Mijn hobby servertje is telkens beetje bij beetje uitgebreid. Er werd niet echt rekening gehouden met wat praktische zaken waaronder backups (op een goede manier). Nu zou ik graag eens wat zaken op orde stellen omdat ik onlangs oa Home Assistant Container heb toegevoegd. Dit is initieel opgezet bij wijze van test en zou dit nu graag volledig gebruiken. De komende tijd ga ik dit ook verder uitbreiden met HA accessoires. Hieronder is de richting waar ik naartoe zou willen gaan na het belanden in een rabbit hole.
Specs: i7-9700T, 16GB ram, 2TB NVMe storage
Huidige setup (bovenverdiep):
- Ubuntu Server
- met losse python scripts voor cron jobs
- met docker en verscheidene containers waaronder Portainer, Home Assistant Container, MQTT, Plex, etc via docker compose
Wat ik op het oog heb voor de nieuwe setup:
Server (bovenverdiep):
- Proxmox VE
- met Home Assistant OS VM
- met MQTT LXC
- met Zigbee2MQTT LXC
- met Plex LXC
- met Debian LXC voor de losse Python scripts
- met Proxmox Backup Server LXC naar remote storage
- ...
Client (benedenverdiep):
- er komt een touchscreen aangestuurd door een aparte mini pc
- primair doel is HA dashboard weergeven in Kiosk mode op misschien Debian
- HA zal het scherm dimmen of uitschakelen bij afwezigheid/'s avonds via DDC/CI
Ben ik hiermee op goede weg of zou er iemand het anders aanraden?
Proxmox
- JoskeVermeulen
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 131 keer
-
yaris
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 41 keer
Ik heb jaren geleden proxmox gedraaid maar nu gebruik ik enkel dockers nog.
Wat ik je wel zou aanraden is om een 2de servertje te nemen om te spelen en te testen.
Eens je "afhankelijk" gaat worden van je huidige hobby server kan je je minder permitteren dat er al eens iets misloopt.
Wat ik je wel zou aanraden is om een 2de servertje te nemen om te spelen en te testen.
Eens je "afhankelijk" gaat worden van je huidige hobby server kan je je minder permitteren dat er al eens iets misloopt.
-
Ernie
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 326 keer
- Bedankt: 60 keer
Ik gebruik nu al bijna 7j Proxmox en daarvoor een paar jaar ESXi.
Heb dat thuis draaien met 1 VM (W11) en 12 LXC's; in een van die LXC's (Alpine) heb ik 4 docker containers draaien, vooral omdat daarvoor docker aangewezen is.
Ik vind het voordeel van LXC's om snapshots en backups te nemen een groot voordeel.
Gaat een update mis, eerst een backup/snapshot en op 1-2-3 terug naar uw vorige situatie.
Daarnaast ook bij een kameraad geïnstalleerd en onderhoud dat voor hun.
Ben daar laaiend over en heb 1x door mijn eigen stommiteit problemen veroorzaakt met een ZFS volume.
Z2M en MQTT heb ik in 1 LXC draaien omdat het 'samenhoort'.
Heb je al eens naar Jellyfin ipv Plex gekeken?
Voor remote storage, kijk evt eens naar de NAS oplossingen die je kan installeren.
Ik heb een extra HDD in mijn server zitten die ik met samba share op het netwerk.
Proxmox met zijn webUI kan je vanaf ieder toestel benaderen met een browser.
Voor een HA dashboard heb ik lang geleden een RPi met officiële touchscreen geïnstalleerd en RPi OS Lite.
Daarop Chromium browser: werkt OK.
Kijk evt eens naar een ESP32-P4 systeem met touchscreen.
16GB RAM kan volstaan, afhankelijk of het blijft bij uw lijst.
Ik ben een 2-tal jaren geleden naar 32GB gegaan maar je, met de huidige prijzen....
Als je dat nog niet gedaan hebt: kijk zeker ook eens naar https://community-scripts.org/scripts
Heb dat thuis draaien met 1 VM (W11) en 12 LXC's; in een van die LXC's (Alpine) heb ik 4 docker containers draaien, vooral omdat daarvoor docker aangewezen is.
Ik vind het voordeel van LXC's om snapshots en backups te nemen een groot voordeel.
Gaat een update mis, eerst een backup/snapshot en op 1-2-3 terug naar uw vorige situatie.
Daarnaast ook bij een kameraad geïnstalleerd en onderhoud dat voor hun.
Ben daar laaiend over en heb 1x door mijn eigen stommiteit problemen veroorzaakt met een ZFS volume.
Z2M en MQTT heb ik in 1 LXC draaien omdat het 'samenhoort'.
Heb je al eens naar Jellyfin ipv Plex gekeken?
Voor remote storage, kijk evt eens naar de NAS oplossingen die je kan installeren.
Ik heb een extra HDD in mijn server zitten die ik met samba share op het netwerk.
Proxmox met zijn webUI kan je vanaf ieder toestel benaderen met een browser.
Voor een HA dashboard heb ik lang geleden een RPi met officiële touchscreen geïnstalleerd en RPi OS Lite.
Daarop Chromium browser: werkt OK.
Kijk evt eens naar een ESP32-P4 systeem met touchscreen.
16GB RAM kan volstaan, afhankelijk of het blijft bij uw lijst.
Ik ben een 2-tal jaren geleden naar 32GB gegaan maar je, met de huidige prijzen....
Als je dat nog niet gedaan hebt: kijk zeker ook eens naar https://community-scripts.org/scripts
Heppie NY!
- JoskeVermeulen
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
- Bedankt: 131 keer
Aangepast nav jullie input:
- Proxmox VE
- met MQTT LXC
- met Zigbee2MQTT LXC
- met Plex LXC
- met Resilio Sync LXC
- met Alpine LXC voor de losse Python scripts
- met Docker LXC indien de service niet anders kan/ontwikkelaar het zou aanraden of op een VM indien iets exposed moet worden
=> Ik denk dat een test server vooral in het begin handig zou zijn. Daarna zou ik denken dat Proxmox Backup Server voldoende is. Niets dat echt kritisch is in mijn ogen.
=> Z2M en MQTT zou ik precies liever apart laten. Zag paar keer de vermelding van een service per LXC.
=> Jellyfin had ik reeds overwogen maar niet echt geschikt vanwege "te oude" smart TV. Zou liever er geen extra apparaat aan hangen want de native Plex app die wel nog ondersteund wordt is voldoende voor wat het dient.
=> Extra ssd is een goed idee. Moet hier ergens nog 1tje liggen.
- Proxmox VE
- met MQTT LXC
- met Zigbee2MQTT LXC
- met Plex LXC
- met Resilio Sync LXC
- met Alpine LXC voor de losse Python scripts
- met Docker LXC indien de service niet anders kan/ontwikkelaar het zou aanraden of op een VM indien iets exposed moet worden
=> Ik denk dat een test server vooral in het begin handig zou zijn. Daarna zou ik denken dat Proxmox Backup Server voldoende is. Niets dat echt kritisch is in mijn ogen.
=> Z2M en MQTT zou ik precies liever apart laten. Zag paar keer de vermelding van een service per LXC.
=> Jellyfin had ik reeds overwogen maar niet echt geschikt vanwege "te oude" smart TV. Zou liever er geen extra apparaat aan hangen want de native Plex app die wel nog ondersteund wordt is voldoende voor wat het dient.
=> Extra ssd is een goed idee. Moet hier ergens nog 1tje liggen.