Info omvormer https://etronixcenter.com/nl/index.php? ... hment=2639
Hun populaire Residential 5G-serie biedt een aantal uitstekende functies, waaronder: een breed werkend (MPPT) spanningsbereik, gecertificeerde DC-isolator en geïntegreerde exportstroomregeling.
De aanwezigheid van twee MPPT's (Maximum Power Point Trackers) helpt echter om de energieproductie te optimaliseren, zelfs bij gedeeltelijke schaduwen of variabele zoninval.
Toegevoegd na 13 minuten 4 seconden:
Waar ik me wel nog vragen bijstel is hoe toekomstgericht een 1 fasige aansluiting vandaag de dag nog is?
Stel in de toekomst de woning verwarmen met een warmtepomp, de auto op batterijen, koken, wassen, drogen enz.
Kan een 1 fasige aansluiting dit allemaal nog aan en is voorgesteld systeem een tijdelijke oplossing of beter in één keer nu de knoop doorhakken en omschakelen naar een 3 fasige aansluiting?
Thuisbatterij
-
- Elite Poster
- Berichten: 6537
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 779 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Wanneer je al deze toestellen niet gelijktijdig wil gebruiken en je sluit de laadpaal aan op LB is dat doorgaans geen probleem.
Wanneer je in de toekomst al deze toestellen om wat voor reden dan ook gelijktijdig wil gebruiken icm met een domme laadpaal zal je al een forse batterijopslag en batterij-omvormers mogen plaatsen en/of jaarlijks een leuke facturatiepiek betalen aan de netbeheerder.
De keuze of je echt een EV thuis aan 22 kW wil laden zonder LB zal je - afhankelijk van je persoonlijke situatie - zelf moeten maken.
Heb je bv. maar één EV in het gezin en de hele nacht tijd om thuis te laden volstaat een 1F 32A laadpaal.
Heb je twee of meerdere EV's en heb je een drukke agenda waarbij je dagelijks honderden km moet afmaken en maar een paar uur (per voertuig) ter beschikking hebt heb je weer een totaal ander uitgangspunt.
Je kan een 3f laadpaal uiteraard ook als 1f laadpaal gebruiken.
Wanneer je in de toekomst al deze toestellen om wat voor reden dan ook gelijktijdig wil gebruiken icm met een domme laadpaal zal je al een forse batterijopslag en batterij-omvormers mogen plaatsen en/of jaarlijks een leuke facturatiepiek betalen aan de netbeheerder.
De keuze of je echt een EV thuis aan 22 kW wil laden zonder LB zal je - afhankelijk van je persoonlijke situatie - zelf moeten maken.
Heb je bv. maar één EV in het gezin en de hele nacht tijd om thuis te laden volstaat een 1F 32A laadpaal.
Heb je twee of meerdere EV's en heb je een drukke agenda waarbij je dagelijks honderden km moet afmaken en maar een paar uur (per voertuig) ter beschikking hebt heb je weer een totaal ander uitgangspunt.
Je kan een 3f laadpaal uiteraard ook als 1f laadpaal gebruiken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
- Locatie: Geel (Antwerpen)
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 39 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik was in de week aan het koken en zag een verbruik van 6200 watt. (inductievuur + microgolfoven)
Wanneer dan in de winter een warmtepomp ook nog volop staat te draaien loopt het snel op natuurlijk.
Vandaar dat ik me de vraag begon te stellen of dit nog haalbaar is met 1 fase?
Een wagen wordt hier heel weinig gebruikt dus zouden we kunnen laden op meerdere momenten wanneer er geen ander verbruik is.
Dus misschien best op 1 fase blijven dan maar.
Wanneer dan in de winter een warmtepomp ook nog volop staat te draaien loopt het snel op natuurlijk.
Vandaar dat ik me de vraag begon te stellen of dit nog haalbaar is met 1 fase?
Een wagen wordt hier heel weinig gebruikt dus zouden we kunnen laden op meerdere momenten wanneer er geen ander verbruik is.
Dus misschien best op 1 fase blijven dan maar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3676
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
Je moet niet alles tegelijk draaien.
De digitale teller rekent dan een hoog capaciteitstarief.
Warmtepomp, EV laden enz. stel je in dat ze enkel werken als er weinig ander verbruik is.
Op de momenten dat je kookt, moet je dus zorgen dat er geen andere grote verbruikers zijn…
… of volle pot capaciteitstarief betalen.
Met de kost om naar 3f om te schakelen koop je ook 2 tot 3 thuisbatterij modules van 5 kWh …
De digitale teller rekent dan een hoog capaciteitstarief.
Warmtepomp, EV laden enz. stel je in dat ze enkel werken als er weinig ander verbruik is.
Op de momenten dat je kookt, moet je dus zorgen dat er geen andere grote verbruikers zijn…
… of volle pot capaciteitstarief betalen.
Met de kost om naar 3f om te schakelen koop je ook 2 tot 3 thuisbatterij modules van 5 kWh …
-
- Elite Poster
- Berichten: 6537
- Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
- Uitgedeelde bedankjes: 779 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 2 keer
En werkt dat tot nu (zonder batterij of laadpaal) dan wel?karine schreef: 21 uren geleden Ik was in de week aan het koken en zag een verbruik van 6200 watt. (inductievuur + microgolfoven)
Wanneer dan in de winter een warmtepomp ook nog volop staat te draaien loopt het snel op natuurlijk.
Zo ja, dan is er ook geen probleem met een laadpaal als extra verbruiker.
Zo neen, dan moet je idd van 1f naar 3f overschakelen maar dan ligt de oorzaak niet bij een extra laadpaal als verbruiker.
Wanneer je weinig km aflegt met de auto is er toch geen enkele noodzaak om te gaan laden wanneer je volop aan het koken bent?
Indien PV ga je - wanneer de zon schijnt en je die mogelijkheid hebt - de EV dan laden door de dag. Dat heeft dan geen tot weinig invloed op het max. netvermogen.
Monofasig heb je 9,2 kW ter beschikking. Met PV (en een hybride PV/batterijomvormer) nog eens het extra vermogen van de hybride omvormer en met een retrofit batterijomvormer het extra vermogen van de PV omvormer + batterijomvormer. Dan heb je in het beste geval (bij een batterij met voldoende geladen capaciteit) een 18-19 kW ter beschikking.
Heb je geen PV of niet de mogelijkheid door de dag te laden dan ga je bv. 's nachts laden. Monofasig kan dat tot 7,3 kW. Ruim voldoende tijdens de nacht om de volgende dag bijgeladen te zijn.
Dat de warmtepomp dan af en toe opspingt maakt ook niet uit. Dat is een verbruiker als een andere.
Iedere keer dat er een extra verbruiker opspringt en je neemt energie van het net af zal de loadbalance van de laadpaal het laden tijdelijk beperken om de totale netafname onder de max. van de hoofdzekering te houden.
Je zou dan zelf het laden al kunnen starten wanneer je nog gaat koken. De laadpaal zal - in jouw geval - dan tijdelijk terugschakelen naar 2-3 kW of het laden tijdelijk stoppen wanneer er minder dan 1,4 kW beschikbaar is.
Maar wanneer je weinig km rijdt kan je even goed wachten met laden tot na het koken.
Een cyclus van een microgolf duurt doorgaans ook niet lang. En een oven en inductievuur trekken niet continu een hoog vermogen. Eenmaal op temperatuur gaan die hoog/laag moduleren om het geheel op de ingestelde temperatuur te houden.
Een 22 kW laadpaal heeft alleen praktisch nut voor wie dagelijks veel km moet afmalen en dagelijks aan 7 kW niet lang genoeg kan laden om die km bij te laden en daar het extra geld voor over heeft om uit te geven aan captar.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.