Card Stop

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:26 9.5k euro is nu de balans. Minder dan 10k.
Mijn eigen bank gebeld (niet geimpacteerd, want mijn partner zit niet bij hen) vertelde me dat de politie onder de 10k euro wellicht niets zal doen. Schok! (Persoon vertelde dit adhv verhalen van andere klanten).
En toch gaan ze beweren dat we hier geen klassenjustitie hebben.
Waarom deze limiet?
Omdat de Staat dan hoge boetes denkt te kunnen vangen bij de daders?
Het heeft in elk geval niets met bescherming van de slachtoffers te maken...
bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:26 Mijn partner heeft een eigen zaak. KBO en Belgisch staatsblad is voldoende. Op de oprichtingsakte (vrij te consulteren) staat adres, naam, geboortedatum,…). Er is zelfs geen datalek nodig.
Geen idee waarom mijn partner wordt geviseerd.
Ik weet niet of je daar echt van "geviseerd" moet spreken.
Misschien dat ze lukraak wat bedrijven gezocht hebben in het Brusselse waarvan ze denken dat er toch wel wat cash is.
Daarna binnen hun selectie brievenbussen waar ze makkelijk bij kunnen.
En dan toeslaan.
Denk ook aan die hackers die data encrypteren en dan losgeld vragen.
Eerst gingen ze ook wat willekeurig te werk bij particulieren.
Algauw beseften ze dat als ze gericht een bedrijf aanvielen, er veel meer te rapen viel.
Ik denk dat het hier ook zo zal zijn.
Het betekent niet dat ze een persoonlijke vete tegen je partner hebben.
bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:26 Dit is op voorhand door de dader(s) onderzocht geweest. Zo veel is duidelijk.
Bij Western Union is boven de 1K euro een identiteitsbewijs nodig: 1. Paspoort of 2. ID kaart of 3. Rijbewijs. Ofwel is die procedure niet goed gevolgd, ofwel loopt er iemand rond met een vals identiteitsbewijs.
Indien het laatste staat niets in de weg om verder te gaan. Afsluiten leningen, contracten,…
Noem me achterdochtig maar het zou me niet verbazen dat dit slechts stap 1 zou zijn.
Ja, als ze echt een valse identiteiskaart hebben, zou het kunnen dat ze ook nog eens van alles op diens naam bestellen op amazon, bol.com, enz.
bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:26 Ik zou zo graag de opname van card stop willen delen. Maar ik ga het niet doen want ik weet niet welke regels ik zou kunnen overtreden dan…
Ja, de gewone man moet altijd op zijn tellen passen, terwijl criminelen en grote bedrijven ongenaakbaar zijn.
bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:26 na het noemen van 1 bank (wellicht leukraak gekozen) werden alle andere banken door card stop spontaan vernoemd. Alle andere banken en kaarten. Zonder verdere bevraging.
Dit is echt een zware professionele fout.
Dizzy schreef: 29 nov 2024, 14:13Daar ben ik nog niet zo zeker van want betrokkene heeft hier weinig tot geen schuld aan, men heeft een slecht werkend systeem misbruikt dat niet door betrokkene is opgezet, integendeel, het kan iedereen overkomen.
Voor mij is CARDSTOP de grootste schuldige.
Alle rekeningen bij 4 banken blokkeren met enkel een postcode, naam en geboortedatum?
Komop seg!
[/quote]
Het is niet dat blokkeren dat het probleem is, maar het zomaar opsturen van nieuwe kaarten en codes op een onveilige manier.

Toegevoegd na 1 minuut 35 seconden:
bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:57 en lap, nog 4 debetkaart transacties erbij... bank had rekening geblokkeerd en de kaart ook... blijkbaar niet
Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk?
Dat is de zoveelste keer.
Is dat iedere keer dezelfde bank waar men er niet in slaagt de kaart en de rekening te blokkeren?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is het niet beter om die rekeningen te gaan afsluiten?
Nu blijf je rondjes draaien heb ik het gevoel.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 29 nov 2024, 16:13 Is het niet beter om die rekeningen te gaan afsluiten?
Nu blijf je rondjes draaien heb ik het gevoel.
Gaan ze dat dan kunnen bij die bank?
Of gaat de 'afgesloten' rekening dan toch nog gedebiteerd worden?
Ik ken de zaak niet van B van Halst en partner niet, maar het kan natuurlijk ook een rekening zijn waar betalingen van klanten aankomen.
Dan kun je die waarschijnlijk niet zomaar afsluiten.

Het is toch wel vreemd, soms wordt bij mensen een rekening onterecht geblokkeerd en kunnen ze aan hun geld niet.
Hier vraag je om ze te blokkeren, en het lukt hen niet.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Je hebt gelijk.
Andere mogelijkheid misschien, de post laten inhouden of doorsturen naar een ander adres bij Bpost?
Dan stopt het blokkeren doorsturen nieuwe kaarten en pincodes al.
Een partner die al weken lang geen post meer krijgt vind ik toch ook raar
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hoop toch nog steeds op meer detail van die ATM en aankooptransacties. Welk ATM-systeem, welk soort handelaren? Ben toch benieuwd waar ze dan gaan om het echte steelwerk te verrichten.
bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:57 en lap, nog 4 debetkaart transacties erbij... bank had rekening geblokkeerd en de kaart ook... blijkbaar niet
Zo werkt het niet. Het enige dat blokkeren ZEKER doet, is een liability shift. Alles van deze transacties moet je bank terugvergoeden aan jou.

Blokkeren betekent niet dat er een resultaatsverbintenis ontstaat om geen verdere transacties op je kaart of rekening toe te laten. Het is slechts een middelenverbintenis, aka "de bank moet alles in staat stellen om" maar niet "de bank moet garanderen dat".

Desondanks is het welk merkwaardig dat de bank de transacties niet kan tegenhouden. Dat is de voornaamste reden voor mijn verzoek om te weten via welke manieren (en systemen) ze werken. Ik zou het wel heel straf vinden dat het bv via Batopin nog altijd zou werken na het blokkeren.
bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:26 Waarom zijn gegeven van KBO (kruispuntbank) en oprichtingsactes met persoonsgegevens publiek beschikbaar ? Dat moeten we ons ook eens afvragen in deze tijd waar GDPR zo hoog in het vaandel wordt gedragen.
Omdat men due diligence moet kunnen doen alvorens met een bedrijf te handelen. De gegevens in KBO vormen een wezenlijk onderdeel van due diligence.

Ook om weer andere vormen van fraude te vermijden: fake bedrijven etc.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 107 keer

Vals alarm. Het waren duplicaten van de lijnen van gisteren met datum vandaag. Die bank heeft echt hun systemen niet op orde…

Toegevoegd na 1 minuut 47 seconden:
Ok, maar waarom maak je die info niet betalend of moet je niet inloggen met je itsme om die te bekomen? Om maar 2 oplossingen aan te reiken….
CCatalyst schreef: 29 nov 2024, 16:40
Omdat men due diligence moet kunnen doen alvorens met een bedrijf te handelen. De gegevens in KBO vormen een wezenlijk onderdeel van due diligence.

Ook om weer andere vormen van fraude te vermijden: fake bedrijven etc.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Het zou me niet verwonderen dat de banken tot 10.000 geen probleem maken om de eigen klant te vergoeden, eieren voor hun geld dus. Meer dan 10.000 dan zullen de banken zelf wat aandringen bij de politie en connecties.

Soit, het is het systeem (Card stop) dat niet veilig is en herhaling is perfect mogelijk. Men moet iets aan die beveiliging doen opdat dit soort streken niet meer mogelijk zijn. De bank kan het ook eenvoudig aanpakken door bij elke aanvraag de klant te verwittigen van zijn aanvraag. Als je dan geen kaart aangevraagd hebt maar je krijgt ineens bericht van je bank dat je nieuwe kaart eraan komt, dan weet je genoeg.

Een geboortedatum of rrn is geen beveiliging want het grootste deel van het rrn is trouwens de geboortedatum. Bovendien zijn deze gegevens publiek raadpleegbaar in heel wat gevallen. Men moet gewoon meer controle inbouwen. Sommige bedrijven of instellingen verwerken de rrn zelfs in de referentie die vaak bij de adresgegevens gedrukt staan, die kan je dan lezen zonder de brief te openen. Men is zich te weinig bewust van de risico's.

Zelf ben ik er ook beducht voor door het vele reizen. Het aantal hotels dat doodleuk uw paspoort wil bijhouden is niet te tellen, ik maak me daar altijd boos om. De gegevens die ze nodig hebben schrijven ze maar over maar ik hou altijd mijn paspoort bij mij.

Ik heb lang geen creditcards gebruikt net om deze reden. Je kan er snel veel geld mee verliezen. Op reis check ik dagelijks mijn rekening want dan gebruik je vaak kaarten. Als er wat mis gaat bij afrekenen moet je extra alert zijn, heb het al gehad dat men 2 keer aanrekende terwijl het zogezegd de eerste keer niet werkte. Ik heb wel altijd mijn geld terug gekregen (Visa/Mastercard). De uitgaven hou ik ook bij zodat ik bij terugkeer controle heb over de rekening want vaak zijn de beschrijvingen summier of niets betekenend.

Tot nu toe dus nog niets van schade gehad maar wel al genoeg pogingen tot oplichting. Elk land heeft zijn eigen manieren maar dit is er dus eentje in België.

De methode is vrij eenvoudig, zeker in een grootstad en in een appartementsblok.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Petrikske schreef: 29 nov 2024, 15:13 Voor mij is CARDSTOP de grootste schuldige.
Alle rekeningen bij 4 banken blokkeren met enkel een postcode, naam en geboortedatum?
Komop seg!
Dat is nu eenmaal hoe Card Stop werkt. Het enige wat je nodig hebt om een kaarten te blokkeren is:
  • Het bankrekeningnummer waaraan de kaart verbonden is OF
  • De gegevens van de kaarthouder: naam – voornaam – geboortedatum - postcode
Schermafbeelding 2024-11-29 173345.png
bron: https://cardstop.be/nl-be/home/wat-blokkeren#cartes

Het is niet dat blokkeren dat het probleem is, maar het zomaar opsturen van nieuwe kaarten en codes op een onveilige manier.
Ik denk niet dat dit met alle kaarten automatisch het geval is:
  • bij kredietkaarten (Worldline) wordt automatisch een nieuwe kaart opgestuurd.
  • bij debetkaarten hangt het af van de bank. Bij Argenta bijvoorbeeld moet je een nieuwe kaart zelf aanvragen
Pincode met de post opsturen is ook niet per defintie onveilig:
Bij sommige banken (vb BNP Paribas) krijg je instructies per SMS om te kaart te activeren.
Iemand die je kaart èn PIN code (2 brieven) onderschept kan er in dit geval niets mee doen ...

Bij Argenta wordt geen PIN code opgestuurd, maar krijg je instructies hoe je zelf een PIN code kan aanmaken.
Pas dan wordt de kaart verstuurd...

Hangt dus echt af van bank tot bank ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Inderdaad. Geen schade bij ING en mocht KBC in scope zijn ook niet.
Een van de banken die philippe_d vernoemt zit er wel bij en daar is het serieus mis gelopen.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

philippe_d schreef: 29 nov 2024, 17:51
Pincode met de post opsturen is ook niet per defintie onveilig:
Bij sommige banken (vb BNP Paribas) krijg je instructies per SMS om te kaart te activeren.
Iemand die je kaart èn PIN code (2 brieven) onderschept kan er in dit geval niets mee doen ...

Bij Argenta wordt geen PIN code opgestuurd, maar krijg je instructies hoe je zelf een PIN code kan aanmaken.
Pas dan wordt de kaart verstuurd...

En dan krijg je algemeen de raad om SMS niet zomaar te vertrouwen :roll: ...... en gaan velen dit dus negeren w.s. terwijl in dat geval het wel degelijk van de bank komt....
Laatst gewijzigd door Matt555 29 nov 2024, 18:11, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Waarom moet er eigenlijk een nieuwe PIN code verstuurd of aangemaakt worden? Kan men niet gewoon een nieuwe kaart sturen die met de oude PIN code werkt??? Zo is dat toch ook als ze je bankkaart vernieuwen uiteindelijk...
bvhalst
Premium Member
Premium Member

De kat bij de melk zetten…. zei een bank medewerker me vanmiddag
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef: 29 nov 2024, 17:51 Hangt dus echt af van bank tot bank ...
En men zou het overal veilig kunnen maken indien geëist wordt dat men naar het bankkantoor gaat om een nieuwe kaart op te pikken.
Dan moet men een identiteitskaart tonen, en kan de bankmedewerker ook eens kijken of de persoon die voor hem of haar staat ook diegene is die op het identiteitsbewijs staat.
Maar ja, dat kost geld, natuurlijk.
Dus liever zoveel fraudegevallen, die ze dan nog liefst op de klant afwentelen dan echte service geven, terwijl ze ondertussen altijd maar meer rekenen voor "beheerskosten".
Tot er iets misloopt, en dan blijkt je geld alleen begeerd te worden, in plaats van beheerd...

En dat het bij sommige banken wel goed gaat, dat kan zijn, maar waarom moet veiligheid afhankelijk zijn van de bank zelf?
We hebben als burger of als bedrijf allemaal heel veel verplichtingen.
Ik moet ook niet zeggen dat ik gewoon altijd 140 rijd, maar dat mijn buurman zich wel aan de 120 houdt, en dat dat maar normaal is.
Rijd ik die 140, dan kan ik gewoon geflitst worden, en misschien mijn rijbewijs moeten inleveren.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boulder schreef: 29 nov 2024, 18:30

En men zou het overal veilig kunnen maken indien geëist wordt dat men naar het bankkantoor gaat om een nieuwe kaart op te pikken.
Dan moet men een identiteitskaart tonen, en kan de bankmedewerker ook eens kijken of de persoon die voor hem of haar staat ook diegene is die op het identiteitsbewijs staat.
Maar ja, dat kost geld, natuurlijk.
Moet niet meer kosten , daar reeds vele banken NU terug reeds 1/2 dag normaal werken /toeganklijk zijn ....zonder afspraak KBC en Crelan in mijn geval ....Keytrade niet wegens enkel online bank ..(alhoewel ik recht over Vlinderpaleis Antwerpen op een hoekgebouw de ramen met Keytrade logo heb gezien ..? )
Laatst gewijzigd door on4bam 29 nov 2024, 19:05, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: quotes juist gezet
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Omdat er nog maar weinig bankkantoren zijn door de besparingen gewoon die nieuwe kaarten "aangetekend met bevestiging van ontvangst" opsturen.
Maar ja.. dat kost weer centjes.
Matt555 schreef: 29 nov 2024, 18:44En men zou het overal veilig kunnen maken indien geëist wordt dat men naar het bankkantoor gaat om een nieuwe kaart op te pikken.
Zoals je al vertelde worden online banken alsmaar populairder.
Ik heb vroeger altijd geleerd.. "belangrijke zaken verstuur je best aangetekend" en om helemaal zeker te zijn vraag je een bevestiging van ontvangst.

Het kan dus veiliger, maar wie gaat het bonnetje afrekenen?
Moest ik het risico lopen om 10k te verliezen zou ik niet twijfelen, zeker niet na het lezen van de OP in dit topic.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Moet niet meer kosten , daar reeds vele banken NU terug reeds 1/2 dag normaal werken /toeganklijk zijn ....zonder afspraak KBC en Crelan in mijn geval ....Keytrade niet wegens enkel online bank ..(alhoewel ik recht over Vlinderpaleis Antwerpen op een hoekgebouw de ramen met Keytrade logo heb gezien ..? )
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Ik zit ook bij Keytrade, denk je dat ik vanuit de stille Kempen naar Antwerpen zal rijden om een nieuwe kaart op te pikken?
Ik blijf wel op de parking zenne.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Men zou een partnership met grote winkelketens kunnen opzetten om nieuwe bankkaarten daar te activeren met een eerste gebruik. Zo kan men een omkadering van cameras en identiteitsbewijs vereisen, en dat is een extra beveiligingsfactor als men een winkel kiest waar men vaste klant is.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 29 nov 2024, 19:05 Ik zit ook bij Keytrade, denk je dat ik vanuit de stille Kempen naar Antwerpen zal rijden om een nieuwe kaart op te pikken?
Ik blijf wel op de parking zenne.
ik hield maar alleen rekening met mezelf he :lol: niet met den boerenbuiten he ! :angel:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
RAM
Motherboard
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

cptKangaroo schreef: 29 nov 2024, 19:06Men zou een partnership met grote winkelketens kunnen opzetten om nieuwe bankkaarten daar te activeren met een eerste gebruik. Zo kan men een omkadering van cameras en identiteitsbewijs vereisen, en dat is een extra beveiligingsfactor als men een winkel kiest waar men vaste klant is.
Komen ze in de Carrefour op vrijdagavond 5 minuten voor sluitingsuur met een capouchon en een mondmasker, ja..excuseer ik heb een besmettelijke ziekte en m'n ID is ook besmet... ;-)

Beste is een rustige omgeving waar je 1 op 1 met de persoon komt te staan die je zaak zal behandelen.
Dus geen 25 TV's die 20 meter verder staan te kabalen en een hoop klein 'joeng' die zitten te janken omdat ze honger hebben.
Matt555 schreef: 29 nov 2024, 19:21ik hield maar alleen rekening met mezelf he :lol: niet met den boerenbuiten he ! :angel:
Ik ken m'n pappenheimers. :wink:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 764 keer
Recent bedankt: 5 keer

Semi-gerelateerd:
Recent spontaan een nieuwe credit kaart in mijn bus gevonden.
Raar, want hoewel mijn bank altijd spontaan een nieuwe kaart stuurt wanneer de oude bijna vervalt, was die nu nog wel een aantal jaren geldig.
Nog ns raar, want ik kreeg een visa als vervanging van een mastercard.
En uiteraard had ik geen extra kaart aangevraagd.

Dus toch maar ns gebeld naar de bank...
Wat blijkt, ze stoppen (volgens de medewerker aan de telefoon) met hun samenwerking met mastercard en vervangen die dus allemaal door een visa kaart.
Vreemd genoeg is daarover *NIKS* terug te vinden, noch op de site van de bank, noch in de communicatie naar de klant toe.
Ik vind dat soort gedrag/communicatie toch allemaal beneden nul, en rijp voor vergissingen/misbruik.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Ik bedoel niet dat het eerste gebruik een onderdeel uitmaakt van de gewone winkelgang, maar zoals bij internet-certificaten: dat je een vertrouwde derde gebruikt om de kaart in werking te stellen. Eventueel als onderdeel van het postpunt circuit maar dan met die vereisten van camera/id.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 115 keer

cptKangaroo schreef:Men zou een partnership met grote winkelketens kunnen opzetten om nieuwe bankkaarten daar te activeren met een eerste gebruik. Zo kan men een omkadering van cameras en identiteitsbewijs vereisen, en dat is een extra beveiligingsfactor als men een winkel kiest waar men vaste klant is.
Bij fortis als je nieuwe bankkaart krijgt kun je deze tegenwoordig in de winkel gebruiken en dan wordt deze geactiveerd ten opzichte van vroeger eerst naar de automaat te gaan.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 29 nov 2024, 20:19Wat blijkt, ze stoppen (volgens de medewerker aan de telefoon) met hun samenwerking met mastercard en vervangen die dus allemaal door een visa kaart.
Vreemd genoeg is daarover *NIKS* terug te vinden, noch op de site van de bank, noch in de communicatie naar de klant toe.
Ik vind dat soort gedrag/communicatie toch allemaal beneden nul, en rijp voor vergissingen/misbruik.
Hallo, vingertje hiero..
En ik ben er zeker van vele andere gebruikers van UB idem ditto.
Alles onder de noemer drinken een glas, doen een plas en what not..

Maar inderdaad zijn dit tenenkrullende praktijken maar niemand geeft een 4-letterwoord.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 56 keer

Ben deze draad ah volgen en val van de ene verbazing id andere.
Dat cardstop snel blokkeert lijkt me geen probleem integendeel, je wilt niet 27 dingen doorgeven aan cardstop als je je kaart verliest of gestolen is lijkt me.
Stel je maar voor dat je door je paniek of weet ik wat even is iets fout doorgeeft en ze weigeren die kaarten te blokkeren..
Dat de banken zo onzorgvuldig met die bankkaarten omgaan daar zit het probleem. Tot hiertoe er nooit bij stil gestaan dat het zo fraudegevoelig is maar als je dit allemaal leest brrrr.
Bij belfius krijg je een code via je gsm nadat je een activatiecode hebt gehad, maw dan dienen ze uw gsm ook al te hacken... BNP weet ik zo niet en Crelan zou ik altijd op het kantoor gaan afhalen, die zijn eigenlijk vlot bereikbaar...
Ik kan me echt niet voorstellen dat de banken dit niet vergoeden, hoe kunnen zij bewijzen dat die code en kaart bij u terecht gekomen zijn..
Aangetekend opsturen of code via bankapp en itsme genereren of kaart laten aktiveren in de app lijkt me nog de meest veilige optie...
En ik weet dat je normaal die kaart nodig hebt voor de bankapp dus kip of het ei maar daar kan itsme je weer mee helpen..

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 10 keer
Te Koop forum

Tegenwoordig krijg ik bij elke inlogpoging op een ander toestel een boodschap dat er ingelogd is vanaf een bepaald toestel. Dat is een heel eenvoudige beveiliging die ook hier kon werken als men bij het aanmaken van een nieuwe kaart de eigenaar van de rekening daarvan een bericht stuurt. Dat kost ook niets en kan volledig automatisch verlopen. Tegen dat de kaart effectief aankomt, enkele dagen later, kan je al ingrijpen door de bak te wijzen op het feit dat je geen kaart aangevraagd hebt.

De onlangs aangevraagde debetkaart bij Hello was goed geregeld. Je kreeg info over verzending en de code kon je zelf kiezen en werd niet per post verstuurd. Activeren ging via gebruik eerste keer met code en dus niet contactloos.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

tom35 schreef: 30 nov 2024, 08:03 Bij belfius krijg je een code via je gsm nadat je een activatiecode hebt gehad, maw dan dienen ze uw gsm ook al te hacken...
Sim kaart swap fraude bestaat nochtans al lang.
Ik weet niet of dit in België even makkelijk is als in andere landen, maar daar slaagt men erin om de GSM provider te overtuigen dat men zijn SIM kaart kwijt is, en dan die te laten opsturen naar een ander adres.
De eigenaar van het nummer kan dan plots niet meer bellen, en begrijpt misschien niet onmiddellijk wat er aan de hand is.
Ondertussen kunnen de criminelen dan de systemen waarbij 2wegs authenticatie nodig zijn met hun toestel doen in uw plaats.

Als ik zie hoe traag sommige van die providers reageren op vragen van de helpdesk (sommigen hebben alleen een chatfunctie), mag ik er niet aan denken dat dat mij zou overkomen.
crackjack
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 27 keer

off-topic, maar toch even reageren
ITnetadmin schreef: 29 nov 2024, 20:19 ...vervangen die dus allemaal door een visa kaart.
Maestro verdwijnt en daardoor moeten alle debetkaarten vervangen worden
De banken kunnen kiezen tussen Mastercard Debit of Visa Debit:

https://www.hln.be/mijn-geld/adieu-maes ... ~ac81c148/
Onder meer Argenta, Belfius, ING en KBC kiezen hierbij voor Debit Mastercard. Andere banken, zoals Crelan Group (Crelan, AXA Bank Belgium en Europabank), vervangen Maestro dan weer door Visa Debit. BNP Paribas Fortis, Fintro en Hello bank! geven sinds 2021 eveneens al Visa Debit-kaarten uit.
nog wat info: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/23 ... card-univ/

Dit is dus geen creditkaart
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Bij die Mastercard Debit of Visa Debit kaarten is mij opgevallen dat je die nu ook gewoon kan toevoegen op Amazon account en mee betalen zonder extra controle net zoals bij een kredietkaart. Mogelijk bij groot bedrag wel een controle itsme of bankkastje (zoals ook bij kredietkaart), maar toch iets om waakzaam over te zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

tom35 schreef: 30 nov 2024, 08:03 Dat cardstop snel blokkeert lijkt me geen probleem integendeel, je wilt niet 27 dingen doorgeven aan cardstop als je je kaart verliest of gestolen is lijkt me.
Het klopt dat mensen in paniek het noorden kunnen kwijt raken.
Maar de eigen naam niet meer kennen of voornaam als achternaam beschouwen.
Naam van 1 van de eigen banken niet kennen...
Er hadden alarmbellen moeten rinkelen als de enige info die correct werd vernoemd de geboortedatum was.
Maar de banken gaan vervolgens in gans het verhaal mee en sturen klakkeloos alle kaarten opnieuw op, enige opvolging, een telefoontje..maar ja daar zijn we weer met besparingen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Petrikske schreef: 30 nov 2024, 12:45 Maar de banken gaan vervolgens in gans het verhaal mee en sturen klakkeloos alle kaarten opnieuw op, enige opvolging, een telefoontje..maar ja daar zijn we weer met besparingen.
Het probleem zit hem daar.
Als men alleen die kaarten geblokkeerd had, dan had bvanhalst gewoon gemerkt dat zijn kaarten geblokkeerd waren, en had hij naar zijn bank gebeld om te vragen wat er aan de hand was.
Die criminelen doen dat natuurlijk alleen omdat ze weten dat er automatisch nieuwe kaarten gestuurd worden, op een manier die slecht beveiligd is.
Dat automatisme moet er dus uit, en er moet een betrouwbare manier komen om te bewijzen dat de ontvanger van de nieuwe kaart en code de rechtmatige eigenaar van de rekening is.
Voor mij mag de wetgever opleggen dat een nieuwe kaart alleen mag overhandigd worden waarbij de klant ter plaatse gaat.

Er werd het voorbeeld van Keytrade bank gegeven die maar één kantoor hebben voor heel het land.
Dat belet toch niet dat zij zouden kunnen een overeenkomst sluiten met een andere bank om voor die ene zaak de opvolging te doen.
Men zou ook kunnen een soort gezamenlijk kantoor maken van alle banken voor dit soort zaken.
De banken kunnen nu wel samenwerken om één gezamenlijke geldautomaat te zetten om de zoveel kilometer, waarom zou dit dan voor dit hier niet kunnen?
Het enige dat ze bij de afgifte van zo'n kaart moeten controleren is of de persoon die voor hen staat, ook diegene is van de identiteitskaart.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 30 nov 2024, 12:58 Er werd het voorbeeld van Keytrade bank gegeven die maar één kantoor hebben voor heel het land.
Dat belet toch niet dat zij zouden kunnen een overeenkomst sluiten met een andere bank om voor die ene zaak de opvolging te doen.
Denk niet dat andere banken die verantwoordelijkheid op zich gaan nemen.
Aangetekend verzenden en persoonlijk gaan afhalen in een Bpost kantoor lijkt mij wel een mogelijkheid.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar waarom dan?
Je hebt nu toch ook van die plaatsen waar je geld kunt afhalen, en die zijn niet meer gebonden aan één bepaalde bank, maar staan er in samenwerking tussen verschillende banken, die ook concurrenten van elkaar zijn.
Als het kan voor geldautomaten, waarom dan niet voor het uitreiken van bankkaarten?
Dat komt toch op hetzelfde neer als doorverwijzen naar een bPost kantoor?
Laatst gewijzigd door on4bam 30 nov 2024, 15:53, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd (alweer)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 30 nov 2024, 15:42Maar waarom dan?
Misschien een beetje waarover we al 4 pagina's aan het babbelen zijn?
Het gaat over verantwoordelijkheid, ik geloof niet dat er 1 bank bestaat die z'n nek gaat uitsteken voor een andere bank.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vandaar dat ik ook zeg dat de regering zoiets moet opleggen, in het belang van de consument.
Stel immers dat er zo'n wet komt, dat banken verplicht zijn kaarten fysiek af te geven aan de klant en daarbij persoonsgegevens te verifiëren, dan gaan ze wel moeten een systeem vinden om daaraan te voldoen.
Willen zij dat via een postkantoor doen, dan doen ze maar.
Willen zij met meerdere banken een kantoortje opzetten, dan doen ze dat maar.
Je moet als Overheid wel wat ballen aan je lijf hebben.
Als je altijd maar de mentaliteit hebt om naar de realiteit te kijken, en die te accepteren zoals ze is, zal er nooit iets veranderen.
Laatst gewijzigd door on4bam 30 nov 2024, 18:53, in totaal 1 gewijzigd.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

PV is nu opgemaakt (2u bij agent geweest die goed werk heeft geleverd).
Nu zien welke onderzoeksdaden ze gaan doen. Er is 1 transactie bij gebeurt bij Western Union waar normaal gezien identificatie vereist is (en camerabeelden bestaan - had zelf gebeld, ze hebben een camera in dat kantoor). We zien wel…
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je er een tijdje niet meer van hoort, toch eens bellen om te vragen hoe het met je dossier staat.
Zelf heb ik dus eens meegemaakt dat mijn dossier plots "weg" was.
Ze durven daar bij het Gerecht gewoon zaken seponeren zonder dat je daarvan op de hoogte bent.
Laatst gewijzigd door on4bam 30 nov 2024, 18:54, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

bvhalst schreef: 30 nov 2024, 18:17 PV is nu opgemaakt (2u bij agent geweest die goed werk heeft geleverd).
Nu zien welke onderzoeksdaden ze gaan doen....
Ik zou hier een advocaat inschakelen ...
- Bij uw familiale verzekering is meestal "rechtbijstand privéleven" inbegrepen. Dan heb je normaal recht op een gratis advocaat van de rechtbijstand verzekering?
- Als de zaak van je partner schade heeft geleden door een "onbekende" derde, dan zal de Rechtbijstand verzekering van het bedrijf normaal ook rechtshulp geven...
boulder schreef: 30 nov 2024, 18:27 Zelf heb ik dus eens meegemaakt dat mijn dossier plots "weg" was.
Een klacht indienen en een PV laten opmaken is een zaak.
Maar daarnaast moet je jezelf ook nog eens als benadeelde persoon verklaren (die je moet afgeven aan de griffie van de rechtbank / parket).
Dan is het gerecht verplicht jou te informeren van het verloop van het onderzoek ...

Een dossier kan inderdaad "plots" weg zijn, als het onderzoek bijvoorbeeld verhuist naar een ander arrondissement.
Alleen als "benadeelde" persoon zal je hiervan op de hoogte gebracht worden
https://www.slachtofferzorg.be/gerechte ... lachtoffer

Toegevoegd na 3 minuten 37 seconden:
boulder schreef: 30 nov 2024, 12:58 Voor mij mag de wetgever opleggen dat een nieuwe kaart alleen mag overhandigd worden waarbij de klant ter plaatse gaat.
Er zijn in dit land al regeltjes genoeg (véél te veel).
De overheid kan niet voor alles regeltjes maken.
De banksector kan zichzelf reguleren (en zal dat wel doen als dit soort fraude hen veel geld begint te kosten) ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef: 30 nov 2024, 18:49 Een klacht indienen en een PV laten opmaken is een zaak.
Maar daarnaast moet je jezelf ook nog eens als benadeelde persoon verklaren (die je moet afgeven aan de griffie van de rechtbank / parket).
Dan is het gerecht verplicht jou te informeren van het verloop van het onderzoek ...
Dat kan allemaal zijn, maar vind jij het normaal dat als je slachtoffer wordt van een misdaad, daar de politie bijhaalt, dat je dan zelf maar moet weten dat je expliciet jezelf als benadeelde persoon moet verklaren?
Als jij advocaat of iets dergelijks bent zul je dat wel weten, maar als gewone burger die iets meemaakt wat overduidelijk een misdrijf is, en die er de politie bijroept, die u dan geruststelt, en zegt dat er zeker zal vervolging van komen, verschiet dan wel als blijkt dat hij ergens nog eens expliciet had moeten aangeven dat hij slachtoffer is, en dat hij door dat niet te doen geen enkel recht heeft.
Het gebeurde was overigens iets van 2013-2014, politie werd erbij gehaald en die hadden een gewoon blaadje en een stylo bij.
Niets laptop, het kwam allemaal zeer amateuristisch over.
philippe_d schreef: 30 nov 2024, 18:49Een dossier kan inderdaad "plots" weg zijn, als het onderzoek bijvoorbeeld verhuist naar een ander arrondissement.
Alleen als "benadeelde" persoon zal je hiervan op de hoogte gebracht worden
https://www.slachtofferzorg.be/gerechte ... lachtoffer
De persoon die ik toen aan de lijn had van het Gerecht was zelf verbaasd dat het dossier weg was.
philippe_d schreef: 30 nov 2024, 18:49Er zijn in dit land al regeltjes genoeg (véél te veel).
De overheid kan niet voor alles regeltjes maken.
De banksector kan zichzelf reguleren (en zal dat wel doen als dit soort fraude hen veel geld begint te kosten) ...
Op sommige vlakken zijn er inderdaad regels te veel, maar op andere vlakken zijn er duidelijk veel te weinig regels.
Ik ben het niet eens met die fabeltjes van zelfregulering.
Dat heeft keer op keer bewezen niet te werken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 764 keer
Recent bedankt: 5 keer

crackjack schreef: 30 nov 2024, 11:27 Maestro verdwijnt en daardoor moeten alle debetkaarten vervangen worden
De banken kunnen kiezen tussen Mastercard Debit of Visa Debit:
(...)
Dit is dus geen creditkaart
Het gaat bij mij dus wel degelijk om een CREDIT kaart, ik ken het verschil.
Relief letters, the works.
Gewoon een Visa opsturen ter vervanging van een Mastercard (staat zo in de brief) die nog een paar jaar geldig was, zonder een woord uitleg.
En het is nu niet meer dat je, zoals vroeger, snel effe je lokaal filiaal kan binnenspringen om uitleg te vragen.

boulder schreef: 30 nov 2024, 21:36 Op sommige vlakken zijn er inderdaad regels te veel, maar op andere vlakken zijn er duidelijk veel te weinig regels.
Ik ben het niet eens met die fabeltjes van zelfregulering.
Dat heeft keer op keer bewezen niet te werken.
Zelfregulering werkt idd niet.
Zoals in de US, na decennia onder de Glass-Steagal act (1933) gedwongen te worden om bepaalde zaken te scheiden, kon de banksector het einde daarvan afdwingen in 1999, met de belofte van "zelfregulering".
Het heeft daarna geen 10 jaar geduurd alvorens ze in de grote bankencrisis van 2007 terechtkwamen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”