Fritz!Box 5530 Fiber: Welke SFP? aon/gpon/…
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik heb deze ontP (dank voor de correctie)van proximus.
Zou graag ‘voor de eenvoud’ de modem in mijn 5530 fritzbox gebruiken. Daar zit nu een aon-sfp bij.
Heb ik een gpon nodig of nog iets anders?
En welke fiberkabel dan juist?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door drive_a_legend 2 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
- Bedankt: 3463 keer
- Recent bedankt: 54 keer
Bij een F!Box 5530 zaten er normaal 2 SFP modules bijgeleverd: een AON en een GPON module.
Je hebt een Fritz!SFP GPON nodig, of een Fritz!SFP XGS-PON
Je hebt een Fritz!SFP GPON nodig, of een Fritz!SFP XGS-PON
- met een Fritz!SFP GPON moet je een SC/APC naar LC/APC (kleine groen stekker) gebruiken.
- met een Fritz!SFP XGS-PON moet je een SC/APC naar SC/UPC (grote blauwe stekker) gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Starter Plus
Ik had een basisversie 5530 met enkel een aon.
Een Gpon kost 29€, een xgspon kost drie keer zoveel… Dank voor het antwoord alvast!
Een Gpon kost 29€, een xgspon kost drie keer zoveel… Dank voor het antwoord alvast!
-
- Moderator
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Starter Plus
Is dat relevant zolang je fiberaansluiting niet meer dan 1gigabit/s is?
Bovendien zijn al mijn netwerkkabels volgens mij ook max 1 gigabit - ttz 5e voornamelijk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 276 keer
Misschien reeds denken aan de toekomst als je wilt later overschakelen naar XGS-PON.
Al lees ik soms van sommigen dat het niet werkt met een XGS-PON module niettegenstaande men beweert dat een XGS-PON backwords compatible is met GPON!
Al lees ik soms van sommigen dat het niet werkt met een XGS-PON module niettegenstaande men beweert dat een XGS-PON backwords compatible is met GPON!
Laatst gewijzigd door jackho 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
Het is inderdaad niet relevant als je in de nabije toekomst geen hogere snelheden nodig hebt of wenst ...drive_a_legend schreef: 2 maanden geleden Is dat relevant zolang je fiberaansluiting niet meer dan 1gigabit/s is?
Bovendien zijn al mijn netwerkkabels volgens mij ook max 1 gigabit - ttz 5e voornamelijk
jackho schreef: 2 maanden geleden Al lees ik soms van sommigen dat het niet werkt met een XGS-PON module niettegenstaande men beweerd dat een XGS-PON backwords compatible is met GPON!
"Backwards compatible" is waarschijnlijk een verkeerd begrip.
GPON en XGS-PON zijn in feite niet compatible.
Ze gebruiken verschillende golflengtes (licht): GPON 1490nm/1310nm, XGS-PON 1577nm/1270nm
Hierdoor kunnen ze wel op dezelfde glasvezel "gemultiplexed" (WDM) worden.
Voor zover ik het begrijp ondersteunen de Proximus OLT's (wijkkasten) overal GPON en XGS-PON.
In die zin is het "backwards compatibel": je kan zowel een GPON als een XGS-PON ONT (modem) aansluiten op de glasvezel (ongeacht welk soort abonnement je hebt).
Maar een XGS-PON ONT (modem) aansluiten op een GPON OLT zal wellicht niet werken ...
@raf1 correct me if i'm wrong
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1673 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Correct, GPON en XGS-PON zijn wel twee verschillende standaarden maar ze kunnen naast elkaar bestaan op dezelfde glasvezel.
In principe kan hardware compatibel zijn met beide standaarden, langs de kant van de Proximus OLT (staat niet in een wijkkast, maar in de Proximus-centrales en Fiberklaar hoofdPoPs) is dat effectief zo.
Langs de gebruikerskant zijn glasvezelmodems die zowel GPON als XGS-PON ondersteunen eerder zeldzaam.
In principe kan hardware compatibel zijn met beide standaarden, langs de kant van de Proximus OLT (staat niet in een wijkkast, maar in de Proximus-centrales en Fiberklaar hoofdPoPs) is dat effectief zo.
Langs de gebruikerskant zijn glasvezelmodems die zowel GPON als XGS-PON ondersteunen eerder zeldzaam.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 17 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Ik wil niet moeilijk doen of pedantisch overkomen. Maar dit doosje is de ONTP en niet de ONT.
De ONT is de zwarte box (soms een witte) die het optische (licht) signaal omzet in ethernet. En dit is effectief wat je zal vervangen met die SFP module.
Toch een zéér belangrijk verschil IMHO.
-
- Starter Plus
"Just is just" inderdaad! Maar je bedoelde allicht pedantdot1x schreef: 2 maanden geledenIk wil niet moeilijk doen of pedantisch overkomen. Maar dit doosje is de ONTP en niet de ONT.
De ONT is de zwarte box (soms een witte) die het optische (licht) signaal omzet in ethernet. En dit is effectief wat je zal vervangen met die SFP module.
Toch een zéér belangrijk verschil IMHO.
-
- Starter Plus
Vandaag naar edpnet gebeld met de modemid.
So far so good
10 minuten later : offline.
Ok - thuis dan fiberkabel rechtstreeks van ontp naar modem FB5530, logingegevens ingevuld, en …. Geen verbinding.
Zou er iets mis zijn met de doorgegeven modemid?
So far so good
10 minuten later : offline.
Ok - thuis dan fiberkabel rechtstreeks van ontp naar modem FB5530, logingegevens ingevuld, en …. Geen verbinding.
Zou er iets mis zijn met de doorgegeven modemid?
-
- Moderator
De screenshots bewijzen dat je een verbinding hebt met de OLT
Jouw modem-ID is dus correct geregistreerd door Proximus
Volgens mij zit de fout dus verderop (VLAN? PPPoE?)
Kijk eens in de logfile (Systeem > Gebeurtenissen > Internetverbinding
Je zou hetvolgende moeten zien (chronolgisch):
Geen idee hoe dat werkt bij EDPNet...
Jouw modem-ID is dus correct geregistreerd door Proximus
Volgens mij zit de fout dus verderop (VLAN? PPPoE?)
Kijk eens in de logfile (Systeem > Gebeurtenissen > Internetverbinding
Je zou hetvolgende moeten zien (chronolgisch):
- Er is een FRITZ!SFP GPON gevonden.
- Synchronisatie glasvezelverbinding begint (training).
- Glasvezelverbinding is beschikbaar. (verbindingssnelheid 2500/1250 Mbit/s).
- Internetverbinding is tot stand gebracht. IP-adres: 81.245.xxx.xxx, DNS-server: 195.238.2.22 en 195.238.2.21, gateway: 81.245.128.1
- Internetverbinding IPv6 is tot stand gebracht. IP-adres: 2a02:a03f:eff3:f2c8:xx:xx:xx:xx
- IPv6-prefix is opgehaald. Nieuw prefix: 2a02:a03f:xxxx:xxxx::/56
Geen idee hoe dat werkt bij EDPNet...
-
- Elite Poster
Je gebruikt toch zeker FRITZ!OS 8?
Gebruik eens "andere internetaanbieder" en stel VLAN ID 10 manueel in: https://be.avm.de/service/knowledge-bas ... figureren/
Test met PPPoE en als dat niet werkt met DHCP.
Gebruik eens "andere internetaanbieder" en stel VLAN ID 10 manueel in: https://be.avm.de/service/knowledge-bas ... figureren/
Test met PPPoE en als dat niet werkt met DHCP.
-
- Starter Plus
Update : om een of andere reden werd het wachtwoord als fout geïnterpreteerd.
Na een voormiddag heen en weer contact met de helpdesk van edpnet : alles ok.
Eerst een testaccount : verbinding ok. Nadien nieuwe login gekregen en hup - alles online.
Een dikke pluim voor de mensen van edpnet : ze belden me deze morgen zelf om te horen of alles gelukt was. Het ticket rond de ‘nee dus’ werd vlot en vriendelijk opgelost.
Als het goed is mag iedereen het ook weten toch?
Na een voormiddag heen en weer contact met de helpdesk van edpnet : alles ok.
Eerst een testaccount : verbinding ok. Nadien nieuwe login gekregen en hup - alles online.
Een dikke pluim voor de mensen van edpnet : ze belden me deze morgen zelf om te horen of alles gelukt was. Het ticket rond de ‘nee dus’ werd vlot en vriendelijk opgelost.
Als het goed is mag iedereen het ook weten toch?
-
- Moderator
Het goede nieuws is dat het EDPNet provider profiel ("EDPnet Fiber") in de Fritz!Box (F!OS 8.0) correct is
En dat je door EDPnet perfect werd geholpen ...
Voor EDPnet is dus nog altijd PPPoE vereist (via VLAN10)
En dat je door EDPnet perfect werd geholpen ...
Voor EDPnet is dus nog altijd PPPoE vereist (via VLAN10)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 27 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Drie vraagjes:
- Zijn die Fritz!SFP GPON en XGS-PON SFP-modules te gebruiken in routers van andere merken? Wil niet in het Fritz-ecosysteem stappen en wil tegelijk niet te diep nadenken over wat we moeten kopen als PON SFP-module. En aangezien al die AVM-apparatuur vast goed ondersteund wordt door de ISPs...
- Hoewel ik het nergens lees, neem ik aan dat beide in feite SFP+-modules zijn, maar dat AVM het gewoon SFP-modules noemt omdat al hun eigen apparatuur SFP+-modules ondersteunt? SFP ondersteunt tot 1 Gbps en zelfs GPON is downstream al tot 2,5 Gbps. Reden waarom ik het vraag is dat ik een GPON-module zou willen voor een MikroTik hEX S, en die heeft enkel een gewone SFP.
- Beetje off-topic, maar vast makkelijk: TS heeft een Proximus ONTP en heeft aan de ONTP-kant een SC/APC connector nodig voor de glasvezel-patchkabel. Is dit ook zo voor Fiberklaar-ONTP? Op Tweakers had ik al gevonden dat dit voor Delta, die dezelfde vorm van FTU-omhulsel gebruiken, zo is. Maar of dit een voldoende basis is om te besluiten dat dit daarmee ook voor Fiberklaar geldt...
-
- Moderator
Neen.stefan1234 schreef: 2 weken geleden Zijn die Fritz!SFP GPON en XGS-PON SFP-modules te gebruiken in routers van andere merken? Wil niet in het Fritz-ecosysteem stappen en wil tegelijk niet te diep nadenken over wat we moeten kopen als PON SFP-module. En aangezien al die AVM-apparatuur vast goed ondersteund wordt door de ISPs...
In het Fritz-ecosysteem zijn de SFP modules geen modem. Het modem gedeelte (ONT) zit in de Fritz!Box. Vandaar dat je voor het regsistreren van je eigen modem het Modem-ID nodig hebt van de Fritz!Box (niet van de SFP module)
Als je een GPON SFP module wilt voor een MikroTik router, dan heb je een SFP GPON ONT module nodig. Hierop staat het modem-ID dat je dan nodig hebt voor het registreren van je eigen ONT.
Geen idee, waarschijnlijk wel.stefan1234 schreef: 2 weken geleden TS heeft een Proximus ONTP en heeft aan de ONTP-kant een SC/APC connector nodig voor de glasvezel-patchkabel. Is dit ook zo voor Fiberklaar-ONTP
Misschien best afwacten tot de Fiberklaar "fibercontactdoos" geinstalleerd is, en je de geschikte SFP module hebt, en dan pas de juiste patchkabel aanschaffen?
Wellicht meer te vinden hierover in het Fiberklaar topic?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 27 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Nou ja, de fibercontactdoos die hier al een half jaar hangt zonder de Fiberklaar het gelast en getest heeft, gaat het me zelf niet vertellen. Als dat ooit in orde komt, ga ik het sowieso moeten uitzoeken. Ondertussen heb ergens in een post van @raf1 een link gevonden naar een pdf van het referentieaanbod van Fiberklaar. Antwoord: in de Fiberklaar ONTP gaat een SC/APC connector.philippe_d schreef: 2 weken geleden Misschien best afwacten tot de Fiberklaar "fibercontactdoos" geinstalleerd is, en je de geschikte SFP module hebt, en dan pas de juiste patchkabel aanschaffen?
Wellicht meer te vinden hierover in het Fiberklaar topic?
-
- Elite Poster
Op het glasvezelaansluitpunt (ONTP, FTU) van de provider (Proximus, Fiberklaar, Telenet) is het altijd SC/APC (8 graden). Aan het andere uiteinde is de connector verschillend afhankelijk van de SFP+ module of aansluiting op je glasvezelmodem.
zie ook https://be.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/3713_FRITZ-Box-welke-glasvezelkabel-heb-ik-nodig/
zie ook https://be.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-5530/3713_FRITZ-Box-welke-glasvezelkabel-heb-ik-nodig/