Wij hebben een regenwaterpurt (citerne) van 20000L maar dit jaar toch 2 maal leeg getrokken (3 toiletten, 3 badkamers, vaatwas, wasmachine). Ik ben al lang op zoek naar een systeem om het waterniveau te kunnen monitoren.
Gegevens:
Via de wachtbuis met de socarex zou ik in principe een utp of lichte voedingskabel moeten kunnen trekken, niet getest dus geen absolute zekerheid.
Waterput zit deels onder de koer, deels onder het gazon.
Zeer zwaar deksel dus elke week openmaken om te checken geen optie.
Kritiek niveaunis 25 cm, hoogste 1m80.
Geen stopcontacten in de directe buurt.
Vraag:
Welke systemen bestaan er om dit niveau te monitoren?
Liefst draadloos maar bekabeld is dus mogelijk een optie.
Meest belangrijke punt: ergens op 30% pre-alarm geven, en op 5% full alarm zodat we kunnen bijvullen.
Mag met klein schermpje in huis of buiten, of via app op de smartphone. Misschien bestaat er integratie met HomeWizard?
Er bestaan spullen met sonar op batterij, hoe l1ng gaat die batterij dan mee?
Shoot, en alvast een dikke merci voor alle input!
Regenwaterput: niveaumeter, welke keuze?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 110 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Zoiets ? https://wimme.net/tech/smart%20home/wat ... -regenput/
Iets te veel onderdelen naar mijn zin. Heb je een andere besturing die "kant-en-klaar" is ?
Het idee van een druksensor lijkt me beter dan ultrasoon (schommelend water bij hevige regen, condens in de put, ...)
Iets te veel onderdelen naar mijn zin. Heb je een andere besturing die "kant-en-klaar" is ?
Het idee van een druksensor lijkt me beter dan ultrasoon (schommelend water bij hevige regen, condens in de put, ...)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 322 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ook kant-en-klare systemen werken op dezelfde principes en onderdelen: hetzij via drukmeting of afstandsmeting.
Voorbeeld: https://aqvify.com/nl/well/
Nu voor €537 en €99/jaar abonnement kom ik wel zoiets in elkaar knutselen voor u
Dat artikel lijkt me een mooie gids om zelf iets te bouwen. Deze video die ik al eens bekeken heb vind ik ook interresant:
Het grote nadeel van die kant en klare troep is dat je vaak geen idee hebt hoe het precies werkt, niet naar je hand kan zeten als het niet werkt zoals je wil en de data meestal moeilijk of niet beschikbaar is om te integreren in je eigen domotica. Niemand wil voor elk sensortje een eigen app met eventueel nog een account erbij toch?
Voorbeeld: https://aqvify.com/nl/well/
Nu voor €537 en €99/jaar abonnement kom ik wel zoiets in elkaar knutselen voor u

Dat artikel lijkt me een mooie gids om zelf iets te bouwen. Deze video die ik al eens bekeken heb vind ik ook interresant:
Het grote nadeel van die kant en klare troep is dat je vaak geen idee hebt hoe het precies werkt, niet naar je hand kan zeten als het niet werkt zoals je wil en de data meestal moeilijk of niet beschikbaar is om te integreren in je eigen domotica. Niemand wil voor elk sensortje een eigen app met eventueel nog een account erbij toch?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
- Bedankt: 686 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Aliexpress heeft kant en klare oplossingen.
Ik meet zelf met een ultrasone sensor het niveau van het water en reken dat om in home assistant. Esphomebordje, kan eventueel op een zonnepaneeltje met accu draaien. Maar dat zal te veel gedoe zijn denk ik.
J.
Ik meet zelf met een ultrasone sensor het niveau van het water en reken dat om in home assistant. Esphomebordje, kan eventueel op een zonnepaneeltje met accu draaien. Maar dat zal te veel gedoe zijn denk ik.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik ben daar dus ook mijn hoofd wat over aan het breken...
Via banggood vond ik recent deze sensor, maar het probleem is ook dat je dus stroom nodig hebt en tevens een goed werkend wifi of zigbee signaal als ik het goed begrepen heb.
Dit is de link (en op Aliexpress vond ik die sensor eveneens, maar beduidend duurder...)
https://www.banggood.com/nl/MOES-Tuya-W ... ID=6294241
Onze vriend Kyril Peyanski heeft nog niet zo heel lang geleden daar een video van gemaakt, met een ultrasone sensor die je via Ali goedkoop kunt verkrijgen
https://peyanski.com/waterproof-ultraso ... assistant/
Natuurlijk ook stroom en wifi nodig. Ik heb de componenten liggen maar ben er nog niet toe gekomen om dat te implementeren
Van die youtube is er ook een pdf beschikbaar, die heb ik hier bijgevoegd.
Als er mensen zijn die hier zelf al een goed werkend systeem hebben: hou ons op de hoogte en bezorg de details en uitwerking. Dit is interessante materie omdat we wellicht in de toekomst veel en lange perioden met droogte gaan te verwerken krijgen. THX
Via banggood vond ik recent deze sensor, maar het probleem is ook dat je dus stroom nodig hebt en tevens een goed werkend wifi of zigbee signaal als ik het goed begrepen heb.
Dit is de link (en op Aliexpress vond ik die sensor eveneens, maar beduidend duurder...)
https://www.banggood.com/nl/MOES-Tuya-W ... ID=6294241
Onze vriend Kyril Peyanski heeft nog niet zo heel lang geleden daar een video van gemaakt, met een ultrasone sensor die je via Ali goedkoop kunt verkrijgen
https://peyanski.com/waterproof-ultraso ... assistant/
Natuurlijk ook stroom en wifi nodig. Ik heb de componenten liggen maar ben er nog niet toe gekomen om dat te implementeren
Van die youtube is er ook een pdf beschikbaar, die heb ik hier bijgevoegd.
Als er mensen zijn die hier zelf al een goed werkend systeem hebben: hou ons op de hoogte en bezorg de details en uitwerking. Dit is interessante materie omdat we wellicht in de toekomst veel en lange perioden met droogte gaan te verwerken krijgen. THX
- Bijlagen
-
- DIY Kyril Peyanski_Smart_T_and_Preassure_sensor_in_Home_Assistant_-_step-by-step_guide.pdf
- (1.22 MiB) 8 keer gedownload
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
Ik heb ook een zelfbouw sensor gemaakt. De sensor zit in een put met een dik metalen deksel op.
Benodigheden:
Benodigheden:
- LoraWAN gateway (The things network)
- Heltec Cubecell
- 2000mAh LiPo
- Ultrasone sensor PWM 3.3V (van Amazon - waterdicht)
- waterdichte behuizing
- home assistant
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 37 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Dat klopt, ik kan dit type aanbevelen: https://nl.aliexpress.com/item/1005007638901250.html
Dit komt in een electrische kast. Voedings spanning 230V
De sensor laat je zakken tot 10cm van de bodem. De sensor meet de water druk boven de sensor.
Is zeer nauwkeurig
De meter kan je dan instellen (programeren) 0% = bodem , 100% = 1m80. = maximum niveau.
Dan zal je de sensor van 2 meter kunnen nemen. Die geeft 4mA = 0 en 20mA = 2m waterdruk
Zelf heb ik het horizontaal model gekocht, omdat ik het zelf in een zekerings kastje heb ingebouwd. https://nl.aliexpress.com/item/4000132270949.html
Liefst draadloos maar bekabeld is dus mogelijk een optie. --- Niet draadloos
Meest belangrijke punt: ergens op 30% pre-alarm geven, en op 5% full alarm zodat we kunnen bijvullen. --- Kan je vrij programeren. Er zijn 2 alarm contacten
Mag met klein schermpje in huis of buiten -- Heeft een bar indicator
Ik heb het wat uitgeprobeert en de water druk sensor is zeer betrouwbaar en precies.yezzer schreef: 1 dag geleden Als er mensen zijn die hier zelf al een goed werkend systeem hebben: hou ons op de hoogte en bezorg de details en uitwerking. Dit is interessante materie omdat we wellicht in de toekomst veel en lange perioden met droogte gaan te verwerken krijgen. THX
Laatst gewijzigd door rmag 1 dag geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 134 keer
Ik heb 25 jaar geleden een regenwaterput geplaatst met een pneumatische niveaumeter.
Ze gebruikten dit veel voor mazouttanks, daarvan kende ik het.
Toen was er nog niet veel anders.
Voordeel: geen elektriciteitsverbruik.
Nadeel: je moet enkele keren pompen voor je kan uitlezen.
Zoiets dus:
https://www.amazon.com.be/-/en/Afriso-7 ... 00J2QFV52/
Ze gebruikten dit veel voor mazouttanks, daarvan kende ik het.
Toen was er nog niet veel anders.
Voordeel: geen elektriciteitsverbruik.
Nadeel: je moet enkele keren pompen voor je kan uitlezen.
Zoiets dus:
https://www.amazon.com.be/-/en/Afriso-7 ... 00J2QFV52/
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 109 keer
Wij hebben een regenwaterrecuperatie met automatisch omschakelsysteem geïnstalleerd: Kin Rainmaster 240+ met een Cintropur filtersysteem.
Niet de goedkoopste oplossing maar dat werkt goed.
Niet de goedkoopste oplossing maar dat werkt goed.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Om nu te zeggen dat een zelfbouw ultrasoonsensor nu zo stabiel is... Heb er toch wat perikelen mee hoor.
Vooral condensatie (een waterdruppel) op de sensor, deze periode is moeilijk omdat het regenwater warmer is dan de nachttemperatuur denk ik.
Vooral condensatie (een waterdruppel) op de sensor, deze periode is moeilijk omdat het regenwater warmer is dan de nachttemperatuur denk ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 602 keer
- Bedankt: 730 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Omdat we maar met 2 zijn krijgen we de put meestal niet leeg tenzij in zeer warme zomers waarbij we de planten meer besproeien. Meestal laat ik de put dus verder leeglopen om regelmatig te kuisen. Peiling is hier supergoedkoop. Deksel open en kijken. Preciezer is niet veel duurder, stok erin en zien tot waar hij nat is.
We merken meestal zelf al zonder controleren dat de put leger raakt omdat het oppompen anders klinkt en ook dat het water iets minder helder is. Vandaar dat we de put laten kuisen, er komt altijd wel iets in en dat gaat naar de bodem.
We merken meestal zelf al zonder controleren dat de put leger raakt omdat het oppompen anders klinkt en ook dat het water iets minder helder is. Vandaar dat we de put laten kuisen, er komt altijd wel iets in en dat gaat naar de bodem.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Pro Member
Peiling supergoedkoop....tja
Ik denk eigenlijk toch niet dat je nog zo heel gemakkelijk zou spreken mocht uw regenput deksel er zo uit zien en wegen gelijk 'nen dooien hond' omdat het beklinkerd is, en je dan nog iedere keer twee roestige vijzen zou moeten open draaien beste Dizzy....
Er zijn dus nog altijd situaties waar een vorm van automatisering toch wel nuttig kan zijn.
Ik denk eigenlijk toch niet dat je nog zo heel gemakkelijk zou spreken mocht uw regenput deksel er zo uit zien en wegen gelijk 'nen dooien hond' omdat het beklinkerd is, en je dan nog iedere keer twee roestige vijzen zou moeten open draaien beste Dizzy....
Er zijn dus nog altijd situaties waar een vorm van automatisering toch wel nuttig kan zijn.
- Dizzy
- Elite Poster
Klopt, zelf heb ik zulke zaken daarom graag toegankelijk want je moet er geregeld toch eens naar kijken of voor onderhoud. Bij mij is er dus enkel een deksel dat ik gewoon kan oplichten. De deksels zijn verwerkt in het tuinontwerp, er staan metalen containers over die echter hol zijn en dus makkelijk te kantelen. Deze containers dienen naast het figuratieve ook om op te zitten. De metalen containers gaan ruim rond het deksel waardoor ze ook vuil uit de put houden. Kortom, het aangename aan het nuttige koppelen 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 527 keer
- Bedankt: 686 keer
Waauw u bent geweldig maar dat is hier dus geen oplossing.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Dizzy
- Elite Poster
U bent te kwistig met complimenten, louter wat vooruitziend zijn is niet zo bijzonder. Het kan helpen voor anderen die nog een put moeten steken.
In mijn oprit heb ik iets gelijkaardigs gedaan. Ipv dat compleet te verharden met beton of klinkers zijn er steentjes over gelegd. Er zitten 2 putten die ik snel kan vrijmaken door die steentjes aan de kant te vegen. Mijn overbuur heeft al een paar keer zijn klinkers moeten herschikken, wat je nu ziet. Zijn oprit heeft een pak meer gekost en is al half afgebroken.
Zaken die toegankelijk moeten zijn steek je best niet te goed weg.
In mijn oprit heb ik iets gelijkaardigs gedaan. Ipv dat compleet te verharden met beton of klinkers zijn er steentjes over gelegd. Er zitten 2 putten die ik snel kan vrijmaken door die steentjes aan de kant te vegen. Mijn overbuur heeft al een paar keer zijn klinkers moeten herschikken, wat je nu ziet. Zijn oprit heeft een pak meer gekost en is al half afgebroken.
Zaken die toegankelijk moeten zijn steek je best niet te goed weg.
-
- Pro Member
+1
eigenlijk hebt u wel overschot van gelijk Joe de Mannen, de thread handelt hier over een niveau meter, niet hoe je uw oprit of uw tuin moet aanleggen om gemakkelijk toegang te blijven hebben tot uw putten en ook niet of je best voor steenslag of andere verharding kiest.
maar, inderdaad: vooruitziend zijn kan zeker geen kwaad, maar 't is toch uiteindelijk de eigenaar die kiest welke verharding hij of zij gaat gebruiken, ten minste als de gemeente of stedenbouw akkoord is.
maar de thread gaat dus over een niveaumeter, en 't is best dat iedereen on topic blijft
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 105 keer
Daar heb ik eigenlijk geen last van met mijn sensor(A02 - waterdicht). Die heeft wel een aparte zend en ontvangstsensor. Met een JSN-SR04T had ik soms wel rare metingen. Zo'n dompelsensor is waarschijnlijk nog betrouwbaarder, maar ik heb nog geen enkele betaalbare 3.3V variant gevonden. Die betaalbare zijn meestal 12V.honda4life schreef: 23 uren geleden Om nu te zeggen dat een zelfbouw ultrasoonsensor nu zo stabiel is... Heb er toch wat perikelen mee hoor.
download.png