Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
We krijgen zeer binnenkort een electronische meter (electriciteit en gas)
Wie heeft ervaring welke software eventueel hardware wordt gebruikt met de beste prijs/mogelijkheden ?
zodat we maximaal van de "slimmigheid" kunnen genieten
yves
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM
INTERNET: EDPNET
oei geen updates meer ????
Het Nederlandse domoticaplatform HomeWizard stopt met het ondersteunen van zijn eerste hub. Per 1 mei krijgt de HomeWizard geen updates meer en stopt het bedrijf met de ondersteuning.26 feb 2020
De hub waarvan de ondersteuning stopt is al een paar jaar niet meer te koop. Het bedrijf heeft met de Link al een nieuwe gateway uitgebracht en verwijst gebruikers door naar dat apparaat.
Paniekaanval voor niks...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
zijn er mensen met ervaring van deze meettoestellen ?
Heb het scherm hier staan. Geeft exact hetzelfde weer als de app, niet speciaals. Kan ook logischerwijze zonder de p1 meter niets doen. Enkel de kamertemperatuur weergeven is iets wat extra is.
Werkt met bewegingssensor, iets van een 3 meter. Verliest wel af en toe de connectie met wifi en moet daarom eens inladen.
Komt er dus vooral op aan of je snel en handsfree een overzicht wil, zonder de hele tijd met de gsm in de hand te zitten. Vooral bij het koken vind ik het handig, kan ik direct zien wat ik verbruik en het zo wat regelen om onder mijn piekvermogen te blijven.
Samen gekocht met mijn p1 meter in een bundel vorig jaar. Zat toen een korting op en gratis verzendkosten vergeleken met de p1 zelf.
Fallschirmjaeger schreef: 19 nov 2024, 17:08
Werkt met bewegingssensor, iets van een 3 meter. Verliest wel af en toe de connectie met wifi en moet daarom eens inladen.
Vraag me trouwens af hoe de 'wifi' verbinding zal werken in een 'betonnen' appartement ? zeer slecht/slecht/redelijk/goed/zeer goed
Hangt ervan af door hoeveel muren je signaal moet gaan en de gebruikte hardware.
Wat bedoel je met slim maken (wat is je doel ?) :
energie en vermogen visualiseren of ook apparaten sturen ifv het energieoverschot ?
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200 Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21 FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana Ubuntu Mate 24.04
Ik wil bv zien hoeveel Kwh ik verbruik op een bepaald tijdstip...............mijn meterstanden weergeven(dat zou toch zeker geen prob mogen geven.
Wat bedoel je met hardware ? windows of android ?of tablet of GSM of configuratie computer?
Wel wat muren meter is in garage, computer op 2e verdiep
Met hardware bedoel ik met welk type wifi apparaatje je wilt verbinding maken met vb de P1 meter. Windows of Android zijn besturingssystemen
Dat kan inderdaad een klein scherm zijn, maar ook een volwaardige pc, of alles daartussenin ...
Ik denk dat je eerst best nog wat informeert naar wat het allemaal kan inhouden: https://www.home-assistant.io/ https://www.homewizard.com/nl-be/
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200 Rpi 2B Pi-Hole // Rpi 3B+ met Mqtt-Node-Red-InfluxDb-Grafana // Rpi 5B Kodi-21 FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana Ubuntu Mate 24.04
lacer schreef: 19 nov 2024, 22:21
Met hardware bedoel ik met welk type wifi apparaatje je wilt verbinding maken met vb de P1 meter. Windows of Android zijn besturingssystemen
Dat is mij wel bekend hoor.
Mijn originele vraag gaat daar toch over.
Dus aan de ervaringsdeskundige welke hard/software gebruiken jullie ?
Je moet eens goed het topic zoals hierboven vermeld doornemen aub, daar wordt geschreven dat er sommigen HA (Home Assistent) gebruiken en anderen die HW (Homewizard) gebruiken.
Wij moet toch niet gaan zoeken voor jou, in het vermelde topic is reeds heel veel info te vinden
Indien je handig bent kan je ook veel zaken zelf maken en programmeren vb Esp32 etc ..., maar denk niet dat dit forum hiervoor bedoeld is.
lacer schreef: 20 nov 2024, 14:07
Wij moet toch niet gaan zoeken voor jou,
Neen alleen ervaringen uitwisselen is dat dan te veel gevraagd ?
Niet iedereen hier op het forum is een "deskundige" en dacht dat vragen 'vrij' staat. Ook het reageren is toch vrij ?
grtz
Yves
@yvesvn Best verder reageren in dit topic viewtopic.php?p=975346#p975346, misschien zijn er wel die hun ervaring willen delen.
Ik kan je niet veel verder helpen, ik heb (nog) geen digitale meter ...
Misschien kan een moderator beide topic's koppelen ?
Ik zit dus met gelijkaardig probleem (heb nog momenteel analoge meter) maar de andere app. hebben al een electr meter dus verwacht die eerstdaags.
Nu dacht ik ik sluit op P1 een kabel (ethernet ?) tot in mijn appartement (ongeveer 8meter) en sluit daar de Slimme meter HWE-P1 2524 aan om dan via mijn netwerk de uitlezing vd gegevens te doen.
Maar werkt die 'slimme meter" wel met een "verlengkabel" op Homewizard kreeg ik geen afdoend antwoord hierop.
Plaats van de meter in kelder geen Wifi mogelijk , geen electriciteit(pers) mogelijk dus vandaar mijn probleem.
@yvesvn: heb je WiFi-bereik aan je elektriciteitsmeter? Zo ja, dan kan je een P1-WiFi-dongle gebruiken, zoniet, dan kan je misschien met https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/ uit de voeten (als je UTP kan trekken).
Oke wil dan proberen RJ12 vanaf de EM naar appartement leggen zodat ik daar de RJ12 kan aansluiten aan Rasberry PI met Slimmekabel en mijn netwerk.
Dan kan ik de Android App gebruiken om de afnames van electricteit en gas en water op elk uur van de dag te volgen.
Ben alleen benieuwd of P1 signaal die 8 a10m gaat overbruggen ?
Vandaag eigenlijk "toevallig" de homewizard P1 plug besteld en het display.
Was op zoek naar iets om mijn verbruik te monitoren en wist tot voor vandaag niet dat dit gemakkelijk kan met de P1 poort op de digitale meter.
We hebben tevens ook 20kva aan zonnepanelen liggen met 10kw omvormer dus ben wel eens benieuwd of we deze daarmee ook gaan kunnen monitoren.
Ik verwacht de levering ten laatste overmorgen, ik zal mijn bevindingen hier dan posten.
Ik ben sinds kort ook op zoek naar een geschikte P1-meter.
Situatie:
Elektriciteits- en gasmeters in kelder appartementsgebouw.
Geen WiFi-ontvangst, wel een werkende ethernetkabel (van DSL) van kelder naar elk appartement.
We zijn eigenaars van het ganse gebouw waarin ons appartement zich bevindt, maar het is niet de bedoeling de huurders de toegang tot de kelder te ontzeggen. Wel veronderstel ik (bij wijze van oefening) een indringer die zich via de kelder toegang tot ons LAN zou kunnen verschaffen.
Idee is om via de ethernetkabel met PoE-in een beveiligd WiFi AP in de kelder te installeren. De MikroTik-router reserveert voor het MAC-adres van dit AP een IP-adres, en deactiveert de poort waarop de kabel in het appartement binnenkomt wanneer de netwatch-tool in RouterOS detecteert dat deze IP client niet meer online is. Het AP heeft slechts 1 LAN-poort, dus er kan niets vreemds op de ethernetkabel aangesloten worden zonder dat de AP eerst offline gaat. Vergeet dit, voor beveiliging LAN-netwerk in appartement ga ik gewoon met dot1x werken.
P1-meter mag niet gevoed worden door elektriciteit van een stopcontact in de kelder. Deze is een gemeenschappelijke kost en de huurders betalen er mee voor, dus kan enkel wanneer nodig voor werkzaamheden, niet voor private doeleinden.
Moet werken met Home Assistant, zonder accounts en zonder dat apps nodig zijn voor de configuratie (resilience).
Laatst gewijzigd door stefan12346 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Aparte VLAN maken dan kan je via firewall alles op een veilige manier toe timmeren. Via power over ethernet zou je vervolgens een raspberry pi aan kunnen sluiten en in de USB poort een USB DSMR kabel steken (e.g. https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel) dan kan je gewoon de P1 telegrammen zelf uitlezen.
Da's een mogelijkheid, maar een WiFi-AP in de kelder zou sowieso handig zijn voor allerhande situaties.
M'n RPI 4 draait momenteel HAOS. HA daaien op docker in een host OS dat ook voor een WiFi AP via een USB dongle zorgt zou misschien ook kunnen, maar ik probeer docker zoveel mogelijk te vermijden wegens te veel investering in voor mij niet-rendabele complexiteit. Ik heb het ooit werkend gekregen met een matter add-on door tutorials te volgen, maar het was te veel een pain in the ass omdat ik docker onvoldoende begrijp.
Daarnaast zou een indringer ook de microsd-kaart kunnen stelen natuurlijk. Dus toch liever een wifi-dongle indien mogelijk.
Als je toch een draadloos accespoint in de buurt van je meter hebt, zou ik de P1 meter van Homewizard gebruiken.
Is goedkoop, werkt prima en heeft normaal geen extra voeding nodig, tenzij je nog een oude meter hebt die niet genoeg stroom kan leveren aan de P1 poort.
Dat lijkt me ook de makkelijkste oplossing: enkel AP in de kelder en de P1 meter draadloos aansluiten (krijgt idd stroom via de meter).
Als je toch voor een bedrade oplossing wil gaan en bang bent voor indringers die zich toegang tot jullie LAN verschaffen (vind ik al wat overkill maar soit), zou je ook je configuratie in de kelder kunnen steken in een afgesloten kastje waarin je dan een gat maakt voor de LAN kabel
silentkiller schreef: 6 dagen geleden
krijgt idd stroom via de meter)
Bij mijn juist geplaatste meter werkt die P1 meter (homewizerd) niet , wel als ik een 5v akku er aan hang.
Ter info "Fluvius" vroeg mij 900€ voor het plaatsen van een antenne aan buitenkant gebouw !!!(schandalig)
de geplaatste meter bij ons is "Sogemcom" type XS212...................en op sommige andere appartementen werden andere types geplaatst
Uitverkoop oude toestellen ????
Ik neem aan dat je geen eisen kunt stellen ?????(parastatale organisatie ?)
Ik meen dat de P1-usb kabeltjes en de P1 Wifi dongels werken met alle (recente) typen Digitale Meters, ongeacht het merk.
Klopt dit ?
Bij die P1-usb kabeltjes kan je wel soms kiezen welk merk DM, maar zie niet wat de verschillen kunnen zijn.
Heb hier ééntje liggen voor een Sagemcom XS210, zou deze ook werken voor een Landis&Gyr vb ?
Op een online winkel kwam ik deze uitleg tegen:
Let op: heeft u geen Landis+Gyr E360 slimme meter? Kies dan voor de gewone P1 USB kabel.
Vrijwel alle Nederlandse en Belgische slimme meters zijn zonder problemen uit te lezen met een gewone P1 naar USB kabel. De Landis+Gyr E360 is helaas een uitzondering op deze regel. Bij het gebruik van een gewone P1 USB kabel treedt er regelmatig storing op wat resulteert in zogeheten CRC errors. Deze speciale P1 USB kabel is echter 100% compatibel met de Landis+Gyr E360. Dankzij een aantal hardware wijzigingen werkt deze kabel probleemloos en storingsvrij. Ook als u een E360 heeft, kunt u dus probleemloos middels uw NAS of Raspberry Pi uw slimme meter uitlezen en de gegevens realtime inzien via bijvoorbeeld Domoticz of Ztatz.
Iemand ervaring met een "gewone" P1 naar USB kabel aangesloten op een Landis&Gyr ?
Laatst gewijzigd door lacer6 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Ja, ze werken voor elke meter.
In de software kan je soms kiezen voor een meter, omdat er verschillende versies zijn van DSMR (het protocol dat wordt uitgestuurd door de meter over de kabel)
Ik zou deze aansluiten op een Rpi en binnenlezen met mijn reeds draaiende Node Red programma.
Zie mijn vorige reactie wat het probleem zou kunnen zijn.