Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 334 keer
Recent bedankt: 7 keer

tom35 schreef: 2 weken geleden En die 400km is dat dan met 80% batterij en tot 20% rijden want dan moet na laden minstens 550km op de teller staan.
Maakt niet uit, maar in praktijk zal het dan idd. wel neerkomen op 20/80 of 10/90% gezien de laadcurve
Na een half uur laden moet er 400 winter snelwegkilometer aan 130km/u met dakkoffer gereden kunnen worden.
Vanaf dan kan de diesel ook vervangen worden door een tweede EV
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

satsurfer schreef: 2 weken geleden Het Chinese automerk BYD wil binnen twaalf maanden in Europa starten met de installatie van laadpalen met een vermogen van 1.000 kilowatt.
Om dat mogelijk te maken waar het net niet op berekend is zouden ze
met accu's in hutjes werken om het vermogen te kunnen halen.
Dan kan je beter een accu-verwisselstation van Nio zetten, denk ik dan.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer

satsurfer schreef: 2 weken geleden https://www.tijd.be/ondernemen/auto/byd ... 10132.html
BYD installeert binnen het jaar ultrasnelle autolader in Europa
(...)
De 'flashladers', zoals BYD ze noemt, komen ook naar Europa. En snel.
En belangrijker misschien nog: ze hebben niet noodzakelijk een hoogspanningslijn nodig.
https://www.standaard.be/economie/byd-t ... 62255.html
De laadpalen kunnen er ook komen op plekken waar het hoogspanningsnet niet volstaat. “Voor ons is dat geen grote investering”, zegt Li. “We zijn al een wereldspeler in batterijopslag en zonne-energie. Daarmee kunnen we vermijden zwaar te moeten investeren in hoogspanningskabels.”
In DeTijd staat het zo:
Toch is enige reserve op zijn plaats: niet overal zal het elektriciteitsnetwerk sterk genoeg zijn om de nieuwe laders te laten werken. 'Maar dat kunnen we aanpakken met onze andere technologie, zoals onze batterijen', zegt Li.
Eerst zien en dan geloven natuurlijk, maar het zal hun uitrol alleen bespoedigen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 763 keer
Bedankt: 319 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat laatste (HPC onder PV en met eigen lokale opslag) zie je o.a. in de UK al op verschillende plaatsen.
En BYD is uiteraard één van de marktleiders (al voor ze begonnen met EV's bouwen) wat betreft batterijtechnologie.

Of het in België - met zijn stroef vergunningsbeleid - ook zo'n vaart zal lopen valt inderdaad nog af te wachten.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 29 keer

iemand tips voor een roadtrip in Europa (geen Frankrijk want heb ik geen Franse milieusticker) met de EV en dit vanaf dinsdag 17 juni tot zondag 22 juni?
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 635 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Nederland? Op 5 dagen ga je niet veel kunnen doen natuurlijk.
Duitsland? Of heb je daar ook geen sticker voor?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 29 keer

duitsland wel sticker
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Trier bezoeken een prachtig romeins stad, langs de Mosel fietsen in de wijngarden maar stop niet te vaak in de weinstübe :-D
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 1 keer

on4bam schreef: 1 week geleden Duitsland? Of heb je daar ook geen sticker voor?
Die kan je gewoon in Belgie kopen in een DEKRA station (zijn er enkele in Belgie).

Voor Frankrijk is deze blijkbaar enkel online te koop.

Toegevoegd na 4 minuten 39 seconden:
duizend schreef: 2 weken geleden Na een half uur laden moet er 400 winter snelwegkilometer aan 130km/u met dakkoffer gereden kunnen worden.
Vanaf dan kan de diesel ook vervangen worden door een tweede EV
De nieuwe BMW iX3 neue klasse zou laden aan 400 kW... meer dan 300 km laden in 10 minuten claimed men.

on4bam
Moderator
Moderator
Provider

DarkV schreef: 4 dagen geleden Die kan je gewoon in Belgie kopen in een DEKRA station (zijn er enkele in Belgie).
I know :wink:
Bye, Maurice
duizend
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 4 dagen geleden De nieuwe BMW iX3 neue klasse zou laden aan 400 kW... meer dan 300 km laden in 10 minuten claimed men.
BYD laadt binnenkort aan 1000kW.

Sneller laden vind ik geen oplossing.
Vanaf 150kW is het snel genoeg, veel palen kunnen dat zelfs nog niet aanbieden, dikwijls 180 tot 300kW maar dan geshared over 2 aansluitingen.
Of het laden nu 10 minuten langer duurt zal me worst wezen. Ik wil gewoon het aantal stops beperkt zien.
Dus minstens 300 winter snelwegkm aan 130 km per uur met dakkoffer en dan nog wat reserve in de batterij.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 187 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als je minder laadstops wil: gewoon wat trager rijden. En zeker met die windvanger van de dakkoffer geldt dat.

Voorbeelden genoeg van dubbeltesten waarbij een auto aan 110km/u met minder laadstops en één aan 130 km/u met meer stops gelijktijdig aankomen.

Met meer stops benut je de laadcurve het best (20->80%), dus kortere laadtijden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

110 km/u rijden is inderdaad het compromis dat ik vandaag toepas.
Vrolijk wordt je daar niet van.
De ideale EV heeft dus minstens 300 winter snelwegkm aan 130 km per uur met dakkoffer en dan nog wat reserve in de batterij
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Dat hangt echt af van je mentaliteit vindt ik. Zeker bij reizen. Menzen zijn vaak teveel bezig met zo snel mogelijk van A naar B te graken. Maar zeker als je op reis gaat ken je heel veel stukken tussen A en B niet eens. Reis eens in plaats van te passeren. Zoek leuke tussenstops, doe dingen in 2 dagen die je vroeger op één dag er door wou jagen. Ga van het gewone pad af. Etc.

Vroeger hadden mijn ouders het niet al te breed en we hebben 19 jaar vakanties gedaan in België alleen al, geen enkele keer op dezelfde plek, en vele mooie plaatsen te zien.

Er is vanalles te zien op de plaatsen waar je aan 130 voorbij probeert te vlammen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Als je een week gaat skiën, dan ga je 7 dagen skiën.
Niet elke 300 km een “bezienswaardigheid” bekijken, twee dagen skiën en dan terugrijden op dezelfde manier.
Zoveel congé heb ik niet, zal voor na het pensioen zijn, ooit misschien.

Range is en blijft een issue bij Ev’s, je moet je altijd “aanpassen”…
Luxeproblemen ik weet het … :angel:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer

In het Enyaq topic van Tweakers was er iemand die het uitgetest heeft.
Door sneller te rijden, maakte hij in minder tijd meer kilometers. En stoppen moet je toch elke 2uur, voor de alertheid en dus veiligheid. Op die korte stops (toilet, benen strekken) laadde hij telkens en dus was hij sneller ter plaatse.

Maar ik ken ook mensen die zweren bij 800km in 1 trek te rijden en om die reden geen EV kopen :).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 32 keer

duizend schreef: 4 dagen geleden 110 km/u rijden is inderdaad het compromis dat ik vandaag toepas.
Vrolijk wordt je daar niet van.
Qua tijd verlies je toch maar een paar minuten als je 110 rijdt ipv 120?
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 57 keer
Recent bedankt: 2 keer

duizend schreef: 4 dagen geleden Als je een week gaat skiën, dan ga je 7 dagen skiën.
Niet elke 300 km een “bezienswaardigheid” bekijken, twee dagen skiën en dan terugrijden op dezelfde manier.
Tip: hang je EV max tien minuten aan zo'n laadpaal, ipv een halve dag. Kan je alsnog zeven dagen skiën 😏😉
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Voor warpozio wat wiskunde
1000 km aan 130km/uur = 7,69 uur, pakweg 7u40 min
1000 km aan 110km/uur = 9,09 uur, pakweg 9 uur

Dat is toch meer dan een paar minuten verliezen dacht ik.

En mortov kan ik gerust stellen, zodra de laadsnelheid aan de snellader onder de 75 kW zakt, koppel ik af en ben ik weg.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 187 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mijn ervaring is ook dat de auto altijd sneller geladen is dan dat het reisgezelschap aan zijn sanitaire en verslavingsbehoeften voldaan heeft.
Dus ook geen tijd voor bezienswaardigheden.

Toegevoegd na 3 minuten 39 seconden:
duizend schreef: 3 dagen geleden 1000 km aan 130km/uur = 7,69 uur, pakweg 7u40 min
Dat is de theoretische berekening. De reële gemiddelde snelheid ligt een stuk lager, waarbij wie 110 probeert aan te houden dichter bij zijn doel zal blijven dan wie voor 130 kiest. Tel daar de langere laadtijden bij wegens het hoger verbruik en het verschil verdwijnt al snel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 3 dagen geleden Maar ik ken ook mensen die zweren bij 800km in 1 trek te rijden en om die reden geen EV kopen :).
Ik ken er ook zo en heb ze zelfs in huis. :roll:
Ieder jaar elektrisch naar skigebied willen reizen => rond 06:30 uur thuis vertrekken om rond 15:00 uur al op de skilatten willen staan. Afstand ongeveer 1000 km van voordeur thuis tot voordeur hotel aan voet skipistes.
Ieder zijn ding zeker?

Met de eigen BEV zou het in theorie iets sneller kunnen (of dat veilig is dat is iets anders).
Maar wij wonen in België en het skigebied ligt in Frankrijk. Gemiddeld 130 km/uur rijden over die wegen in de winter zit er voor ons - met slechts beperkte rijvaardigheden - in de praktijk niet in. Niet iedereen beschikt over dat talent.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het blijft een feit dat je met een EV langer onderweg bent. Ik neem er even mijn GPS track bij van onze reis naar Noorwegen in juni 2022. Eerste stop (overnachting) was in Malmö, 1080Km van huis. We vertrokken vroeg omdat we in Heerlen de grens NL/D over wilden zijn voor 7u zodat we in NL nog 120Km/u konden rijden.
In D werd aan de toegelaten snelheid gereden (aan de werken dus 80 of 60Km/u).
Er werd 1 keer getankt halfweg tussen Hamburg en de Deense grens.
Stats:
1080Km
Gemiddeld 100.0 Km/u
Moving avg 109.1 Km/u
Onderweg 10u48
Moving time 9u54
Stopped Time 54 min (1 keer tanken, 3 andere stops)
Waar het kon/mocht in D cruise control op 160-165Km/u

Volgens abetterrouteplanner
1093Km
Rijtijd 11:37
Totale tijd 12u52

De laadtijd is dus al langer dan wat we met de diesel deden, de reistijd met de diesel (inclusief stops) is zelfs korter dan de rijtijd (zonder stops) met EV.

Maar eigenlijk maakt dat niet uit, op termijn zal EV toch de norm zijn.
Zelf hebben we nog geen lange ritten gedaan met een EV (langste rit was naar Essen, dus geen laadstop) waarbij we op de terugweg in NL 8 minuten hebben geladen om thuis te geraken.

Volgend jaar in augustus plannen we wel een rit naar N-Spanje voor de totale zonsverduistering, benieuwd hoe dat gaat verlopen maar we denken niet dat er problemen zullen zijn.
Bye, Maurice
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Of je met een EV "langer" onderweg bent hangt gewoon af waarvoor en hoe je een auto gebruikt.
Met een ICE (auto) had ik richting zuiden ook al de gewoonte niet harder te rijden dan 110/120 km per uur (ook op de péage rij je niet stressloos onafgebroken honderden km's tegen 130/km per uur, tot Nancy is dat sowieso al niet mogelijk) en na een drietal uur rijden een stop van 20 tot 30 minuten in te lassen (in de praktijk was de eerste stop al aan de grensovergang met Luxemburg om betaalbaar te tanken en ook daar was je niet na tien minuten al terug op de baan.
Met een EV (aan 110/120 km per uur, een winterrange van 360 km en zomerrange van 500 km en 20-80% HPC op 15-20 minuten) dus weinig tot geen aanpassingen.
Tijdens onze laatste reis naar en doorheen Frans en Spaans Baskenland (met de ICE non-auto) deden we zelfs maar een 250 tot 350 km per dag (H/T van B&B tot hotelletje en doorheen de Picos de Europa in de tent).
Het is dus maar wat je er zelf van verwacht.
Op uithuizige vakantie maakt een uur meer of minder me ook niets uit. Daarbuiten trouwens ook niet maar dat is een ander verhaal.
Wie graag 800 tot 1000 km aan 130 km per uur afhaspelt en het ervoor over heeft daar speciaal een auto met dieselmotor (extra) voor op na te houden moet dat gewoon doen.
BEV is nog altijd een keuze. Geen enkele verplichting.
Tegen de tijd dat er geen keuze meer is (voor wie dat nog zal meemaken) zullen al die beperkingen (voornamelijk nog aanwezig tussen de twee oren) ook al tot een ver verleden behoren.
Sol Invictus!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 32 keer

duizend schreef: 3 dagen geleden Voor warpozio wat wiskunde
1000 km aan 130km/uur = 7,69 uur, pakweg 7u40 min

Dat is toch meer dan een paar minuten verliezen dacht ik.

En mortov kan ik gerust stellen, zodra de laadsnelheid aan de snellader onder de 75 kW zakt, koppel ik af en ben ik weg.
Bedankt voor de steek onder water, maar misschien eerst lezen wat ik schrijf? "110 rijdt ipv 120"
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 586 keer
Bedankt: 716 keer
Te Koop forum

Zal dit jaar ook naar Noorwegen gaan en daar 2 weken rondtrekken met een EV. Vermits Noorwegen uitgestrekt is en niet zo dicht bewoond als hier hoop ik dat er toch voldoende laadmogelijkheden zijn. Dat zou op zich geen probleem mogen zijn in de koploper inzake EV's.

Snel rijden doe ik hier ook niet dus op reis ook niet. Ik reis om te relaxen, razen als een gek over banen die je niet kent is dus minder mijn ding, net als boetes. 400km op één dag is absolute maximum, dat er in de tussentijd niets te zien of beleven valt is haast onmogelijk of weinig moet u interesseren. De leukste dingen zijn vaak de onverwachte ontdekkingen. De meeste mensen reizen echter van toeristische hotspot naar hotspot. Daar kan je dan aanschuiven in een rij om de instagramable places te schieten. Sommigen brengen een halve kleerkast mee voor de selfies en hun influencer account. Neen, die stops schrap ik liever voor plaatsen waar amper een mens komt maar die even mooi zijn en veel rustiger.

Om dezelfde reden boek ik zo weinig mogelijk op voorhand. Zo heb je niet de druk/stress om op die tijd op die plaats te moeten zijn maar kan je gewoon rustig je reis beleven. Is het goed, blijf dan. Is het niet meer leuk, vertrek, geen verplichting. Helaas wordt op die manier reizen steeds moeilijker.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

warpozio2 schreef: 3 dagen geleden Bedankt voor de steek onder water, maar misschien eerst lezen wat ik schrijf? "110 rijdt ipv 120"
Je eigen tip best toepassen. :angel:

Ik spreek over 110 rijden VS 130 rijden.
Jij reageert daar op door over 120 rijden te beginnen.
Er zijn genoeg stukken autoroute in Frankrijk waar je een uur lang 130 kan en mag rijden.

De wiskunde blijft dezelfde
1000 km aan 120 duurt 8,3 uur, da’s nog altijd veel meer dan enkele minuten… :roll:

Ik heb een EV, bevalt me tegen alle verwachting in reuze, ik koop niets anders meer, maar er blijven nadelen zoals de beperkte range en extra laadstops.

Waarom “de EV rijders” deze nadelen continu willen minimaliseren, relativeren en iedereen willen bekeren is me niet duidelijk.

Maar zoals gezegd: luxeproblemen :lol:
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 152 keer

Dizzy schreef: 3 dagen geledenZal dit jaar ook naar Noorwegen gaan en daar 2 weken rondtrekken met een EV.
Alvast een fijne vakantie, deel je nadien ook je wedervaren hier?
Het zal zeker wel snor zitten met laadpunten in Noorwegen maar altijd fijn om het van een UB'er te horen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Laadpunten zijn er geen probleem. Van vrienden die tegenover een tankstation met een aantal laadpalen logeerden hoorden we wel dat het op sommige momenten aanschuiven was om te laden. Ik ga er van uit dat op 3 jaar er aanzienlijk meer laadpalen zijn en dat dat dus steeds minder een probleem zal zijn. Geen idee van de prijzen maar benzine/diesel was er ook aanzienlijk duurder dan hier.
Bye, Maurice
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 3 dagen geleden Zal dit jaar ook naar Noorwegen gaan en daar 2 weken rondtrekken met een EV. Vermits Noorwegen uitgestrekt is en niet zo dicht bewoond als hier hoop ik dat er toch voldoende laadmogelijkheden zijn. Dat zou op zich geen probleem mogen zijn in de koploper inzake EV's.
Ik kijk uit, uiteraard in het daartoe bestemde topic, naar je beschrijving van dagtrips doorheen Noorwegen aan max. 400 km met uiteraard tips om te overnachten, in volgorde van belangrijkheid: B&B, niet commerciële campingspots, kleine familiehotels.
duizend schreef: 3 dagen geleden Waarom “de EV rijders” deze nadelen continu willen minimaliseren, relativeren en iedereen willen bekeren is me niet duidelijk.
Lijkt me anders meer dan duidelijk.
We hebben allemaal andere verwachtingen. En dat creëert telkens andere problemen die telkens om een andere oplossing vragen.
Wie niet de behoefte voelt, ongeacht het type aandrijving van zijn vervoermiddel, om (in de winter) uren aan een stuk tegen 130 km per uur met een dakkoffer te rijden zal deze nadelen niet tot veel minder ondervinden.
Waar men sowieso geen last van heeft dient dan ook niet geminimaliseerd te worden.

Wie deze behoefte wel voelt heeft een ander uitgangspunt waarvoor weer andere oplossingen bestaan.
Wie graag in Duitsland urenlang tegen 180 over de autobahn snort zal weer andere oplossingen moeten bedenken.
Allemaal niets mis mee maar andere uitgangspunten vragen nu eenmaal andere oplossingen.

Er zijn - dat hoop ik toch voor hen - ook maar weinig mensen die een autoaankoop op basis van hun sporadisch vakantiegedrag van 7 dagen berekenen.
En wie zichzelf een auto kan veroorloven voor dagelijks gebruik en een extra auto voor vakanties heeft inderdaad een luxeuitgangspunt dat geenzins problematisch dient te zijn. Het is en blijft immers de eigen keuze.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 586 keer
Bedankt: 716 keer
Te Koop forum

Ik zal mijn ervaringen wel delen over de trip incl enkele tips voor overnachtingen, wij vermijden zoveel mogelijk hotels.

Eigenlijk heb ik meer bedenkingen bij die overnachtingen dan het laden want dat zal wel OK zijn, ik heb al een aantal apps om de laadpunten te vinden.

Ik hoop dat ik in de kleinere plaatsen (zo goed als allemaal dus) telkens iets zal vinden om te overnachten want anders moet ik mogelijk meer km's doen en dus ook weer meer laden. Soit, het is me al meer dan 30 jaar gelukt aan alle kanten van de wereld dus Noorwegen zal ook nog wel lukken. Mijn ervaring is dat als je toch een probleem hebt men meestal bereidwillig is om het op te lossen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 3 dagen geleden Er zijn - dat hoop ik toch voor hen - ook maar weinig mensen die een autoaankoop op basis van hun sporadisch vakantiegedrag van 7 dagen berekenen.
En wie zichzelf een auto kan veroorloven voor dagelijks gebruik en een extra auto voor vakanties heeft inderdaad een luxeuitgangspunt dat geenzins problematisch dient te zijn.
Tja, als je jaarlijks minstens een tiental keer “vakantiegedrag” hebt dan is de auto daarop best afgestemd en geselecteerd.
De huidige EV voldoet al voor dagelijks gebruik in België en voor de trips en reizen in de lente, zomer, herfst.

De range blijft uiteraard een minpuntje zolang er woekerprijzen gevraagd worden aan het grootste deel van de snelladers.

We zullen de EV het komende skiseizoen ook eens testen zie :-D
Het zal dan niet aan 130 km per uur zijn. :angel:
Luxeproblemen … :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De range blijft uiteraard een minpuntje zolang er woekerprijzen gevraagd worden aan het grootste deel van de snelladers.
Mee eens maar ook dat is afhankelijk van de eigen situatie.
Voor wie dat laden niet zelf moet betalen en sporadisch kan laden aan +200 kW is dat dan weer geen probleem.
Weer een ander type "luxe". :angel:

Diesel tanken langs de autosnelweg is trouwens ook niet altijd zo'n goedkope optie.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, maar bij diesel heb je het voordeel dat er bij elke grote supermarkt een tankstation aan “normale” prijzen gelegen is, en je moet pas tanken na 800km. Tankstation langs route zoeken via de GPS en supermarkt tankstation naar keuze vlak aan de afrit selecteren. En op wintersport in Frankrijk heb je in Luxemburg al vol gegooid en tank je pas opnieuw op je bestemming.

Om te laden moet je vooraf goed inplannen waar de goedkope laders staan…
… elke 300 km
Aan sommige supermarkten staat enkel een allego of iets dergelijks aan 79 cent per kWh.
Aan de Franse carrefours kan je dan weer een uurtje gratis laden, aan 22kW weliswaar.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Mee eens.... toch wanneer het eigen uitgangspunt is dat je 800 km onafgebroken wil rijden.
Wie dat, ongeacht het type aandrijving, niet nodig heeft ziet dat - afhankelijk vanuit welk standpunt je het bekijkt - ook niet als een voordeel/nadeel.

Iedere type aandrijving heeft zijn specifieke voor- en nadelen.
Het is aan de consument om de keuze te maken wat voor de eigen situatie telkens de minste nadelen heeft.
Dat kan elektrisch, benzine, diesel, gas,waterstof,.... of een combinatie van voorgaande zijn.

Zoals je zelf al stelt valt het - eenmaal elektrische aandrijving ondervonden in de praktijk - dan allemaal nogal mee.
Bijkomend voordeel is dat batterijtechnologie nog in volle ontwikkeling is en jaar na jaar goedkoper en beter wordt terwijl brandstofmotoren uitontwikkeld zijn en alleen nog maar kleine stapjes vooruit kunnen zetten tegen een hogere kostprijs.

En uiteraard niet te vergeten dat een deel van de consumenten thuis de benodigde energie voor een elektrisch aangedreven voertuig kunnen produceren. Dat doet al vlug de eventuele kleine meerkost voor duurder laden langs de autosnelweg vergeten.
Om te laden moet je vooraf goed inplannen waar de goedkope laders staan…
… elke 300 km
Klopt.
Toch wat betreft de huidige beschikbare technologie en wie het nog steeds een pijnpunt vindt om iedere 300 km een rustpunt van een 15 tot twintig minuten in te lassen.
En voor wie niet de luxe heeft overal binnen de EU gratis te laden.

Uiteindelijk gaat het - of zou het toch moeten gaan - om de TCO en niet om de sporadische meerkost tijdens een vakantietrip.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 172 keer

Geen idee wat de prijzen zoal zijn voor snelladers maar hier zijn er onlangs bij Gabriels ook geplaatst aan 59 cent zonder sessie kost (de anderen hier in de buurt gaan tot 84 cent wat maar eventjes 42% duurder is :eek: ).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Snelladen moet niet altijd duur zijn:
Snellader 240 kW.jpg
Uiteraard heb je daar weinig aan op doortocht langs een autosnelweg in het buitenland.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 dagen geleden Mee eens.... toch wanneer het eigen uitgangspunt is dat je 800 km onafgebroken wil rijden.
800 km rijden zonder te tanken …
… niet zonder te stoppen :angel:

Belangrijke nuance voor wie de diesel/elektriciteit in het buitenland zelf moet betalen of de werkgever niet op kosten wil jagen :lol:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hoezo de werkgever op kosten jagen?
Wie trager rijdt komt niet noodzakelijk later aan en heeft doorgaans minder laadstops nodig.
Wie trager rijdt, zeker met een EV, verbruikt minder en jaagt de werkgever minder op kosten.

Dat men zichzelf op hogere kosten wil jagen door vlugger te rijden of met de eigen diesel op vakantie te gaan moet dat uiteraard zelf weten.

Mijn ervaring is dat het omslagpunt (waarbij het elektrisch verbruik exponentieel begint te stijgen) rond de 90 km/uur ligt.
Maar dat heeft het nadeel dat je op de autosnelweg dan in het vrachtvervoer blijft hangen en een beetje tijd verliest.
Probeer je honderd aan te houden verlies je minder tijd en win je tijd door minder laadstops en zit je net voor het vrachtvervoer. Op adaptive cruisecontrol ook nog eens meer ontspannend rijden dan links met de laagvliegers mee.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/18 ... tips-reis/
Punt zeven is hier van toepassing.
Sol Invictus!
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 57 keer
Recent bedankt: 2 keer

@ivob 100 km/h... Mmmm.
toevallig ga ik met mijn gezin terug naar exact dezelfde locatie als vorig jaar

Ideaal om het verschil in ervaring eens op te tekenen, want vorig jaar reed ik gewoon 120/130 km/h waar het kon.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 dagen geleden Hoezo de werkgever op kosten jagen?
Zie de tabel in de link van mortov.
Hij laadt quasi steeds aan (veel) meer dan 0,5 euro per kWh.
Dus ofwel jaagt hij zichzelf op kosten ofwel de werkgever.

Met de EV is het heel wat meer gepuzzel en gezoek om een goedkope snellader te vinden op de reisweg. Dat moet je vooraf inplannen.

Of je laadt aan de snelwegpaal en jaagt iemand op kosten, in jouw geval de werkgever.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”