Kwh dat wegstroomt naar het net is toch niet belangrijk.
Kwh dat je niet van het net moet halen is het enige wat telt.
Thuiskomen om 18u en dan de EV 2 uur kunnen laden aan 5kW op pure zonnestroom, daar gaat het bvb. om.
En daar heb je (op de meeste dagen) een overschot van panelen wp voor nodig.
zonnepanelen plat dak
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
- Bedankt: 324 keer
- Recent bedankt: 10 keer
En waarom zou je dan niet maximaal Wp (aantal panelen maakt niet uit wel het aantal Wp) leggen over 0-W ipv Z?
0-W heeft, in jouw situatie, het voordeel dat je 's morgens en 's avonds nog rechtstreeks uit PV kan verbruiken en er dus minder onverrichterzake richting net moet.
Er is niets mis met +7 kWp aan PV icm 5 kVA omvormer en 15 kWh opslag.
0-W heeft, in jouw situatie, het voordeel dat je 's morgens en 's avonds nog rechtstreeks uit PV kan verbruiken en er dus minder onverrichterzake richting net moet.
Er is niets mis met +7 kWp aan PV icm 5 kVA omvormer en 15 kWh opslag.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 29 keer
aangepaste offerte:
12 panelen van JASOLAR Full Black Bifacial Double Glass 445Wp O-W
1 omvormer Huawei SUN2000 4,6 KTL L1 Hybrid
12 Huawei Power Optimizers P600
1 Huawei thuisbatterij (zelfde gebleven als in vorige offerte
Er kon na op mijn vraag niet meer dan 10 panelen gelegd worden op Zuid er dient ook rekening gehouden te worden met veiligheidsvoorschriften blijkbaar mogen die niet vlak tegen de dakrand staan. Dus zeggen leg ud dak boemvol, is gemakkelijker gezegd dan gedaan
12 panelen van JASOLAR Full Black Bifacial Double Glass 445Wp O-W
1 omvormer Huawei SUN2000 4,6 KTL L1 Hybrid
12 Huawei Power Optimizers P600
1 Huawei thuisbatterij (zelfde gebleven als in vorige offerte
Er kon na op mijn vraag niet meer dan 10 panelen gelegd worden op Zuid er dient ook rekening gehouden te worden met veiligheidsvoorschriften blijkbaar mogen die niet vlak tegen de dakrand staan. Dus zeggen leg ud dak boemvol, is gemakkelijker gezegd dan gedaan
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1192 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Ik zou die optimizers er van tussenuit halen.
De panelen zijn al half-cut, wat gaan die optimizers nog doen? Behalve af en toe kapot gaan en gans uw string stillegen.
De panelen zijn al half-cut, wat gaan die optimizers nog doen? Behalve af en toe kapot gaan en gans uw string stillegen.
-
- Elite Poster
Ik vroeg dat ook wat die optimizers betreft en hij raadde dat toch aan (uiteraard zal je zeggen) maar zijn uitleg leek ons plausibel. Die gaan heel zelden stuk want hij zet die op platte daken waar je enkel met een hoogtewerker op kunt
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 32 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Zelf heb ik 12 panelen ZO en 12 panelen ZW liggen zonder optimizers alhoewel dat het eerste anderhalf uur in de ochtend + het laatste uur s'avonds wel wat zou helpen.
Een vriend heeft ondertussen 12 jaar Solaredge met optimizers op zijn dak liggen (ook 24 panelen in totaal) en op die 12 jaar toch al de helft van die optimizers moeten vervangen. Meer details heb ik niet, maar het feit dat die optimizers in weer en wind buiten liggen was voor mij toch een belangrijke factor om ze niet te kiezen.
Bij mij liggen die panelen ZO / ZW omdat het dak zo geörienteerd is. Als ik panelen op een plat dak kon plaatsen dan zou dat zeker helemaal Oost-West zijn. Het is net de eerste en de laatste zonnestralen die het meest nuttig zijn (zelfs al heb je een batterij). Op de middag heb je altijd "te veel" opbrengst, dus panelen naar het zuiden richten heeft niet zoveel zin. Dat gaat alleen maar je injectie verhogen. Ook de hellingshoek zou ik afstemmen op de winter en niet de zomer onder dezelfde redenering. Je kiest het aantal panelen en de richting + hellingshoek om de winterperiode zo goed mogelijk door te komen. En vervolgens heb je toch al meer dan voldoende voor de zomer dus dan maakt het niet echt veel uit dat de plaatsing in de zomer minder optimaal is.
Een vriend heeft ondertussen 12 jaar Solaredge met optimizers op zijn dak liggen (ook 24 panelen in totaal) en op die 12 jaar toch al de helft van die optimizers moeten vervangen. Meer details heb ik niet, maar het feit dat die optimizers in weer en wind buiten liggen was voor mij toch een belangrijke factor om ze niet te kiezen.
Bij mij liggen die panelen ZO / ZW omdat het dak zo geörienteerd is. Als ik panelen op een plat dak kon plaatsen dan zou dat zeker helemaal Oost-West zijn. Het is net de eerste en de laatste zonnestralen die het meest nuttig zijn (zelfs al heb je een batterij). Op de middag heb je altijd "te veel" opbrengst, dus panelen naar het zuiden richten heeft niet zoveel zin. Dat gaat alleen maar je injectie verhogen. Ook de hellingshoek zou ik afstemmen op de winter en niet de zomer onder dezelfde redenering. Je kiest het aantal panelen en de richting + hellingshoek om de winterperiode zo goed mogelijk door te komen. En vervolgens heb je toch al meer dan voldoende voor de zomer dus dan maakt het niet echt veel uit dat de plaatsing in de zomer minder optimaal is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
- Bedankt: 324 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Panelen op het zuiden hebben net wel zin wanneer je de productie het meeste nodig hebt.
Dat je in de zomer dan veel meer productie hebt dan je zelf kan verbruiken doet er niet toe want beter te veel dan te weinig.
In de winter, wanneer je iedere opgewekte kWh echt nodig hebt brengt pal zuid meer op dan gespreid 0 en W.
De zon kom in onze contreien dan immers pas voldoende boven de horizon vanaf het Z0 en gaat al onder in het ZW. Niet in het oosten en westen.
En bij batterijen is dat zelfs nog belangrijker. De meerproductie van het zuiden kan je dan opslaan voor indirect verbruik wanneer je het echt nodig hebt.
Wanneer ik panelen op een plat vlak zou kunnen plaatsen zou dat pal zuid zijn en met een verstelbare hellingshoek.
In de zomer zo plat mogelijk en in de winter zo verticaal mogelijk.
Pal west brengt in onze contreien doorgaans al veel minder op dan pas oost. Pal zuid brengt bijna in iedere situatie meer op dan een verdeelde slagorde. Op een hellend dak brengt - in onze contreien - een hellingshoek tussen 32 en 35° het meeste op.
Er zijn trouwens tools (bv. JRC PVGIS) om volgens de eigen locatie de hoogste opbrengst te berekenen en wat simulaties zouden geven.
In de veronderstelling dat deze simulaties in de praktijk uitvoerbaar zijn.
Dat je in de zomer dan veel meer productie hebt dan je zelf kan verbruiken doet er niet toe want beter te veel dan te weinig.
In de winter, wanneer je iedere opgewekte kWh echt nodig hebt brengt pal zuid meer op dan gespreid 0 en W.
De zon kom in onze contreien dan immers pas voldoende boven de horizon vanaf het Z0 en gaat al onder in het ZW. Niet in het oosten en westen.
En bij batterijen is dat zelfs nog belangrijker. De meerproductie van het zuiden kan je dan opslaan voor indirect verbruik wanneer je het echt nodig hebt.
Wanneer ik panelen op een plat vlak zou kunnen plaatsen zou dat pal zuid zijn en met een verstelbare hellingshoek.
In de zomer zo plat mogelijk en in de winter zo verticaal mogelijk.
Pal west brengt in onze contreien doorgaans al veel minder op dan pas oost. Pal zuid brengt bijna in iedere situatie meer op dan een verdeelde slagorde. Op een hellend dak brengt - in onze contreien - een hellingshoek tussen 32 en 35° het meeste op.
Er zijn trouwens tools (bv. JRC PVGIS) om volgens de eigen locatie de hoogste opbrengst te berekenen en wat simulaties zouden geven.
In de veronderstelling dat deze simulaties in de praktijk uitvoerbaar zijn.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Het zijn geen Solaredge optimizers maar van Huawei.My_download schreef: 2 weken geleden Zelf heb ik 12 panelen ZO en 12 panelen ZW liggen zonder optimizers alhoewel dat het eerste anderhalf uur in de ochtend + het laatste uur s'avonds wel wat zou helpen.
PV opbrengst volgens de berekening van FusionSolar
12 panelen O-W Azimuth 72 Tilt 13 = 4.474,08
10 panelen Z Azimuth -17 Tilt 13 = 4.429,44
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Zorg ook dat de panelen niet in elkaars schaduw liggen. Dat is soms onoverkomelijk in de ochtend en/of putje winter, maar kies gewoon de hoek en afstand tussen de panelen goed. Daar zijn simulatoren voor!
-
- Elite Poster
We hebben nu donkere bitumen op ons plat dak, helpt het als we daar een witte coating zouden op laten leggen vermits zonnepanelen bij hoge temperaturen veel minder opbrengen en zo ook het in de woning minder opwarmt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
- Bedankt: 336 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik denk dat je je fixeert op de verkeerde zaken.
Ja, optimisers helpen een beetje
Ja, dak wit schilderen helpt een beetje
Maar wat het meest helpt zijn extra veel panelen leggen, bij voorkeur panelen met een grote opbrengst per m2
En een omvormer van 5 kW en geen 4 of 4,5
Kan je niet werken met een zonneschans om meer panelen te leggen?
Ja, optimisers helpen een beetje
Ja, dak wit schilderen helpt een beetje
Maar wat het meest helpt zijn extra veel panelen leggen, bij voorkeur panelen met een grote opbrengst per m2
En een omvormer van 5 kW en geen 4 of 4,5
Kan je niet werken met een zonneschans om meer panelen te leggen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Doet me denken aan die YouTube video van installateur die bij klant ging bi-facial panelen installeren op hellend dak wat de klant wit had geschilderdJa, dak wit schilderen helpt een beetje

Niet alleen was het gatlelijk zo wit dak tegenover de buren in die mooie woonwijk, het zal ook een aardige duit gekost hebben om te verven. Na de installatie was het dak uiteraard niet meer 'mooi' wit en al heel wat verf afgeschilferd. En uiteindelijk was het verschil niet eens meetbaar, dus allemaal moeite voor niets

Dus zoals je zegt, niet heel veel moeite meer doen om 0,01% meer opbrengst te hebben. Veel goedkoper om ergens een paneel bij te leggen (al is het op noord)

- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 637 keer
- Recent bedankt: 6 keer
duizend schreef: 1 week geleden Loading Facebook SDK. You will need to disable any adblocker, privacy extension, or built-in tracking protection.
Tja....

Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Tsja, eerste foto in Google die ingebed kon worden in de post.
zoek op zonneschans bij de afbeeldingen en plak er gerust een andere.
En gelieve niet iets te citeren dat ik niet geschreven heb.
zoek op zonneschans bij de afbeeldingen en plak er gerust een andere.
En gelieve niet iets te citeren dat ik niet geschreven heb.
Laatst gewijzigd door on4bam 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: persoonlijke aanval gewist
- on4bam
- Moderator
Het is de melding die op mijn scherm komt bij jouw link.
Ter info, dit is wat de Userbase AI assistent van je post vond:
Waarschuwing aan duizend: Gelieve andere forumleden respectvol te benaderen. Persoonlijke verwijten vallen onder regel 3.2.4. Je bericht is aangepast.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Graag je tekst aanpassen dan.
Ik schreef dit namelijk niet zoals je nu zelf toegeeft.
Waarom laat je dit dan zo staan in je bericht?
Ik schreef dit namelijk niet zoals je nu zelf toegeeft.
Waarom laat je dit dan zo staan in je bericht?
Laatst gewijzigd door on4bam 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- on4bam
- Moderator
<off-topic>
Screenshot van je post.
Je hebt daar dus geen problemen mee? Ik heb niets met Meta en wil dus ook geen tracking, ads, of wat dan ook.
</off-topic>
Screenshot van je post.
Je hebt daar dus geen problemen mee? Ik heb niets met Meta en wil dus ook geen tracking, ads, of wat dan ook.
Je kon er een screenshot bijvoegen dan is er geen tracking.Tsja, eerste foto in Google die ingebed kon worden in de post.
</off-topic>
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Ik heb enkel problemen met het feit dat ik tot driemaal toe gevraagd heb om de onjuiste quote in je bericht te wijzigen zonder dat er gevolg wordt aangegeven…
Je kon perfect schrijven
@duizend
De foto geeft bij mij volgende melding: … bla bla enz.
Ik heb ook al aangegeven dat je de foto gerust mag vervangen door ene die geen meldingen geeft op JOUW toestel. Het is gewoon de eerste foto in google search.

Je kon perfect schrijven
@duizend
De foto geeft bij mij volgende melding: … bla bla enz.
Ik heb ook al aangegeven dat je de foto gerust mag vervangen door ene die geen meldingen geeft op JOUW toestel. Het is gewoon de eerste foto in google search.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 36 keer
dit is echt een dramatisch voorstel qua producten. Die verhouding zonnepanelen en batterij is compleet fout.bartman schreef: 1 maand geleden de offerte ziet er zo uit
10 x JaSolar 450Wp Bifacial Double Glass Black Frame (JA Solar/JAM54D40/450 Black Frame)
1 x omvormer Huawei SUN2000-3.68KTL-L1
10 x Huawei Power Optimizers P600 MERC-600W-PA0
ligging Azimuth -17° Tilt 13°
Batterij: Huawei LUNA 14 kWh S1
Laadpaal: Zaptec Go 2 met Sense
Hoeveel euro kost dit grapje? 14000 euro daar kan je 56 000 kWh electriciteit voor kopen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Elite Poster
er zouden met een schans meer panelen gelegd kunnen worden (tot 15 op zuid en 24 op Oost-west maar dit gaat ten koste van een zwaardere belasting voor de wind (plat betonnen dak) en dus een meerprijs. Iedereen hier vind die offertes op niks trekken, is dat dan enkel het aantal panelen of de gekozen merken door de installateur?
Toegevoegd na 2 minuten 27 seconden:
Toegevoegd na 2 minuten 27 seconden:
prijs zat incl btw op 11000 en nog iets, heb het niet bij de hand. Jasolar dus slecht merk? Welke zijn dan de goede merkpanelen? En Huawei ? ja veel stellen dat merk voor, is Sungrow of SolarEdge veel beter? Ik voel het al het gaat nog lang duren voor ik de knoop kan doorhakkenBababa schreef: 1 week geledendit is echt een dramatisch voorstel qua producten. Die verhouding zonnepanelen en batterij is compleet fout.bartman schreef: 1 maand geleden de offerte ziet er zo uit
10 x JaSolar 450Wp Bifacial Double Glass Black Frame (JA Solar/JAM54D40/450 Black Frame)
1 x omvormer Huawei SUN2000-3.68KTL-L1
10 x Huawei Power Optimizers P600 MERC-600W-PA0
ligging Azimuth -17° Tilt 13°
Batterij: Huawei LUNA 14 kWh S1
Laadpaal: Zaptec Go 2 met Sense
Hoeveel euro kost dit grapje? 14000 euro daar kan je 56 000 kWh electriciteit voor kopen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 36 keer
Ik bedoelde niet de merken, dat is allemaal prima. Een batterij van 14 kWh is véél te groot voor zo'n geringe zonnepaneleninstallatie.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Elite Poster
Mijn advies:bartman schreef: 1 week geleden er zouden met een schans meer panelen gelegd kunnen worden (tot 15 op zuid en 24 op Oost-west maar dit gaat ten koste van een zwaardere belasting voor de wind (plat betonnen dak) en dus een meerprijs. Iedereen hier vind die offertes op niks trekken, is dat dan enkel het aantal panelen of de gekozen merken door de installateur?
24 panelen 450 wp oost-west met schans, het is de meerprijs dubbel en dik waard.
Omvormer van 5kW en niet minder, bij voorkeur een omvormer die blijft werken als de stroom uitvalt en overschakelt op batterij.
Batterij van 15 tot 25kwh
Geen optimisers
Geen wit dak
Geen abbo op wat dan ook
Geen andere folietjes
Merk van panelen en omvormer is niet van belang met deze installatie: je hebt genoeg panelen liggen dus je moet niet zoeken naar het laatste half procentje efficiëntie.
Met dergelijke installatie moet je pakweg vanaf half februari tot half november geen elektriciteit van het net halen inclusief EV thuis laden.
Nog een serieuze besparingstip voor wie het aandurft (meer dan 2000 euro in jouw geval)
Vraag een offerte met batterij in optie.
Vraag na welke merken batterijmodules compatibel zijn met de omvormer.
Laat voor je intekent in de offerte opnemen dat de installateur de bestaande thuisbatterij aankoppelt (eventueel tegen een meerprijs in regie aan uurtarief van de technieker)
Bestel de installatie ZONDER de batterij maar met hybride omvormer bij de installateur.
En koop de batterijmodules in een webshop.
-
- Elite Poster
Batterij meer dan 15kW. Alle firma’s die ik liet komen stelden allemaal tussen 5 en 10 voor dus toen ik koos voor 15 dacht ik al dat zal wel voldoende zijn maar hier wordt zelfs tot 25kW aanbevolen.
Toegevoegd na 25 minuten 26 seconden:
Gebruik maken van een schans schrikt me af vanwege de hogere windbelasting Het dak ligt op een 9 meter hoogte. Ook met het veranderend klimaat ( meer zware rukwinden) ga ik me dan zeker niet op mijn gemak voelen.
Toegevoegd na 25 minuten 26 seconden:
Gebruik maken van een schans schrikt me af vanwege de hogere windbelasting Het dak ligt op een 9 meter hoogte. Ook met het veranderend klimaat ( meer zware rukwinden) ga ik me dan zeker niet op mijn gemak voelen.
-
- Elite Poster
Hoe ga jij de EV na 18u opladen in het tussenseizoen met een batterij van 10kwh ?
Met 15 kWh kom je er misschien net, 20 is comfortabel, 25 en meer is luxe.
Windbelasting wordt berekend… neem de veiligste optie om gerust te zijn.
De rest is verzekering.
Enfin, ik denk dat je ondertussen genoeg info hebt om een beslissing te nemen maar angst is een slechte raadgever …
Met 15 kWh kom je er misschien net, 20 is comfortabel, 25 en meer is luxe.
Windbelasting wordt berekend… neem de veiligste optie om gerust te zijn.
De rest is verzekering.
Enfin, ik denk dat je ondertussen genoeg info hebt om een beslissing te nemen maar angst is een slechte raadgever …
-
- Elite Poster
Iedereen al bedankt voor alle input. Ik ben helaas een twijfelaar in alles en nog wat. Zuid of Oost-west? Hoe groot de batterij? Één installateur die zegt dat een batterij bij O-W sowiezo nutteloos is want dat die amper gevuld geraakt omdat als ze produceren er niet veel overblijft om te worden opgeslagen. Nu we wonen hier met 2 volwassenen. Smorgens is het gewoon wat licht aan en een douche, meer niet dus geen koffiezet of zo, niemand eet smorgens . Ik vertrek rond iets voor 8 m. Mijn partner is voorlopig nog wel thuis overdag maar dat verandert binnenkort dus zij is ook weg overdag. ‘ savonds maken we eten klaar en draait er om de x dag een was en de vaatwas. Het verbruik ziet er zo uit
08:00 - 12:00 < 2 kWh
12:00 - 16;00 < 2 kWh
16:00 - 20:00 meestal onder de 2 kWh af en toe iets meer
20:00 - 24:00 soms onder de 2kWh soms er boven maar nooit 3 kWh of zo
00:00 - 04:00 < 1 kWh behalve wanneer de wagen laadt dan tot 15 kWh
04:00 - 08:00 < 1 kWh behalve wanneer de auto laad
Toegevoegd na 10 minuten 42 seconden:
Iedereen al bedankt voor alle input. Ik ben helaas een twijfelaar in alles en nog wat. Zuid of Oost-west? Hoe groot de batterij? Één installateur die zegt dat een batterij bij O-W sowiezo nutteloos is want dat die amper gevuld geraakt omdat als ze produceren er niet veel overblijft om te worden opgeslagen. Nu we wonen hier met 2 volwassenen. Smorgens is het gewoon wat licht aan en een douche, meer niet dus geen koffiezet of zo, niemand eet smorgens . Ik vertrek rond iets voor 8 m. Mijn partner is voorlopig nog wel thuis overdag maar dat verandert binnenkort dus zij is ook weg overdag. ‘ savonds maken we eten klaar en draait er om de x dag een was en de vaatwas. Het verbruik ziet er zo uit
Toegevoegd na 10 minuten 42 seconden: