Plugin zonnepanelen zonder keuring, aangeven VREG of niet?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Nieuwe outfit voor de Fluvius mannen / onderaannemers :lol: die heeft inderdaad aan den elektriek gehangen :mrgreen:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

action.be verkoopt deze set balkonpanelen en micro-omvormer , zonder thuisbatterij. zijn we al toegestaan deze te installeren of pas van in april dan ?
https://shop.action.com/nl-be/p/8712879 ... -set-van-2
https://asset.action.com/image/upload/F ... system.pdf

edit, er staat nu een halfuurtje later nadat ik 'm tegenkwam al bij ' deal verlopen'
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Meer dan maand te vroeg en de kans dat deze al gecertificeerd is lijkt me nog kleiner :lol:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben nu wel geïnteresseerd in hoeveel die panelen zouden gekost hebben, aangezien de "deal al verlopen is".
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

op de nederlandse webshop staat ze aan € 249 en zijn ze nog wel te bestellen. (maar ze leveren niet rechtstreeks aan België, je zal dus nog een tussen corier service moeten gebruiken)
https://shop.action.com/nl-nl/p/8712879 ... -set-van-2

in België zal de verlopen gewoon zijn omdat ze dit stop hebben gezet omdat de wet nog niet rond is (want in nl is er blijkbaar nog voorraad genoeg)
Greetz cyberbug

Afbeelding
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Twee panelen van 110Wp is nu ook niet echt om naar huis te schrijven. Vond het al verdacht dat je tot onder in de datasheets moest zoeken om iets erover te vinden.
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Het is in verhouding ook vrij duur inderdaad
voor €93 heb je al een 880VA mini invertor van en voor €49 een 425 watt paneel (ex btw) dat is 850 wat piek voor €231 (inc btw)
Greetz cyberbug

Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1182 keer
Recent bedankt: 7 keer

cyberbug schreef: 3 maanden geleden dat is 850 wat piek voor €231 (inc btw)
Dat zijn ook eerder de prijzen die in de pers geciteerd worden over Duitsland: €300 voor 800Wp
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 20 keer
Provider
Te Koop forum

is misschien inderdaad omdat ik bij het begin belgie als land nog niet geselecteerd had dat er niet beschikbaar eerst niet bijstond.

200 wattpiek weinig, , nuja alle beetjes helpen
dat gewoon in een lokale winkel/webshop met thuislevering kunnen kopen is wel wat het bij mij zal worden dan is de drempel kleiner

rekeninghoudend met het formaat van de gemiddelde balkonleuning lijkt 2x400wp me wat groot en zwaar om eenvoudig te bevestigen ook tenzij gewoon op een muur ofzo
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dan toch geen meldingsplicht voor stekkerzonnepanelen in Vlaanderen: verkoop vanaf maandag toegelaten
https://www.hln.be/binnenland/dan-toch- ... ~a6eb3eb7/
Bron en details zijn me wel niet duidelijk.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vanaf maandag te koop en aansluiten pas vanaf 17 april. Yeah right, dat gaat iedereen doen, ze een maand in de doos laten zitten tot de retourperiode over is :bang:
En maximaal twee stekkerpanelen per huishouden en maximum 800W. En anders een boete van 92,79 euro :lol: Meer info is hier te vinden:
https://www.tijd.be/netto/news/energie/ ... 97653.html
cyberbug
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

gedetailleerd artikel P magazine zonder paywall: https://p-magazine.com/nl/articles/stek ... vlaanderen

Edit denk dat niemand dit inderdaad in de doos gaat laten als ik dit zo lees
snip uit artikel schreef:Maar hoe strikt zal die handhaving zijn?
Officieel mag je pas vanaf 17 april je plug-inpanelen daadwerkelijk in gebruik nemen. De verkoop start wel al op 11 maart, en insiders fluisteren dat Fluvius écht niet de mankracht heeft om tegen dan al overal te gaan checken. “Ik raad het officieel niet aan, maar wie gaat je tegenhouden om ze vanaf maandag al te gebruiken?”, zegt een anonieme betrokkene. “Voor het elektriciteitsnet maakt die ene maand echt niets uit. En denk je dat Fluvius zich druk gaat maken om Piet en Jan met hun paneeltjes op het balkon? Ik denk het niet.”

Kortom: vanaf maandag kan je ze kopen, vanaf april mag je ze officieel gebruiken. Maar als je écht niet kan wachten… Ach, we zeggen niets.
Greetz cyberbug

Afbeelding
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hoe zit het met stekkerbatterijen eigenlijk? Ook een limiet van 800W (en dan enkel ontladen/injectie of ook laden)? Hopelijk is er tegen maandag meer duidelijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1003 keer
Bedankt: 3734 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Een bedenkelijk artikel.
Ze beginnen over plugin zonnepanelen en thuisbatterijen, maar verder gaat het alleen over zonnepanelen.
Niets over plugin batterijen.

De 800W limiet over batterijen gaat inderdaad over het teruglever vermogen (Watt), maar nergens vermelding over de capaciteit (kWh).

Ik geloof ook niets van het max. aantal per huishouden (1 x 800Watt) :-o .
Waarschijnlijk verwarring met het max. vermogen van 800Watt per plugin toestel?

Toegevoegd na 21 minuten 56 seconden:
De regels die VREG/Synergrid/Fluvius oplegt hebben alleen betrekking tot de stabiliteit van het electriciteits netwerk.

Wat betreft de veiligheid van de elektrische (binnen)installatie van de gebruiker doet de VREG (Vlaanderen) geen uitspraak, gezien dit een federale bevoegdheid is (AREI).

De eventuele beperking van het aantal plugin toestellen is dus niet gebaseerd op een bekommernis over de veiligheid van je installatie :-o
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zoals ik het lees gaat het over de maximale potentiele injectie van 800Watt per huishouden. Dus maximaal 2 panelen van max 800Watt totaal. Maar mag je dan ook nog een stekkerbatterij die potentieel 800Watt kan leveren op het net erbij? Want dan zit je aan potentieel 1600Watt die je kan terugleveren (niet dat dit zal gebeuren, maar is technisch mogelijk). De AREI is dan nog iets apart en zal 800Watt op gedeelde kring zeggen en mogelijk meer op aparte kring. Hopelijk is er binnenkort een duidelijk document beschikbaar waar alle vereisten instaan.
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 18 keer

Kunnen we het ook eens over de prijzen hebben van zo'n set? Hoeveel is eigenlijk zo'n set waard?
Ik zag deze set die nu in de West Vlaanders vanaf 13 tot 17 maart aan de prijs van 519 wordt aangeboden n.a.v. opendeurdagen bij BCFV
Uiteraard gaan de (misschien wel bedenkelijke) setjes op AliExpress goedkoper uitkomen.
Op de webshop van Action had ik ooit ook eens zo'n set gespot, en ik denk ook bij Lidl.
Graag eens wat indrukken, bedankt allemaal!!
(ps: de deal bij Action is verlopen)
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-03-13 104247.png
Schermafbeelding 2025-03-13 103814.png
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hoymiles HMS-800-2T met stekker kabel (staat op Synergrid lijst) pakweg 240€
2x >450Wp panelen 125€

365€ + montagemateriaal.
En die mag je maandag al in gebruik nemen :)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Correctie, aankopen en installeren. In gebruik nemen officieel vanaf 17 april pas :lol:
Staat die Synergrid lijst voor stekker zonnepanelen en batterijen al online dan? Kan die toch nog niet vinden...
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 18 keer

hier als bijlage
link naar de lijst C10

[Mod] bijlage verwijderd en vervangen door een link naar de recente spreadsheet (gezien de spreadsheet regelmatig bijgewerkt wordt heeft een bijlage niet veel zin).
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer

https://www.mijnenergie.be/blog/lidl-zo ... ok-bij-ons

Aanbieding van lidl is wel sterk. Maar wacht even op de juiste technische regelgeving. Deze morgen hadden ze plots over 2 panelen per huishouden, niet meer over 800 watt per kring?
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

ook onduidelijk, gaat dat dan om 1 set zoals hierboven bij de action, of 2 zo'n sets, 2 stekkers dus...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

yezzer schreef: 3 maanden geleden hier als bijlage
Volgens mij stond die er al lang in gezien die ook als vaste installatie kan gebruikt worden.
Echte enkel plugin paneel omvormers of plugin batterijen zie ik er toch nog niet instaan.
Zal dan echt wel wachten zijn tot maandag voordat de geupdate lijst online komt.

Toegevoegd na 2 minuten 49 seconden:
Block schreef: 3 maanden geleden https://www.mijnenergie.be/blog/lidl-zo ... ok-bij-ons

Aanbieding van lidl is wel sterk. Maar wacht even op de juiste technische regelgeving. Deze morgen hadden ze plots over 2 panelen per huishouden, niet meer over 800 watt per kring?
Volgens mij mag de omvormer niet meer dan 800 Watt kunnen injecteren. Dus als je 2 panelen van 415 Watt gebruikt maar de omvormer slechts 800 Watt is mag dat wel.
Vergeet niet dat er in Duitsland geen BTW moet betaald worden op de zonnepanelen / thuisbatterij. Dus indien die actie hier komt zal het eerder ~360 euro kosten.
In elk geval, zo een stekker installatie kan gerust ~700kwh per jaar opbrengen, dus na enkele jaren is die al terugverdiend. :beerchug:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

Volgens 'die-van-testaankoop' op de radio deze morgend toch niet, vermits het alleen voor direct eigenverbruik is, ik snapte die uitleg al niet goed maar soit...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer

Ik denk dat we dat we hetzelfde hebben gehoord, ik snapte zelfs niet dat ze de analoge teller niet kunnen laten teruglopen, als je zelf 200 watt verbruikt en de opwek is 500 watt dan loopt je teller toch achteruit of moet de omvormer dan uitvallen?

Dan spreken we toch overeen ander systeem dan bijvoorbeeld in Duitsland.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gezien de panelen niet geregistreerd moeten worden komen ze geen digitale meter installeren en draait je analoge teller gewoon terug (zo stond het toch in artikel van de tijd). Zullen er veel met analoge meter zijn die ineens een boel plug-in panelen gaan leggen :lol:

Ziet er wel een leuke set uit: https://webshop.cedel.nl/nl/plug-and-play-solar-set-2
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

"Let op! Bij dit systeem wordt standaard geen montagesysteem geleverd."
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Nu op de Promo's letten, die komen eraan.

Afbeelding

Afbeelding
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ddd schreef: 3 maanden geleden "Let op! Bij dit systeem wordt standaard geen montagesysteem geleverd."
Montagesysteem kan je best apart kopen tenzij het een flexibel paneel is dat je met spanbandjes vast maakt :lol:
De ene legt het op zijn plat dak, de andere op zijn hellend tuinhuis, maakt het vast aan het balkon, etc...

Toegevoegd na 5 minuten 22 seconden:
Moonboy schreef: 3 maanden geleden Nu op de Promo's letten, die komen eraan.
Inderdaad. Vingers jeuken hier ook om twee panelen bij te leggen, maar de kans zit er dik in dat we op korte termijn moeten betalen voor de overschot kwijt te geraken. Moeilijke keuze...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Block schreef: 3 maanden geleden https://www.mijnenergie.be/blog/lidl-zo ... ok-bij-ons

Dat artikel is van juni 2024 :-(
Informatie volledig achterhaald
Avenger 2.0 schreef: 3 maanden geleden En maximaal twee stekkerpanelen per huishouden en maximum 800W. En anders een boete van 92,79 euro :lol: Meer info is hier te vinden:
https://www.tijd.be/netto/news/energie/ ... 97653.html
cyberbug schreef: 3 maanden geleden gedetailleerd artikel P magazine zonder paywall: https://p-magazine.com/nl/articles/stek ... vlaanderen
Ik vraag mij af waar de Tijd deze info gehaald heeft.
En indien correct, waarom de informatie op en de FAQ's op de websites van de Vlaamse Nutsregulator (VREG) en Fluvius nog niet aangepast is.
Ik zie ook nergern een regelgeving van max 800W (VREG? Synergrid? Fluvius? AREI?). Jullie wel?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja stom dat er officieel niets te lezen valt bij VOKA, Fluvius, VREG, etc. Maar uit het artikel vind ik volgende wel interessant:
Wel leggen VEKA en Fluvius een maximaal toegelaten vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen.
Dat betekent overigens niet dat er geen combinatie van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk is. ‘Zolang het totale injectievermogen per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt’, aldus VEKA.
Dus ik lees dat injectievermogen panelen EN injectievermogen batterij maar MAX 800 Watt mag zijn. Indien je beide wil (en officieel in orde wil zijn) kan je dus best een stekkerbatterij halen waarop je zonnepanelen rechtstreeks kan verbinden zodat het geheel maximaal 800 Watt kan injecteren. Indien beide toestellen apart gaat het moeilijk zijn om gecombineerd onder de 800 Watt te blijven (als je officieel in orde wilt zijn tenminste). Twee thuisbatterijen van elk 800 Watt combineren is net zoals 2 stekkerinstallaties met meer dan 800 Watt dus verboden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als de batterij aangesloten is op de P1 meter (zoals de Homewizzard stekkerbatterij) dan zorgt de software ervoor dat er niet meer mag geinjecteerd worden dan 800Watt.

Als er voldoende zonne enrgie is om je huis te voorzien (en je hebt overschot om te injectren), dan moet je batterij toch niet ontladen naar het net?
Daarvoor moeten ze niet gekoppeld, de stekkerbatterij moet zoiets regelen?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat klopt inderdaad. Maar er zullen ook mensen zijn die met dynamisch tarief injecteren voor winst natuurlijk.
Je kan inderdaad onofficieel meerdere batterijen veilig op verschillende groepen plaatsen en zorgen dat je nooit injecteert.
Dan kunnen ze dit inderdaad nooit ondekken. Maar het wordt daarmee natuurlijk niet legaal of officieel. Maar dat is een andere discussie.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, bedoeling van een batterij is toch steeds om deze energie in huis te verbruiken en niet te injecteren.
Dus een batterij zit niet meegerekend in deze 800W beperking :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Zou je deze kunnenmogen gebruiken in combinatie met vaste zonnepanelen?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja, als je maar max van 5Kw aan TOTAAL omvormervermogen hebt (enkelfazig), maar als je deze plugin set toch niet moet aangeven, zal 800w toch niet veel uitmaken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

lacer schreef: 3 maanden geleden Inderdaad, bedoeling van een batterij is toch steeds om deze energie in huis te verbruiken en niet te injecteren.
Dus een batterij zit niet meegerekend in deze 800W beperking :-)
Ik lees dat anders volgens het artikel. Dan zou een batterij ook 2500W mogen leveren op aparte groep indien je niet injecteert in het net. Laten we hopen hierop, maar vrees er eerlijk gezegd voor.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Da's eerder voor de veiligheid, sommige mensen zouden die 2500W op een reeds gebruikte kring aansluiten :eek:
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar dat is dan weer AREI en heeft VEKA en Fluvius niets over te beslissen. We zullen moeten afwachten tot er officiele communicatie over is om zeker te zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Veiligheid van de (binnen)installatie is geen VREG of Vlaamse bevoegdheid, maar AREI (FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg)
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 44 keer
Provider

Mocht iemand communicatie over dit onderwerp spotten vanwege of betrekking hebbende op Sibelga houd ik mij aanbevolen. Tot op heden heb ik immers nog niets over deze thematiek vernomen die betrekking heeft op de regelgeving voor het Brussels gewest. Leuk, die versnippering van bevoegdheden... :x
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”