Proximus FTTH/GPON en meer dan 4 TVs

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
Plaats reactie
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Een vraag voor de ervaringsdeskundige techneuten: als je kiest voor een eigen router, heeft dit dan impact op het aantal televisies dat je kan aansluiten achter 1 enkele VDSL of FTTH, want als ik me niet vergis is of was dit achter een standaard BBOX of internet box beperkt tot max. 4 TVs.

Vervalt deze beperking als je e.g. een 8.5Gbps FTTH zou hebben en een eigen 10GbE capable router - en zijn dan realistisch gesproken in de grootteorde van 4 - 16 TV's mogelijk, bijvoorbeeld?

Het aantal zal uiteraard nog beperkt zijn door de capaciteiten van de router en de lijn - maar deze categorie 4 - 16 TVs is ruim voldoende, maar is er een kunstmatige/administratieve beperking (naast de afmeting van de DHCP netwerk range) die dit nog steeds beperkt tot 4 TVs, of is meer mogelijk in dergelijke situatie. Reden dat ik dit vraag is dat tot voor kort Proximus niet meer dan 4 toestellen ondersteunde op 1 lijn, en ik voor het beheer liever het aantal VDSL op onze locatie zou vervangen door 1 zwaardere FTTH als de opportuniteit er komt en de distributie over VLAN wil doen.

Ik vermoed dat dit deels met de capaciteiten van de standaard endpoints/routers te maken heeft, maar het kan ook een commerciële keuze geweest zijn waarbij proximus beslist heeft dit administratief te beperken tot een maximum van 4 per lijn.

Maar gezien sinds het najaar vorig jaar zelf een geschikte router kan worden geplaatst zolang deze voldoet aan een aantal technische vereisten (e.g. het gebruik van een VLAN aan de WAN zijde, ondersteuning voor geschikte XGS GPON SFP+ etc.), zouden we misschien bijvoorbeeld een wat oudere afgedankte "out of support" Fortinet FG500E of Cisco 3850 kunnen gebruiken voor deze toepassing (bijvoorbeeld).

Wat denken jullie, is dit mogelijk?

Ik zie hier op "small business" vlak een gap bij Proximus tussen end-user product en commercieel TV aanbod voor zeer grote omgevingen zoals e.g. een hospitaal, waarvoor Proximus wel een aanbod heeft.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Als ik mij niet vergis, kunnen er maar maximum 4 decoders (bij fiber) geactiveerd worden op 1 lijn.

Dus zelfs als je 2de hands nog extra decoders zou kopen, betwijfel ik dat deze geactiveerd geraken.

Eventueel kan je er wel nog een paar Apple Tv's aan toevoegen met de Pickx app. Die kan op max 5 toestellen geïnstalleerd worden (geen idee hoeveel streams simultaan mogelijk zijn).
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Bij VDSL2 kan je maximum 3 tv's aansluiten, bij fiber geen idee. (uitgezonderd de pickx app)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Stormlord schreef: 4 dagen geleden Ik zie hier op "small business" vlak een gap bij Proximus tussen end-user product en commercieel TV aanbod voor zeer grote omgevingen zoals e.g. een hospitaal, waarvoor Proximus wel een aanbod heeft.
In het laatste geval doen ze een broadcast van alle TV-signalen naar jou, en is het de bedoeling dat je dit intern zelf distribueert.
Maar gezien de kostprijs en de complexiteit van zo'n setup (voor een doorsnee persoon, en in feite zelfs voor de meeste IT'ers of system engineers) is het wel te begrijpen dat dit enkel aangeboden wordt voor de grote setups.

Maar om te antwoorden op je vraag:
De beperking van 4 toestellen is er inderdaad omdat de download over koper niet hoog is, en ze willen niet hebben dat er mensen klagen dat ze geen internet meer hebben omdat er een aantal TV's staan te spelen.
Met snelheden van 8.5G is dit natuurlijk niet meer van tel, maar wellicht zijn hun achterliggende processen hier niet op voorzien.
Of ze willen het eenvoudig houden voor hun first line en verkopers: 4 TV's max, in plaats van het op maat per installatie te moeten bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Fallschirmjaeger schreef: 3 dagen geleden Eventueel kan je er wel nog een paar Apple Tv's aan toevoegen met de Pickx app. Die kan op max 5 toestellen geïnstalleerd worden (geen idee hoeveel streams simultaan mogelijk zijn).
Volgens mij is er geen beperking op het aantal toestellen waarop je de Pickx App mag installeren.
Maar een beperking op maximlaal 5 gelijktijdige streams?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 138 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Beperking zit wel degelijk op 5 toestellen.

https://www.proximus.be/support/nl/id_s ... pickx.html

De app informeert je dat deze al geïnstalleerd is op 5 apparaten
Omwille van rechten kun je de tv app niet installeren op meer dan 5 verschillende apparaten. Als je een nieuw apparaat wilt toevoegen, moet je eerst een bestaand apparaat verwijderen. Volg de instructies in het waarschuwingsbericht
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 118 keer

Ik weet dat er (aantal natuurlijk ook afhankelijk van de reëel haalbare lijnsnelheid op de locatie) max. 4 tv boxen met HD konden worden geactiveerd op een VDSL vroeger en dat deze beperking ook bestond op FTTH met BBOX, maar dat zal allicht eerder zijn omwille van de beperktere bandbreedte en de beperkingen van de CPE die een constante flow aan een bepaald volume data moet kunnen blijven leveren.

Mogelijk kunnen de end-user CPE/routers van Proximus zelf dit niet aan en is dit inderdaad ooit ingevoerd om te veel problemen te vermijden met dit soort equipment.

Wat ik eigenlijk zoek is een officiële of ervaringsdeskundige bevestiging dat er nog een beperking op is als je zelf een veel krachtigere router installeert (gezien pas sinds het najaar vorig jaar dit ook is toegelaten) in combinatie met bijvoorbeeld een 8.5Gbps GPON/FTTH, en zo ja : op welk niveau zit die technische beperking dan? Ik bedoel het dan idd. hetzij via app of via een tv decoder box.

Of is het eerder een puur commerciële zaak / beperking die momenteel nog wordt geforceerd en hebben ze eigenlijk geen gegronde reden om dergelijk beperking nog te hanteren.

De broadcast oplossing is idd. veel duurder qua setup en abonnementskost + we hebben ook veel te weinig televisies hiervoor en geen eigen interne broadcast kanalen of zenderselectie te doen, en het is daarom ook serieuze overkill voor onze omgeving.

Wat ik zou willen doen is de kosten omlaag halen door het aantal VDSL lijnen te reduceren naar een enkele (duurdere) FTTH en het beheer vergemakkelijken door distributie over VLANs op onze LAN switches. Deze lijnen worden momenteel vooral gebruikt voor TVs verspreid over enkele verdiepingen, enkele IOT-style toepassingen en dingen zoals testing van buiten ons netwerk op een standaard open internetconnectie - niet voor business traffic.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

Stormlord schreef: 3 dagen geleden Of is het eerder een puur commerciële zaak / beperking die momenteel nog wordt geforceerd en hebben ze eigenlijk geen gegronde reden om dergelijk beperking nog te hanteren.
Volgens mij heeft dat vooral met auteursrechten te maken; zo was het alleszins bij Telenet (zelfs al in het analoge tijdperk, al was er toen absoluut geen manier om het af te dwingen). Bij meer dan 4 toestellen moest je een "multi TV" aansluiting nemen waarbij het bedrag voor de auteursrechten werd aangepast in functie van het aantal toestellen. Hotels, campings, ziekenhuizen ed vielen onder die regeling maar strikt genomen zou een gezin met drie kinderen en iedereen ook een TV op de kamer daar ook al onder vallen.
De meeste zenders beschouwen meer dan 4 toestellen niet meer als een "gezin".
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”