FASTfiber
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 34 keer
Goedemiddag,
Wij gaan binnenkort verhuizen en ik zou graag FASTfiber nemen aldaar. Vorige eigenaar had reeds proximus fiber dus alles werd reeds aangesloten en de fiber terminal en ONT hangen reeds op hun plaats.
Ik zou graag een 3-pack TP-link deco m5 aansluiten met 1 unit als router rechtstreeks op de ONT, iemand die kan bevestigen dat dit zal werken (vermoed van wel want deze units kunnen PPPoE sessie opzetten en hebben de mogelijkheid voor vlan 10 tagging, DENK ik). De andere satellites zullen worden aangesloten via dedicated ethernet backhaul.
Hoe lang zou het duren na bestelling bij FASTfiber vooraleer er effectief internet doorkomt? Vermits dit enkel activeren is en mij de login gegevens doorsturen is zou dit niet lang mogen duren vermoed ik? Of zal er toch een technische interventie nodig zijn?
Alvast bedankt.
Wij gaan binnenkort verhuizen en ik zou graag FASTfiber nemen aldaar. Vorige eigenaar had reeds proximus fiber dus alles werd reeds aangesloten en de fiber terminal en ONT hangen reeds op hun plaats.
Ik zou graag een 3-pack TP-link deco m5 aansluiten met 1 unit als router rechtstreeks op de ONT, iemand die kan bevestigen dat dit zal werken (vermoed van wel want deze units kunnen PPPoE sessie opzetten en hebben de mogelijkheid voor vlan 10 tagging, DENK ik). De andere satellites zullen worden aangesloten via dedicated ethernet backhaul.
Hoe lang zou het duren na bestelling bij FASTfiber vooraleer er effectief internet doorkomt? Vermits dit enkel activeren is en mij de login gegevens doorsturen is zou dit niet lang mogen duren vermoed ik? Of zal er toch een technische interventie nodig zijn?
Alvast bedankt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 151 keer
- Bedankt: 373 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik zou voor de m9 gaan. Als ik me nie vergis werkt de m5 via electriciteit terwijl m9 en later de units met elkaar communiceren.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
-
- Premium Member
Je vergist je. M5 is niet met powerlan. Ik hoef ook geen ander systeem waar de satellites met elkaar wireless communiceren (de m5 doet dat trouwens ook, die heeft enkele geen dedicated wireless kanaal voor de wifi backhaul) want zoals ik heb gepost ben ik van plan mijn satellites aan te sluiten met een ethernet backhaul...
Het gaat vooral over de instellingen van het routergedeelte en/of iemand eigenlijk ervaring heeft met een abo bij FASTfiber.
Het gaat vooral over de instellingen van het routergedeelte en/of iemand eigenlijk ervaring heeft met een abo bij FASTfiber.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1694 keer
- Recent bedankt: 10 keer
VLAN, PPPoE of Dynamic IP (DHCP) wordt allemaal ondersteund door de TP-Link Deco.
Handleiding op https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/1592/
Met de juiste instellingen zal het werken:
Handleiding op https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/1592/
Met de juiste instellingen zal het werken:
- Internet Connection Type: PPPoE
- IPTV/VLAN settings
- Internet VLAN ID: 10
- Internet VLAN Priority: 0
-
- Premium Member
Ok, bedankt.
Zullen de routerfuncties van de deco voldoen voor normaal internetgebruik (thuiswerken, streamen op 1080p, niet veel clients)? Of is het mss raadzamer een bbox 3v+ ertussen te hangen voor het routeren?
Is er iemand die hier een aansluiting heeft of heeft gehad bij FASTfiber? Ik meen mij te herinneren dat er zeker 1 user was (Tazmanian79 of zoiets...). Nog steeds aangesloten? Tevreden?
Edit: Ja, het was inderdaad user 'Tazmanian79'
Zullen de routerfuncties van de deco voldoen voor normaal internetgebruik (thuiswerken, streamen op 1080p, niet veel clients)? Of is het mss raadzamer een bbox 3v+ ertussen te hangen voor het routeren?
Is er iemand die hier een aansluiting heeft of heeft gehad bij FASTfiber? Ik meen mij te herinneren dat er zeker 1 user was (Tazmanian79 of zoiets...). Nog steeds aangesloten? Tevreden?
Edit: Ja, het was inderdaad user 'Tazmanian79'
Ik doe het nu met een citaat, maar hoe moet je eigenlijk een specifieke user 'mentionen' op dit forum? Ik dacht met @? Dit blijkt niet te werken.Tazmanian79 schreef: 12 nov 2022, 10:49 Ik heb sinds een 3-tal maand fiber via Fastfiber. De support is heel goed.
Er was een probleem ivm het bekomen van een IPv6 adres. Ondanks dat ik mijn eigen router gebruik hebben ze gratis een Fritzbox opgestuurd om testen uit te voeren.
Ze hebben dan vastgesteld dat er een probleem was in het netwerk, dat is dan vrij snel opgelost.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
- Bedankt: 537 keer
- Recent bedankt: 9 keer
@Ratface klopt, en dat werkt.Ratface schreef: 30 jun 2023, 08:26 k doe het nu met een citaat, maar hoe moet je eigenlijk een specifieke user 'mentionen' op dit forum? Ik dacht met @? Dit blijkt niet te werken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 24 keer
Ik was dit topic al aan het volgen btw 
Maar ja nog steeds klant ondertussen het abonnememt Fiber 1000 (1000 down / 500 up)
Nog geen problemen gehad, één keer even een outage maar dat was algemeen in de regio door Proximus.
Voor de rest antwoord de klantendienst (per mail) steeds snel en weten ze waarover ze spreken.
Ik ben aangesloten via een UDM Pro SE over PPoE.

Maar ja nog steeds klant ondertussen het abonnememt Fiber 1000 (1000 down / 500 up)
Nog geen problemen gehad, één keer even een outage maar dat was algemeen in de regio door Proximus.
Voor de rest antwoord de klantendienst (per mail) steeds snel en weten ze waarover ze spreken.
Ik ben aangesloten via een UDM Pro SE over PPoE.
-
- Pro Member
Was eerst wacht tot proximus de fiber bij ons binnen bracht en dan hun modem plaatste.
Ondertussen had ik al inlog gegevens dus zodra Proximus was geweest kon ik het meteen activeren.
Ondertussen had ik al inlog gegevens dus zodra Proximus was geweest kon ik het meteen activeren.
-
- Premium Member
Vandaag om 15u06 bevestigingsmail binnen gekregen voor de bestelling van het abo 150/50.
Om 15u21 reeds de eerste mail van de helpdesk met vragen om extra info m.b.t. het al dan niet aanwezig zijn van de fiber-intro en modem. Daar direct op geantwoord met enkele foto's. Ik zag kort daarachter reeds inloggegevens voor de PPPoE sessie in de klantomgeving.
Voorlopig nog geen actieve lijn en de klantendienst bleef stil sinds 16u04. Morgen verder zeker? Hopelijk
Om 15u21 reeds de eerste mail van de helpdesk met vragen om extra info m.b.t. het al dan niet aanwezig zijn van de fiber-intro en modem. Daar direct op geantwoord met enkele foto's. Ik zag kort daarachter reeds inloggegevens voor de PPPoE sessie in de klantomgeving.
Voorlopig nog geen actieve lijn en de klantendienst bleef stil sinds 16u04. Morgen verder zeker? Hopelijk
-
- Premium Member
Gisteren bericht gekregen dat we tot 10 dagen zullen moeten wachten vooraleer onze lijn actief zal zijn aangezien er nog geen fiber actief is op ons adres. Huh? Hoe kan dat nu? De intro en modem zijn reeds geïnstalleerd en de vorige bewoner had reeds een fiberabo?
-
- Elite Poster
Een mogelijke verklaring lijkt me dat er momenteel een GPON-glasvezelmodem hangt en netwerkbeheerder Proximus de glasvezelmodem wil upgraden naar XGS-PON.
Een fout in de database van Proximus kan natuurlijk ook.
Een installateur zal dat over 10 dagen dan moeten vaststellen wat het probleem precies was.
Een fout in de database van Proximus kan natuurlijk ook.
Een installateur zal dat over 10 dagen dan moeten vaststellen wat het probleem precies was.
-
- Premium Member
https://www.fastfiber.be/support/hoe-la ... activeren/
Ik kreeg dit van de support. Blijkbaar duurt het dus tot 1 week om een lijntestje te doen bij Proximus op een bestaande en werkende fiber-installatie...
Edit: om 13u56 mail gekregen dat lijn actief is
Ik kreeg dit van de support. Blijkbaar duurt het dus tot 1 week om een lijntestje te doen bij Proximus op een bestaande en werkende fiber-installatie...

Edit: om 13u56 mail gekregen dat lijn actief is

-
- Starter
Goedemiddag, even een vraagje over jouw setup @Tazmanian79 : Gaat de fiberkabel rechtstreeks naar een sfp in jouw UDM pro of zit er nog een aparte ONT tussen en ben je verbonden met een gewone utp tussen die ONT en je UDM pro?
Alvast bedankt voor de informatie aangezien ik ook aan't kijken ben om over te stappen naar fastfiber en ook een UDM pro (niet SE) heb.
Laatst gewijzigd door Stefanovic26 03 mei 2024, 14:26, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Pro Member
Ik heb momenteel een 1000/500 profiel bij Fastfiber. En heb interesse in het profiel 2500/500.
Momenteel is de modem van Proximus aangesloten op mijn UDM PRO SE router via de WAN/LAN poort.
ik had gevraagd aan Fastfiber of Proximus een aanpassing moet komen doen aangezien er verbinding is via een Ethernetkabel en of de aansluiting dan over de SFP+ kan gaan of via de LAN 2,5Gb poort van mijn router. Ik krijg dit vreemd antwoord:
Niet toegelaten over SFP+ in Belgie .... euhm ... ?
Momenteel is de modem van Proximus aangesloten op mijn UDM PRO SE router via de WAN/LAN poort.
ik had gevraagd aan Fastfiber of Proximus een aanpassing moet komen doen aangezien er verbinding is via een Ethernetkabel en of de aansluiting dan over de SFP+ kan gaan of via de LAN 2,5Gb poort van mijn router. Ik krijg dit vreemd antwoord:
Niet toegelaten over SFP+ in Belgie .... euhm ... ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
- Bedankt: 3508 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Vrije hardwarekeuze is in België pas toegelaten vanaf 1/11/24.
Tot dan zal je het inderdaad moeten doen met een Proximus XGS-PON ONT. Een correct antwoord van Fastfiber dus
Begrijp je verwondering niet ...
Tot dan zal je het inderdaad moeten doen met een Proximus XGS-PON ONT. Een correct antwoord van Fastfiber dus
Begrijp je verwondering niet ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Pro Member
Maar ik gebruik mijn eigen router al ..... Momenteel dus al een abonnement bij Fastfiber met een lager profiel.
Eigen router is de UDM PRO SE.
het gaat mij erover hoe die 2,5Gbs te halen. Via LAN op de 2,5Gbs poort of via SPF.
Maar Fastfiber schrijft dat SPF niet is toegelaten in Belgie ..... Dat lijkt me toch iets anders te zijn.
Eigen router is de UDM PRO SE.
het gaat mij erover hoe die 2,5Gbs te halen. Via LAN op de 2,5Gbs poort of via SPF.
Maar Fastfiber schrijft dat SPF niet is toegelaten in Belgie ..... Dat lijkt me toch iets anders te zijn.
-
- Moderator
Ze bedoelen natuurlijk een SFP Fiber module (ter vervanging van de ONT)...Tazmanian79 schreef: 28 jun 2024, 14:50 Maar Fastfiber schrijft dat SPF niet is toegelaten in Belgie ..... Dat lijkt me toch iets anders te zijn.
Deze is (voorlopig) nog niet toegelaten.
-
- Pro Member
De UDM PRO SE heb ik aangesloten via de WAN port 9, die kan via lan tot 2,5gbs gaan.
Momenteel heb ik het profiel 1 gbs .... Vermoed dat de LAN kabel dan moet worden aangepast om snelheid 2,5Gb te halen? Is een cat 5e vermoed dat ik dit dien aan te passen naar cat 6 ?
Momenteel heb ik het profiel 1 gbs .... Vermoed dat de LAN kabel dan moet worden aangepast om snelheid 2,5Gb te halen? Is een cat 5e vermoed dat ik dit dien aan te passen naar cat 6 ?
-
- Moderator
In principe cat 6a voor snelheden tot 10 Gbps
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 17 keer
De Proximus technieker is juist langsgeweest en heeft alles netjes geïnstalleerd. Kreeg onmiddellijk een mail van Fastfiber dat mijn lijn geactiveerd was. In deze mail stonden ook volgende instructies.
Hoe configureer ik mijn router?
• WAN poort verbinding op DHCP zetten
• WAN poort VLAN tag op 10 zetten
Alles netjes ingesteld op mijn UXG-MAX alleen kreeg hij dus op deze manier geen internetverbinding. Dan maar eens eerste hulp gezocht via google en proberen te verbinden via PPPOE (met username en wachtwoord op het klantenportaal van Fastfiber). Beetje vreemd, maar zo gezegd zo gedaan. Nu heb ik wel internetverbinding via IPv4, maar niet via IPv6.
Iemand al tegen dit probleem aangelopen met evt. een oplossing?
Hoe configureer ik mijn router?
• WAN poort verbinding op DHCP zetten
• WAN poort VLAN tag op 10 zetten
Alles netjes ingesteld op mijn UXG-MAX alleen kreeg hij dus op deze manier geen internetverbinding. Dan maar eens eerste hulp gezocht via google en proberen te verbinden via PPPOE (met username en wachtwoord op het klantenportaal van Fastfiber). Beetje vreemd, maar zo gezegd zo gedaan. Nu heb ik wel internetverbinding via IPv4, maar niet via IPv6.
Iemand al tegen dit probleem aangelopen met evt. een oplossing?
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
-
- Elite Poster
Ik dacht dat PPPoE-login voor de alternatieve providers zoals Edpnet en FASTfiber op VLAN 10 steeds noodzakelijk is.
Voor IPv6 zou je manueel moeten instellen dat de UXG firewall router advertisements doorlaat, zie https://unifi-forum.nl/onderwerpen/udm- ... post-47613
Voor IPv6 zou je manueel moeten instellen dat de UXG firewall router advertisements doorlaat, zie https://unifi-forum.nl/onderwerpen/udm- ... post-47613
-
- Pro Member
Heb antwoord gekregen van de support:raf1 schreef: 16 aug 2024, 16:45 Ik dacht dat PPPoE-login voor de alternatieve providers zoals Edpnet en FASTfiber op VLAN 10 steeds noodzakelijk is.
- DHCP zou nu mogelijk zijn (hebben zij waarschijnlijk ergens moeten activeren,…)
- IPv6 zou alleen maar mogelijk zijn via PPPOE.
Ik ga morgen eens testen of DHCP werkt en je oplossing van de router advertisements

Alleszins bedankt! Ik hou jullie op de hoogte.
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
-
- Pro Member
Zoals beloofd feedback.
- DHCPv4 werkt nu. Dus ik kan zowel via PPPOE (met username en wachtwoord) als DHCPv4 verbinden.
- Heb de firewall regel ivm. router advertisements toegevoegd. IPv6 werkt nu, maar wel alleen als ik verbind via PPPOE (IPv4). Als ik zowel DHCPv4 als DHCPv6 aanzet dan werkt IPv6 niet.
Ook opvallend is dat alleen het default VLAN een IPv6 adres krijgt, maar dat lijkt me iets Unifi gerelateerd.
EDIT: ook nog contact gehad met de klantendienst. Ipv6 via DHCP zou de komende weken geactiveerd worden. Ze gingen me op de hoogte houden.
- DHCPv4 werkt nu. Dus ik kan zowel via PPPOE (met username en wachtwoord) als DHCPv4 verbinden.
- Heb de firewall regel ivm. router advertisements toegevoegd. IPv6 werkt nu, maar wel alleen als ik verbind via PPPOE (IPv4). Als ik zowel DHCPv4 als DHCPv6 aanzet dan werkt IPv6 niet.
Ook opvallend is dat alleen het default VLAN een IPv6 adres krijgt, maar dat lijkt me iets Unifi gerelateerd.
EDIT: ook nog contact gehad met de klantendienst. Ipv6 via DHCP zou de komende weken geactiveerd worden. Ze gingen me op de hoogte houden.
Fastfiber 2500/2500.
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
Ubiquiti Unifi.
Youfone 50Gb + 5G
Samsung Galaxy S23 Ultra
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Is het IPv6-probleem inmiddels opgelost?wouter5 schreef: 18 aug 2024, 19:32 EDIT: ook nog contact gehad met de klantendienst. Ipv6 via DHCP zou de komende weken geactiveerd worden. Ze gingen me op de hoogte houden.
-
- Premium Member
- Bedankt: 25 keer
Ben nu al 2 dagen in contact met Fastfiber via mail, er is een actie van 86 euro voor fiber 8500/1500,
heb momenteel MV met het 5000 pakket voor 83 euro (met gsm nr erbij) wat ongeveer op hetzelfde uitkomt van prijs maar dus iets hogere snelheid.
nu ben ik dus al enkele dagen met hen in contact of ik kan overgaan naar Fastfiber,
de ene keer spreken ze van als je een actieve fiber lijn hebt dan kan dit overgezet worden van hier uit zonder installateur dat moet komen omdat alles hier al hangt en actief is voor die hogere snelheden.
dan een mail verder spreken ze dan opeens dat er wel een installateur nodig is en dat er 85 euro wordt aangerekend voor die installateur maar dat wordt nadien terug gestort die 85 euro,
dan mail later opeens is het weer enkel bestellen en wordt het van bij hen uit overgezet zonder dat er iemand moet komen.
op den duur vraag je jezelf af wat is het nu eigenlijk juist, altijd wordt er geantwoord met dezelfde naam vanonder, een zekere Marc, maar telkens anders antwoorden.
is er iemand die al een abbo heeft bij fastfiber en dat kan melden of ze problemen hebben gehad met aansluiten of niet en of ze al een fiber aansluiting hadden en wat er dan gedaan is geweest want heb op den duur geen vertrouwen er in met altijd andere antwoorden.
je zou denken, er is al een aansluiting actief met de juiste apparaten voor de aansluiting, dus het kan snel opgelost geraken, maar ze vertellen telkens iets anders.
[Mod] verplaatst naar bestaand topic
heb momenteel MV met het 5000 pakket voor 83 euro (met gsm nr erbij) wat ongeveer op hetzelfde uitkomt van prijs maar dus iets hogere snelheid.
nu ben ik dus al enkele dagen met hen in contact of ik kan overgaan naar Fastfiber,
de ene keer spreken ze van als je een actieve fiber lijn hebt dan kan dit overgezet worden van hier uit zonder installateur dat moet komen omdat alles hier al hangt en actief is voor die hogere snelheden.
dan een mail verder spreken ze dan opeens dat er wel een installateur nodig is en dat er 85 euro wordt aangerekend voor die installateur maar dat wordt nadien terug gestort die 85 euro,
dan mail later opeens is het weer enkel bestellen en wordt het van bij hen uit overgezet zonder dat er iemand moet komen.
op den duur vraag je jezelf af wat is het nu eigenlijk juist, altijd wordt er geantwoord met dezelfde naam vanonder, een zekere Marc, maar telkens anders antwoorden.
is er iemand die al een abbo heeft bij fastfiber en dat kan melden of ze problemen hebben gehad met aansluiten of niet en of ze al een fiber aansluiting hadden en wat er dan gedaan is geweest want heb op den duur geen vertrouwen er in met altijd andere antwoorden.
je zou denken, er is al een aansluiting actief met de juiste apparaten voor de aansluiting, dus het kan snel opgelost geraken, maar ze vertellen telkens iets anders.
[Mod] verplaatst naar bestaand topic
greets
master-magic
Fastfiber 8500/2450 met fiber 8,5 Gbps/2,4 Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
master-magic
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
- Bedankt: 494 keer
- Recent bedankt: 5 keer
oei, slechts 5000 download.
Dan vind ik de meerprijs voor 8500 ook echt wel gerechtvaardigd.
Geen holbewoner die met deze snelheden tevreden zou zijn.
Dan vind ik de meerprijs voor 8500 ook echt wel gerechtvaardigd.

Geen holbewoner die met deze snelheden tevreden zou zijn.
-
- Premium Member
Eventjes zoeken leert je dat er reeds een topic loopt over hen incluis ervaringen van gebruikers:
viewtopic.php?p=1003013&hilit=Fastfiber#p1003013
viewtopic.php?p=1003013&hilit=Fastfiber#p1003013
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
Bij mij en andere kennissen is het vrij vlot verlopen. 50 euro activatiekost bij de plaatsing vd bestelling betaald maar die is daarna telkens weer correct terugbetaald.
Qua netwerk zit het allemaal prima. Hebben hun eigen interconnect met PXS. Achterliggend netwerk is via Localitel.
Qua netwerk zit het allemaal prima. Hebben hun eigen interconnect met PXS. Achterliggend netwerk is via Localitel.
Laatst gewijzigd door freddie 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Bedankt: 25 keer
Heb de bestelling gedaan, haal toch nu via BBox+ en bridge functie de 4500/1450 snelheid via MV, met Vlan was dat 3500/1500, bizar dat er verschil op zit door de BBbox+ en bridge toe te passen, zit er vermindering van snelheid op als je Vlan gebruikt op fiber, benieuwd hoe Fastfiber daarmee omgaat.
mijn Asus heeft een 10Gb poort, dus dat is geen probleem voor de snellere lijn.
benieuwd hoe alles verloopt.
mijn Asus heeft een 10Gb poort, dus dat is geen probleem voor de snellere lijn.
benieuwd hoe alles verloopt.
Laatst gewijzigd door philippe_d 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd
greets
master-magic
master-magic