hybride of niet

Hier kan je het hebben over niet-elektrische voertuigen
Plaats reactie
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 781
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

We overwegen aankoop nieuwe gezinswagen. Zal sowieso geen elektrische worden (te duur en willen niet beperkt zijn voor vakanties).

Bij de meeste modellen zien we de mogelijkheid tussen benzine, mildhybrid en plugin-hybrid.

Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€ (afhankelijk van het merk). Wat denken jullie? Investering waard of sowieso niet? Waarom wél?

Situatie: 12k km per jaar. Hebben al een laadpaal voor full EV. Zouden plugin wel op zonnestroom kunnen laden als de full EV niet thuis is, maar via besparing laden/verbruik zal de meerprijs voor plugin nooit terugverdiend worden vrees ik.

Samengevat: Waarom zou je uberhaupt een plugin overwegen? Zie ik iets over het hoofd? Fiscaal interessante dingen als particulier die ik mis (voor zolang het nog duurt)?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6368
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

Samengevat: niet doen.
Waarom niet geef je o.a. voor de eigen situatie zelf al aan.
Technisch is het de mindere van een full ICE of full electric en economisch levert het je geen voordeel op.
Wat blijft er dan voor jezelf over?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Misschien eens kijken naar een 2de hands leasingwagen ? hybriedes zouden daar, voor niet al te veel verkocht worden.
en vermits deze als 2de wagen dient en niet te veel KM moet doen lijkt 2de hands zeker een goede optie.

En met dat het fyscaal voor op hybriede wagens voor bedrijven gaat stoppen, doet dit misschien ook nog iets met de prijzen.
https://tweakers.net/nieuws/236446/belg ... uk-eu.html
Greetz cyberbug

Afbeelding
Joop
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 06 jun 2023, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

pfuhu schreef: 2 dagen geleden We overwegen aankoop nieuwe gezinswagen. Zal sowieso geen elektrische worden (te duur en willen niet beperkt zijn voor vakanties).

Bij de meeste modellen zien we de mogelijkheid tussen benzine, mildhybrid en plugin-hybrid.

Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€ (afhankelijk van het merk). Wat denken jullie? Investering waard of sowieso niet? Waarom wél?

Situatie: 12k km per jaar. Hebben al een laadpaal voor full EV. Zouden plugin wel op zonnestroom kunnen laden als de full EV niet thuis is, maar via besparing laden/verbruik zal de meerprijs voor plugin nooit terugverdiend worden vrees ik.

Samengevat: Waarom zou je uberhaupt een plugin overwegen? Zie ik iets over het hoofd? Fiscaal interessante dingen als particulier die ik mis (voor zolang het nog duurt)?
Wat is er mis met diesel? Een moderne diesel loopt op 1 liter diesel probleemloos 20-30km, neen je moet geen 90 rijden om dat te halen want dan doen die bijna 1 op 40 a 50.
Waarom overweeg je dure wagens die enorm verbruiken als een diesel 2x zo zuinig is, zelfs met belading.

Om je een voorbeeld te geven, wij hebben een Mercedes C200D Estate, lekker grote wagen, bij 90 per uur doe je met 1 liter zo'n 40km....rij je 120 dan is het nog altjd 1 op 25....rij je 200 dan zakt het een beetje naar 18km op 1 liter.

Pak je nu een bezine wagen, dan mag je blij zijn als je bij 90 een verbruik hebt van 15km op 1 liter, geef je wat gas, naar 200 (ja mag in Duitsland) dan stijgt je verbruik naar 5km op 1 liter.

Hoezo de vraag? Onze C200D haalt gemiddeld op 1 tank zo'n 1300km!!! Ja met maar 60L. Geen enkele hybride is zo zuinig om te zwijgen over Benzine. Daarom snap ik je vraag niet. Ja diesel is wat duurder in belasting, maar dat haal je er zo uit. Laat je niet foppen, diesel is meer dan 2x zo zuinig dan de rest.

1 tank diesel voor die C200D is 80 euro....en dan rij je minimaal 1200km, rij je EV-snelheid dan 1400+ :-D

Onderhoud aan een Mercedes diesel? 1x per jaar OF 30000km, maar ik zou 1x per jaar doen, want dan krijg je Mercedes Mobilo (=gratis pechverhelping/verzekering!) en dat mag ook voor een 2e hands tot de wagen meer dan 30 jaar oud is. Enige vereiste voor mobilo is 1x per jaar onderhoud, en ja, dat start meteen ongeacht de service history.

Touring kost je voor hetzelfde 500 euro per jaar, over heel Europa...die hoef je niet te nemen, Mobilo komt altijd. Ervaring mee, zoontje liet sleutel in de auto liggen....werd gratis geholpen...ondanks zijn eigen fout.

Kijk goed wat een auto echt verbruikt, hoe vaak die binnen moet en kosten als pechverhelping...dan verschiet je. Daarom rij ik Mercedes Diesel :beerchug:
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15110
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1470 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Voor 12k km per jaar een diesel???

Als particulier zou ik voor een full ev of full ice gaan tenzij er lez zijn waar je in moet die een hybride speciale voordelen voorzien van ov die benzine.

Ik denk trouwens dat een jong tweedehandse Full ev voordelig kan zijn momenteel.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5729
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 549 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Hybride is het slechtste van 2 werelden en eigenlijk enkel interessant geweest voor de automerken en bedrijven die zo een 'oude' technologie nog even verder konden verkopen zodat ze niet met hun stock bleven steken. De marketing verkocht het echter als "het beste van 2 werelden" en de particulieren zijn daarin meegegaan.

Ben zelf Pro BEV, maar als je voor jezelf de beslissing maakt om dat niet te doen, pak dan inderdaad een moderne Benzine of Diesel ipv een hybride (geen 2dehands, want dan heb je op vakantie ook beperkingen door LEZ's).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 781
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Zal dan inderdaad een benzine worden.

Diesel is geen optie. Altijd ritten van max 15km en wagen ziet maar 1x per jaar de autosnelweg (op vakantie). Roetfilter zou snel een probleem geven.

EV is te duur (we zoeken een (grotere) gezinswagen) en een occasie lijkt me toch wel een risico ...

Bedankt voor de reacties.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2258
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Vind de tweedehands prijzen voor EV dan weer enorm meevallen in vergelijking met nieuwprijs. Meestal heb je nog enkele jaren fabrieksgarantie en nog langere batterijgarantie.

Doet me bij een tweede auto (die dan vooral voor woon/werk verkeer moet dienen) toch twijfelen om voor EV te gaan ipv benzine/diesel. Zeker voor de 30k km per jaar die ik er mee wil doen.

Iemand enige raad hieromtrent?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5729
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 549 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Niet twijfelen … mijn EV is de auto waar ik nog nooit zo weinig garage kosten/onderhoud aan heb gehad. En batterij degressie is in de praktijk zeer laag. Heb mijn BEV nu 4 jaar, heb niet de indruk ook al maar iets van range vermindering gezien/gemerkt te hebben. Pikant detail … hij zal binnenkort in de verkoop gaan :-) (iX3 2021)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 8 keer

30k kilometer per jaar dan is het simpel.
Als je genoeg zonnepanelen kan leggen en thuis kan laden dan kost die 30k kilometer pakweg 400 euro aan elektriciteit jaarlijks.
Dan win je jaarlijks een 2.000 euro.
BIV en rijtaks zijn ook nog nul bij een EV.
Onderhoudskosten zijn ook lager.
pkrs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 jan 2016, 01:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wij hebben een plug-in hybride als 2de wagen, deze kan een 60-tal KM puur elektrisch rijden wat voldoende is om naar het werk te gaan.
Laden gebeurt bijna uitsluitend op zonne-energie.
BIV van een hybride is ook veel lager dan van een benzine.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5682
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

pfuhu schreef: 2 dagen geleden geen elektrische (te duur en willen niet beperkt zijn voor vakanties).
...
Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€
...
Situatie: 12k km per jaar.
Met andere woorden, waarom toch geen elektrische? Gaat het hier überhaupt over de hoofdwagen die ook voor reizen gebruikt zal worden?
Ik snap niet waarom je de EV optie direct afschrijft. Je wil al meer betalen voor een plug-in en vakantie argument... tja, dat was 5-10 jaar geleden misschien nog geldig.
Blijkbaar heb je al een EV, dus snap niet goed waarom je nog fossiel zou willen gaan alle voordelen dus goed kennende.

Add: ik ben na jaren plug-ins rijden terug hybride (non-plug-in) gegaan. Fijne auto etc. maar uit angst voor toen de energieprijzen die foute keuze gemaakt. Ondertussen full EV en ik rij bv. al meer dan 3 maanden volledig gratis rond op zonne-energie. Voor de rest aan niets moeten inboeten, integendeel. Op reis gaan met de wagen is gewoon even een andere insteek, maar zeker niet slechten.
yezzer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 18 keer

Als het een benzine wordt, dan bestaat de kans misschien dat het wel een mild hybride wordt.

Lees toch ook eens mijn eigen ervaringen met de Renault 1.3 TCE EDC 140pk mild hybride, die in verschillende Renault wagens gelepeld werd.
Ik kocht een Arkana zonder eerst een proefrit gemaakt te hebben....

Het begon al bij de aflevering in de toonzaal: ik vond het heel vreemd dat de wagen eigenlijk gestart werd (in de toonzaal nota bene) enmen deze gewoon liet draaien tijdens de uitleg. (zeker een kwartier) Naderhand is me heel duidelijk geworden waarom: de extra batterij die voor het mild hybride gebeuren zorgt is veel te zwak.

Zelfs even de wagen zelf poetsen, dat resulteert in een melding op het display: 'batterij zwak' Waarom? omdat je dan liefst hebt dat de spiegels uitgeklapt zijn en blijven en dat de wagen niet op slot gaat omdat je toch ook de binnenkant wil poetsen. Wel, om dat te kunnen bewerkstellingen moet je de sleutelkaart eigenlijk in de wagen leggen, en dan wordt de batterij aangesproken om het display en het infotainment 'alive' te houden.
Resultaat, ik mag na een eigen wasbeurt mijn wagen eigenlijk aan de batterijlader hangen, anders werkt het mild hybride gebeuren de eerstvolgende ritten helemaal niet meer tot wanneer de alternator de batterij volledig heeft opgeladen.

Lees mijn verhaal/bijdrage van donderdag 5 juni 2025 17:40 op een ander forum, en kijk ook niet naar deze ene bijdrage van mijzelf, maar check ook eens het vervolg
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 829375/217


pfuhu schreef: 1 dag geleden Zal dan inderdaad een benzine worden.

Diesel is geen optie. Altijd ritten van max 15km en wagen ziet maar 1x per jaar de autosnelweg (op vakantie). Roetfilter zou snel een probleem geven.

EV is te duur (we zoeken een (grotere) gezinswagen) en een occasie lijkt me toch wel een risico ...

Bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15110
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1470 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Hangt sterk af van waar je op vakantie wil gaan. Als dat West-Europese of Noord-Europese landen zijn, dan is een EV gewoon ook OK. Als je ermee naar pakweg Polen wil rijden, dan heb je misschien een probleem qua tijdsverlies. Maar aangezien je zelf al een EV hebt, dan kan je dat zelf zeker inschatten.

Wat extra kost betreft, dat klopt wel bij aankoop. Moet je natuurlijk ook je totale kost van gebruik nog in rekening brengen.

En een concrete vergelijking bij Hyundai voor een SUV familiewagen. Uiteraard heel persoonlijk welke opties en zo je erop wil, ik heb geprobeerd het wat vergelijkbaar te maken. Maar je kan bij jouw favoriete merk ook zelf met de configurator aan de slag. Merk op dat je hier nog wat korting op kan onderhandelen.
- benzine: Tucson met een beperkt aantal opties en automatiek = 39.000 € in de configurator.
- elektrisch: Ioniq 5 (waar ik zelf mee rijd). 43.500 € voor de core versie met een kleinste batterij (63 kWh). 47.500 € met de grootste batterij (84 kWh).
- 2e hands ioniq 5 met 20.000 km en 2 jaar oud, batterij 73 kWh = 33.400 €
- 2e handse Tucson gelijkaardig : ik heb enkel hybride gevonden, want recente leasings in benzine vind je niet meer. En die hybrides liggen rond de 30.000 € voor zo'n lage kilometerstand

Ik denk dat je in totale kost voor een levensduur van 10 jaar de meerkost van een EV er wel uithaalt, zeker als je thuis kan laden.

Persoonlijk koop ik privé geen nieuwe wagen, het is me de meerprijs echt niet waard. Ik koop een jonge 2e hands met lage km stand en met een jaar garantie.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 8 keer

NuKeM schreef: 1 dag geleden Ondertussen full EV en ik rij bv. al meer dan 3 maanden volledig gratis rond op zonne-energie.
Volledig gratis klopt niet, je rijdt rond aan x cent per kWh = de terugleververgoeding van je energiecontract.
In mijn geval is dat 2 cent per kWh, wat uiteraard quasi gratis is.
Vanaf half februari tot half november is dat 100 euro voor een dikke 25.000 km

Voor de rest is het prijsverschil tussen een EV en een automatic benzine uitgerust met ongeveer dezelfde opties verwaarloosbaar vanaf de categorie boven de 35.000
Bij de prijs van een benzine moet je immers de BIV en x jaar de verkeersbelasting bij optellen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2258
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

duizend schreef: 1 dag geleden 30k kilometer per jaar dan is het simpel.
Als je genoeg zonnepanelen kan leggen en thuis kan laden dan kost die 30k kilometer pakweg 400 euro aan elektriciteit jaarlijks.
Dan win je jaarlijks een 2.000 euro.
BIV en rijtaks zijn ook nog nul bij een EV.
Onderhoudskosten zijn ook lager.
Momenteel reeds 20 panelen oost/west, maar kunnen er eventueel nog 4 bij op west wat misschien wel interessant is om in late namiddag te laden.

Op werk kan ik mogelijk ook aan gunstig tarief laden gezien ze laadpalen aan het installeren zijn en gaan aanrekenen aan kwh tarief dat ze zelf betalen (wat toch voordeliger gaat zijn dan thuisladen bij geen zon).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dak volleggen is altijd interessant.
Hoeveel wp zijn de huidige panelen?
Als je geen gsc hebt en het aanzienlijk minder is dan 450 wp dan kan je best op de west string alle panelen vervangen door nieuwe.
En uiteraard een thuisbatterij van minstens 15kWh
Vanaf half februari tot half november kost het rijden dan 100 euro
En als je op het werk/thuis van het net kan laden aan 0,3 euro komt daar voor de wintermaanden een 500 euro bij.

Tenzij Trump de olieprijs de komende 10 jaar kan halveren is het een no brainer.
Ik denk eerder het tegenovergestelde :angel:

Een EV + zonnepanelen wordt stillekesaan interessant voor wie meer dan 15.000 km rijdt per jaar.
Voor velen zal dat op 10 jaar gezien vandaag zelfs al de goedkoopste oplossing zijn.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2258
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Momenteel 5400Wp aan panelen. Dacht op plat dak er eventueel nog wat bij te leggen op west (passen er nog 3 op en kan met 800W en 400W micro-omvormer). Dat kan ik ook makkelijk zelf installeren. Verdient zich dan ook op enkele jaren terug. Op (hellend) dak vervangen lijkt me niet zo interessant omdat met velux en de grotere panelen dit niet goed uit komt en ik er dan minder kan leggen (en uiteindelijk maar 1 paneel extra aan Wp opbrengt). Batterij momenteel een 5kWh plugin, maar als de prijzen binnen enkele jaren hopelijk wat meer gedaald zijn misschien voor een vaste gaan met hogere capaciteit.

Ja met Trump zullen de olieprijzen ook niet laag blijven vrees ik :lol:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 196 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Een hybride auto met zonnepanelen op het dak :angel:
Graag ontopic blijven !
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 8 keer

Tja, het feit of een EV of plug in hybrid privé interessant is hangt nu eenmaal grotendeels af of je thuis kan laden op overschot zonne energie mits je genoeg km per jaar aflegt op deze zonne energie.
En dat hangt dan weer af van welke zonnepaneel installatie je hebt of bijplaatst.
Zonder minstens 8 kWp zonnepanelen (en 15kWh batterij als je niet halftijds kan thuiswerken) moet je de eerste jaren niet aan een EV beginnen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15110
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1470 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Nee hoor. Hier publiek laden aan 30 cent per kwh is ook interessant.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6967
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 1065 keer
Bedankt: 672 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

lacer schreef: 1 dag geleden Een hybride auto met zonnepanelen op het dak :angel:
Heeft bestaan ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius_(XW30)
Optie op de Toyota Prius, weliswaar enkel voor de ventilatie ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 8 keer

Je ging eens doorgeven waar dat was all in aan 30 cent.
En trouwens aan 30 cent ben je vandaag goedkoper af met een benzine.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 986
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Een ander nadeel aan een hybrid als je hem niet oplaadt is het extra gewicht, waardoor het benzine verbruik hoger is dan de evenwaardige ICE versie.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15110
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1470 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 23 uren geleden Je ging eens doorgeven waar dat was all in aan 30 cent.
En trouwens aan 30 cent ben je vandaag goedkoper af met een benzine.
Ik had dat vorige keer al beantwoord. Maar hier nog eens. In de FAQ lees je https://electrify.brussels/nl/faq 35 € cent / KwH. Dat is de maximumprijs bij electrify. De goedkoopste prijs in mijn buurt (wandelafstand) is 27 cent.

Maar laat ons 30 cent nemen, dan kom ik tussen 5 € en 5,5 € / 100 km uit. Is benzine verbruik dan goedkoper (echte vraag: ik weet het niet meer want we rijden beide elektrisch)?
Gebruikersavatar
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Als ik Joop zijn berekening hierboven ergens moet geloven kost 100 km op diesel ongeveer €8.15 en benzine ongeveer €14.8
Greetz cyberbug

Afbeelding
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Voor wat het waard is:

KIA NIRO HEV 2019 (geen plug-in) - reële cijfers:
  • gemiddeld verbruik 2025 - 5,35 l/100 km
  • verbruik schommelt tussen 4,65 en 6,35 afhankelijk van zomer/winter, korte/lange afstanden
  • per 100 km 2025 - € 7,94
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15110
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1470 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Maar hij wil geen hybride 😊
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4317
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Belgische federale regering gaat de eerder beloofde soepelere fiscale regels voor hybride bedrijfswagens, ofwel auto's van de zaak, herzien. Dat schrijft het vakblad Fleet op basis van ingewijden. De overheid zou dat doen onder druk van de Europese Unie.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/236446/belg ... uk-eu.html
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 8 keer

Goztow schreef: 23 uren geleden Ik had dat vorige keer al beantwoord. Maar hier nog eens. In de FAQ lees je https://electrify.brussels/nl/faq 35 € cent / KwH. Dat is de maximumprijs bij electrify. De goedkoopste prijs in mijn buurt (wandelafstand) is 27 cent.

Maar laat ons 30 cent nemen, dan kom ik tussen 5 € en 5,5 € / 100 km uit. Is benzine verbruik dan goedkoper (echte vraag: ik weet het niet meer want we rijden beide elektrisch)?
Merci, goeie tip. Ik start een nieuw topic om goedkope laadpunten te verzamelen.
Ik zie dat de goedkope laders van energydrive zijn. Deze zijn blijkbaar enkel in Brussel.
Vandaar kwam ik uit op https://www.energyvision.be/nl-be/elektrisch-rijden ook aan 35 cent
Er is een laadpunt van energyvision op 3 km van mijn woning, ideaal als er in de winter ooit eens wat sneller moet geladen worden.

Aan 30 cent is elektrisch rijden pakweg €500 goedkoper dan benzine voor 15.000 km/jaar. Het zal misschien net break even zijn op 10 jaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6368
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

Chapeau voor wie de diesel-, benzine-, gas-,elektriciteitsprijzen voor de komende tien jaar kan voorspellen en op basis daarvan een lange termijnplanning kan opstellen.

Maar dat doet er in dit topic ook niet meer toe.
TS heeft zijn besluit - rekening houdende met de eigen situatie - reeds geruime tijd geleden genomen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15110
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1470 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

Neemt niet weg dat die informatie kan dienen voor anderen. :-) We zijn nog steeds on topic bezig.

Ook de prijs van elektriciteit kan fluctueren. En ook de prijs van pakweg banden, onderhoud, ... De LEZ kunenn strenegr of net minder streng worden. Ik voorspel dat het aanbod van bezinestations in de komende tien jaar ook gaat afnemen. Maar heb geen glazen bol. We maken onze beslissingen op basis van de gekende informatie, anders doen we niks meer.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6368
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

DarkV schreef: 20 uren geleden De Belgische federale regering gaat de eerder beloofde soepelere fiscale regels voor hybride bedrijfswagens, ofwel auto's van de zaak, herzien. Dat schrijft het vakblad Fleet op basis van ingewijden. De overheid zou dat doen onder druk van de Europese Unie.
Dat is nog niet helemaal zeker.
De EU wil dit en dit was zo afgesproken met de vorige Belgische regering en daar stonden tot 282 miljoen subsidies van de EU richting België tegenover.
Maar Jambon heeft er nog altijd goede hoop op dat - om bepaalde lobbygroepen te plezieren - hij de EU van het tegendeel kan overtuigen. 282 miljoen mis te lopen subsidies zijn immers maar een peulschil voor de Belgische overheid.

Het is ook een regeling voor bedrijfswagens. Het heeft geen invloed - als privé-aankoper - op het beslissingstraject van TS.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 781
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Interessante inzichten (waarvoor dank).

Waarom geen BEV: we doen weinig km's. Willen toch een behoorlijk grote wagen en dan val je met een BEV mijn inziens al meteen in een véél hoger budget als een soortgelijke ICE (minstens 5-6k€ verschil tov hetzelfde model in ICE-versie).

We hebben al een EV (salariswagen) waarmee alle PV-overschot wordt afgeroomd en ook al enorm goed van het dynamisch tarief gebruik gemaakt wordt. (EV laadt hier aan huis tussen de 750kWh en 1000kWh per maand!). Ik ben dan ook niet overtuigd dat BEV in verbruik zo super interessant zou zijn (toch niet vergeleken met wanneer we nog geen EV zouden hebben en de PV-overschot zo gebruikt zou kunnen worden). BEV zou inderdaad goedkoper zijn (dynamisch tarief), maar zal hoogstens 500€ per jaar schelen waardoor terugverdientijd ook niet interessant is.

Occasie BEV ben ik al helemaal niet wild van. Ik vind de wagens nog steeds behoorlijk duur en mijn inziens toch een groot risico om een occasie over te kopen. Als er stukken aan komen, is het onbetaalbaar ...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3399
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Kijk ook zeker verder dan de aankoopprijs + rijkosten alleen. Ook onderhoud is bij een BEV veel lager tov ICE. Toch zeker als het verschil zo'n 5-6k is, zoals je zelf zegt (ik veronderstel dat je dan modellen op het oog hebt).

Ikzelf had voor mezelf de keuze beperkt tot ofwel benzine ofwel BEV. Die hybride wagens (zeker PHEV) zijn gewoon te kostelijk om dat eruit te halen. Nu ik rij wel wat km's, dus uiteindelijk was de rekening 2 jaar geleden al dat BEV goedkoper is op termijn voor onze situatie.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 335 keer
Recent bedankt: 8 keer

pfuhu schreef: 7 uren geleden Waarom geen BEV: we doen weinig km's. Willen toch een behoorlijk grote wagen en dan val je met een BEV mijn inziens al meteen in een véél hoger budget als een soortgelijke ICE (minstens 5-6k€ verschil tov hetzelfde model in ICE-versie).
5k verschil in aankoop, maar de EV zal altijd vollediger uitgerust zijn qua opties en zeker meer PK en koppel hebben.
Minstens €1000 per jaar minder kosten aan rijtaks, onderhoud, verbruik.
Op 5 jaar break even …
Sneller als de naft duurder wordt.
Eventueel wat panelen bijplaatsen om het rendement te verhogen.
Grotere kans dat 1 van de 2 auto’s thuis staat als de zon schijnt.

Mocht mijn diesel morgen grote kosten krijgen, kocht ik direct een tweede EV.
Plaats reactie

Terug naar “Niet-elektrische voertuigen”