstraat aangesloten. De graafwerken vonden aan de overkant van de hoofdstraat plaats, dus op hoop en al 6 meter van onze oprit. Onze buur zonder problemen woont dus in onze doodlopende straat, dus misschien volgt die kabel wel ander traject?

Heb even een schets (niet op schaal en juiste verhoudingen gemaak)
Schets straat.png
Ik had die werkmannen inderdaad moeten proberen aan te spreken. Maar het was donker (rond 6u30 - 7u) en slecht weer, ze hadden de helft van de straat ingenomen en waren met kraantje over en weer aan het rijden. En ik moest me klaarmaken om te gaan werken.
Overigens ben ik ook niet 100% zeker dat ze er voor iets tussen zitten, maar het is bijzonder toeval dat het probleem op dezelfde moment ontstaan is.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Nogal technisch voor de "ingewijden":
Kan de eerstelijnshelpdesk in hun scenario (na reboot etc) met hun software geen lijnmeting uitvoeren mits een correct aangesloten TF2007(NTP) bij de klant?
Ik dacht dat daar op zijn minst mee kon gezien worden of het circuit in orde was.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 622 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

eerstelijn kan normaalgezien idd ook de modemtesten doen en de resultaten zien.
vaak zullen ze echter volledig onwetend zijn en afhangen van wat de pc over de resultaten zegt (groen of niet), en denk ik niet dat er velen zijn die zich geroepen voelen om dat verder te analyseren (zeker niet als de klant klaagt en een technieker wil, ik denk dat ze liever van de oproep afzijn dan die verder uit te zoeken)

dat gezegd zijnde, @TomG , je kan hier kijken wat pxm zegt over de leds van de modem: https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... ellen.html

nu is dat in dit geval dus "bekabeling controleren" en "toestel herstarten"
philippe_d schreef: 4 dagen geleden In het eerste geval heb je een defecte modem :-( . Een kabelbreuk buiten kan nooit een impact hebben op jouw WiFi signaal binnen ...
ik ben aan het twijfelen of dat met de internetbox zo is, zou die mss bij een reboot eerst gaan kijken naar zijn configuratie,
en indien die niets kan ophalen, gewoon niet verder booten ?

ik zou anders idd ook zeggen "modem", want wifi moet je altijd hebben, maar het feit dat de internet box zijn gehele config geprovisioned is,
doet me twijfelen of dat in dit geval ook zo is...
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor die lijntest suggestie. Ik heb nog even naar de klantendienst gebeld, verhaal uit de doeken gedaan en hier expliciet om lijntest gevraagd. Ze hebben mij kunnen bevestigen dat problemeem inderdaad buiten plaats vindt en technieker gestuurd wordt op 1 december. Fingers crossed dat we na week internet panne terug aan de slag zullen kunnen gaan ...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zijn de werken afgerond of nog bezig ? in het laatste geval zou er ergens informatie moeten uithangen met contactpersonen. Ik zou die bellen.

J.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Ze zijn al klaar en het voetpad is weer netjes dicht gemaakt. Op bord werkzaamheden stond het algemene nummer van Fluvius waar ik dus maandag ook al niet verder mee kwam. Op bord stond ook de naam synductis (een onderaannemer veronderstel ik?).

We zullen het wel vernemen als ze maandag 1 december terug alles mogen opengooien.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

TomG schreef: 5 dagen geleden ............. en is er ook geen wifi.
Zoals Philippe_d schrijft zou het ledje voor WiFi moeten blauw zijn.
Als er geen lijn is zou je dit moeten zien: Internet rode led / Phone zeer zwakke purpere led / als je WiFi aanstaat blauwe led.

Heb je achteraan, onder spanning, al eens een reset gedaan ? met een puntig voorwerp induwen ... en tellen tot 10 en dan loslaten !
Zou je visueel toch de 3 letjes eens moeten zien aangaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

En ik zou eens met een eenvoudige multimeter de spanning meten op het binnenkomend paar (zwart blokje op de NTP)
Stel de schaal van je mulimeter in op 0-200V=
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.10 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

wat is het serie nummer van die modem?
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 81 keer
Provider

Dan is het bij TN toch wat beter geregeld. Toen ons voetpad enkele weken geleden open lag voor de aanleg van Wyre hadden die pippo's op 2 plaatsen schade gemaakt.
Op 1 plaats de coax gewoon afgetrokken met de kraan, en een paar meter verder de isolatie van de kabel beschadigd.

Mijn madam heeft direct naar TN gebeld, en de '"chef" aangesproken, en tegen dat ik thuis kwam was TN al ter plaatse.
Op de plaats waar de isolatie beschadigd was, hadden ze al terug stabilisé gegoten, maar dat mochten ze terug openmaken om de kabel ook daar te fixen :)
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Een onverwachte plotwending: Blijkbaar was de stroomadapter van de internetbox min of meer defect waardoor modem niet genoeg stroom kreeg. Zou blijkbaar slechte reeks van stroomadapters geweest zijn. Technieker heeft modem en adapter allebei vervangen.

Hoe toevallig kan het zijn dat verbinding wegvalt op moment dat ze aan het graven waren ... En waarom deed lijntest volgens support toch uitschijnen dat het buiten was.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Op de stroomadapter had ik niet direct gedacht, maar dat er met jouw modem iets verkeerd was, vermoedde ik al van je eerste post :wink:

Eigenlijk geen echte plotwending, maar je was te hard overtuigd dat de buitenwerken de oorzaak waren :-D

Welke modem heb je nu?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het voorgestelde contact met de werfleider had de buitenwerken ook kunnen uitsluiten.
Maar goed dat het opgelost is
J.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”