Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
We krijgen zeer binnenkort een electronische meter (electriciteit en gas)
Wie heeft ervaring welke software eventueel hardware wordt gebruikt met de beste prijs/mogelijkheden ?
zodat we maximaal van de "slimmigheid" kunnen genieten
yves
Fritzbox 7690 en traag Internet Edpnet 16/3
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 9pro -Proximus/JIM
oei geen updates meer ????
Het Nederlandse domoticaplatform HomeWizard stopt met het ondersteunen van zijn eerste hub. Per 1 mei krijgt de HomeWizard geen updates meer en stopt het bedrijf met de ondersteuning.26 feb 2020
De hub waarvan de ondersteuning stopt is al een paar jaar niet meer te koop. Het bedrijf heeft met de Link al een nieuwe gateway uitgebracht en verwijst gebruikers door naar dat apparaat.
Paniekaanval voor niks...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
zijn er mensen met ervaring van deze meettoestellen ?
Heb het scherm hier staan. Geeft exact hetzelfde weer als de app, niet speciaals. Kan ook logischerwijze zonder de p1 meter niets doen. Enkel de kamertemperatuur weergeven is iets wat extra is.
Werkt met bewegingssensor, iets van een 3 meter. Verliest wel af en toe de connectie met wifi en moet daarom eens inladen.
Komt er dus vooral op aan of je snel en handsfree een overzicht wil, zonder de hele tijd met de gsm in de hand te zitten. Vooral bij het koken vind ik het handig, kan ik direct zien wat ik verbruik en het zo wat regelen om onder mijn piekvermogen te blijven.
Samen gekocht met mijn p1 meter in een bundel vorig jaar. Zat toen een korting op en gratis verzendkosten vergeleken met de p1 zelf.
Fallschirmjaeger schreef: 19 nov 2024, 17:08
Werkt met bewegingssensor, iets van een 3 meter. Verliest wel af en toe de connectie met wifi en moet daarom eens inladen.
Vraag me trouwens af hoe de 'wifi' verbinding zal werken in een 'betonnen' appartement ? zeer slecht/slecht/redelijk/goed/zeer goed
Hangt ervan af door hoeveel muren je signaal moet gaan en de gebruikte hardware.
Wat bedoel je met slim maken (wat is je doel ?) :
energie en vermogen visualiseren of ook apparaten sturen ifv het energieoverschot ?
EdpNet XL 99/35 Mbps VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200 RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana Ubuntu Mate 24.04
Ik wil bv zien hoeveel Kwh ik verbruik op een bepaald tijdstip...............mijn meterstanden weergeven(dat zou toch zeker geen prob mogen geven.
Wat bedoel je met hardware ? windows of android ?of tablet of GSM of configuratie computer?
Wel wat muren meter is in garage, computer op 2e verdiep
Met hardware bedoel ik met welk type wifi apparaatje je wilt verbinding maken met vb de P1 meter. Windows of Android zijn besturingssystemen
Dat kan inderdaad een klein scherm zijn, maar ook een volwaardige pc, of alles daartussenin ...
Ik denk dat je eerst best nog wat informeert naar wat het allemaal kan inhouden: https://www.home-assistant.io/ https://www.homewizard.com/nl-be/
EdpNet XL 99/35 Mbps VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200 RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana Ubuntu Mate 24.04
lacer schreef: 19 nov 2024, 22:21
Met hardware bedoel ik met welk type wifi apparaatje je wilt verbinding maken met vb de P1 meter. Windows of Android zijn besturingssystemen
Dat is mij wel bekend hoor.
Mijn originele vraag gaat daar toch over.
Dus aan de ervaringsdeskundige welke hard/software gebruiken jullie ?
Je moet eens goed het topic zoals hierboven vermeld doornemen aub, daar wordt geschreven dat er sommigen HA (Home Assistent) gebruiken en anderen die HW (Homewizard) gebruiken.
Wij moet toch niet gaan zoeken voor jou, in het vermelde topic is reeds heel veel info te vinden
Indien je handig bent kan je ook veel zaken zelf maken en programmeren vb Esp32 etc ..., maar denk niet dat dit forum hiervoor bedoeld is.
lacer schreef: 20 nov 2024, 14:07
Wij moet toch niet gaan zoeken voor jou,
Neen alleen ervaringen uitwisselen is dat dan te veel gevraagd ?
Niet iedereen hier op het forum is een "deskundige" en dacht dat vragen 'vrij' staat. Ook het reageren is toch vrij ?
grtz
Yves
@yvesvn Best verder reageren in dit topic viewtopic.php?p=975346#p975346, misschien zijn er wel die hun ervaring willen delen.
Ik kan je niet veel verder helpen, ik heb (nog) geen digitale meter ...
Misschien kan een moderator beide topic's koppelen ?
Ik zit dus met gelijkaardig probleem (heb nog momenteel analoge meter) maar de andere app. hebben al een electr meter dus verwacht die eerstdaags.
Nu dacht ik ik sluit op P1 een kabel (ethernet ?) tot in mijn appartement (ongeveer 8meter) en sluit daar de Slimme meter HWE-P1 2524 aan om dan via mijn netwerk de uitlezing vd gegevens te doen.
Maar werkt die 'slimme meter" wel met een "verlengkabel" op Homewizard kreeg ik geen afdoend antwoord hierop.
Plaats van de meter in kelder geen Wifi mogelijk , geen electriciteit(pers) mogelijk dus vandaar mijn probleem.
@yvesvn: heb je WiFi-bereik aan je elektriciteitsmeter? Zo ja, dan kan je een P1-WiFi-dongle gebruiken, zoniet, dan kan je misschien met https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/ uit de voeten (als je UTP kan trekken).
Oke wil dan proberen RJ12 vanaf de EM naar appartement leggen zodat ik daar de RJ12 kan aansluiten aan Rasberry PI met Slimmekabel en mijn netwerk.
Dan kan ik de Android App gebruiken om de afnames van electricteit en gas en water op elk uur van de dag te volgen.
Ben alleen benieuwd of P1 signaal die 8 a10m gaat overbruggen ?
Vandaag eigenlijk "toevallig" de homewizard P1 plug besteld en het display.
Was op zoek naar iets om mijn verbruik te monitoren en wist tot voor vandaag niet dat dit gemakkelijk kan met de P1 poort op de digitale meter.
We hebben tevens ook 20kva aan zonnepanelen liggen met 10kw omvormer dus ben wel eens benieuwd of we deze daarmee ook gaan kunnen monitoren.
Ik verwacht de levering ten laatste overmorgen, ik zal mijn bevindingen hier dan posten.