Card Stop

Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Uiteindelijk zijt ge er ook niet echt iets mee om het zelf uit te zoeken.
Is niet dat ge dan uw geld gaat terug zien of ze iemand in de bak gaan steken.
Eerder dat ge van iemand klop gaat krijgen (als je bv zelf herkenbare beelden op internet gaat plaatsen).
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Petrikske schreef: 28 nov 2024, 17:41 Even ingeven in Streetview, zie je het éne wazige winkeltje naast het andere.
Western Union, Moneygram, Lyca.....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer

Dat zijn geen wazige winkeltjes hé, alhoewel ik voor sommige mijn handen niet in het vuur durf steken.
“Dit is de gevaarlijkste wijk van Brussel,” zo beschrijven de plaatselijke handelaars de omgeving de wijk.
https://www.bruzz.be/samenleving/handel ... en-2023-04

Granaten, schietpartijen.. place to be.
on4bam schreef: 28 nov 2024, 19:04Goh, laat ons zeggen dat ze niet echt bekend staan om strikt de wet te volgen,
Met wazig refereerde ik eerder naar etablissementen zoals deze... https://tinyurl.com/3h3s4rtr
Laatst gewijzigd door Petrikske 28 nov 2024, 19:09, in totaal 1 gewijzigd.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Goh, laat ons zeggen dat ze niet echt bekend staan om strikt de wet te volgen, 't is te zeggen, anoniem geld naar het buitenland sturen, SIM kaarten zonder goede controle op ID...

Ik elk geval schandalig dat de politie niets doet of het in elk geval niet gemakkelijk maakt. Het wordt steeds interessanter om er een "media case" van te maken.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 28 nov 2024, 19:04Ik elk geval schandalig dat de politie niets doet of het in elk geval niet gemakkelijk maakt.
Ik kan dan weer de onmacht van de politie begrijpen, het is daar dweilen terwijl de brandslang helemaal open staat.
Is ook duidelijk te lezen in het artikel van Bruzz.be
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Het is dit soort dingen dat tot de verkiezingsuitslag leidt. (maar dat is voor een ander topic)
Bye, Maurice
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 107 keer

Effectief. Dat gevoel begin ik hier meer en meer te krijgen. Politie onderbemand, enkel dringende brandjes blussen.
Spijtig voor de werkende mensen die hier wonen en belastingen betalen. Gelukkig heeft brussel nog enkele toffe kantjes ook.

[/quote]Ik kan dan weer de onmacht van de politie begrijpen, het is daar dweilen terwijl de brandslang helemaal open staat.
Is ook duidelijk te lezen in het artikel van Bruzz.be
[/quote]
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dus ondertussen werden alle nieuwe kaarten geblokkeerd en werden de banken ingelicht om niet automatisch nieuwe kaarten te sturen, correct?

Wat zijn nu de volgende stappen? Al nieuws van een concrete terugbetaling?
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Normaal gezien wel.
Maar bij sommige banken moesten we hen dit zeggen. Er was nog 1 kaart onderweg, deze zou nu geblokkeerd moeten zijn zonder dat er een nieuwe komt.

Maar ik vertrouw de blokkages niet meer. Gisteren was zogezegd alles geblokkeerd (Card stop) en vandaag, na confirmatie van de bank dat die geblokkeerd was, waren er met de debetkaart nog betalingen gebeurd. Nu is die rekening volledig geblokkeerd op mijn aanvraag.

Over compensaties nog geen woord. We hebben eerst een pv nodig, voor kredietkaart transacties, procedure starten op mijnkaart.be en daarvoor hebben we die pv nodig. Idem voor de debetkaart transacties, maar dan moet de pv rechtstreeks naar de bank.

Rare volzinnen, sorry daarvoor. 4u slaap gehad vorige nacht. Proberen meer te slapen nu.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 137 keer
Provider

Kunnen die transacties niet voor de blokkering gebeurd zijn en pas na 1-2 dagen zichtbaar zijn?

Geen idee bij andere banken, maar bij Fortis zie ik via pc banking ook geen reservaties staan, enkel via hun app. En bij sommige winkels worden de bedragen soms pas 3 dagen na betaling effectief als transactie geboekt. Ook de valutadatum klopt niet altijd. Als ik nu (22u) een online betaling via bancontact doe, ben ik er quasi zeker van dat de valutadatum op morgen zal staan ipv vandaag.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Nee. Debetkaart transacties zijn live bij die bank. Ze zijn wel geprovisioneerd, maar dan weet je dat de kaart werd gebruikt. Tijdstip en plaats staan er ook bij.
Daarom weet ik dat de meeste uitgaven en geldopnames in Anderlecht waren.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

bvhalst schreef: 28 nov 2024, 21:36Rare volzinnen, sorry daarvoor. 4u slaap gehad vorige nacht. Proberen meer te slapen nu.
Alle begrip daarvoor, probeer indien mogelijk je rust te nemen want dit zou wel eens een tijdje kunnen duren.
Voel je aub ook niet verplicht om steeds op korte termijn ons allemaal te antwoorden.
We horen het wel ten gepaste tijde, heel veel sterkte voor jou en je partner in deze moeilijke en stresserende periode.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Het feit dit hier te kunnen neerpennen en jullie feedback te kunnen lezen helpt me.
Vele stellen hersenen weten meer dan 1 :-D
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Ik weet niet of het al vermeld werd, maar hier worden postbedeelzakken soms ergens op een straathoek (weinig verstopt) gedropt waar ze dan vele uren staan te wachten op een postbode voor bedeling. Zo kan je natuurlijk ook snel en eenvoudig door de post van een hele straat/wijk gaan.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

Wat ik gisteren ook zag is dat de brieven niet 100% werden in de bus geduwd, maar half uitstaken. Ik ontvang nog correspondentie, mijn partner waarschijnlijk al 2 weken niets meer.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

bvhalst schreef: 29 nov 2024, 07:21 Wat ik gisteren ook zag is dat de brieven niet 100% werden in de bus geduwd, maar half uitstaken. Ik ontvang nog correspondentie, mijn partner waarschijnlijk al 2 weken niets meer.
Met al die nonchalance bij bPost, bij de banken en bij Card Stop maken ze het de criminelen wel heel gemakkelijk.
En dat is natuurlijk het gevolg van besparingen.

Toegevoegd na 15 minuten 27 seconden:
on4bam schreef: 28 nov 2024, 19:35 Het is dit soort dingen dat tot de verkiezingsuitslag leidt. (maar dat is voor een ander topic)
Als je bij de politie komt als slachtoffer van een misdaad, en dan merkt dat het allemaal niet dringend is voor hen, en dat dan afzet tegenover de snelheid waarmee ze dan sommige andere zaken onderzoeken, knaagt dat inderdaad.
Hier zie je mensen die hun persoonlijk inkomen aangetast zijn, en de politie vindt het niet dringend.
De avond van de verkiezingen daarentegen was het Parket al direct bezig onderzoek te voeren naar mogelijk onregelmatigheden met volmachten.
2 totaal verschillende zaken, zul je zeggen, maar het is het feit dat als het bepaalde hooggeplaatsten treft, men wel altijd tijd en middelen vindt om heel snel te reageren.

Zelf heb ik het al eens meegemaakt dat een ruit van mijn auto ingegooid werd, en ik was niet de enige, men had ook een automaat gesloopt en er waren ook nog andere auto's waarvan de ruit ingegooid werd.
In mijn auto lag een briefje van de Politie, dat ik mij naar een politiebureau in de buurt moest begeven, het lokale bureau dat er vroeger was, was wegbespaard door de politiehervorming.
Ik moest het glas maar wat wegvegen en dan zelf naar het bureau rijden.
Bij de politie voelde ik geen enkele neiging om iets met de daders te doen.
Sterker nog, men zei dat men wist wie het waren, en toen kreeg ik dus te horen dat ze ook een automaat hadden vernield.
Het waren bekenden voor het gerecht, maar dat was het dan.
Dat men mij opriep om naar het politiebureau te rijden, was dus alleen omdat ik dan papieren had voor de verzekering.
De verzekering is een groot bedrijf, en dus is die belangrijk, u niet...

Later heb ik ook nog eens iets anders meegemaakt met de Politie en Gerecht, opnieuw als slachtoffer, maar daar ga ik niet veel over zeggen.
Mijn ervaring is dat je als slachtoffer goed je rechten moet kennen, want anders doet men het minimum.
Zo kreeg ik achteraf te horen dat in dat 2e geval mij had moeten als burgerlijke partij aanmelden, omdat ik dan recht had op inzage in het dossier.
Het zou immers kunnen dat er na korte tijd gewoon niets meer met uw zaak gebeurt, en je weet niet of het geseponeerd is, of men er nog mee bezig is, of wat de status is.
Dat is wat ik toen meegemaakt heb, je denkt dat ze ermee bezig zijn, en men doet gewoon niets meer, maar men licht u ook niet in dat men het geseponeerd heeft, het is zelfs niet duidelijk of het ook officieel geseponeerd is.

Maar blijkbaar is u burgerlijke partij stellen ook weer iets dat geld kost.
Dat zijn allemaal barrières die ervoor zorgen dat je als slachtoffer in de kou blijft staan.
Justitie schreef:Voor wanbedrijven en overtredingen bestaat de mogelijkheid om rechtstreeks te dagvaarden. Hiervoor moet u via een deurwaarder de pleger van de feiten laten dagvaarden.

Als slachtoffer van een wanbedrijf of een misdaad kan u zich ook burgerlijke partij stellen in handen van de onderzoeksrechter. Hiervoor moet u (in persoon of via uw advocaat) uitdrukkelijk verklaren voor de onderzoeksrechter dat u zich burgerlijke partij stelt. Dit kan schriftelijk of mondeling. De onderzoeksrechter stelt een proces-verbaal op van uw burgerlijke partijstelling.

U moet er rekening mee houden dat de onderzoeksrechter u in dit geval kan vragen een borgsom of een zogenaamde consignatie te betalen. Die moet dienen om de komende procedurekosten te dekken. De onderzoeksrechter bepaalt het bedrag ervan. U krijgt deze geldsom terug als de verdachte persoon achteraf schuldig wordt verklaard.
Dus je kunt jezelf burgerlijke partij stellen, en dan zijn ze bij het Gerecht veel meer verplicht werk te maken van de zaak, maar dan moet je wel zelf gaan dokken voor dat onderzoek (je moet dat geld dus ook alweer liggen hebben).
En als die dader vrijuit gaat (bijvoorbeeld omdat justitie veel te traag gewerkt heeft en de zaak heeft laten verjaren) ben je je geld kwijt.

En dan heeft men de mond vol van slachtofferhulp...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

bvhalst schreef: 27 nov 2024, 21:12 - beiden werden geïntercepteerd vandaag
Jep, had ik u voor gewaarschuwd hierboven.

Meest waarschijnlijk lijkt me een fraudescenario waarbij de nieuwe kaarten onderschept zullen worden.

CardStop is evengoed een partner in het oplichten van mensen. Maar soit, niet veel dat je kon aan doen, tenzij hyperalert je brievenbus in de gaten houden, wat niet praktisch is.

Voor de rest lees ik veel fantasiereacties van hele undercoveroperaties in sorteercentra van bpost. Laat het duidelijk zijn: de meest simpele optie is ook de meest waarschijnlijke. In casu: kaart/pincode uit brievenbus gegraaid. Wat heeeel makkelijk is, ze hebben daarvoor zo'n soort van flexibele barbecuetang of keukenpincet dat ze gebruiken. Strafbaar trouwens, maar dan kom je bij het volgende probleem.
bvhalst schreef: 27 nov 2024, 21:12Politie wou mijn partner niet te woord staan gisterenavond want niet dringend
De politie geeft inderdaad niets om zo'n zaken.
Matt555 schreef: 27 nov 2024, 22:29 We zullen dus eigenlijk best terug in de tijd moeten gaan ( die goeie ouwe tijd :wink: ) en gewoon alles aan loket best doen voor afhaling kaart en /of pin
Nee, we moeten vooruit in de tijd en afstappen van kaarten. Het is al zo lang perfect mogelijk om te betalen zonder fysieke kaart, maar met je consumententoestel. Het is duizenden keren veiliger dan betalen met een kaart, de waarde van een vingerafdruk is zoveel hoger dan een pincode. Het moet perfect mogelijk zijn om "cardless" te gaan op je rekening. Maar onze banken vinden Apple Pay te duur, en dus blijven ze vasthouden aan een kaart.
bvhalst schreef: 28 nov 2024, 05:15 Veel identificatie komt er blijkbaar niet aan te pas bij card stop.
Inderdaad, zoals ik zei: Noteer dat Card Stop vooral dient om de banken te beschermen tegen verlies, niet zozeer om jou te beschermen (jij bent maar aansprakelijk tot een bepaald bedrag (eventueel zelfs), de bank draagt de rest). Opmerkelijk, maar niet verwonderlijk dus, dat er dan veel minder info nodig is dan ze anders vereisen.
on4bam schreef: 27 nov 2024, 23:33 In elk geval is Bpost niet veilig, hier in de straat staan regelmatig postzakken die de postbode dan oppikt om verder te gaan me zijn ronde. Ik denk niet dat die op slot zijn
Ze zijn niet op slot. De enige bescherming die ze genieten zijn die van het flink strafbaar karakter van het stelen van brievenpost. Bij pakjes is die bescherming veel minder goed geregeld, dus dat maken ze niet zo makkelijk te stelen. Nu, ik denk nog altijd niet dat ze in zo'n zak gezeten hebben, veeleer gewoon snel uit de bus gegraaid. Sneller en minder sociale controle.
payphoneuser schreef: 28 nov 2024, 13:53 Lijkt me dat ook Worldline eens flink op de korrel mag genomen worden.
^ Meest pertinente en correcte reactie in de hele thread. Wat hier gebeurd is kan je ook weer terugtracen naar het uitbesteden van kaartmanagement naar dit Frans rotbedrijf.

Zelf doe ik nu al speciale moeite om vooral bij betaalinstellingen die er NIET mee werken te zitten (Curve, Beobank, AMEX, ...) maar zelfs dan ontsnap ik er nog niet aan, want Wordline doet toch weer de fraudefilter voor kredietkaarttransacties van Beobank. En natuurlijk zit ik ook bij een grootbank, en die kaart (die ik amper gebruik) is natuurlijk wel van Worldline.
Petrikske schreef: 28 nov 2024, 17:43 Zelf detective gaan spelen is niet aangewezen wegens niet zonder gevaar in die milieus.
Alleen zelf detective spelen, of het uitbesteden aan een private detective zal je een resolutie van het probleem geven. Uitbesteden aan de publieke detectives (politie) zal dat niet doen. Het is trouwens perfect legaal om zelf detective te spelen (enkel voor jezelf wel, niet voor anderen tenzij een vergunning).
bvhalst schreef: 28 nov 2024, 21:36 Gisteren was zogezegd alles geblokkeerd (Card stop) en vandaag, na confirmatie van de bank dat die geblokkeerd was, waren er met de debetkaart nog betalingen gebeurd.
Kan perfect hoor, offline betalingen zijn een manier. En hoe dan ook is men zelfs niet eens verplicht om betalingen te weigeren op een geblokkeerde kaart. De bank is er wel verantwoordelijk voor, zij moeten dat terugbetalen als je kan aantonen tenminste dat je de kaart geblokkeerd hebt voor de betwiste transactie.
bvhalst schreef: 28 nov 2024, 21:36procedure starten op mijnkaart.be
En dus klop je weer bij Worldline aan, de firma die de fraude mogelijk gemaakt heeft om te beginnen. Hoe frappant toch. En guess what, aan al die interacties zal Worldline alleen maar geld verdienen, de kosten sturen ze door naar je bank.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 29 nov 2024, 09:42, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik wel nog nuttig zou vinden om meer insight te krijgen in hoe men precies te werk gegaan is, is via welke handelaren en ATM's men er geslaagd is om geld af te halen. Dus niet het stelen van de kaart op zich, dat weten we, was met Card Stop en quasi zeker stelen uit de brievenbus, maar wel over wat men daarna met die kaarten gedaan heeft.

Binnenland, buitenland, internet?
Over wat soort handelaren gaat het? Nachtwinkels?
Staat er bij de transactiebeschrijving eerst een code van een paar letters gevolgd door een sterretje (*)?

Als OP ze wil delen, zou een overzicht van de exacte transactiebeschrijving (naam handelaar, locatie) enorm interessant kunnen zijn voor analyse.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Vandaar dat ik toch de neiging zou hebben om de druk op te voeren en dit via de media uit te brengen zodat sommige partijen wat meer moeite zouden doen om dit specifieke geval op te lossen en in de toekomst nieuwe misbruiken te voorkomen.
20 GB gratis cloudopslag bij Filen.io.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Flippi schreef: 29 nov 2024, 09:43 Vandaar dat ik toch de neiging zou hebben om de druk op te voeren en dit via de media uit te brengen zodat sommige partijen wat meer moeite zouden doen om dit specifieke geval op te lossen en in de toekomst nieuwe misbruiken te voorkomen.
Ja, maar ook niet naïef in zijn:

- Bij media als VRT (maar ook VTM) spelen heel wat rare belangen mee die bepalen of een onderwerp al dan niet gecoverd zal worden. Er is inzake nul transparantie en je krijgt daar geen enkele inzage in, zelfs niet bij de openbare omroep waar dit toch wel zou moeten. Het is mogelijk dat het nooit aan bod komt, en de enige reden die je zal krijgen is "we krijgen zoveel aanvragen binnen - jammer, de jouwe is niet geselecteerd. met vriendelijke groeten"
- De allerbeste garantie om het gecoverd te krijgen is nog altijd "ik ken iemand bij de VRT". Diensten/wederdiensten (maar zoals we nu wel weten, ook wraak en wederwraak) spelen daar jammer genoeg nog een heel grote rol. Dat is de reden waarom bv een nicheaffaire geselecteerd zou kunnen worden over een zwaar fraudegeval als dit.
- Als men beslist om het te coveren, zal men dit eerst braafjes melden aan de banken zodat ze een reactie en een plan klaar hebben voor het on air komt. Onze media zijn inzake veel te braaf. Dat betekent ook dat het een hele tijd kan duren voor het gecoverd wordt. Tot zolang kan de fraude gewoon voortduren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 29 nov 2024, 09:50 Ja, maar ook niet naïef in zijn:

- Bij media als VRT (maar ook VTM) spelen heel wat rare belangen mee die bepalen of een onderwerp al dan niet gecoverd zal worden. Er is inzake nul transparantie en je krijgt daar geen enkele inzage in, zelfs niet bij de openbare omroep waar dit toch wel zou moeten. Het is mogelijk dat het nooit aan bod komt, en de enige reden die je zal krijgen is "we krijgen zoveel aanvragen binnen - jammer, de jouwe is niet geselecteerd. met vriendelijke groeten"
Dat klopt, maar als je het niet probeert, zal het zeker niet aan bod komen.
Het is ook in het belang van iedereen dat dit eens in de media komt, want dit kan iedereen overkomen.
En er zijn nog van die praktijken, denk aan die pakjesfraude die steeds meer voorkomt.
Mensen bestellen iets, en geven uw adres op, en als betaalmethode "achteraf betalen".
Daarna liggen ze op de loer, en nemen het pakket aan van de koerier voordat het geleverd wordt.
De betalingsaanmaningen van incassobureaus komen dan bij u terecht.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 29 nov 2024, 10:11 Daarna liggen ze op de loer, en nemen het pakket aan van de koerier voordat het geleverd wordt.
Als een handelaar nog zo dom is om iets op te sturen zonder harde betaalgarantie, moeten ze er de gevolgen maar van dragen. Ze kunnen nooit bewijzen dat jij het koopcontract bent aangegaan. De enige die ik ken die dit doet is Bol, en dat alleen maar op accounts die al wat van positieve historiek hebben via betalen op voorhand.

Hier heb ik persoonlijk het aanvoelen dat de "handelaar" zelf even goed in het spel zit.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

CCatalyst schreef: 29 nov 2024, 09:33 De politie geeft inderdaad niets om zo'n zaken.
Dat is een ferm probleem.
Men beweert wel dat elke burger gelijk is voor de wet, maar geef toe: mocht het slachtoffer een zekere De Gucht zijn, dan zou het gerecht waarschijnlijk rapper in actie schieten dan dat het Van Halst is.
CCatalyst schreef: 29 nov 2024, 09:33 Nee, we moeten vooruit in de tijd en afstappen van kaarten. Het is al zo lang perfect mogelijk om te betalen zonder fysieke kaart, maar met je consumententoestel. Het is duizenden keren veiliger dan betalen met een kaart, de waarde van een vingerafdruk is zoveel hoger dan een pincode.
Maar er bestaat ook SIM fraude.
In plaats van de bankkaart te laten omwisselen, laat men dan een nieuwe SIM opsturen naar een ander adres.
Eens de nieuwe SIM geïnstalleerd gebeurt de 2wegs communicatie via de smartphone van de oplichters.
Dat lijkt mij nog een pak gevaarlijker.
CCatalyst schreef: 29 nov 2024, 09:33 Het moet perfect mogelijk zijn om "cardless" te gaan op je rekening. Maar onze banken vinden Apple Pay te duur, en dus blijven ze vasthouden aan een kaart.
Als Apple Pay enkel met Apple toestellen werkt, heb ik daar ook een probleem mee, zeker als dat dan ter vervanging dient van andere systemen.
Als het als extra mogelijkheid gegeven wordt, dan doet men maar.

Toegevoegd na 2 minuten 36 seconden:
CCatalyst schreef: 29 nov 2024, 10:20
boulder schreef: 29 nov 2024, 10:11 Daarna liggen ze op de loer, en nemen het pakket aan van de koerier voordat het geleverd wordt.
Als een handelaar nog zo dom is om iets op te sturen zonder harde betaalgarantie, moeten ze er de gevolgen maar van dragen. Ze kunnen nooit bewijzen dat jij het koopcontract bent aangegaan. De enige die ik ken die dit doet is Bol, en dat alleen maar op accounts die al wat van positieve historiek hebben via betalen op voorhand.

Hier heb ik persoonlijk het aanvoelen dat de "handelaar" zelf even goed in het spel zit.
Bol.com doet dat effectief, er staat vandaag een artikel over in HLN, van iemand die zo heel de tijd 'foute' leveringen kreeg, en moest worstelen met incassobureaus.
Ik had niet de indruk dat bol.com daar veel nadeel van ondervond, het was de persoon waar de pakjes geleverd werden die met de miserie zat.
https://www.hln.be/binnenland/zij-verdw ... ~a904e73c/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: 29 nov 2024, 10:21 Maar er bestaat ook SIM fraude.
Is geen factor voor Apple Pay. Authenticatie is met vingerafdruk of gezichtsherkenning. Met een SIM swap alleen kan je niet betalen met Apple Pay.

Apple Pay is bij uitstek de meest veilige elektronische betaalmethode die vandaag mogelijk is, en is bovendien comfortabel en eenvoudig om te gebruiken.

Dat onze banken het tegenhouden omwille van de kostprijs, is enorm kortzichtig van hun kant. Blijkbaar is goede betaalveiligheid alleen wenselijk als het niet veel kost. Met Apple Pay (only) was de fraude bij OP nochtans nooit kunnen gebeuren.

Nochtans, heel dat fysieke kaartenboeltje buitensmijten zou wel een enorme besparing betekenen bij een overgang naar Apple Pay only.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Gewoon afstappen van heel dat " binair gedoe" en gewoon uw kaart afhalen aan uw bankkantoor ....zo dikwijls hoeft dat toch niet ! tevens niet AL uw kaarten op zak houden om draadloos scannen op persoonsafstand te vermijden ofwel in veilige portefeuille...

Dat binair systeem komt aan zijn veilige limieten ..... evenwel met dank van de fraudeurs om het voor hun ideaal gemaakt te hebben :bang:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 190 keer

CCatalyst schreef: 29 nov 2024, 09:33 Maar onze banken vinden Apple Pay te duur, en dus blijven ze vasthouden aan een kaart.
Tot de fraude met kaarten zo groot wordt dat ze toch van mening veranderen.
Dat was vroeger ook zo met het doordruk carbon systeem en de magneetstrook. Bron van zeer veel misbruik, maar werd pas veranderd naar een veiliger systeem wanneer de fraude groter werd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Matt555 schreef: 29 nov 2024, 11:25 Gewoon afstappen van heel dat " binair gedoe" en gewoon uw kaart afhalen aan uw bankkantoor ....zo dikwijls hoeft dat toch niet ! tevens niet AL uw kaarten op zak houden om draadloos scannen op persoonsafstand te vermijden ofwel in veilige portefeuille...
Ik denk ook dat we beter sommige zaken terug op de ouderwetse manier doen.
Niet alles, natuurlijk, maar we zien toch wat ik lang geleden voorspeld had: digitaal oplichten is te comfortabel, in vergelijking met het zware banditisme van indertijd.
Indertijd had je geldtransporten, die steeds zwaarder beveiligd werden.
Wie geld wilde stelen, moest daarvoor zijn eigen leven riskeren.
Men heeft dan alles gedigitaliseerd, maar op dat moment heb ik reeds gezegd dat dat eigenlijk veel onveiliger is.
Voortaan zou men aan geld kunnen zonder enig fysiek risico te lopen.
En inderdaad, kijk wat we gezien hebben met al die vormen van oplichting.

En iedere keer het systeem onveilig wordt, gaan we maar verder in het opkrikken van de beveiliging, maar tegelijk zijn we onze bewijsstukken aan het opgebruiken.
We zijn begonnen met pincodes en paswoorden.
Die bleken niet veilig.
Nu zitten we bij vingerafdrukken, die ook al op uw pas staan, maar die zullen vroeg of laat ook gelekt worden bij een datalek.
We kunnen nog irisscans, stemherkenning, enz. doen, maar uiteindelijk, als die gegevens niet veilig bewaard worden, gaan oplichters alles dat bewijst dat wij zijn wie we zijn in handen hebben, via datalekken naar het dark web.
Hoe ga je dan nog bewijzen dat jij iets niet gedaan hebt?
Met AI kunnen ze uw stem klonen, en als ze uw vingerafdrukken hebben, en alle andere zaken, kun je het wel heel moeilijk krijgen.
Matt555 schreef: 29 nov 2024, 11:25Dat binair systeem komt aan zijn veilige limieten ..... evenwel met dank van de fraudeurs om het voor hun ideaal gemaakt te hebben :bang:
Die systemen zijn veilig tot een bepaald punt, en daar hapert het schoentje.
Dikwijls uit gemakzucht en besparing hanteert men onveilige methodes, zoals die PIN code gewoon per post versturen, en de post die dan de zakken onbeheerd achterlaat.
Of een gemeentehuis dat wel al uw data moet hebben, maar ze dan op een weinig beveiligde omgeving laat staan.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

- cash afhalingen in Sint Gillis en Anderlecht
- cash betalingen Anderlecht - omgeving Baraplein
- vandaag kwamen er nog een paar credit card transacties erbij van 27/11, 1 ervan Western Union baraplein. Ik heb gebeld, ah meneer, het is vreemd want de persoon moet ook een identiteitskaart tonen.
We hebben camerabeelden, maar dat kan enkel de politie opvragen.

Morgen PV bij politie (op afspraak…..)
CCatalyst schreef: 29 nov 2024, 09:39 Wat ik wel nog nuttig zou vinden om meer insight te krijgen in hoe men precies te werk gegaan is, is via welke handelaren en ATM's men er geslaagd is om geld af te halen. Dus niet het stelen van de kaart op zich, dat weten we, was met Card Stop en quasi zeker stelen uit de brievenbus, maar wel over wat men daarna met die kaarten gedaan heeft.

Binnenland, buitenland, internet?
Over wat soort handelaren gaat het? Nachtwinkels?
Staat er bij de transactiebeschrijving eerst een code van een paar letters gevolgd door een sterretje (*)?

Als OP ze wil delen, zou een overzicht van de exacte transactiebeschrijving (naam handelaar, locatie) enorm interessant kunnen zijn voor analyse.
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

bvhalst schreef: 29 nov 2024, 13:191 ervan Western Union baraplein. Ik heb gebeld, ah meneer, het is vreemd want de persoon moet ook een identiteitskaart tonen.
Bam! Dat zou een sleutel tot de oplossing kunnen zijn.
Hopelijk blijven de beelden lang genoeg beschikbaar. (kon je ze laten vast zetten?)

(als busbestuurder bij de Lijn bij een probleem kunnen we bepaalde beelden laten vast zetten zodat ze niet worden overschreven)

Nu nog de Politie meekrijgen!
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

bvhalst schreef: 29 nov 2024, 13:19 - vandaag kwamen er nog een paar credit card transacties erbij van 27/11, 1 ervan Western Union baraplein. Ik heb gebeld, ah meneer, het is vreemd want de persoon moet ook een identiteitskaart tonen.
Hoe kun je geld overschrijven via Western Union?
Western Union schreef:Sending money with Western Union from an agent location doesn’t require credit cards, debit cards or bank accounts. But you will need to show a valid ID.
Dus iedereen kan geld overschrijven zonder kaarten, maar moet dan een identiteitskaart voorleggen.
Om het van uw kaart te pakken, moeten ze natuurlijk wel uw kaart + identiteitskaart hebben.
Ik vraag mij dan af of ze controleren of credit card overeenstemt met identiteitskaart, in dit geval zou die check dus moeten op een probleem gestoten zijn.

Ik vermoed dat er hier een geldezel zal gebruikt zijn.
Het land waarnaar geld gestort werd, zal misschien wel een indicatie geven aan de kringen waarnaar je moet zoeken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Petrikske schreef: 29 nov 2024, 13:26 Bam! Dat zou een sleutel tot de oplossing kunnen zijn.
Er is geen sleutel tot de oplossing ...
Het mag misschien negatief klinken, maar het geld is weg, en zal niet meer gercupereerd kunnen worden :-( .
Zelfs indien ze de "daders" kunnen identificeren, het zijn tussenpersonen.
Voor eventuele processen en veroordelingen zal het nog jaren duren, en zelfs dan heb je het geld nog niet terug.

Het enige waarop je mag hopen is de goodwill van jouw bank(en). Tenzij je fouten bij de bank kan aantonen.
Transacties die gebeurd zijn nà het blokkeren van de kaarten/ aangifte bij Card Stop moeten ze in principe wel terugbetalen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Daar ben ik nog niet zo zeker van want betrokkene heeft hier weinig tot geen schuld aan, men heeft een slecht werkend systeem misbruikt dat niet door betrokkene is opgezet, integendeel, het kan iedereen overkomen.

Ik denk dat de banken dat ook wel beseffen en anders moet hen hen eens herinnerd worden. Ze hebben niet graag dat dergelijke zaken teveel aandacht krijgen dus daarmee dreigen als ze niet meewerken kan werken. Naast media kan men ook de politieke weg op gaan, stuur het verhaal naar politici die je kent/vertrouwt (ja, ze schijnen te bestaan).

Het zou inderdaad beter zijn dat men meer gebruik maakt van nieuwe tech zoals Apple/Google pay die ook striktere beveiliging kennen. Ik ben zelf naar een andere gratis bank moeten gaan om dat te laten werken.

Soit, ik hoop dat het goed afloopt maar we moeten voorzichtig blijven want er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van de gaten in welk systeem dan ook.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Heb je enig idee wat dit getriggerd kan hebben ? maw hoe komen ze bij u terecht ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

bvhalst schreef: 29 nov 2024, 13:19 - cash afhalingen in Sint Gillis en Anderlecht
- cash betalingen Anderlecht - omgeving Baraplein
- ATM afhalingen, via welk systeem dan? Bij een Batopin?
- Betalingen: welk soort handelaars?
boulder schreef: 29 nov 2024, 10:24 Bol.com doet dat effectief, er staat vandaag een artikel over in HLN, van iemand die zo heel de tijd 'foute' leveringen kreeg, en moest worstelen met incassobureaus.
Ja, maar ook niet zomaar. Je moet al een positieve historiek hebben bij Bol.com alvorens je de optie krijgt om te betalen achteraf. En ik denk, dat als je een nieuw leveradres ingeeft, het ook niet mogelijk is tot je een positieve historiek hebt op dat adres.
Joe de Mannen schreef: 29 nov 2024, 14:25 Heb je enig idee wat dit getriggerd kan hebben ? maw hoe komen ze bij u terecht ?
Datalek om te beginnen. Zoals OP aangeeft beschikte de oplichter al over bepaalde gegevens zoals geboortedatum. Hoe er dan verder geselecteerd werd (wie wel/wie niet) is een goede vraag.

Vanaf hier speculatie, maar ik denk dat locatie van OP (Brussel) ook een rol speelt, als ze daar opereren (zie ook betalingen Anderlecht) gaan ze in de eerste plaats adressen daar selecteren om kaarten uit de bussen te halen, ze gaan niet elke dag naar plaatsen als Oostende oid gaan om een brievenbus te checken.

Men kijkt misschien ook naar welk soort adres. Appartementsblok is makkelijker om post te stelen. Enfin, men zal wel de adressen kiezen die het meest praktisch zijn en waar men de beste kans op slagen heeft.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 29 nov 2024, 14:05Er is geen sleutel tot de oplossing ...
Het mag misschien negatief klinken, maar het geld is weg, en zal niet meer gercupereerd kunnen worden :-( .
Een sleutel tot de oplossing is zijnde de daders op te sporen, en een halt toeroepen aan het gebruikte systeem en instanties verplichten tot meer beveiliging in te bouwen wat betreft aflevering kredietkaarten en bijhorende pincodes.

Het geld terug halen uit 1 of andere schurkenstaat is fantasie, alle criminele betrokkenen opsluiten waarschijnlijk idem.
Dizzy schreef: 29 nov 2024, 14:13Daar ben ik nog niet zo zeker van want betrokkene heeft hier weinig tot geen schuld aan, men heeft een slecht werkend systeem misbruikt dat niet door betrokkene is opgezet, integendeel, het kan iedereen overkomen.
Voor mij is CARDSTOP de grootste schuldige.
Alle rekeningen bij 4 banken blokkeren met enkel een postcode, naam en geboortedatum?
Komop seg!
bvhalst
Premium Member
Premium Member

9.5k euro is nu de balans. Minder dan 10k. Mijn eigen bank gebeld (niet geimpacteerd, want mijn partner zit niet bij hen) vertelde me dat de politie onder de 10k euro wellicht niets zal doen. Schok! (Persoon vertelde dit adhv verhalen van andere klanten).
Mijn partner heeft een eigen zaak. KBO en Belgisch staatsblad is voldoende. Op de oprichtingsakte (vrij te consulteren) staat adres, naam, geboortedatum,…). Er is zelfs geen datalek nodig.
Geen idee waarom mijn partner wordt geviseerd.
Dit is op voorhand door de dader(s) onderzocht geweest. Zo veel is duidelijk.
Bij Western Union is boven de 1K euro een identiteitsbewijs nodig: 1. Paspoort of 2. ID kaart of 3. Rijbewijs. Ofwel is die procedure niet goed gevolgd, ofwel loopt er iemand rond met een vals identiteitsbewijs.
Indien het laatste staat niets in de weg om verder te gaan. Afsluiten leningen, contracten,…
Noem me achterdochtig maar het zou me niet verbazen dat dit slechts stap 1 zou zijn.

Waarom zijn gegeven van KBO (kruispuntbank) en oprichtingsactes met persoonsgegevens publiek beschikbaar ? Dat moeten we ons ook eens afvragen in deze tijd waar GDPR zo hoog in het vaandel wordt gedragen.

Toegevoegd na 6 minuten 15 seconden:
Ik zou zo graag de opname van card stop willen delen. Maar ik ga het niet doen want ik weet niet welke regels ik zou kunnen overtreden dan…
Amateurisme troef.
Al eerder gezegd:
- familienaam en voornaam werden door de beller verward (voornaam en deel van familienaam werd als familienaam gegeven; deel van familienaam werd als voornaam gegegevn).

- na het noemen van 1 bank (wellicht leukraak gekozen) werden alle andere banken door card stop spontaan vernoemd. Alle andere banken en kaarten. Zonder verdere bevraging.

Petrikske schreef: 29 nov 2024, 15:13
philippe_d schreef: 29 nov 2024, 14:05Er is geen sleutel tot de oplossing ...
Een sleutel tot de oplossing is zijnde de daders op te sporen, en een halt toeroepen aan het gebruikte systeem en instanties verplichten tot meer beveiliging in te bouwen wat betreft aflevering kredietkaarten en bijhorende pincodes.

Het geld terug halen uit 1 of andere schurkenstaat is fantasie, alle criminele betrokkenen opsluiten waarschijnlijk idem.
Dizzy schreef: 29 nov 2024, 14:13Daar ben ik nog niet zo zeker van want betrokkene heeft hier weinig tot geen schuld aan, men heeft een slecht werkend systeem misbruikt dat niet door betrokkene is opgezet, integendeel, het kan iedereen overkomen.
Voor mij is CARDSTOP de grootste schuldige.
Alle rekeningen bij 4 banken blokkeren met enkel een postcode, naam en geboortedatum?
Komop seg!
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

bvhalst schreef: 29 nov 2024, 15:26Indien het laatste staat niets in de weg om verder te gaan. Afsluiten leningen, contracten,…
Noem me achterdochtig maar het zou me niet verbazen dat dit slechts stap 1 zou zijn.
Ja echt, diefstal van identiteit.
Heel griezelig, ik hoop dat je de juiste info kan vinden want dit kan inderdaad ver gaan.
https://www.politie.be/5417/vragen/cybe ... len-wat-nu
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

politie schreef:Stuur nooit een kopie van je identiteitskaart of een ander document door waarmee men je kan identificeren.
Tot je ergens een fiets wilt huren, en men eventjes een kopie van je identiteitskaart neemt.
Je zult er wel moeten op vertrouwen dat die achteraf gewist wordt, of op een veilige server bewaard wordt... NOT!

Tot blijkt dat een of andere OCMW server of server van het Gemeentehuis gekraakt is, en alle gegevens op het dark web staan.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/19 ... mburg-net/
Maar als er iets gebeurt, dan zal het wel de fout van de burger zijn, die onvoorzichtig geweest is...
Ik zeg het, we zijn er niets mee dat de beveiliging altijd maar wordt opgeschroefd, als die gegevens ter identificatie nadien onveilig bewaard worden.
Op de oude identiteitskaart zaten geen vingerafdrukken bewaard, op de nieuwe wel.
Dat lijkt meer garanties te geven, maar van zodra de gegevens gelekt zijn is die extra beveiliging weer waardeloos, integendeel, je bent weer een middel kwijt waarmee je je identiteit kunt bewijzen.
bvhalst
Premium Member
Premium Member

en lap, nog 4 debetkaart transacties erbij... bank had rekening geblokkeerd en de kaart ook... blijkbaar niet
MobileVikings mobile
OVH - vaste telefoon
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Je zou bijna hopen dat je de 10.000 haalt :(

Ik blijf verbaasd hoe machteloos je staat.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”