Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken?

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Zelfde stick hier. Aansluiting pas dinsdag.

Dit al eens gechecked?

https://github.com/rssor/fs_xgspon_mod? ... h-uni-slot
Alan_S
Starter
Starter

Bericht

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Tenzij een en andere verloopt via my EDPNET ??
Misschien op My EDPnet... maar voor mij is de portal-interface nog steeds een beetje archaïsch. Er zijn wel een paar aanpassingen mogelijk, maar over het algemeen is het toch een heel verschil met Proximus.

Ik zal maandag contact opnemen met hun supportteam om meer te weten te komen. :roll: :???:
In elk geval, voor Mobile Viking moet je bij hun support zijn : https://support.mobilevikings.be/hc/nl/ ... rnet-thuis

:-)
  • PS: Hier is het antwoord van Cobain05 in de link die in mijn vorige bericht op bel-com.be werd geciteerd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1672 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

AVM meldt dat je bij Edpnet telefonisch je glasvezelmodem kan registreren: https://be.avm.de/service/vrije-modemke ... figureren/
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 790 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bericht

Da's ook een scheef systeem... Waarom slaagt blijkbaar alleen proximus erin om dat deftig te automatiseren?

Sent from my SM-X820 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Alan_S
Starter
Starter

Bericht

Ongetwijfeld omdat het netwerk waarop deze ISP's zich bevinden eigendom is van Proximus.....
Hoe klein het ook is, als er een monopolie is, zullen ze dat houden.

@raf1, bedankt voor het sturen van de link
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Nog niemand de GPON-ONU-34-20BI getest veronderstel ik? Een paar maanden terug had iemand die werkend op Proximus maar dat was met gespoofte serienrs etc. Neem aan dat die nu gewoon moet werken eens geregistreerd.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
permutatie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 16 keer

Bericht

Borromini schreef: 2 maanden geleden Nog niemand de GPON-ONU-34-20BI getest veronderstel ik? Een paar maanden terug had iemand die werkend op Proximus maar dat was met gespoofte serienrs etc. Neem aan dat die nu gewoon moet werken eens geregistreerd.
Werkt hier nog steeds met gespooft serienummer (en zolang het blijft werken laat ik het voorlopig maar zo). Via de nieuwe pagina wel zonder problemen van triple vlan naar single vlan omgezet, mits wat aanpassingen in de router.
Wirehead
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

Staat je lijn op GPON of XGS-PON? (Maak eens een screenshot in MyProximus en verwijder je ID).
SUNWfrk
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 9 keer

Bericht

Wirehead schreef: 2 maanden geleden Staat je lijn op GPON of XGS-PON? (Maak eens een screenshot in MyProximus en verwijder je ID).
Ik heb een XGS-PON verbinding.
For great justice, take off every Zigg!

Provider: Proximus Maxi Fiber (2500/1000 mbps down/up).
ONT/Router: FS.com XGS-ONU-25-20NI / Ubiquiti UDM-SE
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

SUNWfrk schreef: 2 maanden geleden
Wirehead schreef: 2 maanden geleden Staat je lijn op GPON of XGS-PON? (Maak eens een screenshot in MyProximus en verwijder je ID).
Ik heb een XGS-PON verbinding.
Wat als je een clone doet van je Proximus ONT SN?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3448 keer
Recent bedankt: 47 keer

Bericht

Laat ons hier geen support geven voor onfrisse praktijken ...
Tot voor kort was er geen andere mogelijkheid om een niet-Proximus Fibermodem aan te sluiten :-o

"Clonen" is niet de bedoeling. Nu er een process is, is er ook geen noodzaak meer om te clonen :wink:

Toegevoegd na 11 minuten 20 seconden:
De screenshot zal niet tonen of je een XGS-PON "lijn" hebt (die is backward compatible), maar wel dat de huidige Proximus modem een GPON is.
Niets staat er in de weg om een XGS-PON module aan te sluiten, en kijken wat er gebeurt (zelfs indien de huidige modem GPON is).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Wirehead
Starter
Starter

Bericht

philippe_d schreef: 2 maanden geleden
De screenshot zal niet tonen of je een XGS-PON "lijn" hebt (die is backward compatible), maar wel dat de huidige Proximus modem een GPON is.
Niets staat er in de weg om een XGS-PON module aan te sluiten, en kijken wat er gebeurt (zelfs indien de huidige modem GPON is).
Toch wel. In posts hier op het forum staat er bij sommige "XGSPON" - bij mij bvb "GPON".
Een XGS-PON module ziet wel de carrier (net getest), en je kan hem activeren, maar je profiel is GPON, en de tranceiver is XGSPON (en bijgevolg dus geen IP ;-) ) - Ik zal het laten weten of het _wel_ direct werkt als ze mijn profiel naar XGSPON omzetten..
SUNWfrk
Starter
Starter

Bericht

Screenshot

Afbeelding

philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

SUNWfrk schreef: 2 maanden geleden het account dat je krijgt om in te loggen op de ONT is gelijk aan de output van:

Code: Selecteer alles

#ONT/system/misc> eqsn get
eqsn: GPON1234567a
Heb je al eens geprobeerd met:
Getting ONU GPON Serial Number

fw_printenv | grep nSerial
of
sfp_i2c -g
zie: https://hack-gpon.org/ont-fs-com-gpon-o ... -with-mac/

"GPON1234567a" ziet er mij toch héél "generic" uit ...
In de user manual geven ze als voorbeeld van de output: FTRO20210714

Misschien eens proberen met FTRO (+ de laaste 8 cijfers van het serienummer op de label).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
SUNWfrk
Starter
Starter

Bericht

Heb de fs.com XGS-ONU-25-20NI in mijn Unifi UDMSE aan de praat gekregen op Proximus Fiber (XGSPON)
Ik was eerst van mening, ik wil er niets aan 'modden', maar we moeten toch dus dezelfde aanpassing doen die ze in Nederland doen voor KPN.

Ik leg even de stappen uit voor de geïntresseerden.

Je moet de credentials voor in te loggen vragen aan je FS.com contact persoon. In die mail vind je een user en password en de link naar hun manual https://resource.fs.com/mall/doc/202307 ... xfzpbl.pdf.

Het user account is ook tevens het GPON serial nummer dat je dient in te geven bij Proximus. (ziet er zo uit: GPON1234567a)
Products -> Internet XXXX Fiber -> Install your own equipment -> Register your own fiber modem

Om te kunnen inloggen via telnet op deze module heb ik deze in een thunderbolt3 naar SFP+ adapter gestoken (https://www.qnap.com/en/product/qna-t310g1s).
Ik vond ook andere manieren terug (https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 0#76721010) maar heb deze niet getest.

Heb dan mijn computer ingesteld met IP 192.168.100.2/24 en doe een telnet naar 192.168.100.1.
LET OP: ik kon enkel telnet starten wanneer de link van de SFP module UP is, dus connecteer die alvast aan je fiber.

als dit werkt, kan je wat dingen proberen die in de fs.com manual staan.

Hierna heb ik het ETH UNI Slot aangepast van 10 naar 1 met behulp van https://github.com/rssor/fs_xgspon_mod (Thanks @charlez)

./fs_xgspon_mod.py overrideslot GPON1234567a 1
[+] Telnet connection established, login successful
[+] Ethernet port slot override applied -- press enter to reboot the ONU!
reboot

#ONT/system/shell>*** Connection closed by remote host ***
Het enigste wat deze doet is een override aanmaken in /mnt/rwdir/sys.cfg. Deze file bestond nog niet op mijn stick en in deze file staat na aanpassing enkel

ETH10GESLOT=1
je kan indien je wil dit later gewoon terugdraaien door te telnetten naar je GPON stick en deze te verwijderen.

ONT>enable
#ONT> system/shell
#ONT/system/shell>rm /mnt/rwdir/sys.cfg
Op de UDMSE:
Afbeelding

monnolo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bericht

Goedemorgen.
Is het iemand gelukt om een ​​fritzbox te gebruiken met MobileVikings? Ik heb momenteel een GPON (Nokia) geïnstalleerd, kan ik de XGS-PON gebruiken die bij de FB 5590 wordt geleverd? Wordt dit door MV geregistreerd? Ik heb deze informatie aan MV gevraagd, maar hun interne onderzoek naar een antwoord duurt lang.
Hartelijk dank aan iedereen die mij kon helpen dit te begrijpen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Alle Belgische providers op glasvezel (Fiber-to-the-Home) ondersteunen ondertussen XGS-PON en een XGS-PON-modem is ook backwards compatibel met een GPON-glasvezelnetwerk.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat een Fritz!Box 5590 met XGS-PON SFP niet zou kunnen werken.
Mobile Vikings is verplicht om op jouw vraag het GPON-serienummer (Modem-ID) van je Fritz!Box op het glasvezelnetwerk te registreren.

Voor de aansluiting van je Fritz!Box met XGS-PON SFP moet je wel opletten dat je de juiste glasvezelkabel (OS2 simplex) gebruikt, aan de kant van het glasvezelaansluitpunt een groene SC/APC-connector en aan de kant van de Fritz!Box SFP-module een blauwe SC/UPC-connector.

Meer info:
https://be.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-van-mobile-vikings-configureren/
https://be.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5590-Fiber/3713_FRITZ-Box-welke-glasvezelkabel-heb-ik-nodig/
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 83 keer

Bericht

In de whitepapers van PX over eigen CPE staat dat de gebruikte PON-modems hun SN hard gecodeerd moet worden (9.4 R44). Goed op je toetsenbord meppen bij het spoofen dus. :-D
Maar er staat, onder 6.1 R-20, evenzeer dat enkel SC/APC mag.

Welke goede ziel test de Zaram module eens uit? Goedkoper dan FS! Opgelet! de Zaram is ook SC/UPC (blauw), dus een gepast patchkabeltje voorzien.
Uitgebreid gedocumenteerd op Tweakers dat DeltaFiber actief heeft meegeholpen deze toe te laten op hun netwerk omdat hun Nokia-modules eigenlijk door Zaram worden gemaakt.
Op het PX-netwerk zien we ook veel Nokia. Naast Arcadyen, maar daar is voorlopig nog minder over te vinden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 204 keer
Bedankt: 650 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Wirehead
Starter
Starter

Bericht

serialchiller schreef: 2 maanden geleden Welke goede ziel test de Zaram module eens uit? Goedkoper dan FS! Opgelet! de Zaram is ook SC/UPC (blauw), dus een gepast patchkabeltje voorzien.
Uitgebreid gedocumenteerd op Tweakers dat DeltaFiber actief heeft meegeholpen deze toe te laten op hun netwerk omdat hun Nokia-modules eigenlijk door Zaram worden gemaakt.
Op het PX-netwerk zien we ook veel Nokia. Naast Arcadyen, maar daar is voorlopig nog minder over te vinden.
Ik test dat woensdag, als mijn lijn naar xgs-pon is omgezet :)
Wirehead
Starter
Starter

Bericht

As promised.

Zaram ZXOS11NPI, SC-APC naar SC-UPC patchkabel.

Serial nummer aflezen op de module en in de Proximus portal ingeven. (ZRMTxxxxxxxx)

Klaar. (In tegenstelling tot de FS.com module, geen gepruts om je serialnummer ofzo te verkrijgen).

Snelheden op een random iperf3 server in Frankrijk:
Down:
00-iperf.jpeg
Up:
01-iperf.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
cemetrienie
Starter
Starter

Bericht

SC-APC naar SC-UPC patchkabel
Die Zaram module, als ik het goed begrijp, is rechtstreeks verbonden via die SC-APC/SC-UPC kabel naar het Proximux aansluitpunt dan? Ik dacht eerst dat het een RJ45 module was, het is dan ook veel te laat om hier nog mee bezig te zijn me dunkt. :angel:
Laatst gewijzigd door cemetrienie 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Alle foto's die ik ervan vind tonen idd ook een RJ45-aansluiting...
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Die rechthoekige poort op die foto's is sowieso SC/UPC: https://zaram.com/product_view.php?cate=001&idx=205

Goed om te weten dat de Zaram ZXOS11NPI out-of-the-box werkt op Belgische glasvezelnetwerken. Dank aan alle Nederlanders die voor ons dit pad geëffend hebben.
(Nu alleen nog wachten tot ik fiber kan krijgen.)
cemetrienie
Starter
Starter

Bericht

Ik heb sowieso de Zaram module besteld, hopelijk heb ik volgende week ook eindelijk fiber. Nu enkel nog de SC-APC/SC-UPC kabel leggen naar waar die moet.
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Bericht

SUNWfrk schreef: 2 maanden geleden Heb de fs.com XGS-ONU-25-20NI in mijn Unifi UDMSE aan de praat gekregen op Proximus Fiber (XGSPON)
Ik was eerst van mening, ik wil er niets aan 'modden', maar we moeten toch dus dezelfde aanpassing doen die ze in Nederland doen voor KPN.
Hoi,

Ik heb deze sfp besteld, hoe breng je de verbinding tot stand?

Vandaag doe ik het met een 10g sfp+ naar ethernet en een PPPoE sessie maar ik kreeg nooit boven de 2gbps. Dus dan maar downgrade gedaan.

Kan je uw settings posten? Zonder cred natuurlijk 😉

Thx
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

U kunt voortaan uw eigen internetmodem kiezen, maar is dat ook een goed idee?

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20241113_95189891 (steekt achter Paywall).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 204 keer
Bedankt: 650 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

DarkV schreef: 2 maanden geleden
U kunt voortaan uw eigen internetmodem kiezen, maar is dat ook een goed idee?
Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20241113_95189891 (steekt achter Paywall).
Bij deze
niet toegelaten link/Os2lR
SUNWfrk
Starter
Starter

Bericht

hitech2207 schreef: 2 maanden geleden Kan je uw settings posten? Zonder cred natuurlijk 😉
Afbeelding

hitech2207
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

@SUNWfrk Hartelijk dank, eindelijk geen PPPoE sessie waardoor geen overhead loss en dus volle snelheid.

Mijn FS Sfp komt begin volgende week, nu zien hoe ik dit aan proximus enterprise kan doorgeven want op myproximus geen optie hiervoor.

Wss gewoon een ticket aanmaken op support portal :)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Hoe werkt het eigenlijk met de proximus fibermodem? Dien je met je eigen router (dus als je de internet box niet gebruikt) ook gewoon vlan 20 gebruiken (en dus geen PPPoE meer)?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Als je de internet box al gebruikt hebt, is jouw lijn automatisch omgezet naar "single VLAN".
Dan moet je inderdaad de eigen router aansluiten op de Proximus fiber modem (ONT) en VLAN20/DHCP (geen PPPoE).

Indien jouw lijn nog niet omgezet is, kan je dat sedert kort zelf instellen op "Mijn Proximus".
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Goed om te weten. Ga in de toekomst dan de Internet Box ertussen uit gooien als Fiber geactiveerd/geinstalleerd wordt.
Gezien mijn Unifi SGP4 enkel max gigibit ondersteunt, lijkt het mij nog niet de moeite om een SFP module te kopen hiervoor tot ik ooit een netwerkupgrade doe.
Gok dat enkel de 10G SFP+ compatibel zijn en niet een 1G SFP+? Dan kan ik momenteel beter de proximus ONT gebruiken.
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

hitech2207 schreef: 2 maanden geleden @SUNWfrk Hartelijk dank, eindelijk geen PPPoE sessie waardoor geen overhead loss en dus volle snelheid.

Mijn FS Sfp komt begin volgende week, nu zien hoe ik dit aan proximus enterprise kan doorgeven want op myproximus geen optie hiervoor.

Wss gewoon een ticket aanmaken op support portal :)

Sfp binnengekomen, FS account manager heeft me login details gegeven.

Maar nu blokkeert het bij Proximus die weigert.

Ik heb een “full fiber extended essential ” contract die me toelaat mijn eigen router te gebruiken.

Technische dienst zegt dat het huidig contract het niet zou toelaten en ik een nieuw contract nodig heb.

Ik check dit verder met mijn account manager..!
Laatst gewijzigd door hitech2207 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 91 keer

Bericht

Full Fiber extended is een contract wat specifiek met een eigen router van Proximus en volledig beheert door Proximus komt als onderdeel van het contract.

Als je eigen apparatuur wil, dan moet je overschakelen naar full fiber essential, zonder de router. En dat is een nieuw contract, want ander product.

https://www.proximus.be/dam/jcr:b70850b ... ~cache.pdf
hitech2207
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

@Fallschirmjaeger ik heb net die abo, copy paste was onvolledig maar in uitleg stond het er in.

Ik heb dus eigen unifi udm pro, nokia ont, geen vlan id en PPPoE sessie.

Wil dus van die ONT af asap.

Ik wacht op een antwoord morgen
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 38 keer

Bericht

Edit: het was inderdaad een dom idee, een teardown laat zien dat het helemaal geen sfp form factor is.
Een dom idee: ik veronderstel dat in de door Proximus geleverde ONT's ook gewoon een SFP zit, zou je die er niet kunnen uithalen en hergebruiken? Ik schrik een beetje van de prijs van de xsgpon-sfp's.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 83 keer

Bericht

Zelfs als het tóch met een SFP-module was geweest, was er nog geen garantie dat die sfp zomaar zou werken in een eigen router.
De sfp-modules van AVM (FritzBox) bv doen enkel de omzetting van licht <-> elektrisch signaal. De modemlogica zit in de fritzbox zélf.
De modules die worden geadverteerd met "MAC" hebben dat modemgedeelte zélf aan boord. Zijn meestal langer, sommige modellen hebben zelfs koelvinnen.
Momenteel is de Zaram op de webshop van Schenkict denk ik de goedkoopste (dit IS overigens de SFP versie van het kleine nokia modempje, Zaram maakt die dingen voor Nokia)
stefan1234
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 27 keer

Bericht

Als je een tweedehands ONT koopt, branded voor een buitenlands glasvezelnetwerk, bestaat er dan de kans dat die "locked" is op dat netwerk? En bijgevolg niet op het Proximus XGS-PON netwerk zal willen werken? Denk concreet aan een Nokia G-010G-Q ONT.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Geen idee, maar die Nokia G-010G-Q ONT is toch exact diegene die Proximus gratis aanbiedt. Waarom zou je hem willen kopen? Als reserve bij defect?
Laatst gewijzigd door on4bam 1 week geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd