hybride of niet

Hier kan je het hebben over niet-elektrische voertuigen
Plaats reactie
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

We overwegen aankoop nieuwe gezinswagen. Zal sowieso geen elektrische worden (te duur en willen niet beperkt zijn voor vakanties).

Bij de meeste modellen zien we de mogelijkheid tussen benzine, mildhybrid en plugin-hybrid.

Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€ (afhankelijk van het merk). Wat denken jullie? Investering waard of sowieso niet? Waarom wél?

Situatie: 12k km per jaar. Hebben al een laadpaal voor full EV. Zouden plugin wel op zonnestroom kunnen laden als de full EV niet thuis is, maar via besparing laden/verbruik zal de meerprijs voor plugin nooit terugverdiend worden vrees ik.

Samengevat: Waarom zou je uberhaupt een plugin overwegen? Zie ik iets over het hoofd? Fiscaal interessante dingen als particulier die ik mis (voor zolang het nog duurt)?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 764 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

Samengevat: niet doen.
Waarom niet geef je o.a. voor de eigen situatie zelf al aan.
Technisch is het de mindere van een full ICE of full electric en economisch levert het je geen voordeel op.
Wat blijft er dan voor jezelf over?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Misschien eens kijken naar een 2de hands leasingwagen ? hybriedes zouden daar, voor niet al te veel verkocht worden.
en vermits deze als 2de wagen dient en niet te veel KM moet doen lijkt 2de hands zeker een goede optie.

En met dat het fyscaal voor op hybriede wagens voor bedrijven gaat stoppen, doet dit misschien ook nog iets met de prijzen.
https://tweakers.net/nieuws/236446/belg ... uk-eu.html
Greetz cyberbug

Afbeelding
Joop
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

pfuhu schreef: 16 uren geleden We overwegen aankoop nieuwe gezinswagen. Zal sowieso geen elektrische worden (te duur en willen niet beperkt zijn voor vakanties).

Bij de meeste modellen zien we de mogelijkheid tussen benzine, mildhybrid en plugin-hybrid.

Meerprijs voor plugin-hybrid is 5k-10k€ (afhankelijk van het merk). Wat denken jullie? Investering waard of sowieso niet? Waarom wél?

Situatie: 12k km per jaar. Hebben al een laadpaal voor full EV. Zouden plugin wel op zonnestroom kunnen laden als de full EV niet thuis is, maar via besparing laden/verbruik zal de meerprijs voor plugin nooit terugverdiend worden vrees ik.

Samengevat: Waarom zou je uberhaupt een plugin overwegen? Zie ik iets over het hoofd? Fiscaal interessante dingen als particulier die ik mis (voor zolang het nog duurt)?
Wat is er mis met diesel? Een moderne diesel loopt op 1 liter diesel probleemloos 20-30km, neen je moet geen 90 rijden om dat te halen want dan doen die bijna 1 op 40 a 50.
Waarom overweeg je dure wagens die enorm verbruiken als een diesel 2x zo zuinig is, zelfs met belading.

Om je een voorbeeld te geven, wij hebben een Mercedes C200D Estate, lekker grote wagen, bij 90 per uur doe je met 1 liter zo'n 40km....rij je 120 dan is het nog altjd 1 op 25....rij je 200 dan zakt het een beetje naar 18km op 1 liter.

Pak je nu een bezine wagen, dan mag je blij zijn als je bij 90 een verbruik hebt van 15km op 1 liter, geef je wat gas, naar 200 (ja mag in Duitsland) dan stijgt je verbruik naar 5km op 1 liter.

Hoezo de vraag? Onze C200D haalt gemiddeld op 1 tank zo'n 1300km!!! Ja met maar 60L. Geen enkele hybride is zo zuinig om te zwijgen over Benzine. Daarom snap ik je vraag niet. Ja diesel is wat duurder in belasting, maar dat haal je er zo uit. Laat je niet foppen, diesel is meer dan 2x zo zuinig dan de rest.

1 tank diesel voor die C200D is 80 euro....en dan rij je minimaal 1200km, rij je EV-snelheid dan 1400+ :-D

Onderhoud aan een Mercedes diesel? 1x per jaar OF 30000km, maar ik zou 1x per jaar doen, want dan krijg je Mercedes Mobilo (=gratis pechverhelping/verzekering!) en dat mag ook voor een 2e hands tot de wagen meer dan 30 jaar oud is. Enige vereiste voor mobilo is 1x per jaar onderhoud, en ja, dat start meteen ongeacht de service history.

Touring kost je voor hetzelfde 500 euro per jaar, over heel Europa...die hoef je niet te nemen, Mobilo komt altijd. Ervaring mee, zoontje liet sleutel in de auto liggen....werd gratis geholpen...ondanks zijn eigen fout.

Kijk goed wat een auto echt verbruikt, hoe vaak die binnen moet en kosten als pechverhelping...dan verschiet je. Daarom rij ik Mercedes Diesel :beerchug:
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1676 keer
Bedankt: 1469 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider
Te Koop forum

Voor 12k km per jaar een diesel???

Als particulier zou ik voor een full ev of full ice gaan tenzij er lez zijn waar je in moet die een hybride speciale voordelen voorzien van ov die benzine.

Ik denk trouwens dat een jong tweedehandse Full ev voordelig kan zijn momenteel.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 549 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Hybride is het slechtste van 2 werelden en eigenlijk enkel interessant geweest voor de automerken en bedrijven die zo een 'oude' technologie nog even verder konden verkopen zodat ze niet met hun stock bleven steken. De marketing verkocht het echter als "het beste van 2 werelden" en de particulieren zijn daarin meegegaan.

Ben zelf Pro BEV, maar als je voor jezelf de beslissing maakt om dat niet te doen, pak dan inderdaad een moderne Benzine of Diesel ipv een hybride (geen 2dehands, want dan heb je op vakantie ook beperkingen door LEZ's).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Zal dan inderdaad een benzine worden.

Diesel is geen optie. Altijd ritten van max 15km en wagen ziet maar 1x per jaar de autosnelweg (op vakantie). Roetfilter zou snel een probleem geven.

EV is te duur (we zoeken een (grotere) gezinswagen) en een occasie lijkt me toch wel een risico ...

Bedankt voor de reacties.
Plaats reactie

Terug naar “Niet-elektrische voertuigen”