Analoge telefonie weghalen voor VOIP

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Hey,

Ik heb even jullie mening nodig.

Het gaat over een klein bedrijfje waar wat analoge telefoons stonden met analoge telefooncentrale.
Maar door een mankement van Proximus werkt de analoge telefonie tijdelijk niet...
Er moeten techniekers komen (komende week pas)
Proximus had dit eerst doorverbonden naar de GSM maar dit was zeer onhandig omdat er slechts 1 toestel was.

Dus als noodoplossing liet ik gewoon een simpele OVH lijn (voor €1,20) opstarten (en draaien we hier MikoPBX) en een analoge gateway.
Nadien liet ik Proximus gewoon de lijn doorschakelen naar die OVH lijn.

Nu dit bevalt eigenlijk prima, en overwegen we dus dit permanent zo te laten en over te stappen naar VOIP.

Maar het ding is er zijn wat puntjes waarop ik moet letten,

- Meerdere oproepen tegelijk zou praktisch zijn, eventueel 2 zou al gemakkelijk zijn (als iemand belt, kunnen inkomende oproepen nog steeds dan)..
- Bij voorkeur een optie als de "lokale" centrale in huis uitvalt of gewoon het internet uitvalt, de gesprekken doorverbonden kunnen worden naar een GSM (is zoiets haalbaar?).

Ik dacht reeds aan OVH of Voys als provider.

Voys had ik reeds contact mee voor een SIP trunk , maar deze vertelden me als bij jou het internet uitvalt kunnen we geen automatische forward doen.
Je kan dit in zulke situaties manueel inschakelen.
Ik zou het precies toch praktischer vinden mocht dit automatisch kunnen?
In dit geval is mijn setup al beter dan de huidige Proximus setup...

Bij OVH heb ik echter wel reeds een SIP trunk gezien,

Maar dacht, laat ik even wat advies vragen aan de mensen die wat meer kennis van zaken hebben.
Alvast bedankt
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 610 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

meerdere oproepen tegelijk kan, zolang je een trunk hebt met meerdere kanalen.
doorschakelen indien de pbx down is, kan bij de meeste ook wel (het is een ander verhaal als de pbx in de cloud draait en het internet lokaal down is, natuurlijk)

je kan kijken naar ovh, weepee, sewan, intellinet, destiny, teamtel, voys, ....
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

WEEPEE interesseert me wel.

Tarieven zijn zéér scherp vind ik, maar ook iets Belgisch dus support in NL…
OVH is FR en dat zou voor mij een dikke ramp geweest zijn…

Heb al is gekeken naar hun SIP trunken maar ga ze morgen proberen contacteren…

Maar kan je ook een overgedragen nummer van Proximus dan bij hun gebruiken als uitgaande nummer (dus dat dat nr op display komt bij persoon die je belt)? Ik meen me te herinneren dat bij OVH dit niet kon? (Kan ook foute herinnering zijn)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3773 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

JonasRetro schreef: 2 dagen geleden Maar kan je ook een overgedragen nummer van Proximus dan bij hun gebruiken als uitgaande nummer (dus dat dat nr op display komt bij persoon die je belt)?
Beet je rare vraag, want dat is juist de bedoeling van een nummer porteren, namelijk dat je het kan gebruiken (zowel inkomend als uitgaand) :-)
JonasRetro schreef: 2 dagen geleden Ik meen me te herinneren dat bij OVH dit niet kon? (Kan ook foute herinnering zijn)
Bij OVH krijg je altijd eerst een "OVH nummer"
Van zodra je een Proximus nummer porteert heeft jouw OVH lijn dan 2 nummers.
Via de web manager kan je dan instellen welk nummer er gebruikt wordt voor uitgaande gesprekken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

@philippe_d Dank voor de verduidelijking, zal iets zijn wat ik fout heb onthouden van vroeger. Maar bedankt om het duidelijk te maken :)

Ben uiteindelijk dus toch is voor WEEPEE gegaan, als test. Ik heb er gekozen voor een SIP trunk, enige wat momenteel nog niet goed ingesteld lijkt in mijn PBX zijn uitgaande oproepen, deze zijn steeds anoniem. Moet ik eens bekijken vanavond, maar wellicht moet de PBX meegeven welk nummer er "uitgaand" zichtbaar moet zijn want in een SIP trunk kan je toch meerdere nummers hebben?
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 24 keer
Provider

Uit nieuwsgierigheid: waarom heb je gekozen voor MikoPBX (ziet er trouwens wel interessant uit, ook met de Docker-mogelijkheid), en niet bijvoorbeeld voor Yeastar, Auerswald of een FritzBox?

Wat betreft je vraag: bij een trunk moet je inderdaad zelf een uitgaand nummer meesturen.

Bij een Weepee trunk moet je erop letten dat je in de INVITE het nummer in lokaal of internationaal formaat meestuurt in de From-header bij (user) voor oproepen die naar buiten het Weepee-netwerk gaan.
Voor interne gesprekken binnen het Weepee-netwerk wordt je display name getoond. Daarom is het aan te raden ook je nummer in (name) mee te sturen.

Voorbeeld:
From: “(name)” <sip: (user)@(domain)>
From: "015xxx" <sip:[email protected]>
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 610 keer
Te Koop forum

ik vermoed dat OP gekozen heeft voor mikopbx omdat dat gratis is (net zoals freepbx en fusionpbx), terwijl de andere oplossingen die je opnoemt allemaal betalend zijn (en een fritzbox is geen echte pbx)

Dat je nummer anoniem meegestuurd zal worden kan aan 2 dingen liggen: je stuurt je nummer niet (correct) mee, of weepee laat enkel toe nummers die bij hen geporteerd zijn uit te sturen (en als je nummer dus nog niet bij hen zit, en je gewoon de trunk test, zal dat nummer niet meegestuurd worden)
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

@JonasRetro stuur Weepee een factuur door waaruit eigendom van het vast nummer blijkt en dan kunnen zij dat screenen aan die Trunk. Zo kan je al via hun uitbellen zonder te porteren. Vraag ook een nieuw nummer aan en dan kan je bij Proximus daarheen permanent doorschakelen, zo heb je ook een inbound route via die trunk.

@Splitter Het is inderdaad geen volwaardige centrale, maar ik denk niet dat het "klein bedrijfje" waar OP over spreekt dat nodig heeft. Hij sprak van 2 gelijktijdige oproepen. De fritzbox kan er minstens 4 aan.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Hallo,

Bedankt voor de reactie's.

ik draai MikoPBX in Docker compose, gewoon omdat het praktisch (en inderdaad gratis) was. Ik overweeg wel andere systemen maar dit kon ik vrij snel en simpel opzetten toen het nodig was ;)
Maar ik denk wel effectief aan een systeem dat zo draait...
Deze server blijft toch draaien, dus deze PBX erbij is 2x niks...

Maar als test ben ik gegaan voor een volledig nieuw nummer bij Weepee, dus geen "bewijs" nodig. Maar heb nog niks geconfigureerd van uitgaand nummer dusja kan niet werken...

Met de SIP trunk van Weepee die ik test, zou ik 15 gesprekken samen kunnen doen. Wat we nooit gaan bereiken want er zijn geen eens 15 toestellen...
freddie
Plus Member
Plus Member
Provider

Ik denk dat je hier best eens wat naleest: https://docs.mikopbx.com/mikopbx/englis ... eader-from

Maar zoals ik al zei stuur een Proximus-factuur naar Weepee zodat ze dat vast nummer uitgaand kunnen "meesturen" (Je moet dit ook vanuit mikopbx doen natuurlijk) en laat de oproepen die bij Proximus binnenkomen doorschakelen naar het nieuwe nummer dat je bij Weepee hebt aangevraagd. Want nu kunnen jullie toch niet uitbellen via jullie (Proximus) vast nummer?

Een fritzbox 4050 bv. lijkt mij een simpele en goedkope (€87) oplossing als centrale als je toch met analoge gateway werkt.
JonasRetro
Starter Plus
Starter Plus

Hi,

Even een late update, callerid werkt al even prima! Dus dat is geen probleem meer.

Er zijn momenteel zelfs 1 VOIP telefoon al die werkt (rest is via de ATA, maar elke telefoon heeft aparte SIP verbinding met de PBX).
Dit is 1 ATA met 8 poorten, die verschillende SIP verbindingen richting de MikoPBX stuurt (per gebruiker).

Momenteel schakel ik de PX oproepen door naar OVH, en ga dit denk ik voorlopig zo laten. (Was al een enorm gedoe om dit geregeld te krijgen bij de klantendienst...)
OVH staat als 2e lijn in de PBX.

Ik snap je bedoeling, het PX Caller ID gebruiken bij Weepee (en daarom factuur bewijs), maar ik wou eerst de caller id werkend hebben met de test lijn op de SIP trunk, dit werkt nu prima. Nu kan ik verder kijken :).
Uitgaande oproepen deden ze meestal met aparte lijn, om inkomende oproepen niet te hinderen... Vandaar dat het niet echt stoorde dat we niet konden uitbellen...

Morgen bekijk ik dit verder, fijne avond nog.

Maar bedankt alvast
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”