modem - router - network HD

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
elrocco
Plus Member
Plus Member

Hallo,

ik wil m'n (draadloos) netwerkje een beetje aanpassen aan de behoeftes hier in huis.
Huidige situatie
internet == speedtouch510 == USR AP
== PCI cards(computers).
== laptop

Gewenste situatie
internet == speedtouch510 == USR router (met printserver)
== pc ethernet computer1
== network HD (ethernet)
== pci card computer2
== pci card computer3
Reden : * de printserver, omdat de printer nu aan mijnen pc hangt, en ik had graag van iedere computer kunnen printen...
* nieuwe router, omdat ik dan een externe HD kan aanhangen, waar ik ook vanop iedere computer aan dezelfde bestanden kan. Vandaar ook een ethernet aansluiting...netwerk...met usb2 zag ik niet onmiddellijk een oplossing daarvoor.

Vragen hierbij:
1) Is het een probleem deze router achter de speedtouch510 te plaatsen (router achter router)
2) Is Stateful Packet Inspection-firewall (SPI) hetzelfde als NAT beveiliging, zijn de twee aanvullend, of hebben ze met elkaar niets te maken. Ik was van plan m'n speedtouch in bridge modus te zetten, maar dan verlies ik ook NAT(?), bij USR zie ik alleen SPI staan, vandaar m'n vraag.
3) kan ik de bestanden die ik op m'n toekomstige externe HD benaderen vanop een andere locatie (zonder dat er een computer werkt)?
4) is er een andere mogelijke oplossing voor mijn gewenste situatie? Zoja, welke?
5) na wat rondspeuren, lees ik vanalles rond externe HD's; bijvoorbeeld, dat deze gevoeliger zouden zijn aan gegevensverlies/crashen dan interne harde schijven (koop ik me beter een tweede HD, met het nadeel dat m'n pc steeds moet actief zijn?)

Zo, tot hiertoe had ik graag hierop enkele gedachtengangen gezien van jullie breinen... :idea:
Alvast bedankt!

Elrocco 8)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

1) Volgens mij niet, je moet enkel zien dat ze geen conflicterende settings hebben.
2) No idea
3) Hangt af van welk type je koopt, maar normaal gezien is dit een soort fileservertje, dat gewoon toegankelijk is via IP, dus ook van buitenaf, mits je de juiste routes maakt...
4) denk dat je een goede oplossing al voor ogen hebt
5) Bwa, volgens mij niet, heb nog nooit van iemand gehoord dat er problemen mee zijn (toch niet meer dan met andere HD's)
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

Ook ik ben al een tijdje aan het uitkijken voor een Externe HD met Ethernet aansluiting.

Er zijn verschillende modellen, elk met hun eigen voor en nadelen. Raar is dat ik in magazines allerlei goede commentaren lees over de Maxtor Shared Storage Drive, maar dat ik in reacties op Internet enkel negatieve opmerkingen lees (OK, tevreden mensen zwijgen, ontevreden mensen klagen zo hard mogelijk). Naar het schijnt is het bij Maxtor niet mogelijk om de vrije Diskspace te kunnen vinden.

Een ander merk is Plextor. Die hebben er ook 1 in de aanbieding. Hij is wel vrij prijzig en naar ik al vernomen heb zit de configuratie-interface niet zo duidelijk in elkaar. Voordeel voor jou zou zijn dat die een FTP-server aan boord hebben.

Nog een derde produkt is de Iomega Storcenter. Daar heb ik nog niet veel info over gevonden.

Voor je printserver kan een externe HD ook wel soelaas bieden. Die van Iomega zou een Printserver aan boord hebben. Hierdoor zou je dus geen 2de router met printserver moeten kopen.

Enfin, ook ik ben er nog niet uit en ik denk dat ik mijn aankoop nog enkele weken ga uitstellen. In elk geval ga ik dit topic zeker opvolgen. Hopelijk komt er veel nuttige info in terecht.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

NAT is geen beveiliging, Native Address Translation is een techniek die gebruikt wordt om private adressen te vertalen naar het publieke adres van het NAT device om deze te kunnen routen over het internet, omgekeerd werkt dit ook (publieke adressen vertallen naar private dus)

router naar router werkt zonder problemen, je zal wel best een van de twee in bridge modus zetten als je het mij vraagt, anders moet er twee maal NAT toegepast worden

wat SPI juist is weet ik niet
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer

elrocco schreef: 1) Is het een probleem deze router achter de speedtouch510 te plaatsen (router achter router)
Nope, maar ik zou jou speedtouch510 in briged zetten en jou router configureren met PPPoE
elrocco schreef: 2) Is Stateful Packet Inspection-firewall (SPI) hetzelfde als NAT beveiliging, zijn de twee aanvullend, of hebben ze met elkaar niets te maken.
SPI aanvullend aan een firewall.
Deze zal contoleren of de data packets daadwerkelijk zijn dat ze zeggen dat ze zijn:
vb:

HTTP gaat bijna altijd over port 80 dus SPI kan op poort 80 kijken of er daadwerkelijk HTTP over gaat. Stel dat je er iets anders over binnenkrijgt dan kan dit wijzen of het feit dat men jou hackt en worden die packets gedropt. Stel SPI enkel in als je goed weet wat je aan het doen bent want anders zullen veel dingen mislopen
elrocco schreef: Ik was van plan m'n speedtouch in bridge modus te zetten, maar dan verlies ik ook NAT(?), bij USR zie ik alleen SPI staan, vandaar m'n vraag.
Benaming is verschillend bij speedtouch noemt het NAPT bij de andere NAT.
Zoek eens naar 'virtual server' of 'special application'
Je NAT moet je inderdaad doen op de router dan als je de modem briged zet.
elrocco schreef: 3) kan ik de bestanden die ik op m'n toekomstige externe HD benaderen vanop een andere locatie (zonder dat er een computer werkt)?
Hoe koppel je de harddisk aan het netwerk?
Is dit een netwerk interface (ook wel genaamd een NAS)
ja normaal lukt dit dan wel
elrocco schreef: 4) is er een andere mogelijke oplossing voor mijn gewenste situatie? Zoja, welke?
Ik vind die van jou goed, dus neen denk het niet. (uiteraard zijn er veel dingen mogelijk)[/quote]
elrocco
Plus Member
Plus Member

prodata schreef:
elrocco schreef:

SPI aanvullend aan een firewall.
Deze zal contoleren of de data packets daadwerkelijk zijn dat ze zeggen dat ze zijn:
vb:

HTTP gaat bijna altijd over port 80 dus SPI kan op poort 80 kijken of er daadwerkelijk HTTP over gaat. Stel dat je er iets anders over binnenkrijgt dan kan dit wijzen of het feit dat men jou hackt en worden die packets gedropt. Stel SPI enkel in als je goed weet wat je aan het doen bent want anders zullen veel dingen mislopen
elrocco schreef: Ik was van plan m'n speedtouch in bridge modus te zetten, maar dan verlies ik ook NAT(?), bij USR zie ik alleen SPI staan, vandaar m'n vraag.
Benaming is verschillend bij speedtouch noemt het NAPT bij de andere NAT.
Zoek eens naar 'virtual server' of 'special application'
Je NAT moet je inderdaad doen op de router dan als je de modem briged zet.
Op die USR-router zie ik nergens iets van NAT staan...hoe kan ik dan NAT op die router zettten???

Elrocco 8)
netdata
Elite Poster
Elite Poster

elrocco schreef:hoe kan ik dan NAT op die router zettten???
RTFM :wink:

http://www.usr.com/support/5461/5461-du ... ewall.html

onder de sectie 'port fowarding'
elrocco
Plus Member
Plus Member

ok, enkele weken (en aankopen)verder.
En alweer ontdekkingen (en vragen) :roll: verder...
Ik heb een modem-router-accesspoint gekocht (alles samen om vrouwke te ontzien van extra kabels), en daar m'n printer en extra harde schijf aangehangen.
M'n bestanden worden op regelmatige basis geüpdated. Ik vind op alle computers m'n bestanden ook wel terug :-D , MAAR nu zou ik iets willen vinden (ik vermoed [third party]software), om die bestanden te beveiligen op die harde schijf. Nu heeft iedereen die toegang heeft tot die harddisk, volledige toegang.
Is er geen mogelijkheid daar met rechten te werken, zoals in xp prof., bestaat daar geen software, of is er al iets voorzien dat ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor de info,

Elrocco 8)
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

dit moet toch werken als je ntfs gebruikt op die schijf of hoe werkt het fs voor zoiets?

geen security volgens dit artikel... http://www.pcworld.com/reviews/article/ ... 078,00.asp
netdata
Elite Poster
Elite Poster

Encypteren voor je de data erop pompt...
elrocco
Plus Member
Plus Member

iemand enig voorstel/ervaring met encryptie software voor externe hard disk(ethernet aansluiting)?
Please let me know!
Thanks

Elrocco 8)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”