Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Info omvormer https://etronixcenter.com/nl/index.php? ... hment=2639

Hun populaire Residential 5G-serie biedt een aantal uitstekende functies, waaronder: een breed werkend (MPPT) spanningsbereik, gecertificeerde DC-isolator en geïntegreerde exportstroomregeling.
De aanwezigheid van twee MPPT's (Maximum Power Point Trackers) helpt echter om de energieproductie te optimaliseren, zelfs bij gedeeltelijke schaduwen of variabele zoninval.

Toegevoegd na 13 minuten 4 seconden:
Waar ik me wel nog vragen bijstel is hoe toekomstgericht een 1 fasige aansluiting vandaag de dag nog is?
Stel in de toekomst de woning verwarmen met een warmtepomp, de auto op batterijen, koken, wassen, drogen enz.
Kan een 1 fasige aansluiting dit allemaal nog aan en is voorgesteld systeem een tijdelijke oplossing of beter in één keer nu de knoop doorhakken en omschakelen naar een 3 fasige aansluiting?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 780 keer
Bedankt: 339 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wanneer je al deze toestellen niet gelijktijdig wil gebruiken en je sluit de laadpaal aan op LB is dat doorgaans geen probleem.
Wanneer je in de toekomst al deze toestellen om wat voor reden dan ook gelijktijdig wil gebruiken icm met een domme laadpaal zal je al een forse batterijopslag en batterij-omvormers mogen plaatsen en/of jaarlijks een leuke facturatiepiek betalen aan de netbeheerder.

De keuze of je echt een EV thuis aan 22 kW wil laden zonder LB zal je - afhankelijk van je persoonlijke situatie - zelf moeten maken.
Heb je bv. maar één EV in het gezin en de hele nacht tijd om thuis te laden volstaat een 1F 32A laadpaal.
Heb je twee of meerdere EV's en heb je een drukke agenda waarbij je dagelijks honderden km moet afmaken en maar een paar uur (per voertuig) ter beschikking hebt heb je weer een totaal ander uitgangspunt.

Je kan een 3f laadpaal uiteraard ook als 1f laadpaal gebruiken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik was in de week aan het koken en zag een verbruik van 6200 watt. (inductievuur + microgolfoven)
Wanneer dan in de winter een warmtepomp ook nog volop staat te draaien loopt het snel op natuurlijk.
Vandaar dat ik me de vraag begon te stellen of dit nog haalbaar is met 1 fase?
Een wagen wordt hier heel weinig gebruikt dus zouden we kunnen laden op meerdere momenten wanneer er geen ander verbruik is.
Dus misschien best op 1 fase blijven dan maar.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 340 keer

Je moet niet alles tegelijk draaien.
De digitale teller rekent dan een hoog capaciteitstarief.
Warmtepomp, EV laden enz. stel je in dat ze enkel werken als er weinig ander verbruik is.
Op de momenten dat je kookt, moet je dus zorgen dat er geen andere grote verbruikers zijn…
… of volle pot capaciteitstarief betalen.
Met de kost om naar 3f om te schakelen koop je ook 2 tot 3 thuisbatterij modules van 5 kWh …
ivob
Elite Poster
Elite Poster

karine schreef: 1 week geleden Ik was in de week aan het koken en zag een verbruik van 6200 watt. (inductievuur + microgolfoven)
Wanneer dan in de winter een warmtepomp ook nog volop staat te draaien loopt het snel op natuurlijk.
En werkt dat tot nu (zonder batterij of laadpaal) dan wel?
Zo ja, dan is er ook geen probleem met een laadpaal als extra verbruiker.
Zo neen, dan moet je idd van 1f naar 3f overschakelen maar dan ligt de oorzaak niet bij een extra laadpaal als verbruiker.

Wanneer je weinig km aflegt met de auto is er toch geen enkele noodzaak om te gaan laden wanneer je volop aan het koken bent?
Indien PV ga je - wanneer de zon schijnt en je die mogelijkheid hebt - de EV dan laden door de dag. Dat heeft dan geen tot weinig invloed op het max. netvermogen.
Monofasig heb je 9,2 kW ter beschikking. Met PV (en een hybride PV/batterijomvormer) nog eens het extra vermogen van de hybride omvormer en met een retrofit batterijomvormer het extra vermogen van de PV omvormer + batterijomvormer. Dan heb je in het beste geval (bij een batterij met voldoende geladen capaciteit) een 18-19 kW ter beschikking.

Heb je geen PV of niet de mogelijkheid door de dag te laden dan ga je bv. 's nachts laden. Monofasig kan dat tot 7,3 kW. Ruim voldoende tijdens de nacht om de volgende dag bijgeladen te zijn.
Dat de warmtepomp dan af en toe opspingt maakt ook niet uit. Dat is een verbruiker als een andere.
Iedere keer dat er een extra verbruiker opspringt en je neemt energie van het net af zal de loadbalance van de laadpaal het laden tijdelijk beperken om de totale netafname onder de max. van de hoofdzekering te houden.

Je zou dan zelf het laden al kunnen starten wanneer je nog gaat koken. De laadpaal zal - in jouw geval - dan tijdelijk terugschakelen naar 2-3 kW of het laden tijdelijk stoppen wanneer er minder dan 1,4 kW beschikbaar is.
Maar wanneer je weinig km rijdt kan je even goed wachten met laden tot na het koken.
Een cyclus van een microgolf duurt doorgaans ook niet lang. En een oven en inductievuur trekken niet continu een hoog vermogen. Eenmaal op temperatuur gaan die hoog/laag moduleren om het geheel op de ingestelde temperatuur te houden.

Een 22 kW laadpaal heeft alleen praktisch nut voor wie dagelijks veel km moet afmalen en dagelijks aan 7 kW niet lang genoeg kan laden om die km bij te laden en daar het extra geld voor over heeft om uit te geven aan captar.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 59 keer
Recent bedankt: 2 keer

duizend schreef: 1 week geleden Je moet niet alles tegelijk draaien.
De digitale teller rekent dan een hoog capaciteitstarief.
Warmtepomp, EV laden enz. stel je in dat ze enkel werken als er weinig ander verbruik is.
Op de momenten dat je kookt, moet je dus zorgen dat er geen andere grote verbruikers zijn…
… of volle pot capaciteitstarief betalen.
Met de kost om naar 3f om te schakelen koop je ook 2 tot 3 thuisbatterij modules van 5 kWh …
Waarom zou de kost om naar 3f te gaan zo hoog liggen. Capa tarief ga je er sowieso niet mee uitsparen aangezien dat op de 3f samen wordt berekend... inderdaad je moet niet alles tegelijk draaien maar als je een warme maaltijd wilt maken met eventueel frietjes en wat vlees id oven zal.je snel 5kwp hebben tenzij je koude frietjes of groenten of lees wilt natuurlijk... Dat maakt het hele capa tarief zo degoutant... Daarnaast is ondertussen al geweten dat voor een doorsnee gezin dit jaar de rekening met enkele 100en euro's duurder zal worden vanwege investeringen door fluvius...was dat nu net niet waarom dat capaciteitstarief in leven was geroepen om dat te vermijden ...

Tom
karine
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou vooral al naar een batterij gaan om die ellendige pieken steeds op te vangen.
Als je nu op een bewolkte dag aan het koken bent is het constant van +3000 naar -2000.
Ik ga er alvast verder werk van maken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Pieken worden uitsluitend veroorzaakt door je netafname.
Niet door netteruglevering en ook niet door 1f of 3f.
Een negatieve piek (netteruglevering/-afname?) van 2000 (W?) doet er niet toe. *
Een positieve piek van 3000 (W?) voorkomen door een batterij te plaatsen heeft ook weinig zin. *
Je betaald, mits een netaansluiting, sowieso voor 2,5 kW (2500 W) kwartiervermogen.
Die 0,5 kW naar beneden halen zal de zaak (in kostprijs) dan ook niet maken.

Constant van -2000 naar +3000 W zegt ook niet veel.
Je captar wordt immers niet berekend op één piekje van 3 kW maar over het gemiddelde van alle vermogens over één klokkwartier.

Wat is je huidige facturatiepiek?
Trek daar 2,5 kW af en dat is het hoogste dat je op captar kan besparen via een thuisbatterij.
Je kan uiteraard ook nog besparen op kWh netafname (door je zelfconsumptie vanuit eigen productie te verhogen) maar daar ligt blijkbaar de focus niet op bij jouw uitganspunt?

* In deze gok ik maat wat want wat bedoel je precies met "constant van "-2000 naar +3000"?
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 1 week geleden Waarom zou de kost om naar 3f te gaan zo hoog liggen. Capa tarief ga je er sowieso niet mee uitsparen aangezien dat op de 3f samen wordt berekend... inderdaad je moet niet alles tegelijk draaien maar als je een warme maaltijd wilt maken met eventueel frietjes en wat vlees id oven zal.je snel 5kwp hebben
Kijk eens bij fluvius wat dat kost en reken daarbij de ombouw van de zekeringkast.

5 kwp kan perfect geleverd worden door de een of twee batterijmodules van 5kwh die je koopt van het uitgespaarde bedrag om naar 3f over te gaan.
Dan heb je dus 0kw piek …
… en warme frietjes.

En als je genoeg zp en batterijcapaciteit hebt zodat je minder dan 400 kwh per jaar moet afnemen dan mag je pieken trekken zo hoog je wil, geen extra kost.
karine
Elite Poster
Elite Poster

Constant schommelingen van plus 3000watt naar min 2000watt.
Ook dat er nu vanaf 19u al wordt opgelet en de afwasmachine niet meer wordt opgezet of gewassen wordt. Als dan binnenkort de elektrische vuurtjes weer worden bovengehaald in de badkamer zou een batterij heel goed van pas komen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dus je bedoelt gewoon dat bij schommelende productie en verbruik je de ene keer een momentane netvermogensafname ziet van 3 kW gevolgd door een vermogensteruglevering van 2 kW, enz.

Indien dat het geval is dan maakt dat - zoals ik eerder schreef - toch nauwelijks iets uit voor je energierekening?
Je betaalt geen captar op teruglevering dus dat doet er al niet toe.
En af en toe 3 kW vermogen van het net afnemen is nog iets anders dan een weerhouden kwartierpiek van 3 kW.
En dan nog, dat is slechts 0,5 kW hoger dan het forfaitaire minimum waar een batterij ook niets aan kan verhelpen (zolang je aan het net gekoppeld bent).

Wat is je maandelijkse weerhouden kwartierpiek dan nu, je jaarlijkse facturatiepiek en de kost daarvan in jouw netgebied?
En hoever wil je die kwartierpiek terugdringen om geen kwartierpieken meer boven de x kW te zien (er rekening mee houden dat minder dan 2,5 kW nooit een streefdoel mag zijn gezien je dat sowieso maandelijks zal aangerekend worden).

Je schreef eerder dat je ook een WP hebt als CV.
Ik neem aan dat je COP1-toestellen dan alleen ingezet zullen worden in de tussenseizoenen en niet de gehele winter en dit voor een relatief kortstondig gebruik? Zo'n elektrisch toestelletje heeft doorgaans maar een vermogen van 2 kW. Dat is nog onder de forfaitaire grenswaarde van het captar. Daarom alleen ga je toch niet investeren in een batterij?

Ik ben de laatste om tegen het gebruik van een thuisbatterij te pleiten maar de eerste om te stellen dat je naar het bredere (persoonlijke) plaatje moet kijken en de pro's en contra's (voor je eigen individuele situatie) eerst goed op een rijtje moet zetten voor je ergens aan begint. En niet op basis van emoties (bv. omdat je die schommelende vermogenspieken beu gezien bent of je laat opnaaien door HLN&Co over het captar).
Sol Invictus!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 233 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 1 week geleden En als je genoeg zp en batterijcapaciteit hebt zodat je minder dan 400 kwh per jaar moet afnemen dan mag je pieken trekken zo hoog je wil, geen extra kost.
Verklaar je nader: die 400kWh-grens is nieuw voor mij.
Computer(k)nul
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 59 keer

duizend schreef: 1 week geleden
tom35 schreef: 1 week geleden Waarom zou de kost om naar 3f te gaan zo hoog liggen. Capa tarief ga je er sowieso niet mee uitsparen aangezien dat op de 3f samen wordt berekend... inderdaad je moet niet alles tegelijk draaien maar als je een warme maaltijd wilt maken met eventueel frietjes en wat vlees id oven zal.je snel 5kwp hebben
Kijk eens bij fluvius wat dat kost en reken daarbij de ombouw van de zekeringkast.

5 kwp kan perfect geleverd worden door de een of twee batterijmodules van 5kwh die je koopt van het uitgespaarde bedrag om naar 3f over te gaan.
Dan heb je dus 0kw piek …
… en warme frietjes.

En als je genoeg zp en batterijcapaciteit hebt zodat je minder dan 400 kwh per jaar moet afnemen dan mag je pieken trekken zo hoog je wil, geen extra kost.
Zoveel ombouw is er toch niet nodig..je plaats een 3f zekering, een 3fase verliesstroomschakelaar en verdeeld dan via een verdeelrail.
Dat heeft me amper 1000e gekost all in.. 1 verschil mss de 3 fase kabel lag al in de meterkast..

Tom
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef: 1 week geleden Verklaar je nader: die 400kWh-grens is nieuw voor mij.
Niet nieuw en op dit forum al verscheidene keren besproken.
Het gaat over de maximumfactuur voor de netafname.
Is ook niet exact omschreven als 400 kWh want het hangt af van de bedragen gehanteerd in je specifieke netgebied.
Het tarief van de max. factuur wordt ook ieder jaar aangepast (in stijgende lijn) zodat het omslagpunt (bij een stijgend tarief) ieder jaar daalt.
In mijn netgebied bedraagt het voor dit jaar bv. 425 kWh (terwijl het in 2024 nog boven de 500 kWh lag).

Voor wie niet vertrouwd is met de max. factuur,
De formule om het omslagpunt voor jouw netgebied te berekenen:

Max. tarief per MWh/Captar gem. maandpiek x 2,5 = Y (of het totaalbedrag van capaciteitstarief vaste term omschreven onder de analoge meter voor jouw netgebied).

1000/Y = X kWh max. te verbruiken voor nultarief.

Vb. 203,548/(41,9261x2,5) = Y (1,942)
1000:Y = 514,9 kWh

Bedraagt in jouw netgebied het Max. tarief 203,548 € en blijf je wat betreft netafname onder de 514,9 kWh dan betaal je geen nettarief op de kWh netafname noch extra op afname vermogen boven de 2,5 kW (alleen het forfaitaire nettarief van 2,5 kW).

De jaarlijks toepasbare distributietarieven kan je bv. downloaden op de site van de VREG of Fluvius.
Distributietarieven 2025.jpg
De rode cijfers zijn het max. tarief van toepassing in ieder subnetgebied.
De groene cijfers (na capaciteitstarief vaste term) is de factor Y (idem aan capaciteitstarief- gemiddelde maandpiek x 2,5).
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 1 week geleden Zoveel ombouw is er toch niet nodig..je plaats een 3f zekering, een 3fase verliesstroomschakelaar en verdeeld dan via een verdeelrail.
Dat heeft me amper 1000e gekost all in.. 1 verschil mss de 3 fase kabel lag al in de meterkast..
En in het slechtste geval heb je een nieuwe kast nodig, want het arei vraagt nu meer diffs van 30ma.
En rekent fluvius niet het basistarief.
Dan zit je rap richting 2000.

En waarvoor?
Gebruik jij die 3f aansluiting echt?
Heb je regelmatig piekverbruiken van 10kW of hoger?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

tom35 schreef: 1 week geleden Zoveel ombouw is er toch niet nodig..je plaats een 3f zekering, een 3fase verliesstroomschakelaar en verdeeld dan via een verdeelrail.
Dat laatste verschil is wel behoorlijk belangrijk natuurlijk...
Bij mij komen er maar 2 draden binnen en de mannen van Fluvius hebben tijdens de wegenwerken verschillende keren met verschillende ploegen gezocht naar mijn voedingskabel onder de stoep, maar tevergeefs. Ze hebben de stoep dan maar toe gegooid zonder mij te versmijten van kring. (blijkbaar lopen er 2 kringen onder de stoep en ze wilden me om de 1 of andere reden op de andere gooien)

Als ik dus voor 3-fase zou gaan zou dat behoorlijk wat werk betekenen.
wimvl
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

De Marstek Venus E staat nu op de lijst van Synergrid sinds augustus..
Zijn er nog mensen die overwegen deze thuisbatterij te plaatsen? Intussen is er ook een versie 3 op de markt, deze zou iets efficiënter zijn en heeft fysiek ethernet.. maar of dat het prijsverschil verantwoord.. 1300euro voor versie 2 begint toch wel interessant te worden lijkt me voor 5kWh..
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Dit jaar wordt de digitale meter(s) geplaatst, misschien ga ik dan ook over tot aankoop van een stekker batterij.
Inderdaad voor 1300 € wordt het interessant, maar ik weet niet hoeveel jaren het zal duren ik terugverdient is, vermoedelijk nooit.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 397 keer
Bedankt: 195 keer
Provider

Ik heb er al eentje draaien van half juni, de andere begin juli, met een CT003 P1 meter. (wat ook nog niet mag eigenlijk)
Doen hun ding goed. Toen in totaal €2.890 betaald.
wimvl
Member
Member

lacer schreef: 6 uren geleden Maar ik weet niet hoeveel jaren het zal duren ik terugverdient is, vermoedelijk nooit.
Als je een redelijke zonnepaneelinstallatie hebt, kom je nu toch al uit op een terugverdientijd onder de 5 jaar lijkt me. Dit is een redelijke termijn voor een investering.
Bovendien valt er nog wat extra te rapen met het capaciteitstarief..

Anderzijds, als de prijzen van de batterijen tegen dit tempo blijven dalen, kan je beter over 2 jaar kopen aan bvb <1000 euro/5kWh.. En een product kopen dat zich al bewezen heeft.

@ddd Goed om te horen dat je tevreden bent. Waar heb jij ze aangekocht en hoeveel kWp heb je op je dak liggen?
karine
Elite Poster
Elite Poster

wimvl schreef: 6 uren geleden De Marstek Venus E staat nu op de lijst van Synergrid sinds augustus..
Zijn er nog mensen die overwegen deze thuisbatterij te plaatsen? Intussen is er ook een versie 3 op de markt, deze zou iets efficiënter zijn en heeft fysiek ethernet.. maar of dat het prijsverschil verantwoord.. 1300euro voor versie 2 begint toch wel interessant te worden lijkt me voor 5kWh..
Als je dan naar Dyness gaat kijken.
Dyness Power Box G2 10.24kWh Lithium Battery
€ 1.649,00 BTW 21% incl.
≥8000 cycli / 10 jaar garantie
De Dyness Powerbox G2 laagspanning (LV) lithium zonnebatterij met een opslagcapaciteit van 10,24 kWh is ontworpen op basis van LiFePO4 (Lithium-IJzer-Fosfaat) cellen. Met zeer hoge prestaties, hoge veiligheid en lange levensduur (onbeperkte ontladingscycli), heeft het een zeer compact ontwerp, hoog bruikbaar vermogen en modulair ontwerp. Elke Powerbox G2 zonnebatterijmodule heeft een onafhankelijk BMS om het opladen en ontladen van de batterij indien nodig te regelen.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 397 keer
Bedankt: 195 keer
Provider

wimvl schreef: 5 uren geleden Waar heb jij ze aangekocht en hoeveel kWp heb je op je dak liggen?
Een bij Duravolt.nl, de andere bij multi-solar.nl.
4500 Wp liggen, omvormer 4kW.
Ik overweeg nog een 2e installatie. Eerst zien hoe het nu loopt, heb nog maar digitale meter sinds mei.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 321 keer
Provider

karine schreef: 5 uren geleden
wimvl schreef: 6 uren geleden De Marstek Venus E staat nu op de lijst van Synergrid sinds augustus..
Als je dan naar Dyness gaat kijken.
Dyness Power Box G2 10.24kWh Lithium Battery
Maar dat is geen plug-and-play batterij zoals de Marstek Venus E.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
karine
Elite Poster
Elite Poster

Probleem blijft die 800W? Nachtverbruik opvangen ok.
Koken, verwarmen, capaciteitstarief haalt het allemaal weinig uit.
Waarom dan niet in één keer een deftige 10kWh batterij die 5000W kan afgeven tijdens het koken, verwarmen enz voor een paar €100 meer?
wimvl
Member
Member

@karine de Marstek kan ontladen aan 2500W mits directe aansluiting op aparte groep maar dat wist je mss al wel.

Een ander voordeel is dat deze ook werkt als je micro-omvormers hebt. (Ik heb deels micro-omvormers op schaduw gevoelig deel vh dak + omvormer)
Maar moest ik enkel centrale omvormer(s) hebben, zou ik ook voor de 'deftige' oplossing gaan.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

wimvl schreef: 5 uren geleden Als je een redelijke zonnepaneelinstallatie hebt, kom je nu toch al uit op een terugverdientijd onder de 5 jaar lijkt me.
Kleine installatie van 2 kWp met micro-omvormers.
Koken rond 18 - 19h s'avonds kunnen we niet aanpassen, dus daar is steeds wat piekverbruik te verwachten.
Heb nog wel een aparte kring met 1 stopcontact vrij waar de batterij op kan aangesloten worden.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
duizend
Elite Poster
Elite Poster

karine schreef: 4 uren geleden Probleem blijft die 800W? Nachtverbruik opvangen ok.
Koken, verwarmen, capaciteitstarief haalt het allemaal weinig uit.
Waarom dan niet in één keer een deftige 10kWh batterij die 5000W kan afgeven tijdens het koken, verwarmen enz voor een paar €100 meer?
Dat is inderdaad iets wat ik ook niet begrijp.
Voor ongeveer dezelfde prijs heb je inderdaad een deftige installatie die je later poepsimpel kan uitbreiden door er module(s) bij te plaatsen.

Wat ik ook niet begrijp aan die Marsteks 2500W op aparte automaat is dat in veel installaties met zonnepanelen een remautomaat van 40A geplaatst wordt.
Als de automaat van de marstek na de remautomaat staat dan kan er theoretisch 51A door de rest van je zekeringkast en door de 30ma diffs van 40A

Hier komt ongetwijfeld nog regelgeving op die dat zal verbieden, of men zal overgaan op verplicht keuren zoals met een deftige installatie.
wimvl
Member
Member

@duizend Goed punt van die remautomaat. Kwestie van tijd of die toestellen mogen maximaal 800W leveren.
2500W zal dan idd onderworpen worden aan verplichte keuring, wat zeker geen kwaad kan.

'Deftige' installatie is natuurlijk subjectief. Indien aangesloten volgens de regels van de kunst en ervanuit gaande dat die PIBatterijen correct werken, valt dat voor mij ook onder een 'deftige' installatie. Het hangt er allemaal vanaf waarvoor het moet dienen en wat de eisen zijn.

Je stelling ivm 'ongeveer dezelfde prijs' klopt wel niet, doe voor 5kW de prijs maar X2 als je ook een nieuwe omvormer moet installeren + aanpassingen meterkast.
Als je op termijn idd meer dan 15kWp wil installeren aan opslag, is het die investering mss wel waard idd.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”