hybride of niet
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15135
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1475 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Ik ga ivob hierin volgen, de keren dat ik de batterij preconditioning effectief heb gebruikt, zijn eerder beperkt. Dat is inderdaad bij lange afstanden van 20 naar 80 pct.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Integendeel, gemakkelijke keuze.pfuhu schreef: 5 dagen geleden Waarschijnlijk/mogelijk zullen we het nooit nodig hebben (wagen zal altijd quasi thuis laden), maar als er eens snelgeladen moet worden in de winter, zou het wel balen zijn ... Moeilijke keuze
Om "eens" 10 minuten tijdens snelladen te winnen ga je toch geen extra kosten doen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2272
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Gebeurt dat preconditioning van de batterij met dezelfde warmtepomp die ook voor verwarming zorgt voor interieur?
Gaat een EV versie zonder warmtepomp in winter niet veel extra kWh verbruiken voor verwarming zodat je op termijn duurder uit komt aan extra elektriciteit kosten op levensduur wagen?
Gaat een EV versie zonder warmtepomp in winter niet veel extra kWh verbruiken voor verwarming zodat je op termijn duurder uit komt aan extra elektriciteit kosten op levensduur wagen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 4 keer
300.000 km rijden = 100.000 km chauffage nodig aan gemiddeld 40 km/u
dat is 2500 uur chauffage aan 1,5 kW extra, aan 0,2 euro per kwh geeft dat maximaal €750 extra kost ...
dat is 2500 uur chauffage aan 1,5 kW extra, aan 0,2 euro per kwh geeft dat maximaal €750 extra kost ...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2272
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Valt inderdaad wel mee. De MG4 ziet er wel interessant uit vind ik. Basis versie (zonder warmtepomp) heeft LFP ipv NMC wat mij wel een plus lijkt.duizend schreef: 4 dagen geleden 300.000 km rijden = 100.000 km chauffage nodig aan gemiddeld 40 km/u
dat is 2500 uur chauffage aan 1,5 kW extra, aan 0,2 euro per kwh geeft dat maximaal €750 extra kost ...
-
- Premium Member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
Je hebt ook nog mild hybrid, bij Dacia lijkt me die nog wel interessant. Een stuk meer pk's dan de versie met alleen een benzinemotor en de full hybrid schijnt een beetje abrubt te schakelen tussen electrisch en benzine en je kan hem toch niet met een stekker opladen (anders zou dat nog wel leuk zijn voor kleine stukjes in de stad).ivob schreef: 3 weken geleden Samengevat: niet doen.
Waarom niet geef je o.a. voor de eigen situatie zelf al aan.
Technisch is het de mindere van een full ICE of full electric en economisch levert het je geen voordeel op.
Wat blijft er dan voor jezelf over?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik zou de Xpeng G6 of de BYD sealion 7 direct kopen met het budget voor de Ioniq 5 core plus.Avenger 2.0 schreef: 4 dagen geleden Valt inderdaad wel mee. De MG4 ziet er wel interessant uit vind ik. Basis versie (zonder warmtepomp) heeft LFP ipv NMC wat mij wel een plus lijkt.
De BYD heeft de veiligste "blade" batterij.
https://www.youtube.com/watch?v=CSGESKh ... =BYDEurope
Maar de Xpeng heeft iets betere specs en is goedkoper.
Voor dezelfde prijs krijg je 4 wheel drive, 280kW laden, en in 4 seconden naar 100km/u
Beide EV zijn full full full option met uiteraard standaard warmtepomp.
Ik heb altijd met Hyundai gereden maar de traditie dat ze full (lees genoeg) option wagens leveren tegen een concurrentiële prijs is een 10-tal jaar geleden gestopt .
-
- Elite Poster
- Berichten: 2272
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Budgetair gaan we voor tweedehands moeten gaan. Die Xpeng of BYD vind je dan nog niet veel.
Voor de MG4 zie ik genoeg tweedehands <€20.000 voor modellen van enkele jaren oud (2022/2023) met weinig km.
Gezien deze 7 jaar fabrieksgarantie heeft op hele voertuig en LFP batterij geeft ook wel gemoedsrust.
Zal er beetje van afhangen hoe dringend het ook gaat zijn. De hoofdwagen is op reis in panne gevallen met motorproblemen, dus indien niet snel herstelt zal er vlug een andere moeten komen en gaan we niet veel tijd hebben om rond te kijken en af te wachten.
Voor de MG4 zie ik genoeg tweedehands <€20.000 voor modellen van enkele jaren oud (2022/2023) met weinig km.
Gezien deze 7 jaar fabrieksgarantie heeft op hele voertuig en LFP batterij geeft ook wel gemoedsrust.
Zal er beetje van afhangen hoe dringend het ook gaat zijn. De hoofdwagen is op reis in panne gevallen met motorproblemen, dus indien niet snel herstelt zal er vlug een andere moeten komen en gaan we niet veel tijd hebben om rond te kijken en af te wachten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3656
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ow, het is voor jezelf en tweedehands.
Dan is MG4 inderdaad geen slechte keuze.
Ik reageerde op de TS die het budget voor een nieuwe Ioniq core 5 plus wil uitgeven.
Dan is MG4 inderdaad geen slechte keuze.
Ik reageerde op de TS die het budget voor een nieuwe Ioniq core 5 plus wil uitgeven.