Vrije modemkeuze - ARRIS CM3500B

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Dus ik heb ook een modem gekocht, bij wernerelectronic

ARRIS DOCSIS 3.1 / EuroDOCSIS 3.0 Touchstone Cable Modem MODEL: CM3500B
Een echte modem-only dus.

Ze updaten bij wernerelectronic eerst de modem (met hun eigen CMTS) naar een recente firmware, deze heb ik nu:
Firmware Name: TS11.05.042.02_031124_735.NCS.03
Firmware Build Time: Mon Mar 11 16:44:36 UTC 2024

Heb op mijn router WAN interface een extra (static) IP 192.168.100.2/24 gehangen zodat ik de webinterface op https://192.168.100.1/ kan bereiken.

Dan bij Orange de form ingevuld, 2 dagen later een SMS:
ORANGE INFO: We starten je modemwissel. Sluit de nieuwe modem pas aan zodra de internetverbinding op je huidige modem wegvalt
Internet viel kort daarna weg, nieuwe modem aangesloten en werkte meteen:
arris.jpg

So far so good... alhoewel:

Wel een minpuntje bij Orange, ik krijg maar op 2 WAN interfaces van mijn router een public IPv4, terwijl ik ooit bij Heytelecom met hun siligence modem op een gegeven moment zelfs 5 in gebruik had.
Bij Telenet (en BASE?) zou met deze modem zelfs 4 kunnen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 58 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

splinterbyte schreef: 2 weken geleden bij Heytelecom met hun siligence modem op een gegeven moment zelfs 5 in gebruik had.
Dat werkt ondertussen dan niet meer, krijg maar 1 IPv4 adres meer. De andere poorten van de siligence modem geven in bridge zelfs geen signaal meer.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Avenger 2.0 schreef: 2 weken geleden De andere poorten
En als je een switch tussen de modem en je router(s) hangt? Zo deed ik het ook toen want idd enkel maar 1 modem interface werkte in bridge modus.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Awel nog niet aan gedacht om het zo te proberen. Zal dit weekend eens testen.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 216 keer

Bericht

Bedankt @splinterbyte zeer interssant. Deze staat ook op mijn lijstje - het grootste nadeel is dat om een cable modem te upgrade dat altijd via de wan kant en dus een cmts dient te gebeuren, wat het uiteindelijk onmogelijk maakt als simple (pro)user.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 641 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Link naar topic toegevoegd aan de vrije modemkeuze topics :-)

Heb je per ongeluk ook een vaste lijn?
Ervaring daarmee?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

Tomsworld schreef: 2 weken geleden het grootste nadeel is dat om een cable modem te upgrade dat altijd via de wan kant en dus een cmts dient te gebeuren, wat het uiteindelijk onmogelijk maakt als simple (pro)user.
Is dat zo? Ook als je een modem hebt die niet van een provider is?
Heeft deze dan geen webinterface die je via een vast IP adres kan openen?

Toegevoegd na 9 uren 56 minuten 57 seconden:
De Arris CM3500B heeft een grafische Web Interface, die te bereiken is op 192.168.100.1
gebruikersnaam = user
paswoord: de acht laatste tekens van het serienummer

Misschien is het wel mogelijk om via deze weg de firmware up te daten?
Of tenminste ook interessante info over de lijnkwaliteit, syncsnelheid, etc op te vragen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 2 weken geleden Is dat zo? Ook als je een modem hebt die niet van een provider is?
Ben aan het mailen met wernerelectronic hierover, ze zeggen dat het enkel met een CMTS mogelijk is, dus:
- de ISP kan dit doen, maar we weten nog niet of Orange dat gaat aanbieden.
- wernerelectronic dit in hun shop aanbieden als er een update komt (wat wil zeggen betalen + upsturen enzo)
Maar, zeggen ze, omdat dit een modem-only is zullen er niet meteen nieuwe updates komen omdat DOCSIS 3.1 al jaren bestaat en stabiel is etc.
Heb hun gevraag of ze me op de hoogte kunnen houden als er een update uitkomt.
philippe_d schreef: 2 weken geleden Of tenminste ook interessante info over de lijnkwaliteit, syncsnelheid, etc op te vragen?
Ah ja, see screenshot bovenaan.
ITnetadmin schreef: 2 weken geleden Heb je per ongeluk ook een vaste lijn?
Ervaring daarmee?
Ja, VoIP met ATA via Sewan(3starsnet), dat werkt gewoon zoals voorheen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

philippe_d schreef: 2 weken geleden Misschien is het wel mogelijk om via deze weg de firmware up te daten?
Kan niet. Enkel via kabel met dus de benodigde apparatuur.

Maar zoals aangehaald - gelukkig - komen er niet zo vaak updates uit. Je hoeft ook niet per se de laatste versie te draaien natuurlijk, ook al zal de kabeloperator wel zeggen van wel.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Ik heb een modem van Hey nu. Hier achter hang ik mijn eigen router (Syno 2600, al bijna 8 jaar).
De modem van Hey staat in Bridge mode (zo was dat al ingesteld bij Orange voor de overstap).

Wat zou de meerwaarde zijn om deze Arris modem te gebuiken?
Ik zie niet direct de voordelen, wel 200 euro als nadeel :-)

Enkel als ik de mogelijkheden van mijn router gecombineerd zie in 1 toestel met de cablemodem dan kan ik het voordeel wel zien (stroomverbruik - al duurt het wel even voor je de aanschaf hebt terugverdiend).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Inderdaad, zo zie ik het ook. Grootste voordeel van de vrije modemkeuze is dat zowat alle providers nu een mogelijkheid van bridging toelaten in de modem en je zelf ook meer instellingen laten aanpassen. Vroeger was alles zo dichtgetimmerd dat je moest prutsen om een eigen router te kunnen gebruiken.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Wernerelectronic heeft mijn email op een lijst gezet voor eventuele software updates.
Ze hadden opeens ook veel bestellingen gekregen vanuit Belgie.
ygeffens schreef: 2 weken geleden wel 200 euro als nadeel
Met verzending/betaling bijna 218 euro zelfs :p

Ik heb deze modem gekocht omdat:
- modem only dus echte bridge
- mogelijkheid meer public IPv4's te krijgen, gaat niet met de Orange livebox
- kan niet opeens "per ongeluk" terug naar router springen bij een update ofzo, was al gebeurd bij sommigen
- heb ik al de goeie voor mijn volgende ISP (Orange -20 euro p/m promo vervalt volgend jaar) welke misschien BASE wordt, en die hebben geen bridge-capable modem in aanbod
- ik kan 'm later eventueel terug verkopen
- en uit nieuwsgierigheid natuurlijk :)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

splinterbyte schreef: 2 weken geleden - kan niet opeens "per ongeluk" terug naar router springen bij een update ofzo, was al gebeurd bij sommigen
- heb ik al de goeie voor mijn volgende ISP (Orange -20 euro p/m promo vervalt volgend jaar) welke misschien BASE wordt, en die hebben geen bridge-capable modem in aanbod
Het eerste, daar zou ik nog mee kunnen leven (behalve als het tijdens een lange afwezigheid is en je kan het niet van op afstand oplossen.
Het tweede, is volgens mij het nuttigste voor iedereen.

Al heb ik er als Hey klant met lifetime 29 euro geen nood aan, maar ik snap dat je Base wil aan 36 euro.
Al moet je nog steeds de aankoop van de moden afschrijven...

Voorlopig blijf ik bij mijn setup. Hey + eigen router die al lang is afgeschreven. Kost me net iets meer dan aan Youtube Premium Family (mocht ik die via de normale weg aanschaffen :-) ). 29 euro is echt 'zotgoedkoop' zou de jongste hier zeggen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ygeffens schreef: 2 weken geleden dat je Base wil aan 36 euro.
Ja 40 euro voor vast "unlimited" internet 200/20
+ mobiel voor 7 euro bij Hey zou dat 47 euro zijn.

Momenteel 55 euro voor 1000/50 vast + mobiel bij Orange, maar deze promo vervalt dus mid volgend jaar en zou dan ineens 75 worden.

De lifetime promo bij Hey heb ik mij laten voorbij gaan omdat ik uit ervaring weet ik dat de kans groot is dat bij overstap Orange<=>Hey het verkeerd loopt, omdat ze dezelfde modem willen overzetten en activeren vanop afstand en het Telenet systeem doet daar moeilijk over, zit je mooi een week zonder internet. Daarom dat ik liever als tussenstap een echte andere provider doe. En mogelijkheid om overlap te doen, even 2 ISPs tegelijk, kan ik oude opzeggen als nieuwe goed werkt. Je kan geen Hey en Orange tegelijk doen hebben ze mij gezegd.
Ook krijg je bij Hey wellicht nog de siligence modem (= good) maar niet als je al een livebox hebt van bij Orange, dus extra reden om even weg te gaan bij hun.
Laatst gewijzigd door splinterbyte 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1656 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Morgen pusht Orange/hey! telecom een update die bridge-mode op hun modems verwijdert.Wie een publiek bereikbaar IPv4-adres wil, kan alleen nog terecht bij het duurdere Orange. De optie kost 15 euro/maand bij de goedkoopste abonnementen en is inbegrepen vanaf het Orange Giga-abonnement.

Wat ga je doen zonder vrije modemkeuze?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

raf1 schreef: 2 weken geledenMorgen pusht
Is dat een "stel dat" of iets dat er echt aankomt?

In ieder geval heb je idd (bijna) volledige controle over je eigen modem, zit ik nu goed en dat is wel wat geld waard vind ik.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1656 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Stel dat natuurlijk.

Mijn punt is dat eigenaar zijn van een modem verzekert dat functionaliteit niet door je provider kan uitgeschakeld worden.

Bij die bruikleenmodems kan je functionaliteit verliezen als de provider daar een commerciële opportuniteit in ziet.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat was even niet duidelijk gecommuniceerd. Hopelijk zijn er geen doden gevallen :lol:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Is dat ook effectief zo? Gezien je modem nog altijd een provisioning moet binnen nemen van de ISP ... ik zou het protocol er eens op moeten nalezen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 641 keer

Bericht

splinterbyte schreef: 2 weken geleden
ITnetadmin schreef: 2 weken geleden Heb je per ongeluk ook een vaste lijn?
Ervaring daarmee?
Ja, VoIP met ATA via Sewan(3starsnet), dat werkt gewoon zoals voorheen.
Ik bedoelde een vaste lijn van Orange :-)
raf1 schreef: 2 weken geleden Morgen pusht Orange/hey! telecom een update die bridge-mode op hun modems verwijdert.Wie een publiek bereikbaar IPv4-adres wil, kan alleen nog terecht bij het duurdere Orange. De optie kost 15 euro/maand bij de goedkoopste abonnementen en is inbegrepen vanaf het Orange Giga-abonnement.
Wat ga je doen zonder vrije modemkeuze?
Ik begrijp wat je bedoelt; maar ze kunnen even goed gewoon iedereen achter een CGNAT steken (zoals ze iirc nu ook doen op hun modem-routers; de public IPv4 is een keuze-optie die je op hun toestel kan activeren), en dan ben je ook nergens zonder bij te betalen.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 70 keer

Bericht

Ik heb me ook een ARRIS CM3500B aangeschaft zoals splinterbyte. Alleen de omzetting van de Orange router/modem naar mijn eigen modem liep niet helemaal zoals het moest.
Vorige week donderdag overgegaan van Telenet naar Orange. Nog dezelfde dag het formulier ingevuld om een eigen modem te kunnen gebruiken. Geen enkele reactie verder van Orange, geen mail, geen sms, niets! :eek:
Vanmiddag dan maar opnieuw het formulier ingevuld en doorgestuurd. Weer geen reactie, zelfs nu nog steeds niets!
Maar, iets voor 17:00u, enkele minuten onderbreking op internet, daarna een zeer slechte verbinding: 1Mb down/0.5Mb up. Modem herstart: geen verbetering.

Dan even gedacht: misschien hebben ze bij Orange de modemwissel uitgevoerd zonder mij te verwittigen. :nono:
De Orange modem vervangen door mijn eigen modem en tot mijn verrassing na een dikke minuut: het online lampje ging aan!
En nu terug normale verbindingssnelheden. :beerchug:

@splinterbyte: Ik kan zonder iets te moeten wijzigen aan de WAN-kant van de router aan de webinterface van de modem: 192.168.100.1
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Dat is geen WAN ip adres.

Sent from my SM-X820 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

jaker schreef: 10 uren geleden Geen enkele reactie verder van Orange
Heb jij je GSM SIM ook bij Orange staan?
jaker schreef: 10 uren geleden 1Mb down/0.5Mb up
Dat is speciaal, lijkt een soort minimum profiel.
Zou die dan ook tegelijk met eigen modem kunnen werken dan? Ik zou dat eens kunnen testen...
jaker schreef: 10 uren geleden @splinterbyte: Ik kan zonder iets te moeten wijzigen aan de WAN-kant van de router aan de webinterface van de modem: 192.168.100.1
Je hebt gelijk :) Heb getest en kan dat ook als ik mijn 192.168.100.2 WAN interface down zet. Dit werkte ook zo op de Orange livebox modem.
Maar dan gaat (volgens mijn router) de route naar 192.168.100.1 via een Orange public gateway (94.110.192.1 in mijn geval), dus ben niet zeker of die traffiek dan via Orange om gaat of bij de modem zelf al stopt. Dus ik hou het bij mij voor de zekerheid maar lokaal met die interface aan. Is wel handig als je niet anders kan natuurlijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

splinterbyte schreef: 6 uren geleden
jaker schreef: 10 uren geleden 1Mb down/0.5Mb up
Dat is speciaal, lijkt een soort minimum profiel.
Zou die dan ook tegelijk met eigen modem kunnen werken dan? Ik zou dat eens kunnen testen...
Waarschijnlijk de snelheid die je krijgt met een niet-geprovisioneerde modem, zodat je toegang krijgt tot de selfstarter pagina (= geen internet toegang).
Met de eigen modem zal je dat niet krijgen (tenzij het MAC adres al in hun Database zit).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.