Analoge telefonie weghalen voor VOIP
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hey,
Ik heb even jullie mening nodig.
Het gaat over een klein bedrijfje waar wat analoge telefoons stonden met analoge telefooncentrale.
Maar door een mankement van Proximus werkt de analoge telefonie tijdelijk niet...
Er moeten techniekers komen (komende week pas)
Proximus had dit eerst doorverbonden naar de GSM maar dit was zeer onhandig omdat er slechts 1 toestel was.
Dus als noodoplossing liet ik gewoon een simpele OVH lijn (voor €1,20) opstarten (en draaien we hier MikoPBX) en een analoge gateway.
Nadien liet ik Proximus gewoon de lijn doorschakelen naar die OVH lijn.
Nu dit bevalt eigenlijk prima, en overwegen we dus dit permanent zo te laten en over te stappen naar VOIP.
Maar het ding is er zijn wat puntjes waarop ik moet letten,
- Meerdere oproepen tegelijk zou praktisch zijn, eventueel 2 zou al gemakkelijk zijn (als iemand belt, kunnen inkomende oproepen nog steeds dan)..
- Bij voorkeur een optie als de "lokale" centrale in huis uitvalt of gewoon het internet uitvalt, de gesprekken doorverbonden kunnen worden naar een GSM (is zoiets haalbaar?).
Ik dacht reeds aan OVH of Voys als provider.
Voys had ik reeds contact mee voor een SIP trunk , maar deze vertelden me als bij jou het internet uitvalt kunnen we geen automatische forward doen.
Je kan dit in zulke situaties manueel inschakelen.
Ik zou het precies toch praktischer vinden mocht dit automatisch kunnen?
In dit geval is mijn setup al beter dan de huidige Proximus setup...
Bij OVH heb ik echter wel reeds een SIP trunk gezien,
Maar dacht, laat ik even wat advies vragen aan de mensen die wat meer kennis van zaken hebben.
Alvast bedankt
Ik heb even jullie mening nodig.
Het gaat over een klein bedrijfje waar wat analoge telefoons stonden met analoge telefooncentrale.
Maar door een mankement van Proximus werkt de analoge telefonie tijdelijk niet...
Er moeten techniekers komen (komende week pas)
Proximus had dit eerst doorverbonden naar de GSM maar dit was zeer onhandig omdat er slechts 1 toestel was.
Dus als noodoplossing liet ik gewoon een simpele OVH lijn (voor €1,20) opstarten (en draaien we hier MikoPBX) en een analoge gateway.
Nadien liet ik Proximus gewoon de lijn doorschakelen naar die OVH lijn.
Nu dit bevalt eigenlijk prima, en overwegen we dus dit permanent zo te laten en over te stappen naar VOIP.
Maar het ding is er zijn wat puntjes waarop ik moet letten,
- Meerdere oproepen tegelijk zou praktisch zijn, eventueel 2 zou al gemakkelijk zijn (als iemand belt, kunnen inkomende oproepen nog steeds dan)..
- Bij voorkeur een optie als de "lokale" centrale in huis uitvalt of gewoon het internet uitvalt, de gesprekken doorverbonden kunnen worden naar een GSM (is zoiets haalbaar?).
Ik dacht reeds aan OVH of Voys als provider.
Voys had ik reeds contact mee voor een SIP trunk , maar deze vertelden me als bij jou het internet uitvalt kunnen we geen automatische forward doen.
Je kan dit in zulke situaties manueel inschakelen.
Ik zou het precies toch praktischer vinden mocht dit automatisch kunnen?
In dit geval is mijn setup al beter dan de huidige Proximus setup...
Bij OVH heb ik echter wel reeds een SIP trunk gezien,
Maar dacht, laat ik even wat advies vragen aan de mensen die wat meer kennis van zaken hebben.
Alvast bedankt
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5947
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 610 keer
- Recent bedankt: 5 keer
meerdere oproepen tegelijk kan, zolang je een trunk hebt met meerdere kanalen.
doorschakelen indien de pbx down is, kan bij de meeste ook wel (het is een ander verhaal als de pbx in de cloud draait en het internet lokaal down is, natuurlijk)
je kan kijken naar ovh, weepee, sewan, intellinet, destiny, teamtel, voys, ....
doorschakelen indien de pbx down is, kan bij de meeste ook wel (het is een ander verhaal als de pbx in de cloud draait en het internet lokaal down is, natuurlijk)
je kan kijken naar ovh, weepee, sewan, intellinet, destiny, teamtel, voys, ....
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
WEEPEE interesseert me wel.
Tarieven zijn zéér scherp vind ik, maar ook iets Belgisch dus support in NL…
OVH is FR en dat zou voor mij een dikke ramp geweest zijn…
Heb al is gekeken naar hun SIP trunken maar ga ze morgen proberen contacteren…
Maar kan je ook een overgedragen nummer van Proximus dan bij hun gebruiken als uitgaande nummer (dus dat dat nr op display komt bij persoon die je belt)? Ik meen me te herinneren dat bij OVH dit niet kon? (Kan ook foute herinnering zijn)
Tarieven zijn zéér scherp vind ik, maar ook iets Belgisch dus support in NL…
OVH is FR en dat zou voor mij een dikke ramp geweest zijn…
Heb al is gekeken naar hun SIP trunken maar ga ze morgen proberen contacteren…
Maar kan je ook een overgedragen nummer van Proximus dan bij hun gebruiken als uitgaande nummer (dus dat dat nr op display komt bij persoon die je belt)? Ik meen me te herinneren dat bij OVH dit niet kon? (Kan ook foute herinnering zijn)
-
- Moderator
- Berichten: 18505
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
- Bedankt: 3773 keer
- Recent bedankt: 18 keer
Beet je rare vraag, want dat is juist de bedoeling van een nummer porteren, namelijk dat je het kan gebruiken (zowel inkomend als uitgaand)JonasRetro schreef: 3 dagen geleden Maar kan je ook een overgedragen nummer van Proximus dan bij hun gebruiken als uitgaande nummer (dus dat dat nr op display komt bij persoon die je belt)?

Bij OVH krijg je altijd eerst een "OVH nummer"JonasRetro schreef: 3 dagen geleden Ik meen me te herinneren dat bij OVH dit niet kon? (Kan ook foute herinnering zijn)
Van zodra je een Proximus nummer porteert heeft jouw OVH lijn dan 2 nummers.
Via de web manager kan je dan instellen welk nummer er gebruikt wordt voor uitgaande gesprekken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@philippe_d Dank voor de verduidelijking, zal iets zijn wat ik fout heb onthouden van vroeger. Maar bedankt om het duidelijk te maken 
Ben uiteindelijk dus toch is voor WEEPEE gegaan, als test. Ik heb er gekozen voor een SIP trunk, enige wat momenteel nog niet goed ingesteld lijkt in mijn PBX zijn uitgaande oproepen, deze zijn steeds anoniem. Moet ik eens bekijken vanavond, maar wellicht moet de PBX meegeven welk nummer er "uitgaand" zichtbaar moet zijn want in een SIP trunk kan je toch meerdere nummers hebben?

Ben uiteindelijk dus toch is voor WEEPEE gegaan, als test. Ik heb er gekozen voor een SIP trunk, enige wat momenteel nog niet goed ingesteld lijkt in mijn PBX zijn uitgaande oproepen, deze zijn steeds anoniem. Moet ik eens bekijken vanavond, maar wellicht moet de PBX meegeven welk nummer er "uitgaand" zichtbaar moet zijn want in een SIP trunk kan je toch meerdere nummers hebben?
-
- Plus Member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 02 jun 2024, 13:20
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Uit nieuwsgierigheid: waarom heb je gekozen voor MikoPBX (ziet er trouwens wel interessant uit, ook met de Docker-mogelijkheid), en niet bijvoorbeeld voor Yeastar, Auerswald of een FritzBox?
Wat betreft je vraag: bij een trunk moet je inderdaad zelf een uitgaand nummer meesturen.
Bij een Weepee trunk moet je erop letten dat je in de INVITE het nummer in lokaal of internationaal formaat meestuurt in de From-header bij (user) voor oproepen die naar buiten het Weepee-netwerk gaan.
Voor interne gesprekken binnen het Weepee-netwerk wordt je display name getoond. Daarom is het aan te raden ook je nummer in (name) mee te sturen.
Voorbeeld:
From: “(name)” <sip: (user)@(domain)>
From: "015xxx" <sip:[email protected]>
Wat betreft je vraag: bij een trunk moet je inderdaad zelf een uitgaand nummer meesturen.
Bij een Weepee trunk moet je erop letten dat je in de INVITE het nummer in lokaal of internationaal formaat meestuurt in de From-header bij (user) voor oproepen die naar buiten het Weepee-netwerk gaan.
Voor interne gesprekken binnen het Weepee-netwerk wordt je display name getoond. Daarom is het aan te raden ook je nummer in (name) mee te sturen.
Voorbeeld:
From: “(name)” <sip: (user)@(domain)>
From: "015xxx" <sip:[email protected]>
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5947
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 610 keer
- Recent bedankt: 5 keer
ik vermoed dat OP gekozen heeft voor mikopbx omdat dat gratis is (net zoals freepbx en fusionpbx), terwijl de andere oplossingen die je opnoemt allemaal betalend zijn (en een fritzbox is geen echte pbx)
Dat je nummer anoniem meegestuurd zal worden kan aan 2 dingen liggen: je stuurt je nummer niet (correct) mee, of weepee laat enkel toe nummers die bij hen geporteerd zijn uit te sturen (en als je nummer dus nog niet bij hen zit, en je gewoon de trunk test, zal dat nummer niet meegestuurd worden)
Dat je nummer anoniem meegestuurd zal worden kan aan 2 dingen liggen: je stuurt je nummer niet (correct) mee, of weepee laat enkel toe nummers die bij hen geporteerd zijn uit te sturen (en als je nummer dus nog niet bij hen zit, en je gewoon de trunk test, zal dat nummer niet meegestuurd worden)
-
- Plus Member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 02 jun 2024, 13:20
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 5 keer
@JonasRetro stuur Weepee een factuur door waaruit eigendom van het vast nummer blijkt en dan kunnen zij dat screenen aan die Trunk. Zo kan je al via hun uitbellen zonder te porteren. Vraag ook een nieuw nummer aan en dan kan je bij Proximus daarheen permanent doorschakelen, zo heb je ook een inbound route via die trunk.
@Splitter Het is inderdaad geen volwaardige centrale, maar ik denk niet dat het "klein bedrijfje" waar OP over spreekt dat nodig heeft. Hij sprak van 2 gelijktijdige oproepen. De fritzbox kan er minstens 4 aan.
@Splitter Het is inderdaad geen volwaardige centrale, maar ik denk niet dat het "klein bedrijfje" waar OP over spreekt dat nodig heeft. Hij sprak van 2 gelijktijdige oproepen. De fritzbox kan er minstens 4 aan.
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hallo,
Bedankt voor de reactie's.
ik draai MikoPBX in Docker compose, gewoon omdat het praktisch (en inderdaad gratis) was. Ik overweeg wel andere systemen maar dit kon ik vrij snel en simpel opzetten toen het nodig was
Maar ik denk wel effectief aan een systeem dat zo draait...
Deze server blijft toch draaien, dus deze PBX erbij is 2x niks...
Maar als test ben ik gegaan voor een volledig nieuw nummer bij Weepee, dus geen "bewijs" nodig. Maar heb nog niks geconfigureerd van uitgaand nummer dusja kan niet werken...
Met de SIP trunk van Weepee die ik test, zou ik 15 gesprekken samen kunnen doen. Wat we nooit gaan bereiken want er zijn geen eens 15 toestellen...
Bedankt voor de reactie's.
ik draai MikoPBX in Docker compose, gewoon omdat het praktisch (en inderdaad gratis) was. Ik overweeg wel andere systemen maar dit kon ik vrij snel en simpel opzetten toen het nodig was

Maar ik denk wel effectief aan een systeem dat zo draait...
Deze server blijft toch draaien, dus deze PBX erbij is 2x niks...
Maar als test ben ik gegaan voor een volledig nieuw nummer bij Weepee, dus geen "bewijs" nodig. Maar heb nog niks geconfigureerd van uitgaand nummer dusja kan niet werken...
Met de SIP trunk van Weepee die ik test, zou ik 15 gesprekken samen kunnen doen. Wat we nooit gaan bereiken want er zijn geen eens 15 toestellen...
-
- Plus Member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 02 jun 2024, 13:20
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik denk dat je hier best eens wat naleest: https://docs.mikopbx.com/mikopbx/englis ... eader-from
Maar zoals ik al zei stuur een Proximus-factuur naar Weepee zodat ze dat vast nummer uitgaand kunnen "meesturen" (Je moet dit ook vanuit mikopbx doen natuurlijk) en laat de oproepen die bij Proximus binnenkomen doorschakelen naar het nieuwe nummer dat je bij Weepee hebt aangevraagd. Want nu kunnen jullie toch niet uitbellen via jullie (Proximus) vast nummer?
Een fritzbox 4050 bv. lijkt mij een simpele en goedkope (€87) oplossing als centrale als je toch met analoge gateway werkt.
Maar zoals ik al zei stuur een Proximus-factuur naar Weepee zodat ze dat vast nummer uitgaand kunnen "meesturen" (Je moet dit ook vanuit mikopbx doen natuurlijk) en laat de oproepen die bij Proximus binnenkomen doorschakelen naar het nieuwe nummer dat je bij Weepee hebt aangevraagd. Want nu kunnen jullie toch niet uitbellen via jullie (Proximus) vast nummer?
Een fritzbox 4050 bv. lijkt mij een simpele en goedkope (€87) oplossing als centrale als je toch met analoge gateway werkt.
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hi,
Even een late update, callerid werkt al even prima! Dus dat is geen probleem meer.
Er zijn momenteel zelfs 1 VOIP telefoon al die werkt (rest is via de ATA, maar elke telefoon heeft aparte SIP verbinding met de PBX).
Dit is 1 ATA met 8 poorten, die verschillende SIP verbindingen richting de MikoPBX stuurt (per gebruiker).
Momenteel schakel ik de PX oproepen door naar OVH, en ga dit denk ik voorlopig zo laten. (Was al een enorm gedoe om dit geregeld te krijgen bij de klantendienst...)
OVH staat als 2e lijn in de PBX.
Ik snap je bedoeling, het PX Caller ID gebruiken bij Weepee (en daarom factuur bewijs), maar ik wou eerst de caller id werkend hebben met de test lijn op de SIP trunk, dit werkt nu prima. Nu kan ik verder kijken
.
Uitgaande oproepen deden ze meestal met aparte lijn, om inkomende oproepen niet te hinderen... Vandaar dat het niet echt stoorde dat we niet konden uitbellen...
Morgen bekijk ik dit verder, fijne avond nog.
Maar bedankt alvast
Even een late update, callerid werkt al even prima! Dus dat is geen probleem meer.
Er zijn momenteel zelfs 1 VOIP telefoon al die werkt (rest is via de ATA, maar elke telefoon heeft aparte SIP verbinding met de PBX).
Dit is 1 ATA met 8 poorten, die verschillende SIP verbindingen richting de MikoPBX stuurt (per gebruiker).
Momenteel schakel ik de PX oproepen door naar OVH, en ga dit denk ik voorlopig zo laten. (Was al een enorm gedoe om dit geregeld te krijgen bij de klantendienst...)
OVH staat als 2e lijn in de PBX.
Ik snap je bedoeling, het PX Caller ID gebruiken bij Weepee (en daarom factuur bewijs), maar ik wou eerst de caller id werkend hebben met de test lijn op de SIP trunk, dit werkt nu prima. Nu kan ik verder kijken

Uitgaande oproepen deden ze meestal met aparte lijn, om inkomende oproepen niet te hinderen... Vandaar dat het niet echt stoorde dat we niet konden uitbellen...
Morgen bekijk ik dit verder, fijne avond nog.
Maar bedankt alvast
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hoi,
Ik ben dus vandaag die Weepee gaan testen, alles lijkt prima te werken.
Tot plots inkomende gesprekken bleken geen geluid te hebben, tegenpartij hoort MIJ wel, maar omgekeerd niet. (maar deze gesprekken kwamen wel netjes binnen).
Dit - voorlopig - kunnen oplossen door poorten te portforwarden 10000 - 10800.
Bovendien het gesprek stopt na ca 20 seconden.
Maar wat ik niet begrijp is bij OVH, heb ik alles werkende gekregen zonder portforwarding.
Maar hier heb ik het echt niet werkend gekregen zonder portforwarding.
Maar portforwarden, ik zie zoiets liever niet want de "deur" staat gewoon open he dan...
Mij lijkt de enige oplossing dan portforwarden maar beperken tot de IP adressen van Weepee?
Maar Weepee zegt:
"Voor inkomend en uitgaand verkeer, dient u poort 5060 : TCP en UDP open te zetten.
Voor audio uitgaand kan het zijn dat u ook poort 1024 tot 65535 UDP moet openzetten, daar er uit veiligheidsoverweging steeds random poorten worden afgesproken met uw PBX / toestel.
Wat is jullie ervaring i.v.m. portforwarden en VOIP?
Ik nam ook reeds enkele testen met een STUN server maar dit deed weinig of niks. Ik ga nu verder uitzoeken waar de pakketjes precies blijven hangen want ze raken niet aan de PBX...
@freddie gebruikte hardware intern is Yeastar NeoGate TA800 (8x ATA)
En ja wil binnenkort zeker tonen hoe de configuratie in de MikoPBX loopt.
@streulma Ik heb indd. ook nog gedacht om de analoge centrale te laten zitten, maar heb uiteindelijk de poging gewaagd met iets volledig VOIP... Omdat het me interessant lijkt om VOIP devices toe te voegen in de toekomst...
Alvast bedankt
Ik ben dus vandaag die Weepee gaan testen, alles lijkt prima te werken.
Tot plots inkomende gesprekken bleken geen geluid te hebben, tegenpartij hoort MIJ wel, maar omgekeerd niet. (maar deze gesprekken kwamen wel netjes binnen).
Dit - voorlopig - kunnen oplossen door poorten te portforwarden 10000 - 10800.
Bovendien het gesprek stopt na ca 20 seconden.
Maar wat ik niet begrijp is bij OVH, heb ik alles werkende gekregen zonder portforwarding.
Maar hier heb ik het echt niet werkend gekregen zonder portforwarding.
Maar portforwarden, ik zie zoiets liever niet want de "deur" staat gewoon open he dan...
Mij lijkt de enige oplossing dan portforwarden maar beperken tot de IP adressen van Weepee?
Maar Weepee zegt:
"Voor inkomend en uitgaand verkeer, dient u poort 5060 : TCP en UDP open te zetten.
Voor audio uitgaand kan het zijn dat u ook poort 1024 tot 65535 UDP moet openzetten, daar er uit veiligheidsoverweging steeds random poorten worden afgesproken met uw PBX / toestel.
Wat is jullie ervaring i.v.m. portforwarden en VOIP?
Ik nam ook reeds enkele testen met een STUN server maar dit deed weinig of niks. Ik ga nu verder uitzoeken waar de pakketjes precies blijven hangen want ze raken niet aan de PBX...
@freddie gebruikte hardware intern is Yeastar NeoGate TA800 (8x ATA)
En ja wil binnenkort zeker tonen hoe de configuratie in de MikoPBX loopt.
@streulma Ik heb indd. ook nog gedacht om de analoge centrale te laten zitten, maar heb uiteindelijk de poging gewaagd met iets volledig VOIP... Omdat het me interessant lijkt om VOIP devices toe te voegen in de toekomst...
Alvast bedankt
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5947
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 610 keer
- Recent bedankt: 5 keer
je moet in de firewall inderdaad zorgen dat inkomend/uitgaande UDP (rtp) toegelaten is op de poorten dat weepee aanhaalt, of je gaat (soms) geen audio hebben.
je kan ze natuurlijk wel enkel open zetten van/naar je pbx en dan beperken op de IPs van weepee als je het zo dicht mogelijk wil houden.
5060 = signalling = voor de registratie van je trunk, en hierop krijg je ook de INVITES van inkomende oproepen.
5060 kan je als udp of tcp gebruiken (ligt eraan wat je in de pbx hebt gezet, meestal is dat ook udp), dus je hoeft niet noodzakelijk tcp open te zetten.
opnieuw kan je hier kiezen om dat enkel voor de weepee IPs te doen als het zo strikt mogelijk moet.
de andere poorten, voor udp/rtp, zijn voor de audio, en die zijn inderdaad random gekozen, al is weepee wel vrij ruim met zeggen dat elke poort vanaf 1024 open moet.
(lijkt me sterk dat ze aan hun zijde echt alle udp poorten gebruiken)
je kan aan jou zijde (op de pbx) in ieder geval normaalgezien de port-range aangeven dewelke aan jouw zijde gebruikt mag worden (freepbx heeft bv standaard 10000-20000), zodat je inkomend in ieder geval verder kan beperken.
uitgaand hebben de meeste mensen een vrij "lakse" regel, dus uitgaand is het mogelijk dat je helemaal niets moet openzetten, tenzij je een default deny doet.
ikzelf heb bv in mijn firewall op de wan een regel voor inkomende udp traffic vanaf de IPs waar ik telefonie van verwacht, en laat dit door indien de bestemming ook effectief mijn voip-vlan is.
omgekeerd mag mijn voip-vlan naar buiten naar eender welk ip, zolang het maar op bepaalde poorten is.
de ip's voor weepee kan je trouwens in hun helpdesk vinden: https://weepee.zendesk.com/hc/nl/articl ... -IP-ranges
je kan ze natuurlijk wel enkel open zetten van/naar je pbx en dan beperken op de IPs van weepee als je het zo dicht mogelijk wil houden.
5060 = signalling = voor de registratie van je trunk, en hierop krijg je ook de INVITES van inkomende oproepen.
5060 kan je als udp of tcp gebruiken (ligt eraan wat je in de pbx hebt gezet, meestal is dat ook udp), dus je hoeft niet noodzakelijk tcp open te zetten.
opnieuw kan je hier kiezen om dat enkel voor de weepee IPs te doen als het zo strikt mogelijk moet.
de andere poorten, voor udp/rtp, zijn voor de audio, en die zijn inderdaad random gekozen, al is weepee wel vrij ruim met zeggen dat elke poort vanaf 1024 open moet.
(lijkt me sterk dat ze aan hun zijde echt alle udp poorten gebruiken)
je kan aan jou zijde (op de pbx) in ieder geval normaalgezien de port-range aangeven dewelke aan jouw zijde gebruikt mag worden (freepbx heeft bv standaard 10000-20000), zodat je inkomend in ieder geval verder kan beperken.
uitgaand hebben de meeste mensen een vrij "lakse" regel, dus uitgaand is het mogelijk dat je helemaal niets moet openzetten, tenzij je een default deny doet.
ikzelf heb bv in mijn firewall op de wan een regel voor inkomende udp traffic vanaf de IPs waar ik telefonie van verwacht, en laat dit door indien de bestemming ook effectief mijn voip-vlan is.
omgekeerd mag mijn voip-vlan naar buiten naar eender welk ip, zolang het maar op bepaalde poorten is.
de ip's voor weepee kan je trouwens in hun helpdesk vinden: https://weepee.zendesk.com/hc/nl/articl ... -IP-ranges
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Om de PBX werkend te krijgen 5060 staat weer dicht, heb enkel 10000 - 10800 geopend en vanaf dan werkt alles prima.
Wel opmerkelijk is, de SIP trunk rechtstreeks op de VOIP telefoon aangesloten en daar werkt het meteen perfect!
Zonder gelijk welke portforwarding!
Ik ben er mee bezig.
Ik vond het gewoon erg vreemd, dat OVH zo lange tijd bij mij perfect werkte zonder portforwarding. En nu onlangs wel heel veel oproepen moest gaan verwerken... altijd prima gewerkt.
Bedankt al voor jullie info en ben er mee bezig
Wel opmerkelijk is, de SIP trunk rechtstreeks op de VOIP telefoon aangesloten en daar werkt het meteen perfect!
Zonder gelijk welke portforwarding!
Ik ben er mee bezig.
Ik vond het gewoon erg vreemd, dat OVH zo lange tijd bij mij perfect werkte zonder portforwarding. En nu onlangs wel heel veel oproepen moest gaan verwerken... altijd prima gewerkt.
Bedankt al voor jullie info en ben er mee bezig

- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5947
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 610 keer
- Recent bedankt: 5 keer
let ook zeker op als je poorten dichtzet dat:
1) het ook nog werkt nadat je een 30tal minuten geen oproep hebt gemaakt/ontvangen (kan soms wat korter of langer zijn - dat is je registratietimer, en als je pbx bv geen sip options zou sturen om de poort op de firewall open te houden, kan het zijn dat je vervolgens geen inkomende oproepen meer krijgt, terwijl uitgaand wel nog zal werken want daarvoor stuurt de pbx/telefoon altijd de registratie terug mee)
2) het ook 100% van de tijd werkt met geluid (en niet dat je bv een poort overgeslagen hebt die 1x om de 50 gesprekken maar voorvalt, bv, wat zou leiden tot "soms heb ik eens een gesprek zonder geluid")
en je hebt in principe ook niet echt "port forwarding" nodig (de firewall zou moeten weten waar het naartoe moet), maar het moet wel toegelaten zijn,
want als de firewall zegt van die poorten zijn inkomend gewoon dicht... ja, dan komt de audio er niet door natuurlijk.
let ook op bepaalde firewalls hebben bv sip alg actief staan, en dat doet vaak meer slecht dan goed.
1) het ook nog werkt nadat je een 30tal minuten geen oproep hebt gemaakt/ontvangen (kan soms wat korter of langer zijn - dat is je registratietimer, en als je pbx bv geen sip options zou sturen om de poort op de firewall open te houden, kan het zijn dat je vervolgens geen inkomende oproepen meer krijgt, terwijl uitgaand wel nog zal werken want daarvoor stuurt de pbx/telefoon altijd de registratie terug mee)
2) het ook 100% van de tijd werkt met geluid (en niet dat je bv een poort overgeslagen hebt die 1x om de 50 gesprekken maar voorvalt, bv, wat zou leiden tot "soms heb ik eens een gesprek zonder geluid")
en je hebt in principe ook niet echt "port forwarding" nodig (de firewall zou moeten weten waar het naartoe moet), maar het moet wel toegelaten zijn,
want als de firewall zegt van die poorten zijn inkomend gewoon dicht... ja, dan komt de audio er niet door natuurlijk.
let ook op bepaalde firewalls hebben bv sip alg actief staan, en dat doet vaak meer slecht dan goed.
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ja wat gewoon opmerkelijk is, in de VOIP telefoon.
Helemaal niks geconfigureerd in de router en werkte meteen prima!
Dus zou ook moeten lukken in de PBX.
(Enige wat wel ingesteld staat is port 5060 prioriteit krijgt in QOS) (Iets wat ik maanden geleden eens deed..)
SIP ALG deze ochtend meteen uitgezet in de router
De VOIP telefoon (op aparte OVH lijn) staat hier sinds eind vorig jaar en sedert dien geen enkele keer iets van problemen gehad.
Natuurlijk morgen ga ik denk ik gewoon de poorten openzetten (want ik moet hier 100000% zeker zijn) , maar ik wil begrijpen hoe dit werkt
Het ding is nu kan ik easy poortjes opengooien maar als het internet uitvalt heb ik het te doen met een 4G backup, daar kan ik niet op portforwarden.
En grappig genoeg een maand of 6 geleden, coax lag uit.
Telenet telefoonlijn (ook van de zaak) lag plat, en mijn OVH lijn werkte toen gewoon op de 4G backup...
Helemaal niks geconfigureerd in de router en werkte meteen prima!
Dus zou ook moeten lukken in de PBX.
(Enige wat wel ingesteld staat is port 5060 prioriteit krijgt in QOS) (Iets wat ik maanden geleden eens deed..)
SIP ALG deze ochtend meteen uitgezet in de router
De VOIP telefoon (op aparte OVH lijn) staat hier sinds eind vorig jaar en sedert dien geen enkele keer iets van problemen gehad.
Natuurlijk morgen ga ik denk ik gewoon de poorten openzetten (want ik moet hier 100000% zeker zijn) , maar ik wil begrijpen hoe dit werkt

Het ding is nu kan ik easy poortjes opengooien maar als het internet uitvalt heb ik het te doen met een 4G backup, daar kan ik niet op portforwarden.
En grappig genoeg een maand of 6 geleden, coax lag uit.
Telenet telefoonlijn (ook van de zaak) lag plat, en mijn OVH lijn werkte toen gewoon op de 4G backup...
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5947
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 610 keer
- Recent bedankt: 5 keer
voor audio is het zo:
- je pbx/toestel registreert met de provider
- een INVITE (of dat nu inkomend of uitgaand is) gaat dan zeggen "hier is een call van x voor y, en ik wil audio op poort z"
- de tegenpartij stuurt een 200 OK met zijn eigen poorten
op die poorten zal dan de inkomende/uitgaande audio zijn.
in principe voor uitgaand is er meestal geen probleem (tenzij je dus specifiek uitgaand verkeer blokkeert, wat zelden het geval is in een standaard setup)
voor inkomend kan er dan een probleem zijn als de firewall dat niet doorheeft, of de poorten gewoon dichtstaan:
- indien de poort effectief dicht staat (dus specifiek "blokkeer deze udp poort", dan komt de audio niet voorbij de firewall
- indien de firewall niet snapt dat er een voip-gesprek is, of de nat tussen pbx/toestel en tegenpartij fout doet, omdat er geen manuele regel is en het automatisch niet lukt, komt de audio niet tot bij je pbx/toestel
in deze gevallen zal jij de tegenpartij niet horen.
vandaar als je dus bv een regel instelt "indien er verkeer vanaf deze IPs komt, op eender welke udp poort, stuur dat dan door naar mijn pbx" een bepaalde zekerheid geeft dat je audio er altijd zou moeten zijn, ook al werkt het mogelijks ook zonder deze regel.
uitgaand is dat eigenlijk net hetzelfde: als je firewall specifiek verkeer naar poort x niet zou toelaten, en dat is net toevallig de onderhandelde poort voor audio, dan zal de tegenpartij je niet horen. (maar meestal laat een firewall wel al het verkeer naar buiten standaard toe)
en of het nu om vdsl, coax, fiber, of 4g gaat: in principe maakt dat niet uit, zolang er geen gebruik gemaakt is van CGNAT (of de CGNAT goed ingesteld is)
- je pbx/toestel registreert met de provider
- een INVITE (of dat nu inkomend of uitgaand is) gaat dan zeggen "hier is een call van x voor y, en ik wil audio op poort z"
- de tegenpartij stuurt een 200 OK met zijn eigen poorten
op die poorten zal dan de inkomende/uitgaande audio zijn.
in principe voor uitgaand is er meestal geen probleem (tenzij je dus specifiek uitgaand verkeer blokkeert, wat zelden het geval is in een standaard setup)
voor inkomend kan er dan een probleem zijn als de firewall dat niet doorheeft, of de poorten gewoon dichtstaan:
- indien de poort effectief dicht staat (dus specifiek "blokkeer deze udp poort", dan komt de audio niet voorbij de firewall
- indien de firewall niet snapt dat er een voip-gesprek is, of de nat tussen pbx/toestel en tegenpartij fout doet, omdat er geen manuele regel is en het automatisch niet lukt, komt de audio niet tot bij je pbx/toestel
in deze gevallen zal jij de tegenpartij niet horen.
vandaar als je dus bv een regel instelt "indien er verkeer vanaf deze IPs komt, op eender welke udp poort, stuur dat dan door naar mijn pbx" een bepaalde zekerheid geeft dat je audio er altijd zou moeten zijn, ook al werkt het mogelijks ook zonder deze regel.
uitgaand is dat eigenlijk net hetzelfde: als je firewall specifiek verkeer naar poort x niet zou toelaten, en dat is net toevallig de onderhandelde poort voor audio, dan zal de tegenpartij je niet horen. (maar meestal laat een firewall wel al het verkeer naar buiten standaard toe)
en of het nu om vdsl, coax, fiber, of 4g gaat: in principe maakt dat niet uit, zolang er geen gebruik gemaakt is van CGNAT (of de CGNAT goed ingesteld is)
Laatst gewijzigd door Splitter 7 uren geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 02 jun 2024, 13:20
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 5 keer
OVH stuurt zelf heel frequent SIP OPTIONS. Weepee, dacht ik, niet. Kijk maar eens in SNgrep 
Toegevoegd na 3 minuten 43 seconden:
@JonasRetro kan je in Mikopbx een ring group aanmaken? Ik zie enkel Queue staan.
Dat de beller het belsignaal hoort zeg maar zonder dat het gesprek al start. Want je kan bijvoorbeeld ook een Queue hebben die een belsignaal afspeelt.. maar dan is het gesprek eigenlijk al gestart

Code: Selecteer alles
sudo docker exec -it mikopbx sngrep
@JonasRetro kan je in Mikopbx een ring group aanmaken? Ik zie enkel Queue staan.
Dat de beller het belsignaal hoort zeg maar zonder dat het gesprek al start. Want je kan bijvoorbeeld ook een Queue hebben die een belsignaal afspeelt.. maar dan is het gesprek eigenlijk al gestart
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5947
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 610 keer
- Recent bedankt: 5 keer
een ringgroup of naar extensie ipv te laten opnemen door de pbx is quasi altijd een slecht idee (voor bedrijven) omdat je dan snel(ler) tegen timeouts vanaf de provider aanloopt.
stel bv dat je een ringgroup hebt en de pbx niet forceert om het gesprek bij de invite op te nemen, maar pas op het moment dat iemand opneemt....
als dat 31 seconden duurt maar de timeout ergens in het pad (bij beller of 1 van de providers onderweg) is 20 of 30, dan is je call weg (je kan dan natuurlijk wel een missed indication op je telefoon laten komen, maar dan moet jij de klant terugbellen...)
stel bv dat je een ringgroup hebt en de pbx niet forceert om het gesprek bij de invite op te nemen, maar pas op het moment dat iemand opneemt....
als dat 31 seconden duurt maar de timeout ergens in het pad (bij beller of 1 van de providers onderweg) is 20 of 30, dan is je call weg (je kan dan natuurlijk wel een missed indication op je telefoon laten komen, maar dan moet jij de klant terugbellen...)
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@freddie In MikoPBX bij "Call queue" heb ik alle telefoons toegevoegd
Dialing strategy for agents = The call is received simultaneously by all call queue agents, including those who are busy.
Zo gaan hier alle telefoons samen af momenteel, maar het gesprek is eigenlijk inderdaad al bezig.
@Splitter Indd die regel geeft een zekerheid, en thx voor de uitleg
Ik bekijk de rest ondertussen weer even verder
Dialing strategy for agents = The call is received simultaneously by all call queue agents, including those who are busy.
Zo gaan hier alle telefoons samen af momenteel, maar het gesprek is eigenlijk inderdaad al bezig.
@Splitter Indd die regel geeft een zekerheid, en thx voor de uitleg
Ik bekijk de rest ondertussen weer even verder
-
- Plus Member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 02 jun 2024, 13:20
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dat is op zich gemakkelijk op te lossen. Gewoon de timeout heel hoog zetten of alles van doorschakelen/voicemail bij de provider uitzetten. Bij een OVH lijn kan je dit bijv. doen.Splitter schreef: 7 uren geleden een ringgroup of naar extensie ipv te laten opnemen door de pbx is quasi altijd een slecht idee (voor bedrijven) omdat je dan snel(ler) tegen timeouts vanaf de provider aanloopt.
Toegevoegd na 2 minuten 34 seconden:
Dacht ik al, maar dat valt waarschijnlijk wel aan te passen rechtstreeks in het dialplan. Zo heb ik het ook eens bij VitalPBX moeten doen.JonasRetro schreef: 7 uren geleden @freddie In MikoPBX bij "Call queue" heb ik alle telefoons toegevoegd
Dialing strategy for agents = The call is received simultaneously by all call queue agents, including those who are busy.
Zo gaan hier alle telefoons samen af momenteel, maar het gesprek is eigenlijk inderdaad al bezig.
Je moet me toch wel eens de configuratie van de telefoon provider in miko doorsturen, want ik zie niet goed in hoe je het juiste nummer kunt meesturen als je bijv. meerdere nummers in een trunk hebt.
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@freddie Telephony providers -> daar bij de provider die je ingesteld hebt -> advanced settings -> Redefining SIP header "From" user: "hier heb ik nr"
Maar inderdaad hoe je meerdere nummers in 1 trunk moet behandelen heb ik ook nog geen idee van
Edit: trouwens daarnet zonder portforwarding dit draaiende gekregen...
In de router bij de Firewall;
UDP Other
Seconden (1-2097151, standaard 60)
UDP Stream
Seconden (1-2097151, standaard 180)
Deze gewoon wat langer gezet en leek meteen te werken....
Nochtans in de PBX staat ook "Support NAT session Send frequency in seconds: 30", dit had ik zelfs op 10s eens gezet maar heeft geen effect gehad.
Maar inderdaad hoe je meerdere nummers in 1 trunk moet behandelen heb ik ook nog geen idee van
Edit: trouwens daarnet zonder portforwarding dit draaiende gekregen...

In de router bij de Firewall;
UDP Other
Seconden (1-2097151, standaard 60)
UDP Stream
Seconden (1-2097151, standaard 180)
Deze gewoon wat langer gezet en leek meteen te werken....
Nochtans in de PBX staat ook "Support NAT session Send frequency in seconds: 30", dit had ik zelfs op 10s eens gezet maar heeft geen effect gehad.
Laatst gewijzigd door JonasRetro 6 uren geleden, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 02 jun 2024, 13:20
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik denk dat je wel wat moet toevoegen bij "Advanced Options" als je het een beetje wilt customizen. Maar het ziet er wel leuk uit. Bij VitalPBX raakte ik soms gewoon de weg kwijt in die eindeloze menu's en instellingen.
Toegevoegd na 5 minuten 47 seconden:
Toegevoegd na 5 minuten 47 seconden:
En welke hardware gebruik je voor de MikoPBX docker container?
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5947
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 610 keer
- Recent bedankt: 5 keer
nee, want dat is nog geen garantie, je hebt geen controle over het hele pad, en als er ergens onderweg die timeout op een lagere waarde staat,freddie schreef: 7 uren geleden Dat is op zich gemakkelijk op te lossen. Gewoon de timeout heel hoog zetten
zal je gesprek verbreken omdat dat deel van het pad geen 200 OK heeft ontvangen binnen de ingestelde tijd.
inkomend is het gewoon met de DID in de incoming call handling, uitgaand is het volgens mij in mikopbx niet in de gui ingebouwd, en moet je dat dan per extensie of rule in de configuratie toevoegen.freddie schreef: 7 uren geleden Je moet me toch wel eens de configuratie van de telefoon provider in miko doorsturen, want ik zie niet goed in hoe je het juiste nummer kunt meesturen als je bijv. meerdere nummers in een trunk hebt.
-
- Plus Member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 02 jun 2024, 13:20
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 24 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Heb je dit al voorgehad met enkele providers? Tot nu toe nog geen problemen gehad met Weepee, Sewan of OVH.Splitter schreef: 6 uren geleden nee, want dat is nog geen garantie, je hebt geen controle over het hele pad, en als er ergens onderweg die timeout op een lagere waarde staat,
zal je gesprek verbreken omdat dat deel van het pad geen 200 OK heeft ontvangen binnen de ingestelde tijd.
Wel straf want de fritzbox:Splitter schreef: 6 uren geleden inkomend is het gewoon met de DID in de incoming call handling, uitgaand is het volgens mij in mikopbx niet in de gui ingebouwd, en moet je dat dan per extensie of rule in de configuratie toevoegen.
ondersteunt dit wel out of the box.
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nadat het gewoon werkte zonder portforwarding (puur omdat ik wou weten hoe het zat).
Terug gekozen voor de veilige route met portforwarding (waar alleen de IP's van WEEPEE) binnen mogen via de portforwarding...
Ben wel nog zinnens om alles kwa VOIP in een compleet ander subnet te steken van het thuisnetwerk hier.
Maar vandaag is het gewoon het belangrijkste dat het werkt
.
@Splitter en @freddie Ik wil jullie wel graag bedanken om mij verder te helpen hiermee, en vooral ook mij dit een heeel stuk beter weer te doen begrijpen
.
Terug gekozen voor de veilige route met portforwarding (waar alleen de IP's van WEEPEE) binnen mogen via de portforwarding...
Ben wel nog zinnens om alles kwa VOIP in een compleet ander subnet te steken van het thuisnetwerk hier.
Maar vandaag is het gewoon het belangrijkste dat het werkt

@Splitter en @freddie Ik wil jullie wel graag bedanken om mij verder te helpen hiermee, en vooral ook mij dit een heeel stuk beter weer te doen begrijpen

- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 5947
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 610 keer
- Recent bedankt: 5 keer
ik heb het al weten gebeuren jafreddie schreef: 5 uren geleden Heb je dit al voorgehad met enkele providers? Tot nu toe nog geen problemen gehad met Weepee, Sewan of OVH.

miko is gewoon asterisk, dus die ondersteunt dat ook "out of the box" - de ontwikkelaar (een rus) - heeft dat gewoon (nog) niet via zijn frontend naar boven gehaald, voor zover ik weet.
(maar ik dacht ook dat de ontwikkeling een hele tijd stil had gelegen ivm de oorlog, wat blijkbaar -als ik naar het github repo ga kijken- toch blijkt mee te vallen)
ik vind het wel een mooi project, want het haalt de pbx instellingen vrij eenvoudig naar voren, maar de afweging is dan altijd "wat met hetgene waar je net niet over nagedacht hebt" zoals blijkbaar uitgaande callerid instellen, idd.
ik zou het, denk ik, in het profiel van de extensie steken zodat je op extensie-niveau het uitgaande did kiest... maargoed, wat als je dan weer een andere did zou willen omdat je met meerdere uitbelt (bv sales & support), dan zou daar weer een route moeten zijn die dat override, en dan ga je het weer verder ingewikkelder maken natuurlijk
let op je source ports, die gaan niet altijd in de range zitten dat je instelt, want het gaat daarbij over de destination en niet de source.JonasRetro schreef: Terug gekozen voor de veilige route met portforwarding (waar alleen de IP's van WEEPEE) binnen mogen via de portforwarding...
je zou de regel dus moeten aanpassen waarbij bronpoort (voor de audio) eender welke poort kan zijn (kiest de tegenpartij)
-
- Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 21:33
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ah wacht bedankt voor de tip @Splitter
Ik had dit als basis genomen, ik dacht dat de PBX liet weten aan Weepee dit is de range waar je mag binnen werken.
Of is dat een denkfout van mij?
En over MikoPBX:
En ja net omdat het zo simpel was ging ik er mee aan de slag, ik had ook eerst FreePBX geprobeerd maar was een noodgeval dus moest gewoon snel gaan en dit kreeg ik vrij snel in orde
.
Ik had dit als basis genomen, ik dacht dat de PBX liet weten aan Weepee dit is de range waar je mag binnen werken.
Of is dat een denkfout van mij?
En over MikoPBX:
En ja net omdat het zo simpel was ging ik er mee aan de slag, ik had ook eerst FreePBX geprobeerd maar was een noodgeval dus moest gewoon snel gaan en dit kreeg ik vrij snel in orde
