hybride of niet
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1686 keer
- Bedankt: 1476 keer
Ik ga ivob hierin volgen, de keren dat ik de batterij preconditioning effectief heb gebruikt, zijn eerder beperkt. Dat is inderdaad bij lange afstanden van 20 naar 80 pct.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
Integendeel, gemakkelijke keuze.pfuhu schreef: 1 maand geleden Waarschijnlijk/mogelijk zullen we het nooit nodig hebben (wagen zal altijd quasi thuis laden), maar als er eens snelgeladen moet worden in de winter, zou het wel balen zijn ... Moeilijke keuze
Om "eens" 10 minuten tijdens snelladen te winnen ga je toch geen extra kosten doen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
Gebeurt dat preconditioning van de batterij met dezelfde warmtepomp die ook voor verwarming zorgt voor interieur?
Gaat een EV versie zonder warmtepomp in winter niet veel extra kWh verbruiken voor verwarming zodat je op termijn duurder uit komt aan extra elektriciteit kosten op levensduur wagen?
Gaat een EV versie zonder warmtepomp in winter niet veel extra kWh verbruiken voor verwarming zodat je op termijn duurder uit komt aan extra elektriciteit kosten op levensduur wagen?
-
- Elite Poster
Valt inderdaad wel mee. De MG4 ziet er wel interessant uit vind ik. Basis versie (zonder warmtepomp) heeft LFP ipv NMC wat mij wel een plus lijkt.duizend schreef: 1 maand geleden 300.000 km rijden = 100.000 km chauffage nodig aan gemiddeld 40 km/u
dat is 2500 uur chauffage aan 1,5 kW extra, aan 0,2 euro per kwh geeft dat maximaal €750 extra kost ...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 20 keer
Je hebt ook nog mild hybrid, bij Dacia lijkt me die nog wel interessant. Een stuk meer pk's dan de versie met alleen een benzinemotor en de full hybrid schijnt een beetje abrubt te schakelen tussen electrisch en benzine en je kan hem toch niet met een stekker opladen (anders zou dat nog wel leuk zijn voor kleine stukjes in de stad).ivob schreef: 2 maanden geleden Samengevat: niet doen.
Waarom niet geef je o.a. voor de eigen situatie zelf al aan.
Technisch is het de mindere van een full ICE of full electric en economisch levert het je geen voordeel op.
Wat blijft er dan voor jezelf over?
-
- Elite Poster
Ik zou de Xpeng G6 of de BYD sealion 7 direct kopen met het budget voor de Ioniq 5 core plus.Avenger 2.0 schreef: 1 maand geleden Valt inderdaad wel mee. De MG4 ziet er wel interessant uit vind ik. Basis versie (zonder warmtepomp) heeft LFP ipv NMC wat mij wel een plus lijkt.
De BYD heeft de veiligste "blade" batterij.
https://www.youtube.com/watch?v=CSGESKh ... =BYDEurope
Maar de Xpeng heeft iets betere specs en is goedkoper.
Voor dezelfde prijs krijg je 4 wheel drive, 280kW laden, en in 4 seconden naar 100km/u
Beide EV zijn full full full option met uiteraard standaard warmtepomp.
Ik heb altijd met Hyundai gereden maar de traditie dat ze full (lees genoeg) option wagens leveren tegen een concurrentiële prijs is een 10-tal jaar geleden gestopt .
-
- Elite Poster
Budgetair gaan we voor tweedehands moeten gaan. Die Xpeng of BYD vind je dan nog niet veel.
Voor de MG4 zie ik genoeg tweedehands <€20.000 voor modellen van enkele jaren oud (2022/2023) met weinig km.
Gezien deze 7 jaar fabrieksgarantie heeft op hele voertuig en LFP batterij geeft ook wel gemoedsrust.
Zal er beetje van afhangen hoe dringend het ook gaat zijn. De hoofdwagen is op reis in panne gevallen met motorproblemen, dus indien niet snel herstelt zal er vlug een andere moeten komen en gaan we niet veel tijd hebben om rond te kijken en af te wachten.
Voor de MG4 zie ik genoeg tweedehands <€20.000 voor modellen van enkele jaren oud (2022/2023) met weinig km.
Gezien deze 7 jaar fabrieksgarantie heeft op hele voertuig en LFP batterij geeft ook wel gemoedsrust.
Zal er beetje van afhangen hoe dringend het ook gaat zijn. De hoofdwagen is op reis in panne gevallen met motorproblemen, dus indien niet snel herstelt zal er vlug een andere moeten komen en gaan we niet veel tijd hebben om rond te kijken en af te wachten.
-
- Elite Poster
Die tweedehands MG4 is spijtig genoeg niet doorgegaan. Van Mossel is de importeur hiervan in Benelux, maar toch mijn bedenkingen bij die garage groep. Blijkbaar zijn zowat alle tweedehands MG4 auto's bij hun grijze import met problemen in de papieren en moet je niet meer rekenen op die 7 jarige fabrikant garantie en rekening houden met 1 jarige garage garantie (dat zeggen ze zelf). Beetje rare manier van werken daar.
Zou hem bij particulier kunnen kopen, maar dan moet je bij hen nog passeren voor software updates en onderhoud spijtig genoeg. Spijtig want vond het top auto om mee te rijden. 

Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 3 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- Goztow
- Administrator
Hier een tweedehandse import id3 gekocht uit Italië, wel via een Belgische verkoper, en op geen enkele moment deed vw moeilijk om de 5 jaar garantie op de batterij toe te passen.
-
- Elite Poster
Ja hun uitleg was dat MG daar heel moeilijk over deed bij import en ik niet op die garantie moet rekenen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 11 keer
mijn ervaring na deze zomervakantie in Frankrijk: ga zeker voor een ICE.
Ik snap echt niet waarom mensen zo vasthouden aan EV's. Wij zijn met 3 auto's op verlof gegaan, waarvan 1 EV. Iedereen in deze wagen wil zeker nooit een EV.
Het was zoeken achter een laadpaal en als er dan al 1 stond op de verblijflocatie dan was die niet vrij. Op een bepaald moment was er zelf de stress van nog net op tijd aan een laadpunt te geraken. Daarnaast is die auto ook 6u langer onderweg geweest over hetzelfde traject! En ja, ook de andere auto's hebben een uur gestopt om te gaan eten en hebben tussendoor een tankbeurt moeten doen. De hele verlof van die ene wagen draaide om de EV laden, er op tijd geraken, nog even naar de laadpaal rijden met een andere wagen om de EV terug te gaan oppikken...
Mijn mening van EV was sowieso al bedenkelijk maar na dit jaar ben ik zeer tevreden dat wij begin dit jaar een nieuwe ICE gekocht hebben en EV zo lang mogelijk aan de kant laten liggen. Mijn zus gaat ook een nieuwe wagen kopen en gaat ook voor een ICE gaan.
Voor rond de kerktoren kan een EV nog interessant zijn, maar daar blijft het dan ook bij.
Ik snap echt niet waarom mensen zo vasthouden aan EV's. Wij zijn met 3 auto's op verlof gegaan, waarvan 1 EV. Iedereen in deze wagen wil zeker nooit een EV.
Het was zoeken achter een laadpaal en als er dan al 1 stond op de verblijflocatie dan was die niet vrij. Op een bepaald moment was er zelf de stress van nog net op tijd aan een laadpunt te geraken. Daarnaast is die auto ook 6u langer onderweg geweest over hetzelfde traject! En ja, ook de andere auto's hebben een uur gestopt om te gaan eten en hebben tussendoor een tankbeurt moeten doen. De hele verlof van die ene wagen draaide om de EV laden, er op tijd geraken, nog even naar de laadpaal rijden met een andere wagen om de EV terug te gaan oppikken...
Mijn mening van EV was sowieso al bedenkelijk maar na dit jaar ben ik zeer tevreden dat wij begin dit jaar een nieuwe ICE gekocht hebben en EV zo lang mogelijk aan de kant laten liggen. Mijn zus gaat ook een nieuwe wagen kopen en gaat ook voor een ICE gaan.
Voor rond de kerktoren kan een EV nog interessant zijn, maar daar blijft het dan ook bij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
Over welke EV hebben we het dan precies? Ik vind het bij Tesla prima en nog geen seconde laadstress gehad of stress om er niet te geraken (met 50k km op 2 jaar tijd).
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Hier een perfecte eerste autoreis naar Italië gehad met een Tesla midden in het zomerseizoen.
Nooit laadfiles gehad bij de superchargers en gemiddeld elke 3u30 een (laad)pauze is ideaal, meestal was de auto zelf al klaar met laden terwijl wij nog niet klaar waren met de pauze...
De Tesla laadpalen staan dan ook meestal aan een afrit bij een hotel of winkelcentrum, ideaal voor een pauze (deftigere wc's en eten dan bij een tankstation).
Ook in Italië zelf genoeg superchargers gevonden.
Zeker voor herhaling vatbaar!
Nooit laadfiles gehad bij de superchargers en gemiddeld elke 3u30 een (laad)pauze is ideaal, meestal was de auto zelf al klaar met laden terwijl wij nog niet klaar waren met de pauze...
De Tesla laadpalen staan dan ook meestal aan een afrit bij een hotel of winkelcentrum, ideaal voor een pauze (deftigere wc's en eten dan bij een tankstation).
Ook in Italië zelf genoeg superchargers gevonden.
Zeker voor herhaling vatbaar!
- Goztow
- Administrator
De eerste keer een lange afstand met de ev is misschien ook meer stress. Je moet ook een beetje leren hoe ermee om te gaan. Ook de GPS van je auto gebruiken ipv waze. Niet laden tot 100 pct. Het is wel een beetje een leerproces.
-
- Elite Poster
Las dat de nieuwe blade 2 batterij 30% meer capaciteit heeft, dus in nabije toekomst EV's met 600km bereik geen probleem.
Alleen ben ik nog niet helemaal overtuigd of als particulier in België al interessanter is dan bv hybride gezien dure elektriciteitsprijzen. Tenzij je de auto regelmatig thuis kan laden met zonne-energie haal je de meerprijs er moeilijk uit.
Alleen ben ik nog niet helemaal overtuigd of als particulier in België al interessanter is dan bv hybride gezien dure elektriciteitsprijzen. Tenzij je de auto regelmatig thuis kan laden met zonne-energie haal je de meerprijs er moeilijk uit.
-
- Plus Member
Het was een aiways van het werk van iemand. Na 300km moesten ze laden en dat voor telkens minstens een half uur. Ze zijn 6x gaan laden. Voor vertrek was de wagen zelf al leeg omdat de deuren niet op slot waren tijdens een simpele stofzuigbeurt en ook op verlof moest VAB komen omdat ze de deuren vergeten op slot te doen waren en de batterij de dag erna leeg was.... tijdens de terugrit moesten ze weer VAB bellen omdat ze de laadkabel niet loskregen. Ook al de 2de keer. Het was 1 hoopje miserie alleszins. Ik geloof best dat dit ooit interessant kan zijn, over pakweg 20 jaar wanneer je 800km kan rijden en kan laden op 5min. Voorlopig is elektrisch voor mij een no go. Ik ken meerdere mensen die terug naar ICE willen. Om dan nog maar te zwijgen van hoe lelijk die auto's er tegenwoordig uit zien... maar goed, dat is ieder zijn smaak.Vaganzza schreef: 2 weken geleden Over welke EV hebben we het dan precies? Ik vind het bij Tesla prima en nog geen seconde laadstress gehad of stress om er niet te geraken (met 50k km op 2 jaar tijd).
-
- Elite Poster
Het 12V batterij probleem kan je oplossen door een startbooster in de auto te leggen.
Volgens mij scheelt er iets met de auto als de 12V leeg geraakt omdat de deur een nachtje los is.
Ondertussen ben ik al een paar keer met de EV op en af gereden naar het zuiden van Frankrijk.
Je “verliest” met laden een dik uur op 1000 km tov een diesel. Anderzijds is de hond dolgelukkig met de extra wandelingen…
En het is 100 euro goedkoper qua “brandstof” enkele rit.
100 euro om 3 keer met de hond te gaan wandelen is goed verdiend denk ik dan maar.
Volgens mij scheelt er iets met de auto als de 12V leeg geraakt omdat de deur een nachtje los is.
Ondertussen ben ik al een paar keer met de EV op en af gereden naar het zuiden van Frankrijk.
Je “verliest” met laden een dik uur op 1000 km tov een diesel. Anderzijds is de hond dolgelukkig met de extra wandelingen…
100 euro om 3 keer met de hond te gaan wandelen is goed verdiend denk ik dan maar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 170 keer
Denk eerlijk dat het geen 20 jaar gaat duren eer de meeste van de irritaties opgelost zijn. Maar dat het nog enkele jaren gaat duren dat kan wel.
Ik vind het wel fijn om er anders naar te kijken. Hopelijk dat ze gewoon meer punten op interessante plaatsen laten zetten. Bedoel ik denk als je gewoon puur kijkt qua tijd ja dan verlies je. Maar als je de tijd die je verliest gebruikt voor ontspanning of een gezonde wandeling dan zie ik niet in wat het probleem is. Zeker als je die lange afstanden doet in functie van een vakantie.
Ik vind het wel fijn om er anders naar te kijken. Hopelijk dat ze gewoon meer punten op interessante plaatsen laten zetten. Bedoel ik denk als je gewoon puur kijkt qua tijd ja dan verlies je. Maar als je de tijd die je verliest gebruikt voor ontspanning of een gezonde wandeling dan zie ik niet in wat het probleem is. Zeker als je die lange afstanden doet in functie van een vakantie.
-
- Plus Member
Akkoord dat de hond gelukkig is maar in totaal moesten ze 6u wachten op het hele traject. Dat is er lichtjes over. Het was amper 1100km...duizend schreef: 2 weken geleden Het 12V batterij probleem kan je oplossen door een startbooster in de auto te leggen.
Er zijn gewoon nog teveel mankementen en negatieve dingen aan voor mij. Misschien over 20 jaar inderdaad. Maar momenteel moet ik het echt niet hebben. Ik ken teveel mensen met verschillende merken die allemaal terug willen naar ICE! Maar ja, een auto van de werkgever...
Komt nog bij dat ik in al die auto's kotsmisselijk word... maar ook dat is een gekend fenomeen bij elektrisch. Wat mij betreft is het een goede aanvulling voor een beperkte markt op het huidige aanbod, maar volledige vervanging: nooit. Toch zeker niet op de huidige manier.
Toegevoegd na 2 minuten 6 seconden:
Ik vind het trouwens niet normaal dat je zelf al aangeeft dat je het 12v probleem kunt oplossen met die batterij... feit is dus dat je het ook kent? Anno 2025 is zo een oplapoplossing toch een no go. Je betaalt gigantisch veel geld voor die wagen, dan mag hij het ook gewoon normaal doen...
- Goztow
- Administrator
Me dunkt dat dit geen algemeen probleem van EV's is maar een probleem specifiek aan deze wagen of dit merk. Ik ben ook mrt mijn ev naar het zuiden van Frankrijk gereden vorig jaar en dat was een heel correcte ervaring. N=1 natuurlijk. Wel iets langer over gedaan maar veel minder vermoeiend, oa wegens rijhulp.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 779 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Tja, een typische n = 1 ervaring zeker?
Voor hetzelfde geld geef ik een volledig tegengestelde n = 1 ervaring =>
Rij sinds 2019 BEV.
Nog nooit een echt 12V issue gehad in de drie EV's die ik reed*.
Van al de vrienden en kennissen die al EV rijden (en dat zijn er jaar na jaar meer) is er niemand met een 12V probleem en is er niemand, mezelf incluis, die nog terug wil naar ICE. Nooit.
In vergelijking met 2019 schieten de laadpalen overal uit de grond en duurder wordt het ook al niet**.
Zeker richting zuiden is er nauwelijks nog een probleem met een BEV van goede kwaliteit en voldoende accu capaciteit.
Mij moet je niet geloven maar in dit topic*** zijn de uiteenlopende ervaringen toch al heel anders dan jouw n = 1 ervaring (die daarom niet onjuist moet zijn maar het blijft een persoonlijke ervaring van iemand die al voor ICE koos en nu blijkbaar medestanders zoekt voor deze keuze).
Sinds 2019, tienduizenden km in binnen- en buitenland en over verscheidene BEV's (drie zelf in gebruik gehad en meegereden met vrienden) gespreid ook nog niemand ziek geworden. De persoonlijke rijstijl van de bestuurder zal er dan ook al veel mee te maken hebben.
En er met een EV over dezelfde afstand zes uur langer over doen dan met een ICE zegt niets over BEV in het algemeen maar des te meer over het gebruik van dit specifiek voertuig, of beter de gebruikers van dit voertuig.
Wie keer op keer vergeet zijn voertuig af te sluiten kan idd maar beter een boordlader als standaard uitrusting voorzien.
Keer op keer je voertuig "vergeten" af te sluiten is immers geen normaal gedrag. Dat vraagt nu eenmaal extra "tegenmaatregelen".
Je hebt mensen die al zenuwachtig worden wanneer ze geen 1000 km in één ruk kunnen afleggen. Die blijven de komende jaren idd beter ICE rijden. Maar al zeker niet de komende twintig jaar want dan wordt hun brandstof en de heffingen daarop een duur grapje (maar ieder zijn principes en principes mogen wat extra kosten) en de range van Chinese BEV's gaat jaar na jaar al in die richting en voor steeds minder geld.
Zelf behoor ik niet tot de groep die graag 1000 km aan een stuk afhaspelt en al helemaal niet tijdens een vakantie.
300 km is de max en aan een laadsnelheid van rond de 200 kW is de HV accu doorgaans vlugger terug aan 80% dan de plaspauze, koffie met versnapering en benen strekken (vakantie
) tijd nodig heeft. Zelfs zonder hond.
Maar ieder zijn ding.
Ligt een BEV je niet dan blijf je gewoon de volgende twintig jaar in een ICE rijden. En omgekeerd.
Voor mij is de "toekomst over 20 jaar" al even dagdagelijkse realiteit en dat tot volle tevredenheid en zelfs niet als "tweede wagen". BEV is hier nl. al jaren de enige auto en het voor de hand liggende besluit is dan ook: nooit meer een ICE als auto.
* Met uitzondering van begin 2019 toen in de eerste BEV een slecht sluitende kofferklep de binnenverlichting deed branden en de 12V batterij leegtrok. Onder garantie verholpen door de sluiting wat bij te stellen en dat was het einde van het "grote probleem".
** Bv. in juli en augustus 2025 kan je bij de Smappee smartstops (+300 kW indien het Vtg het ondersteunt) laden aan 17 cent/kWh (incl. BTW) op zondagen tussen 10 en 17 uur. Betalen zeer eenvoudig via swipen laadkaart, betaalkaart of QR code. Dat is goedkoper dan velen thuis betalen voor hun all in elektriciteitsafname.
Om nog maar te zwijgen van wie de mogelijkheid heeft om thuis op eigen PV-overschotten te laden. Hier al sinds eind februari buiten de thuislaadpaal al op geen andere laadpaal meer aangesloten.
Theoretische kostprijs: 2 cent/kWh => 35 tot 40 cent/100 km.
Benieuwd wie een eigen gasbel of oliebron incl. raffinaderij in eigen tuin heeft om dat te evenaren.
*** https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 83132/last
**** allee voor U ne choco dan.
Soit, dit topic ging over "Hybride of niet".
Uiteindelijk zijn we nu blijkbaar terug aanbeland bij "ICE en nooit iets anders".
Voor hetzelfde geld geef ik een volledig tegengestelde n = 1 ervaring =>
Rij sinds 2019 BEV.
Nog nooit een echt 12V issue gehad in de drie EV's die ik reed*.
Van al de vrienden en kennissen die al EV rijden (en dat zijn er jaar na jaar meer) is er niemand met een 12V probleem en is er niemand, mezelf incluis, die nog terug wil naar ICE. Nooit.

In vergelijking met 2019 schieten de laadpalen overal uit de grond en duurder wordt het ook al niet**.
Zeker richting zuiden is er nauwelijks nog een probleem met een BEV van goede kwaliteit en voldoende accu capaciteit.
Mij moet je niet geloven maar in dit topic*** zijn de uiteenlopende ervaringen toch al heel anders dan jouw n = 1 ervaring (die daarom niet onjuist moet zijn maar het blijft een persoonlijke ervaring van iemand die al voor ICE koos en nu blijkbaar medestanders zoekt voor deze keuze).
Sinds 2019, tienduizenden km in binnen- en buitenland en over verscheidene BEV's (drie zelf in gebruik gehad en meegereden met vrienden) gespreid ook nog niemand ziek geworden. De persoonlijke rijstijl van de bestuurder zal er dan ook al veel mee te maken hebben.
En er met een EV over dezelfde afstand zes uur langer over doen dan met een ICE zegt niets over BEV in het algemeen maar des te meer over het gebruik van dit specifiek voertuig, of beter de gebruikers van dit voertuig.
Wie keer op keer vergeet zijn voertuig af te sluiten kan idd maar beter een boordlader als standaard uitrusting voorzien.
Keer op keer je voertuig "vergeten" af te sluiten is immers geen normaal gedrag. Dat vraagt nu eenmaal extra "tegenmaatregelen".
Je hebt mensen die al zenuwachtig worden wanneer ze geen 1000 km in één ruk kunnen afleggen. Die blijven de komende jaren idd beter ICE rijden. Maar al zeker niet de komende twintig jaar want dan wordt hun brandstof en de heffingen daarop een duur grapje (maar ieder zijn principes en principes mogen wat extra kosten) en de range van Chinese BEV's gaat jaar na jaar al in die richting en voor steeds minder geld.
Zelf behoor ik niet tot de groep die graag 1000 km aan een stuk afhaspelt en al helemaal niet tijdens een vakantie.
300 km is de max en aan een laadsnelheid van rond de 200 kW is de HV accu doorgaans vlugger terug aan 80% dan de plaspauze, koffie met versnapering en benen strekken (vakantie

Maar ieder zijn ding.
Ligt een BEV je niet dan blijf je gewoon de volgende twintig jaar in een ICE rijden. En omgekeerd.
Voor mij is de "toekomst over 20 jaar" al even dagdagelijkse realiteit en dat tot volle tevredenheid en zelfs niet als "tweede wagen". BEV is hier nl. al jaren de enige auto en het voor de hand liggende besluit is dan ook: nooit meer een ICE als auto.
* Met uitzondering van begin 2019 toen in de eerste BEV een slecht sluitende kofferklep de binnenverlichting deed branden en de 12V batterij leegtrok. Onder garantie verholpen door de sluiting wat bij te stellen en dat was het einde van het "grote probleem".
** Bv. in juli en augustus 2025 kan je bij de Smappee smartstops (+300 kW indien het Vtg het ondersteunt) laden aan 17 cent/kWh (incl. BTW) op zondagen tussen 10 en 17 uur. Betalen zeer eenvoudig via swipen laadkaart, betaalkaart of QR code. Dat is goedkoper dan velen thuis betalen voor hun all in elektriciteitsafname.
Om nog maar te zwijgen van wie de mogelijkheid heeft om thuis op eigen PV-overschotten te laden. Hier al sinds eind februari buiten de thuislaadpaal al op geen andere laadpaal meer aangesloten.

Theoretische kostprijs: 2 cent/kWh => 35 tot 40 cent/100 km.

Benieuwd wie een eigen gasbel of oliebron incl. raffinaderij in eigen tuin heeft om dat te evenaren.

*** https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 83132/last
**** allee voor U ne choco dan.

Soit, dit topic ging over "Hybride of niet".
Uiteindelijk zijn we nu blijkbaar terug aanbeland bij "ICE en nooit iets anders".

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
- Bedankt: 727 keer
- Recent bedankt: 3 keer
EV's zijn nog relatief nieuw en dus zijn het nog niet de meest uitgepuurde modellen waarbij de kleine gebreken al zijn weggewerkt. Dat heb je trouwens ook bij nieuwe ICE-modellen. Ook de techniek verbetert nog enorm.
Naast de nadelen zijn er echter ook grote voordelen van EV's. Ze rijden geweldig en enkel een oen zou nog terugkeren naar een ICE. Uiteraard zijn er oenen en mensen die oenen kennen. Zelf heb ik ze niet in de onmiddellijke omgeving en dat is fijn zo. Ik wens hen veel plezier met hun ICE, de stijgende kosten en verboden om nog een woongebied binnen te rijden. De wagens zijn ook uitstekend uitgerust voor euthanasie, dat kan een EV niet maar Elon heeft daar met de zelfrijdende wagen misschien nog een mogelijkheid
De EV vraagt wat aanpassing maar zoals bij alles wordt men de verandering snel gewoon. Zelf laden wij meestal bij de werkgever of thuis en enkel bij grotere verplaatsingen elders. Meermaals buitenlandse reizen gedaan en nog altijd mooi thuis geraakt zonder noemenswaardige problemen. Vooral het thuis kunnen laden is wel een gemak, je gebruikt je zonnepanelen en je moet niet van huis om te "tanken". Op het werk staat de wagen nu niet enkel te roesten.
Binnenkort naar Noorwegen, het land van de EV. Ben benieuwd hoe dat daar gaat verlopen. Het is zeer dunbevolkt maar vermits er veel EV's zijn verwacht ik niet dat er grote problemen opduiken. Verslag zal volgen.
Naast de nadelen zijn er echter ook grote voordelen van EV's. Ze rijden geweldig en enkel een oen zou nog terugkeren naar een ICE. Uiteraard zijn er oenen en mensen die oenen kennen. Zelf heb ik ze niet in de onmiddellijke omgeving en dat is fijn zo. Ik wens hen veel plezier met hun ICE, de stijgende kosten en verboden om nog een woongebied binnen te rijden. De wagens zijn ook uitstekend uitgerust voor euthanasie, dat kan een EV niet maar Elon heeft daar met de zelfrijdende wagen misschien nog een mogelijkheid

De EV vraagt wat aanpassing maar zoals bij alles wordt men de verandering snel gewoon. Zelf laden wij meestal bij de werkgever of thuis en enkel bij grotere verplaatsingen elders. Meermaals buitenlandse reizen gedaan en nog altijd mooi thuis geraakt zonder noemenswaardige problemen. Vooral het thuis kunnen laden is wel een gemak, je gebruikt je zonnepanelen en je moet niet van huis om te "tanken". Op het werk staat de wagen nu niet enkel te roesten.
Binnenkort naar Noorwegen, het land van de EV. Ben benieuwd hoe dat daar gaat verlopen. Het is zeer dunbevolkt maar vermits er veel EV's zijn verwacht ik niet dat er grote problemen opduiken. Verslag zal volgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Tja, de booster is gekocht om met de diesel naar de wintersport te gaan. Als de auto 14 dagen buiten stond ingesneeuwd bij -20 kon de batterij een hulpje gebruiken om voor te gloeien en te starten…Cecemel schreef: 2 weken geleden Ik vind het trouwens niet normaal dat je zelf al aangeeft dat je het 12v probleem kunt oplossen met die batterij... feit is dus dat je het ook kent? Anno 2025 is zo een oplapoplossing toch een no go. Je betaalt gigantisch veel geld voor die wagen, dan mag hij het ook gewoon normaal doen...
Nog niet nodig gehad bij de EV. Maar ligt dus wel standaard in de auto.
Mijn EV monitort de lading en schakelt de hoofdbatterij aan om de 12V bij te laden indien nodig.
Zes uur verliezen om te laden???? Hoe doe je dat?
Vind de garage het normaal dat de 12V plat gaat als de deur een nachtje los is
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Er wordt vaak over rijgemak gesproken omwille van rijhulpsystemen in de EV. Deze bestaan echter ook gewoon in hybride voertuigen en zijn vaak zelfs beter afhankelijk van merk en persoonlijke voorkeur. Het heeft geen zin het rijgemak van een EV met een manueel geschakelde ICE te vergelijken. Voor een automatiek moet je geen EV nemen.
Een Toyota hybride kan ik bijvoorbeeld aanraden.
Heeft sowieso mijn voorkeur op heel wat EV’s waar ik mee gereden heb.
Het hangt gewoon af van je noden en wensen of een EV of hybride de betere keuze is. Specifieke EV modellen lopen inderdaad voorop in autonoom rijden maar dit kan niet veralgemeend worden naar alle EV’s.
Een Toyota hybride kan ik bijvoorbeeld aanraden.
Heeft sowieso mijn voorkeur op heel wat EV’s waar ik mee gereden heb.
Het hangt gewoon af van je noden en wensen of een EV of hybride de betere keuze is. Specifieke EV modellen lopen inderdaad voorop in autonoom rijden maar dit kan niet veralgemeend worden naar alle EV’s.
- Goztow
- Administrator
Een hybride is dan ook een ev met een beperkt bereik. Dus zonder de stilte en met lokale co2 uitstoot. Voor mij is het zowat het slechtste van beide werelden. Een meerprijs en extra gewicht voor die tweede motor met batterijen maar nauwelijks rijbereik ermee. Maar voor sommige mensen zorgt het voor rust dat ze benzine kunnen blijven tanken. For each their own.
-
- Elite Poster
Zelfs met een automaat ICE is het onvergelijkbaar.gunnix schreef: 2 weken geleden Het heeft geen zin het rijgemak van een EV met een manueel geschakelde ICE te vergelijken. Voor een automatiek moet je geen EV nemen.
One en zero pedal driving quasi altijd standaard bij EV
Altijd koppel op overschot.
geen brommend motorgeluid
En mijn persoonlijke favoriet:
in de zomer als de auto een paar uur in volle zon gestaan heeft: airco en zetelverluchting 10 minuutjes voor je vertrekt opzetten via de smartphone zonder dat de dieselmotor daarvoor moet draaien.
en in de winter vertrekken met een warme auto en niet moeten wachten tot de dieselmotor warm is.
airco/verwarming als je ergens wacht zonder dat de motor moet draaien
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik rijd met mijn ICE meestal zonder pedaal nadat ik op [OK ]duwde bij
de gewenste snelheid. Ik hoor en voel hem dan amper schakelen (EAT8 en adaptieve
cruise control) en dan was die nog 10.000 euro goedkoper dan de EV-versie.
Als hij in de zon heeft gestaan, doe ik mijn dak open, daar waar het tegenwoordig
gesloten 'panoramische' daken zijn. En in de winter houdt hij zijn warmte netjes
bij (lamellen voor de radiator).
Moest ik een EV hebben, ik zou mooi zwijgen over de winter.
Ohja: ik betaalde 80 euro optie voor een reservewiel...
de gewenste snelheid. Ik hoor en voel hem dan amper schakelen (EAT8 en adaptieve
cruise control) en dan was die nog 10.000 euro goedkoper dan de EV-versie.
Als hij in de zon heeft gestaan, doe ik mijn dak open, daar waar het tegenwoordig
gesloten 'panoramische' daken zijn. En in de winter houdt hij zijn warmte netjes
bij (lamellen voor de radiator).
Moest ik een EV hebben, ik zou mooi zwijgen over de winter.

Ohja: ik betaalde 80 euro optie voor een reservewiel...
-
- Plus Member
Ik wil ook wel eens weten met welke EVs al deze lovers dan rijden? Want ik hoor verhalen over goedkoop laden thuis, maar eer je laadkabel, extra zonnepanelen en meerprijs voor de wagen hebt opgehoest kan je heus wat kilometers tanken. Als je al het geluk hebt dat je thuis kan laden en niet op een appartementsblok woont waar je moet gebruik maken van publieke laadpalen. Daarnaast geloven jullie toch zelf niet dat ze benzine en diesel de markt gaan uitprijzen? Deze markt is veel te groot en dit draait om miljarden. Alles zal duurder worden, maar dat is ook zo met elektriciteit.
Ik heb nooit beweerd dat EV voor niemand interessant kan zijn. Maar je merkt aan heel veel dat het nog een nichemarkt is voor de rijken en die met een bedrijfswagen. Trouwens: als je brommend geluid van een motor al als negatief bekijkt dan vraag ik me af of er geen sterkere punten zijn. Zelf rijd ik automaat en heb geen last van schakelen. Het gaat vlot. En de motor? Die hoor ik niet. Daar let je gewoon niet op. Ik vind elektrisch trouwens heel gevaarlijk als voetganger of fietser. Je hoort ze veel minder aankomen.
Ik heb nooit beweerd dat EV voor niemand interessant kan zijn. Maar je merkt aan heel veel dat het nog een nichemarkt is voor de rijken en die met een bedrijfswagen. Trouwens: als je brommend geluid van een motor al als negatief bekijkt dan vraag ik me af of er geen sterkere punten zijn. Zelf rijd ik automaat en heb geen last van schakelen. Het gaat vlot. En de motor? Die hoor ik niet. Daar let je gewoon niet op. Ik vind elektrisch trouwens heel gevaarlijk als voetganger of fietser. Je hoort ze veel minder aankomen.
-
- Elite Poster
Dat is inderdaad exact wat we bedoelenmipa schreef: 2 weken geleden Ik hoor en voel hem dan amper schakelen
gesloten 'panoramische' daken zijn.
En in de winter houdt hij zijn warmte netjes
bij (lamellen voor de radiator)
Met een ICE is het altijd “net niet zo goed”
Een EV hoor je NIET ronken en voel je NIET schakelen.
Het dak open zetten verkoelt geen sikkepit bij 30 graden. Je komt nog altijd in een bakoven terecht.
Die straffe lamellen die de warmte vasthouden, doen die dat de ganse nacht zodat de auto lekker warm is als je vertrekt?
En je mag altijd eens posten welke ICE je vergeleken hebt met welke EV om tot een prijsverschil van 10.000 te komen. Vandaag is dat zeker niet meer het geval, indien je gelijkwaardige auto’s met hetzelfde uitrustingsniveau bekijkt.
- Goztow
- Administrator
We moeten af van de idee dat publiek laden duur is. Dat is niet zo. Snelladen is duur. Traag publiek laden is goedkoper dan benzine. Meestal enkel beschikbaar in steden, waar mensen geen oprit hebben.
-
- Elite Poster
Eerst een Hyundai Kona EV, gevolgd door een Kia e-Niro en momenteel een Kia EV6 GT-line.
Wat de volgende wordt nog geen idee want de evolutie gaat zo snel dat wat nu verkrijgbaar is over drie jaar - in tegenstelling tot de ontwikkelingen bij ICE - al achterhaald zijn.
Moest ik nu een nieuwe kiezen zou de keuze wellicht tussen een Hyundai Inster en een Renault 5 ETech gaan.
Maar zoals al meermaals aangehaald, ieder zijn eigen keuze als gevolg van de eigen situatie en eigen uitgangspunten.
Nope, de laadkabel zit hier vast aan het laadstation en was daar bij inbegrepen.Want ik hoor verhalen over goedkoop laden thuis, maar eer je laadkabel, extra zonnepanelen en meerprijs voor de wagen hebt opgehoest kan je heus wat kilometers tanken.
De laadpaal is al van 2019, doet het na verschillende firmwareupgrades (met steeds meer mogelijkheden zoals auto solar charging, laden met verschillende vermogens in tijdsblokken, laden afgestemd op solar productie en opslag tuisaccu,...) nog steeds prima en al een tijd geleden volledig afgeschreven.
Extra PV is ook voor niets nodig.
PV ligt hier al van in 2011. Dak vol want hoe meer PV hoe meer GSC op kosten van o.a. andere belastingbetalers (in die tijd).. Met dank voor het meehelpen

EV was hier fiscaal veel voordeliger dan een ICE. Dus nope meerprijs. Eerder minder bijdragen aan de belastingen.

Met "geluk" heeft dat thuisladen weinig tot niets te maken.Als je al het geluk hebt dat je thuis kan laden en niet op een appartementsblok woont waar je moet gebruik maken van publieke laadpalen.
Net zoals jij de vrijheid hebt om te kiezen voor een ICE had ik de vrijheid om te kiezen voor een woning met oprit (en moet ik daar niet iedere dag de prublieke ruimte mee lastig vallen

En dan nog.
In centrum van Antwerpen ben ik eigenaar van een relatieve nieuwbouw appartement.
Op de min 2 is er een autostandplaats met - net zoals bij tientallen andere bewoners - een eigen AC 22 kW laadpaal ter beschikking. Dat je rond of onder een appartementsblok geen EV kan/mag laden is weer een van die mythes die door de praktijk achterhaald zijn.
In mijn in aanbouw zijnde appartement aan de historische rand van Mechelen kan je eveneens ondergronds voor een laadpaal bij de autostaanplaats kiezen. Maar daar hebben we niet voor gekozen. Aan de ene zijde is er immers een parkeertoren met verschillende publieke laadpalen ter beschikking en aan de andere zijde een winkelcentrum met verschillende AC en DC laadpalen. Laadgelegenheid in overvloed en in de onmiddellijke nabijheid.
Je moet uiteraard eerst wel zelf goed plannen welke keuzes je voor de toekomst wil maken.
En die zijn voor iedereen blijkbaar anders.
Nope. Er is nl. een verschil en geen kleintje.Daarnaast geloven jullie toch zelf niet dat ze benzine en diesel de markt gaan uitprijzen? Deze markt is veel te groot en dit draait om miljarden. Alles zal duurder worden, maar dat is ook zo met elektriciteit.
Ik weet niet hoe het in jouw situatie zit maar zelf heb ik niet de mogelijkheid om rechtstreeks benzine , diesel en gas op te pompen laat staan de ruimte om deze te produceren. Voor fossiele brandstof ben ik dus afhankelijk van de prijszetting door derden en de belastingen die de overheid daar op heft.
Mijn elektriciteit kan ik voor de woning en tien maanden per jaar voor eigen mobiliteit zelf produceren. En tot op heden nog zonder daar één cent belastingen op te betalen. Integendeel het trekt nog extra geld aan.

Mee eens dat er in de autowereld miljarden rondgaan. Maar voor de ICE gebruikers gaan die miljarden vanuit eigen zak naar derden terwijl de EV gebruikers met eigen oprit en PV die miljarden grotendeels in eigen zak houden en er nog wat extraatjes aan over houden.
Andere keuzes, andere gevolgen.
Wanneer je de cijfers erbij neemt wordt dat dan langzaam aan wel een heel grote "niche".Ik heb nooit beweerd dat EV voor niemand interessant kan zijn. Maar je merkt aan heel veel dat het nog een nichemarkt is voor de rijken en die met een bedrijfswagen.

Nu ja, dat ik zou behoren tot de "rijken" is dan een gevolg van de eigen keuzes en daar heb ik in dit geval geen enkel probleem mee. Liever rijk dan een duts die een auto koopt waar hij niet meer overal mee mag komen of nog eens extra moet betalen bovenop het brandstofverbruik om ergens binnen te mogen.
Er scheelt dan duidelijk iets aan je gehoor. Eveneens dus een n = 1 verhaal.Trouwens: als je brommend geluid van een motor al als negatief bekijkt dan vraag ik me af of er geen sterkere punten zijn. Zelf rijd ik automaat en heb geen last van schakelen. Het gaat vlot. En de motor? Die hoor ik niet. Daar let je gewoon niet op. Ik vind elektrisch trouwens heel gevaarlijk als voetganger of fietser. Je hoort ze veel minder aankomen.
EV's produceren beneden een bepaalde snelheid extern immers een extra geluid zodat je ze als voetganger en fietser zonder gehoorschade heel duidelijk hoort naderen.
Toegevoegd na 2 minuten 48 seconden:
Ook niet overal en niet altijd.
Bij Smappee kan je in juli en augustus aan hun Smartstops (+300 kW, de meeste EV's halen dat momenteel niet eens) op zondagen bv. laden aan 17 cent/kWh (incl. BTW).
Dat is minder dan huishoudens zonder PV momenteel betalen om de elektrische motor van bv. een wasmachine te doen draaien.
Sol Invictus!
- frodo
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik heb 2 maanden geleden een Toyota hybride gekocht ter vervanging van 14 jaar oude diesel. Het verbruik is 1 liter minder dan de diesel. Gemiddeld verbruik op 2 maanden is 3,5 l/100 km. Ongeveer de helft snelwegverkeer. Op gewone wegen rijd die best veel elektrisch. Sommige ritten zelfs 70% volgens de tripmeter. De overgang van aandrijfbron daar merk je niets van. Als er voldoende lading in de batterij zit kan je ook via een knop elektrisch rijden bv in een parkeergarage. De aankoopprijs is iets duurder dan vergelijkbare uitvoeringen van ander merken. Een elektrische was ook een optie maar ik heb geen oprit en de prijzen om openbaar te laden zijn te ondoorzichtig naar mijn gevoel. Bij benzine is er een vastgestelde prijs maar de prijzen van de laadpalen zijn een loterij. Dus een plug-in hybride was ook geen optie daardoor.
-
- Elite Poster
Juist niet.
Een ICE staat net zoals elke andere auto meer stil dan dat hij rijdt. Die staat daar dus gewoon te niksen.
Juist in de winter gaat mijn BEV extra aan het werk en levert extra energie aan de woning wat me weer minder afhankelijk maakt van de energiemaatschappijen, de netbeheerder, de overheid en hun gecumuleerde kosten berekend voor energie aan huis te leveren via een gecontroleerd centraal productiesysteem.
En mijn EV rijdt in de winter even goed als in de zomer en warmt in de winter even snel op dan hij koelt in de zomer.
En dat - nu al in een systeem in volle ontwikkeling - nog steeds aan minder kWh per 100 km dan de modernste ICE - in een uitontwikkeld systeem - dat kan.

Toegevoegd na 4 minuten 17 seconden:
Bij benzine is er helemaal geen vastgestelde prijs. Toch in België niet. Er is alleen een maximum prijs. Daaronder doet iedere verdeler wat hij wil met de prijs en verschilt de prijs dan ook van pomp tot pomp.frodo schreef: 2 weken geleden Een elektrische was ook een optie maar ik heb geen oprit en de prijzen om openbaar te laden zijn te ondoorzichtig naar mijn gevoel. Bij benzine is er een vastgestelde prijs maar de prijzen van de laadpalen zijn een loterij. Dus een plug-in hybride was ook geen optie daardoor.
Laadprijzen zijn ook niet ondoorzichtig. Je moet dan ook niet op "gevoel" afgaan maar op beschikbare informatie.
Maar uiteraard niets mis mee om keuzes te maken op gevoel ipv gedegen rekenwerk.De gevolgen zijn alleen verschillend. Wie alles goed wil plannen en berekenen eindigt bv. in een woning met een eigen oprit. Wie dat op gevoel doet blijkbaar niet.
Niets mis mee. Gewoon andere werkmethode met andere gevolgen.
Sol Invictus!