FASTfiber

Vragen, opmerkingen, klachten over een provider die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 20 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

@Koyan Vraag het eens aan de support. Je zal snel antwoord krijgen.

Vraagje voor de moderatoren: Kan er geen aparte sectie aangemaakt worden in de rubriek "aanbieders" voor Localitel, waarin Fastfiber kan worden ondergebracht? Zij onderhouden, net als Edpnet, hun eigen Autonomous system en resellen niet zomaar zoals de rest in de sectie "Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders". Later zouden ook Fastic en misschien nog andere namen daarin kunnen worden ondergebracht.

Dan kan het allemaal wat overzichtelijker worden i.v.m. de topics zoals bijvoorbeeld de IPv6 instellingen en IPoE.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3763 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

We kunnen daar eens over nadenken ..

Maar gezien wij als eindklant geen enkel contact/contract hebben met "Localitel" vind ik niet dat deze in onze lijst van ISP's moet komen.
Net zoals COLT ook niet in onze lijst van telefonie prroviders staat?

Ik denk ook niet dat IPv6 instellingen en IPoE/DHCP te maken heeft met Localitel?
Fastfiber kan het IPv4 verkeer via de ene transit partner, en het IPv6 verkeer via een andere transit partner routen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

Koyan schreef: 5 dagen geleden Ik heb overal gezocht op de Fastfiber site, maar ik vind nergens de precieze gegevens terug die ik zoek. Kan iemand me zeggen of de IPv6 PD bij Fastfiber een statische of een dynamische /56 is?
Hier mssn iets te vinden daarover? https://www.fastfiber.be/wp-content/upl ... rspecs.pdf
snarie
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 13 keer

ik heb dit antwoord ontvangen op mijn vragen aan fastfiber (FF):
1/ Biedt FASTfiber een public IPv4 adres aan? (wel dynamisch, maar geen CGNAT).
antwoord FF: Wij bieden publiek IPv4 zonder CGNAT.
2/ Is meer dan 1 PPPoE (IPoE) connectie simultaan mogelijk? Zo ja, hoeveel?
antwoord FF: Nee, niet mogelijk. Wij verkiezen IPoE boven PPPoE voor betere prestaties, maar PPPoE blijft uiteraard mogelijk.
3/ Is IPv6 connectiviteit beschikbaar via FASTfiber?
antwoord FF: Is beschikbaar.
4/ Welk prefix is beschikbaar voor prefix delegation? (/56, .. /63)?
antwoord FF; /56
5/ Is IPv6 adres en prefix statisch?
antwoord FF: Vaste IPv6-prefix + vast IPv4 inbegrepen voor 7 EUR/maand extra.
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 20 keer
Provider

philippe_d schreef: 5 dagen geleden We kunnen daar eens over nadenken ..
Maar gezien wij als eindklant geen enkel contact/contract hebben met "Localitel" vind ik niet dat deze in onze lijst van ISP's moet komen.
Dit snap ik natuurlijk, maar nu wordt het stilaan wel onoverzichtelijk in het onderwerp "Fastfiber".

Misschien kan het daarom handig zijn dat zaken zoals IPV6 instellingen, onderbrekingen, PPPoE - IPoE, ervaringen met verschillende modems/routers in aparte onderwerpen terug te vinden zijn?

Edpnet en Localitel (weliswaar met Fastfiber als bekendste "reseller") zijn de enige alternatieve netwerken voor particulieren die via PXS wholesale internet connectiviteit aanbieden. Maar die laatste is nu niet echt zichtbaar op het platform. + sinds de overname van EDP door Citymesh blijft Localitel eigenlijk de enige onafhankelijke speler over.
philippe_d schreef: 5 dagen geleden Net zoals COLT ook niet in onze lijst van telefonie prroviders staat?
Zou anders wel interessant kunnen zijn.
philippe_d schreef: 5 dagen geleden Ik denk ook niet dat IPv6 instellingen en IPoE/DHCP te maken heeft met Localitel?
Fastfiber kan het IPv4 verkeer via de ene transit partner, en het IPv6 verkeer via een andere transit partner routen?
Localitel is de (enige) transit partner van Fastfiber.
Fastfiber heeft eigen routers die rechtstreeks met Proximus verbinden, maar de authenticatie (RADIUS) en adressering (DHCP) lopen via Localitel.
Koyan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

snarie schreef: 4 dagen geleden 4/ Welk prefix is beschikbaar voor prefix delegation? (/56, .. /63)?
antwoord FF; /56
5/ Is IPv6 adres en prefix statisch?
antwoord FF: Vaste IPv6-prefix + vast IPv4 inbegrepen voor 7 EUR/maand extra.
Bedankt voor de info! Erg teleurstellend dat ze extra rekenen voor iets wat gewoon standaard zou moeten zijn.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 37 keer
Provider

Wat is een standaard gebruiker met een fixed ip?
Koyan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Geen fixed IP, een fixed prefix. Legacy IPv4 mag voor mijn part dynamisch blijven. Maar met IPv6 hebben we een kans om het eindelijk eens allemaal correct aan te pakken, geen NAT, simpelere routing, 256 subnets/VLANs per PD, ... En dan gaan ze het verpesten door artificiële obstakels te gaan opwerpen om je te verplichten meer te betalen.

Fastfiber leek interessante abonnementen aan te bieden, maar hierdoor zijn ze toch nog duurder dan EDPnet, zelfs met hun nieuwe prijsverhoging.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 774 keer
Recent bedankt: 9 keer

IPv6 prefixen zijn vaak dynamisch om de user zijn privacy te beschermen; iirc is dat in bv Duitsland zelfs verplicht zo.
Dat het een goed verdienmodel is voor de ISPs gaat uiteraard goed helpen.
froggy1
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer
Provider

Zolang je router dezelfde IPv6 DUID stuurt naar de DHCPv6 server van de ISP, dan zal je altijd dezelfde prefix krijgen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
Bedankt: 733 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Koyan schreef: 4 dagen geleden Fastfiber leek interessante abonnementen aan te bieden, maar hierdoor zijn ze toch nog duurder dan EDPnet, zelfs met hun nieuwe prijsverhoging.
Nu ga je er vanuit dat iedereen zo'n fixed IP wenst.
Als ik in mijn omgeving rondkijk weet niemand zelfs maar wat dit is. :roll:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 774 keer
Recent bedankt: 9 keer

Met het gevaar op afwijken: bij IPv6 is een fixed prefix iets crucialer als je met static IPs gaat werken, want er is vooralsnog (afaik) geen mechanisme dat semi-static voorziet (aka RA prefix + static suffix); bij een dynamisch IPv6 prefix kan je dus best ook een vorm van NAT gaan gebruiken, en daar vallen IPv6 puristen dan weer over.
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”