Mij lijkt het een voorbeeld van het klassieke probleem tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.
Je kan de systemen dichttimmeren, maar dan is het niet meer gebruiksvriendelijk.
De cases die ik in de pers lees, daar denk ik toch van: maar allé zeg.
Opnieuw: hoe naïef ben je als je gelooft dat de bank medewerkers de baan op stuurt om uw kaarten (en juwelen) te komen ophalen?
Wederom serieuze phishing oplichting XX..000 € na xxx.. telefoontje
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Vergeet niet dat vooral oudere mensen zijn. Die zijn nog van de tijd dat postbode pensioen kwam uitbetalen en het niet zo ongewoon was dat misschien de bank effectief nog aan huis kwam.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 56 keer
Dan is er deze week reclame van crelan op de radio waar ze melden dat ze begaan zijn met hun klanten en die zelf opbellen...hoe tegenstrijdig kan het worden.. Enerzijds roepen en tieren ze dat de banken je nooit zelf zullen opbellen of vragen naar een code enz..en dan maakt die bank reclame dat ze u zullen bellen..
Tom
Tom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
Nooit bellen is niet hetzelfde als nooit bellen om je pincode te vragen.
Ik ben al meermaals opgebeld door mijn bank om te vragen
* of ik geen interesse had in een lening voor elektrische fiets/auto
* pensioensparen
* ...
Maar nooit voor mijn pincode te geven.
Overigens heb ik het bij mijn grootouders vroeger regelmatig gezien dat iemand van de bank bij hen thuiskwam(al waren dat eerder zelfstandige bankagenten, dan medewerkers van een grootbank).
Weet niet of dit vandaag nog veel gebeurd, of dat het nog enkel voor de superrijken gebeurd.
Ik ben al meermaals opgebeld door mijn bank om te vragen
* of ik geen interesse had in een lening voor elektrische fiets/auto
* pensioensparen
* ...
Maar nooit voor mijn pincode te geven.
Overigens heb ik het bij mijn grootouders vroeger regelmatig gezien dat iemand van de bank bij hen thuiskwam(al waren dat eerder zelfstandige bankagenten, dan medewerkers van een grootbank).
Weet niet of dit vandaag nog veel gebeurd, of dat het nog enkel voor de superrijken gebeurd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Zolang men blijft de slachtoffers uitlachen, rechtvaardigt men fraudeurs en oplichters.
Wat mij meest stoort is dat men Facebook en co ongemoeid laat, zij zijn vaak het kanaal waarlangs fraude en oplichting passeert via dubieuze reclames.
Zij weten dan zogezegd van niets, maar ze blijven komen, en als je de reclame aangeeft als oplichting, dan doet facebook alsof er geen vuiltje aan de lucht is.
Wat mij meest stoort is dat men Facebook en co ongemoeid laat, zij zijn vaak het kanaal waarlangs fraude en oplichting passeert via dubieuze reclames.
Zij weten dan zogezegd van niets, maar ze blijven komen, en als je de reclame aangeeft als oplichting, dan doet facebook alsof er geen vuiltje aan de lucht is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Vervroegd op pensioen dankzij internetfraude!
Ik zal er wel mee toekomen, zeker?
Ik zal er wel mee toekomen, zeker?

Beste ontvanger,
Gefeliciteerd, u bent gekozen als gelukkige begunstigde van een compensatiepakket ter waarde van $ 2.750.000. U ontvangt een compensatie omdat uw naam vermeld staat als slachtoffer van internetfraude. Dit bedrag wordt naar u overgemaakt via alle beschikbare, toegestane en legale middelen in elk land van uw keuze. Dit kan via een bankoverschrijving, een crypto-overschrijving of u ontvangt een pinpas met hetzelfde bedrag, overgeboekt naar uw creditcard.
Voor meer informatie en de stappen om dit bedrag te verkrijgen, kunt u contact opnemen met Matthias Kroener, onze vertrouwde vertegenwoordiger.
Contactpersoon: Matthias Kroener
E-mail: [email protected]
Valideer uw inloggegevens:
1: Volledige naam
2: Land
3: Geldig woonadres
4: Mobiel nummer
5: Kopie identiteitsbewijs (internationaal paspoort of nationale identiteitskaart)
Bedankt voor uw medewerking en we kijken ernaar uit om snel van u te horen.
Met vriendelijke groet
Matthias Kroener
20 GB gratis cloudopslag bij Filen.io.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
da's duidelijk toch ? niet doen, je stuurt je gegevens naar het amerikaanse google, en dat willen we tegenwoordig niet he
J.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Onbegrijpelijk dat mensen itsme zomaar vertrouwen, dat weet je toch dat je daar dingen mee goed keurt.
Dat is 1vd redenen waarom ik dat op mijn vader (81j) zijn GSM niet geinstalleerd heb, ook het goedkeur bakje van zijn bank ligt ver verstopt en daar heb ik hem duidelijk gemaakt dat hij dat nooit of te nimmer nodig heeft voor wat hij gebruikt in de app...
Nu onze poetsvrouw heeft het ook voor gehad.. paniek van oei, ai... en tja... codes ingeven...600e weg
De dochter via een oplichtster van 2de hands.. die heeft haar les wel geleerd....
Die kastjes liggen thuis niet bij de hand maar ik zal nooit zeggen dat het mij nooit zal overkomen...
Ik vind persoonlijk dat er ook grote schuld bij de bank ligt, sommige limieten van overschrijving zijn niet aan te passen maar gaan soms vlot naar 250.000€, dat is gewoon vd pot gerukt...Dat ze die zo vast timmeren in hun software, ik begrijp dat echt niet... 250K overchrijven kan maar probeer maar is meer dan 1000€ af te halen met je bankkaart op 1 dag...Laat een gewone overschrijving 1 of 2 dagen dag duren die nog terugdraaibaar is tot 24hrs na ingave bv.. oplossingen genoeg maar wil is er niet...
Instantoverschrijvingen max 1000€... wil je meer aanvragen ad bank of instellen in je app....
Ondertussen staat de app hier zo ingesteld dat ik bij meer dan 1000e betaling een waarschuwing krijg op de gsm maar zeg nooit nooit...
Tom
Dat is 1vd redenen waarom ik dat op mijn vader (81j) zijn GSM niet geinstalleerd heb, ook het goedkeur bakje van zijn bank ligt ver verstopt en daar heb ik hem duidelijk gemaakt dat hij dat nooit of te nimmer nodig heeft voor wat hij gebruikt in de app...
Nu onze poetsvrouw heeft het ook voor gehad.. paniek van oei, ai... en tja... codes ingeven...600e weg
De dochter via een oplichtster van 2de hands.. die heeft haar les wel geleerd....
Die kastjes liggen thuis niet bij de hand maar ik zal nooit zeggen dat het mij nooit zal overkomen...
Ik vind persoonlijk dat er ook grote schuld bij de bank ligt, sommige limieten van overschrijving zijn niet aan te passen maar gaan soms vlot naar 250.000€, dat is gewoon vd pot gerukt...Dat ze die zo vast timmeren in hun software, ik begrijp dat echt niet... 250K overchrijven kan maar probeer maar is meer dan 1000€ af te halen met je bankkaart op 1 dag...Laat een gewone overschrijving 1 of 2 dagen dag duren die nog terugdraaibaar is tot 24hrs na ingave bv.. oplossingen genoeg maar wil is er niet...
Instantoverschrijvingen max 1000€... wil je meer aanvragen ad bank of instellen in je app....
Ondertussen staat de app hier zo ingesteld dat ik bij meer dan 1000e betaling een waarschuwing krijg op de gsm maar zeg nooit nooit...
Tom
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Daar zit toch een verantwoordelijkheid van de banken. Je bent op vakantie en wil geld uit de muur halen.. max **/dag, max **/week maar oplichters zijn met 1000-en Euro weg op minuten. Je krijgt moeilijker je eigen geld van de bank dan dat een oplichter afhaalt.tom35 schreef: 1 week geleden ik begrijp dat echt niet... 250K overchrijven kan maar probeer maar is meer dan 1000€ af te halen met je bankkaart op 1 dag
Nu is er 1 gouden regel die de meeste van deze oplichtingspogingen stopt en dat is NOOIT codes geven aan de telefoon of ingaan op betalingen handelingen die je niet zelf initieert. Plus, zelf URLs intypen en niet op links in mails klikken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 44 keer
Uit de verhalen die ik lees, kan ik nooit de conclusie trekken dat 'de bank' een fout zou gemaakt hebben. Ik ben het ook absoluut niet eens met de suggestie dat banken limieten zouden moeten aanpassen of wat dan ook. Integendeel: het zou bij wet verboden moeten zijn om een limiet in te stellen.
Als je - ik zeg maar wat - 250.000 op een rekening hebt bij bank A en je wil die overschrijven naar bank B, hoort bank A niets anders te doen dan die overschrijving uit te voeren. Instant en zonder morren. Wat uiteraard wel kan en wenselijk is zijn extra verificatiestappen, maar ook daar zit een grens aan. Het moet wel een 'normaal proces' blijven; een overschrijving mag geen processie van Echternach worden.
Een randvoorwaarde is ook dat de banken hun eigen spelregels toepassen. Met andere woorden: geen klanten bellen als die daar niet om gevraagd hebben en al zeker nooit of te nimmer transacties telefonisch uitvoeren. Exit telebankieren en dergelijke. Dan is het duidelijk voor iedereen.
Als je - ik zeg maar wat - 250.000 op een rekening hebt bij bank A en je wil die overschrijven naar bank B, hoort bank A niets anders te doen dan die overschrijving uit te voeren. Instant en zonder morren. Wat uiteraard wel kan en wenselijk is zijn extra verificatiestappen, maar ook daar zit een grens aan. Het moet wel een 'normaal proces' blijven; een overschrijving mag geen processie van Echternach worden.
Een randvoorwaarde is ook dat de banken hun eigen spelregels toepassen. Met andere woorden: geen klanten bellen als die daar niet om gevraagd hebben en al zeker nooit of te nimmer transacties telefonisch uitvoeren. Exit telebankieren en dergelijke. Dan is het duidelijk voor iedereen.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 725 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik ben toch blij dat mijn bank (argenta) me toe laat een limiet in te stellen.
OK, bij een grote betaling, of tijdelijk veel betalingen, is het even lastig dat je de limiet moet aanpassen, maar dat kan zelf in de app.
Zelfs al zou ik ooit eens in zo'n fishing stappen, dan gaan ze bij mij alvast niet meer dan €1.500 op een dag kunnen pakken en ik zal een extra its-me goedkeuring moeten geven bij een betaling van meer dan €500 naar een 'ongekende' rekening.
Een tijdelijke verhoging kost wat moeite, maar het heeft me veel meer moeite gekost om dat geld bij elkaar te krijgen.
OK, bij een grote betaling, of tijdelijk veel betalingen, is het even lastig dat je de limiet moet aanpassen, maar dat kan zelf in de app.
Zelfs al zou ik ooit eens in zo'n fishing stappen, dan gaan ze bij mij alvast niet meer dan €1.500 op een dag kunnen pakken en ik zal een extra its-me goedkeuring moeten geven bij een betaling van meer dan €500 naar een 'ongekende' rekening.
Een tijdelijke verhoging kost wat moeite, maar het heeft me veel meer moeite gekost om dat geld bij elkaar te krijgen.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 104 keer
Het is altijd de afweging convenience vs security.
Dat is bvb bij de play app ook zo bvb "wil je vanaf nu biometrics gebruiken om betalingen goed te keuren?" Nee danku hou maar het wachtwoord dat ik niet eens vanbuiten ken en naar keeppass voor moet.
Doet je gewoon 2x nadenken voor je iets uitgeeft. Helpt ook gewoon om de uitgaven te beknotten.
Dat is bvb bij de play app ook zo bvb "wil je vanaf nu biometrics gebruiken om betalingen goed te keuren?" Nee danku hou maar het wachtwoord dat ik niet eens vanbuiten ken en naar keeppass voor moet.
Doet je gewoon 2x nadenken voor je iets uitgeeft. Helpt ook gewoon om de uitgaven te beknotten.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Inderdaad. Meerdere banken bieden dit aan, en ik zet dit ook expliciet vrij laag. Toch hogere nodig? Ofwel op voorhand even de limiet verhogen, ofwel apart nog eens extra bevestigen.cadsite schreef: 1 week geleden Ik ben toch blij dat mijn bank (argenta) me toe laat een limiet in te stellen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
- Bedankt: 44 keer
Het probleem dat ik met die limieten heb, is niet dat er een mogelijkheid is om er één te stellen, maar wel dat je die niet helemaal kan uitzetten. Volgens wat ik begrijp is het tijdelijk opheffen van de limiet bij Argenta (met extra Itsme athenticatie) slechts mogelijk tot 25.000 euro - en sowieso blijft de limiet voor instantbetalingen op 500 euro liggen. Dat vind ik niet kunnen.
Dat heeft m.i. niets met veiligheid te maken, maar wel met het eigenbelang van de bank (of een vorm van paternalisme, wat even erg is). Daar heb ik een broertje dood aan. Voor mijn part gooien ze er nog een sms-code tegenaan, een bericht van een spraakcomputer en/of een kennisvraag. Dat interesseert me allemaal niet, maar eens de x aantal verificaties zijn doorlopen, moet het wel gewoon mogelijk zijn om in 5 minuten een overschrijving van verzender tot ontvanger te krijgen. Al het andere beschouw ik als 'tergend'.
Dat heeft m.i. niets met veiligheid te maken, maar wel met het eigenbelang van de bank (of een vorm van paternalisme, wat even erg is). Daar heb ik een broertje dood aan. Voor mijn part gooien ze er nog een sms-code tegenaan, een bericht van een spraakcomputer en/of een kennisvraag. Dat interesseert me allemaal niet, maar eens de x aantal verificaties zijn doorlopen, moet het wel gewoon mogelijk zijn om in 5 minuten een overschrijving van verzender tot ontvanger te krijgen. Al het andere beschouw ik als 'tergend'.
-
- Elite Poster
Ik vind dit bizarre reacties, ik heb niet gezegd dat de banken limieten moet aanpassen ik heb gezegd dat banken de mogelijkheid moeten geven. Het is toch van de pot gerukt dat je bepaalde betaalinstellingen van 250000 euro niet kan verlagen... ik lees hier over inconvenience die er is bij limieten, sorry maar er is geen enkele maar ook geen enkele gewone burger die dagelijks 25000euro moet over schrijven laat staan het 10voudige daarvan dus een limiet van 5000 euro daar komt 90 mss wel 95% vd burgers mee toe.. Als je dat dan toch moet doen is dat echt niet erg om dat voor te bereiden en 2d op voorhand een limiet aanpast...
Als ik de nieuwe wagen moest betalen 30k was de factuur laat daar en heb ik een instant overschrijvingen moeten doen...dit heeft me net 25min gekost om naar de bank te bellen en dat te regelen wow dat was een stevige inconvenience ze..
Idem toen we overgestapt zijn naar een andere bank en bijna de volledige spaarrekening van de ene naar de andere hebben over gezet.
Ze kunnen u zogenaamd wel beschermen door je te beperken hoeveel je mag afhalen, met instant overschrijvingen beperken maar how, die 250.000e die je zelf in 1 keer kan overschrijven via de webapplicatie dat is ok...
Ik kan me voorstellen dat dit voor bedrijven en zelfstandigen anders is maar een gewone werkende burger..never dat maak je me echt niet wijs..
En ja uiteraard je mag je codes niet vrijgeven maar dat wilt niet zeggen dat ze alle deuren moeten open zetten eens je die fout hebt gemaakt.
Ik ben voorzichtig en hou er enkele banken op na zodat bij miserie de schade beperkt is want ik ga niet zeggen dat dit me nooit zal voorvallen...
Tom
Als ik de nieuwe wagen moest betalen 30k was de factuur laat daar en heb ik een instant overschrijvingen moeten doen...dit heeft me net 25min gekost om naar de bank te bellen en dat te regelen wow dat was een stevige inconvenience ze..
Idem toen we overgestapt zijn naar een andere bank en bijna de volledige spaarrekening van de ene naar de andere hebben over gezet.
Ze kunnen u zogenaamd wel beschermen door je te beperken hoeveel je mag afhalen, met instant overschrijvingen beperken maar how, die 250.000e die je zelf in 1 keer kan overschrijven via de webapplicatie dat is ok...
Ik kan me voorstellen dat dit voor bedrijven en zelfstandigen anders is maar een gewone werkende burger..never dat maak je me echt niet wijs..
En ja uiteraard je mag je codes niet vrijgeven maar dat wilt niet zeggen dat ze alle deuren moeten open zetten eens je die fout hebt gemaakt.
Ik ben voorzichtig en hou er enkele banken op na zodat bij miserie de schade beperkt is want ik ga niet zeggen dat dit me nooit zal voorvallen...
Tom
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 15 keer
Geld weghalen via overschrijvingen is onderhevig aan andere limieten.on4bam schreef: 1 week geleden Daar zit toch een verantwoordelijkheid van de banken. Je bent op vakantie en wil geld uit de muur halen.. max **/dag, max **/week maar oplichters zijn met 1000-en Euro weg op minuten. Je krijgt moeilijker je eigen geld van de bank dan dat een oplichter afhaalt.
Sinds enkele jaren kan je die limieten ook zelf instellen (lees: verlagen) en tijdelijk verhogen als het nodig is.
Waar stopt de verantwoordelijkheid van de bank en waar begint de dommigheid/verantwoordelijkheid van de klant?
Gisteren in de krant: 730 families schenken 7 miljard zonder belastingen te betalentom35 schreef: 1 week geleden sorry maar er is geen enkele maar ook geen enkele gewone burger die dagelijks 25000euro moet over schrijven laat staan het 10voudige daarvan
https://www.standaard.be/economie/dit-i ... 04199.html
Als je 7miljard kan schenken, zal je ook net iets vaker meer dan €25K willen overschrijven.
Ik ken een aantal mensen die "groot geld" enerzijds bij meerdere banken hebben staan en anderzijds niets met apps doen voor die banken.
Zo kan er nooit "groot geld" gepikt worden via phishing en dommigheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 190 keer
- Recent bedankt: 3 keer
KBC heeft nu een "oplossing" om te checken of je door KBC opgebeld wordt of door een oplichter.
Vreemd. Er wordt toch altijd verkondigd dat een bank je niet zal opbellen?
Verwarrende communicatie.
Vreemd. Er wordt toch altijd verkondigd dat een bank je niet zal opbellen?
Verwarrende communicatie.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1073 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Gezien het aantal mensen dat dit blijkbaar nog altijd niet weet (of niet geloofd) is dit geen slechte zet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 154 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Zou me verbazen dat Monique van 58j uberhaupt weet of ze tijdens het bellen naar haar apps kan gaan...
Het is inderdaad bijkomende poging om meer bescherming te bieden, maar ik zie er de essentie niet van in
Het is inderdaad bijkomende poging om meer bescherming te bieden, maar ik zie er de essentie niet van in
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.11
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.11
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 775 keer
- Bedankt: 331 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Who the hell is Monique?
Een 58-jarige zelfstandige IT-consultant die na de uren en met de hulp van Gemini als hobby zelf apps ontwerpt ?
Amai wat een niveau.. Zo'n veralgemeningen kun je toch niet als argument gebruiken in dit topic, dat "vrouwen boven de 55 zo zouden zijn?
Een 58-jarige zelfstandige IT-consultant die na de uren en met de hulp van Gemini als hobby zelf apps ontwerpt ?

Amai wat een niveau.. Zo'n veralgemeningen kun je toch niet als argument gebruiken in dit topic, dat "vrouwen boven de 55 zo zouden zijn?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
KBC is de enige bank die mij onverwacht opbelde... ivm een overschrijving van 2500€ die ik deed, of dat wel echt was. ook zogezegd voor mijn veiligheid...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 15 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik ben klant bij verschillende banken en ook ooit bij KBC.
KBC is de enige bank waar ik ooit cold calls van gehad heb. Ik kreeg dan een medewerker aan de lijn met de openingszin 'ik keek toevallig op je rekening en zag...'. Na 3 keer zo'n call heb ik klacht ingediend en ben ik van bank veranderd. De 2 eerste keren heb ik nog vriendelijk gevraagd om ermee te stoppen...
KBC is de enige bank waar ik ooit cold calls van gehad heb. Ik kreeg dan een medewerker aan de lijn met de openingszin 'ik keek toevallig op je rekening en zag...'. Na 3 keer zo'n call heb ik klacht ingediend en ben ik van bank veranderd. De 2 eerste keren heb ik nog vriendelijk gevraagd om ermee te stoppen...