Hier bij ons, en ik ga er van uit dat dit geen lokaal fenomeen is, worden nieuwbouwappartementen en verkavelingen steevast voorzien van (PX) fiber, terwijl de rest van de huizen in de ruime omgeving nog geen aansluitmogelijkheden heeft.
Hoe wordt zoiets eigenlijk gerealiseerd, er van uitgaande dat er bij mijn weten geen POP in de buurt is, en er op zijn minst op 1 van die van fiber voorziene locaties geen wachtbuizen of zoiets in de grond zijn gegaan..
Bestaan er een soort van mini POP's of zo, die een heel beperkt aantal aansluitingen lokaal kunnen bedienen?
lokale fiber'eilandjes'
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 14 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hier is dat ook zo. Sinds dat zo is, is er naast de vdsl wijkkast van Proximus nog een kast verschenen en de recente bebouwing er vlak bij staan op de atlas als Proximus glasvezel en de rest vdsl. Ik veronderstel dat de Proximus vdsl kast ook gewoon met een glasvezel backbone wordt gevoed en er dus ook apparatuur bij (naast) geplaatst kan worden voor een nieuwe aansluiting, ook het tankstation aan de overkant van de straat heeft glasvezel hiervan. Ik gok dat de rest het niet kan omdat er in de straat geen buizen liggen om glasvezel door te blazen en dat ze pas openbreken als ze plots een hele wijk kunnen aansluiten en niet enkele straten met potentieel misschien 150 woningen.
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Projectontwikkelaars kunnen dit opnemen in hun verkaveling.
Vandaar dat je veel nieuwbouw wijken, of appartementen ziet met glasvezel en de straten errond niks.
Vandaar dat je veel nieuwbouw wijken, of appartementen ziet met glasvezel en de straten errond niks.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.10
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1955 keer
- Recent bedankt: 7 keer
De klassieke Proximus-centrale (LEX/Local Exchange) is de PoP-locatie en er liggen vanuit die centrales al meer dan 10 jaar ducts naar de VDSL2-straatkasten. Quasi in elke straat in België ligt er dus wel een duct. Alleen liggen er momenteel onvoldoende ducts om elk adres van een individuele vezel te voorzien vanuit de PoP-locatie.tdemeyer schreef: 6 dagen geledenHoe wordt zoiets eigenlijk gerealiseerd, er van uitgaande dat er bij mijn weten geen POP in de buurt is, en er op zijn minst op 1 van die van fiber voorziene locaties geen wachtbuizen of zoiets in de grond zijn gegaan..
Dat is precies wat het Fiberklaar-project beoogt: voor ieder adres een individuele vezel voorzien die vertrekt vanuit een compacte en efficiënte PoP-cabine dichtbij. Dat is het meest future-proof netwerkontwerp waarbij je op (lange) termijn 100 Gbps per gebruiker kan realiseren en waardoor je uiteindelijk ook bijna alle Proximus-centrales kan uitfaseren.