We overwegen aankoop nieuwe gezinswagen. Zal sowieso geen elektrische worden (te duur en willen niet beperkt zijn voor vakanties).
Bij de meeste modellen zien we de mogelijkheid tussen benzine, mildhybrid en plugin-hybrid.
Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€ (afhankelijk van het merk). Wat denken jullie? Investering waard of sowieso niet? Waarom wél?
Situatie: 12k km per jaar. Hebben al een laadpaal voor full EV. Zouden plugin wel op zonnestroom kunnen laden als de full EV niet thuis is, maar via besparing laden/verbruik zal de meerprijs voor plugin nooit terugverdiend worden vrees ik.
Samengevat: Waarom zou je uberhaupt een plugin overwegen? Zie ik iets over het hoofd? Fiscaal interessante dingen als particulier die ik mis (voor zolang het nog duurt)?
hybride of niet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
- Bedankt: 319 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Samengevat: niet doen.
Waarom niet geef je o.a. voor de eigen situatie zelf al aan.
Technisch is het de mindere van een full ICE of full electric en economisch levert het je geen voordeel op.
Wat blijft er dan voor jezelf over?
Waarom niet geef je o.a. voor de eigen situatie zelf al aan.
Technisch is het de mindere van een full ICE of full electric en economisch levert het je geen voordeel op.
Wat blijft er dan voor jezelf over?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
- Bedankt: 186 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Misschien eens kijken naar een 2de hands leasingwagen ? hybriedes zouden daar, voor niet al te veel verkocht worden.
en vermits deze als 2de wagen dient en niet te veel KM moet doen lijkt 2de hands zeker een goede optie.
En met dat het fyscaal voor op hybriede wagens voor bedrijven gaat stoppen, doet dit misschien ook nog iets met de prijzen.
https://tweakers.net/nieuws/236446/belg ... uk-eu.html
en vermits deze als 2de wagen dient en niet te veel KM moet doen lijkt 2de hands zeker een goede optie.
En met dat het fyscaal voor op hybriede wagens voor bedrijven gaat stoppen, doet dit misschien ook nog iets met de prijzen.
https://tweakers.net/nieuws/236446/belg ... uk-eu.html
Greetz cyberbug

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 30 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Wat is er mis met diesel? Een moderne diesel loopt op 1 liter diesel probleemloos 20-30km, neen je moet geen 90 rijden om dat te halen want dan doen die bijna 1 op 40 a 50.pfuhu schreef: 22 uren geleden We overwegen aankoop nieuwe gezinswagen. Zal sowieso geen elektrische worden (te duur en willen niet beperkt zijn voor vakanties).
Bij de meeste modellen zien we de mogelijkheid tussen benzine, mildhybrid en plugin-hybrid.
Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€ (afhankelijk van het merk). Wat denken jullie? Investering waard of sowieso niet? Waarom wél?
Situatie: 12k km per jaar. Hebben al een laadpaal voor full EV. Zouden plugin wel op zonnestroom kunnen laden als de full EV niet thuis is, maar via besparing laden/verbruik zal de meerprijs voor plugin nooit terugverdiend worden vrees ik.
Samengevat: Waarom zou je uberhaupt een plugin overwegen? Zie ik iets over het hoofd? Fiscaal interessante dingen als particulier die ik mis (voor zolang het nog duurt)?
Waarom overweeg je dure wagens die enorm verbruiken als een diesel 2x zo zuinig is, zelfs met belading.
Om je een voorbeeld te geven, wij hebben een Mercedes C200D Estate, lekker grote wagen, bij 90 per uur doe je met 1 liter zo'n 40km....rij je 120 dan is het nog altjd 1 op 25....rij je 200 dan zakt het een beetje naar 18km op 1 liter.
Pak je nu een bezine wagen, dan mag je blij zijn als je bij 90 een verbruik hebt van 15km op 1 liter, geef je wat gas, naar 200 (ja mag in Duitsland) dan stijgt je verbruik naar 5km op 1 liter.
Hoezo de vraag? Onze C200D haalt gemiddeld op 1 tank zo'n 1300km!!! Ja met maar 60L. Geen enkele hybride is zo zuinig om te zwijgen over Benzine. Daarom snap ik je vraag niet. Ja diesel is wat duurder in belasting, maar dat haal je er zo uit. Laat je niet foppen, diesel is meer dan 2x zo zuinig dan de rest.
1 tank diesel voor die C200D is 80 euro....en dan rij je minimaal 1200km, rij je EV-snelheid dan 1400+

Onderhoud aan een Mercedes diesel? 1x per jaar OF 30000km, maar ik zou 1x per jaar doen, want dan krijg je Mercedes Mobilo (=gratis pechverhelping/verzekering!) en dat mag ook voor een 2e hands tot de wagen meer dan 30 jaar oud is. Enige vereiste voor mobilo is 1x per jaar onderhoud, en ja, dat start meteen ongeacht de service history.
Touring kost je voor hetzelfde 500 euro per jaar, over heel Europa...die hoef je niet te nemen, Mobilo komt altijd. Ervaring mee, zoontje liet sleutel in de auto liggen....werd gratis geholpen...ondanks zijn eigen fout.
Kijk goed wat een auto echt verbruikt, hoe vaak die binnen moet en kosten als pechverhelping...dan verschiet je. Daarom rij ik Mercedes Diesel

Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
- Bedankt: 1469 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Voor 12k km per jaar een diesel???
Als particulier zou ik voor een full ev of full ice gaan tenzij er lez zijn waar je in moet die een hybride speciale voordelen voorzien van ov die benzine.
Ik denk trouwens dat een jong tweedehandse Full ev voordelig kan zijn momenteel.
Als particulier zou ik voor een full ev of full ice gaan tenzij er lez zijn waar je in moet die een hybride speciale voordelen voorzien van ov die benzine.
Ik denk trouwens dat een jong tweedehandse Full ev voordelig kan zijn momenteel.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 549 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Hybride is het slechtste van 2 werelden en eigenlijk enkel interessant geweest voor de automerken en bedrijven die zo een 'oude' technologie nog even verder konden verkopen zodat ze niet met hun stock bleven steken. De marketing verkocht het echter als "het beste van 2 werelden" en de particulieren zijn daarin meegegaan.
Ben zelf Pro BEV, maar als je voor jezelf de beslissing maakt om dat niet te doen, pak dan inderdaad een moderne Benzine of Diesel ipv een hybride (geen 2dehands, want dan heb je op vakantie ook beperkingen door LEZ's).
Ben zelf Pro BEV, maar als je voor jezelf de beslissing maakt om dat niet te doen, pak dan inderdaad een moderne Benzine of Diesel ipv een hybride (geen 2dehands, want dan heb je op vakantie ook beperkingen door LEZ's).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 78 keer
Zal dan inderdaad een benzine worden.
Diesel is geen optie. Altijd ritten van max 15km en wagen ziet maar 1x per jaar de autosnelweg (op vakantie). Roetfilter zou snel een probleem geven.
EV is te duur (we zoeken een (grotere) gezinswagen) en een occasie lijkt me toch wel een risico ...
Bedankt voor de reacties.
Diesel is geen optie. Altijd ritten van max 15km en wagen ziet maar 1x per jaar de autosnelweg (op vakantie). Roetfilter zou snel een probleem geven.
EV is te duur (we zoeken een (grotere) gezinswagen) en een occasie lijkt me toch wel een risico ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Vind de tweedehands prijzen voor EV dan weer enorm meevallen in vergelijking met nieuwprijs. Meestal heb je nog enkele jaren fabrieksgarantie en nog langere batterijgarantie.
Doet me bij een tweede auto (die dan vooral voor woon/werk verkeer moet dienen) toch twijfelen om voor EV te gaan ipv benzine/diesel. Zeker voor de 30k km per jaar die ik er mee wil doen.
Iemand enige raad hieromtrent?
Doet me bij een tweede auto (die dan vooral voor woon/werk verkeer moet dienen) toch twijfelen om voor EV te gaan ipv benzine/diesel. Zeker voor de 30k km per jaar die ik er mee wil doen.
Iemand enige raad hieromtrent?
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 549 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Niet twijfelen … mijn EV is de auto waar ik nog nooit zo weinig garage kosten/onderhoud aan heb gehad. En batterij degressie is in de praktijk zeer laag. Heb mijn BEV nu 4 jaar, heb niet de indruk ook al maar iets van range vermindering gezien/gemerkt te hebben. Pikant detail … hij zal binnenkort in de verkoop gaan
(iX3 2021)

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 8 keer
30k kilometer per jaar dan is het simpel.
Als je genoeg zonnepanelen kan leggen en thuis kan laden dan kost die 30k kilometer pakweg 400 euro aan elektriciteit jaarlijks.
Dan win je jaarlijks een 2.000 euro.
BIV en rijtaks zijn ook nog nul bij een EV.
Onderhoudskosten zijn ook lager.
Als je genoeg zonnepanelen kan leggen en thuis kan laden dan kost die 30k kilometer pakweg 400 euro aan elektriciteit jaarlijks.
Wij hebben een plug-in hybride als 2de wagen, deze kan een 60-tal KM puur elektrisch rijden wat voldoende is om naar het werk te gaan.
Laden gebeurt bijna uitsluitend op zonne-energie.
BIV van een hybride is ook veel lager dan van een benzine.
Laden gebeurt bijna uitsluitend op zonne-energie.
BIV van een hybride is ook veel lager dan van een benzine.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 267 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Met andere woorden, waarom toch geen elektrische? Gaat het hier überhaupt over de hoofdwagen die ook voor reizen gebruikt zal worden?pfuhu schreef: 22 uren geleden geen elektrische (te duur en willen niet beperkt zijn voor vakanties).
...
Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€
...
Situatie: 12k km per jaar.
Ik snap niet waarom je de EV optie direct afschrijft. Je wil al meer betalen voor een plug-in en vakantie argument... tja, dat was 5-10 jaar geleden misschien nog geldig.
Blijkbaar heb je al een EV, dus snap niet goed waarom je nog fossiel zou willen gaan alle voordelen dus goed kennende.
Add: ik ben na jaren plug-ins rijden terug hybride (non-plug-in) gegaan. Fijne auto etc. maar uit angst voor toen de energieprijzen die foute keuze gemaakt. Ondertussen full EV en ik rij bv. al meer dan 3 maanden volledig gratis rond op zonne-energie. Voor de rest aan niets moeten inboeten, integendeel. Op reis gaan met de wagen is gewoon even een andere insteek, maar zeker niet slechten.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 18 keer
Als het een benzine wordt, dan bestaat de kans misschien dat het wel een mild hybride wordt.
Lees toch ook eens mijn eigen ervaringen met de Renault 1.3 TCE EDC 140pk mild hybride, die in verschillende Renault wagens gelepeld werd.
Ik kocht een Arkana zonder eerst een proefrit gemaakt te hebben....
Het begon al bij de aflevering in de toonzaal: ik vond het heel vreemd dat de wagen eigenlijk gestart werd (in de toonzaal nota bene) enmen deze gewoon liet draaien tijdens de uitleg. (zeker een kwartier) Naderhand is me heel duidelijk geworden waarom: de extra batterij die voor het mild hybride gebeuren zorgt is veel te zwak.
Zelfs even de wagen zelf poetsen, dat resulteert in een melding op het display: 'batterij zwak' Waarom? omdat je dan liefst hebt dat de spiegels uitgeklapt zijn en blijven en dat de wagen niet op slot gaat omdat je toch ook de binnenkant wil poetsen. Wel, om dat te kunnen bewerkstellingen moet je de sleutelkaart eigenlijk in de wagen leggen, en dan wordt de batterij aangesproken om het display en het infotainment 'alive' te houden.
Resultaat, ik mag na een eigen wasbeurt mijn wagen eigenlijk aan de batterijlader hangen, anders werkt het mild hybride gebeuren de eerstvolgende ritten helemaal niet meer tot wanneer de alternator de batterij volledig heeft opgeladen.
Lees mijn verhaal/bijdrage van donderdag 5 juni 2025 17:40 op een ander forum, en kijk ook niet naar deze ene bijdrage van mijzelf, maar check ook eens het vervolg
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 829375/217
Lees toch ook eens mijn eigen ervaringen met de Renault 1.3 TCE EDC 140pk mild hybride, die in verschillende Renault wagens gelepeld werd.
Ik kocht een Arkana zonder eerst een proefrit gemaakt te hebben....
Het begon al bij de aflevering in de toonzaal: ik vond het heel vreemd dat de wagen eigenlijk gestart werd (in de toonzaal nota bene) enmen deze gewoon liet draaien tijdens de uitleg. (zeker een kwartier) Naderhand is me heel duidelijk geworden waarom: de extra batterij die voor het mild hybride gebeuren zorgt is veel te zwak.
Zelfs even de wagen zelf poetsen, dat resulteert in een melding op het display: 'batterij zwak' Waarom? omdat je dan liefst hebt dat de spiegels uitgeklapt zijn en blijven en dat de wagen niet op slot gaat omdat je toch ook de binnenkant wil poetsen. Wel, om dat te kunnen bewerkstellingen moet je de sleutelkaart eigenlijk in de wagen leggen, en dan wordt de batterij aangesproken om het display en het infotainment 'alive' te houden.
Resultaat, ik mag na een eigen wasbeurt mijn wagen eigenlijk aan de batterijlader hangen, anders werkt het mild hybride gebeuren de eerstvolgende ritten helemaal niet meer tot wanneer de alternator de batterij volledig heeft opgeladen.
Lees mijn verhaal/bijdrage van donderdag 5 juni 2025 17:40 op een ander forum, en kijk ook niet naar deze ene bijdrage van mijzelf, maar check ook eens het vervolg
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 829375/217
pfuhu schreef: 7 uren geleden Zal dan inderdaad een benzine worden.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
- Bedankt: 1469 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Hangt sterk af van waar je op vakantie wil gaan. Als dat West-Europese of Noord-Europese landen zijn, dan is een EV gewoon ook OK. Als je ermee naar pakweg Polen wil rijden, dan heb je misschien een probleem qua tijdsverlies. Maar aangezien je zelf al een EV hebt, dan kan je dat zelf zeker inschatten.
Wat extra kost betreft, dat klopt wel bij aankoop. Moet je natuurlijk ook je totale kost van gebruik nog in rekening brengen.
En een concrete vergelijking bij Hyundai voor een SUV familiewagen. Uiteraard heel persoonlijk welke opties en zo je erop wil, ik heb geprobeerd het wat vergelijkbaar te maken. Maar je kan bij jouw favoriete merk ook zelf met de configurator aan de slag. Merk op dat je hier nog wat korting op kan onderhandelen.
- benzine: Tucson met een beperkt aantal opties en automatiek = 39.000 € in de configurator.
- elektrisch: Ioniq 5 (waar ik zelf mee rijd). 43.500 € voor de core versie met een kleinste batterij (63 kWh). 47.500 € met de grootste batterij (84 kWh).
- 2e hands ioniq 5 met 20.000 km en 2 jaar oud, batterij 73 kWh = 33.400 €
- 2e handse Tucson gelijkaardig : ik heb enkel hybride gevonden, want recente leasings in benzine vind je niet meer. En die hybrides liggen rond de 30.000 € voor zo'n lage kilometerstand
Ik denk dat je in totale kost voor een levensduur van 10 jaar de meerkost van een EV er wel uithaalt, zeker als je thuis kan laden.
Persoonlijk koop ik privé geen nieuwe wagen, het is me de meerprijs echt niet waard. Ik koop een jonge 2e hands met lage km stand en met een jaar garantie.
Wat extra kost betreft, dat klopt wel bij aankoop. Moet je natuurlijk ook je totale kost van gebruik nog in rekening brengen.
En een concrete vergelijking bij Hyundai voor een SUV familiewagen. Uiteraard heel persoonlijk welke opties en zo je erop wil, ik heb geprobeerd het wat vergelijkbaar te maken. Maar je kan bij jouw favoriete merk ook zelf met de configurator aan de slag. Merk op dat je hier nog wat korting op kan onderhandelen.
- benzine: Tucson met een beperkt aantal opties en automatiek = 39.000 € in de configurator.
- elektrisch: Ioniq 5 (waar ik zelf mee rijd). 43.500 € voor de core versie met een kleinste batterij (63 kWh). 47.500 € met de grootste batterij (84 kWh).
- 2e hands ioniq 5 met 20.000 km en 2 jaar oud, batterij 73 kWh = 33.400 €
- 2e handse Tucson gelijkaardig : ik heb enkel hybride gevonden, want recente leasings in benzine vind je niet meer. En die hybrides liggen rond de 30.000 € voor zo'n lage kilometerstand
Ik denk dat je in totale kost voor een levensduur van 10 jaar de meerkost van een EV er wel uithaalt, zeker als je thuis kan laden.
Persoonlijk koop ik privé geen nieuwe wagen, het is me de meerprijs echt niet waard. Ik koop een jonge 2e hands met lage km stand en met een jaar garantie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 335 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Volledig gratis klopt niet, je rijdt rond aan x cent per kWh = de terugleververgoeding van je energiecontract.NuKeM schreef: 5 uren geleden Ondertussen full EV en ik rij bv. al meer dan 3 maanden volledig gratis rond op zonne-energie.
In mijn geval is dat 2 cent per kWh, wat uiteraard quasi gratis is.
Vanaf half februari tot half november is dat 100 euro voor een dikke 25.000 km
Voor de rest is het prijsverschil tussen een EV en een automatic benzine uitgerust met ongeveer dezelfde opties verwaarloosbaar vanaf de categorie boven de 35.000
Bij de prijs van een benzine moet je immers de BIV en x jaar de verkeersbelasting bij optellen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Momenteel reeds 20 panelen oost/west, maar kunnen er eventueel nog 4 bij op west wat misschien wel interessant is om in late namiddag te laden.duizend schreef: 5 uren geleden 30k kilometer per jaar dan is het simpel.
Op werk kan ik mogelijk ook aan gunstig tarief laden gezien ze laadpalen aan het installeren zijn en gaan aanrekenen aan kwh tarief dat ze zelf betalen (wat toch voordeliger gaat zijn dan thuisladen bij geen zon).