avm nieuwe produkten

Nieuws omtrent telecommunicatie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

ik las dat avm op deIFA 2024 beurs enkele nieuwe producten heeft voorgesteld, ik ben beniewd naar een alternatief voor de proximus internet box. ik hoef geen fritzbox met ingebouwde fibermodem want ik laat de proximus fiberbakje staan. wat ik wel zo willen is wifi 6E maar dan lijk ik te moeten gaan naar het wifi 7 model en dat is de 5960 pro de andere 5590 en 5530 zijn maar wifi 6.Idem voor fritzrepeaters die maar tot wifi 6 gaan en geen wifi 6E
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

Je schrijft dat je geen Fritz!Box wilt met ingebouwde fibermodem, maar alle modellen die je hierboven opnoemt (de 5xxx serie) zijn Fiber boxen?
De 5690 PRO = Fiber + vdsl2
Dan moet je de 2.5 Gbit WAN poort aansluiten op de Proximus ONT (en heb je voor je LAN alleen "maar" Gigabit poorten over).
https://be.avm.de/producten/fritzbox/fr ... -gegevens/

Misschien moet je eens kijken naar de Fritz! 7690.
Dat is de opvolger van de 7590/7590AX (VDSL2 modem), heeft WiFi 7, een 2.5 Gbit WAN poort en een 2.5 Gbit LAN poort
... en goedkoper?
https://be.avm.de/producten/fritzbox/fr ... -gegevens/

Een leuke site om FritzBoxen met elkaar te vergelijken is: https://www.router-faq.de/?id=routervg& ... wf2=fb7690
Gewoon in beide kolonnen een Fritz!Box kiezen uit de dropdownlijst en op "Vergleichen" drukken.
Onderaan zie je ook een afbeelding van de aansluitingen (die je kan uitvegroten door erop te klikken).
Is wel in het Duits...

Om er nog wijs uit te geraken:
  • F!Box 4xxx serie = alleen router
    F!Box 5xxx serie = Fiber modems
    F!Box 66xx serie = Kabel modems
    F!Box 68xx serie = LTE modems
    F!Box 7xxx serie = VDSL2 modems
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Maar die 7690 gaat maar tot 300 Mbit/s en mijn fiber profiel is 500/500 en misschien later nog hoger
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

300 Mbit/s is de maximale VDSL2 (supervectoring) snelheid.
Als je de 7690 als router gebruikt gaat die natuurlijk veel sneller :-)

Tijdens het instellen (F!Box 7xxx) moet je de Provider kiezen, vb Proximus. Dan krijg je 2 opties:
  • Proximus DSL
  • Proximus Fiber via WAN
7590AX OS 8.00 (1).png
-
Bij een F!Box Fiber (5xxx) krijg je ook 2 opties (indien de SFP module aangesloten is):
  • Proximus Fiber
  • Proximus Fiber via WAN
6 - Proximus via WAN toepassen.png
-
In beide gevallen moet je de optie "Proximus Fiber via WAN" kiezen om de F!Box als router te gebruiken.
Het Proximus profiel zorgt voor de correcte VLAN instellingen, en ook de support voor IPTV.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt voor je uitleg!
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Wel spijtig dat de 7690 slechts 3 Lan poorten heeft, de 5690 geen XGS-PON ondersteunt (wel via WAN, maar dan heb je dus geen 2,5Gb Lan poort meer) en de 5590 dan weer geen Wifi 7 heeft.

Overal is er dus net één minpuntje aan voor mij om €250+ te verantwoorden om mijn 7590 te upgraden.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 1 maand geleden, in totaal 2 gewijzigd.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Jammer dat hij wel geen wifi 6E heeft
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 344 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Bestaat er zowat een mooie oplossing die zowel VDSL als fiber ondersteunt, 't is zowat een kantelpunt hé om de 7490 zo langzaam aan te vervangen of niet hé (geen updates meer vermoed ik).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Fallschirmjaeger schreef: 1 maand geleden Wel spijtig dat de 7690 slechts 3 Lan poorten heeft, de 5690 geen XGS-PON ondersteunt (wel via WAN, maar dan heb je dus geen 2,5Gb Lan poort meer) en de 5590 dan weer geen Wifi 7 heeft.
Jouw 7590 zal inderdaad nog wel een tijdje meegaan :-) .
  • 7690: 3 of 4 LAN poorten maakt niet zoveel uit denk ik, tegenwoordig gebruik je toch de nodige switches om al je apparaten te kunnen aansluiten?
    Heeft wel 2 x 2.5Gbit poorten (WAN en LAN), je kan er dus een multi-gigabit switch op aansluiten ...
  • 5690 pro: ondersteunt wel XGS-PON, je kan er een Fritz!SPP XGS-PON module insteken (wordt in Duitsland geleverd met GPON + AON modules).
honda4life schreef: 1 maand geleden Bestaat er zowat een mooie oplossing die zowel VDSL als fiber ondersteunt, 't is zowat een kantelpunt hé om de 7490 zo langzaam aan te vervangen of niet hé (geen updates meer vermoed ik).
De enige Fritz!Box die zowel Fiber als VDSL2 ondersteunt, is volgens mij de 7690 5690 Pro.
  • heeft een VDSL2 ingang en een SFP slot voor een Fritz!SFP fiber module.
  • Wi-Fi 7 / Wi-Fi 6E / Wi-Fi 6 (ook op 6Ghz band)
Jouw 7490 is inderdaad een beetje end-of-life aan het worden, ik vermoed geen update meer naar F!OS 8.0
Tenzij noodzakelijke veiligheidsupdates?
Laatst gewijzigd door philippe_d 2 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: correctie (5690pro ondersteunt geen XGS-PON
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De 7690 Pro ken ik niet. Klopt het dat avm nog geen geupdate firmware heeft voor de 7690 want ik zie enkel voor Deutschland en niet Other. Betekent dit dat je een v5c Pickx er nog niet werkend kan op krijgen?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

bartman schreef: 4 weken geleden De 7690 Pro ken ik niet.
Sorry tipfout, ik bedoelde de 5690 Pro

Toegevoegd na 6 uren 4 minuten 45 seconden:
bartman schreef: 4 weken geleden Klopt het dat avm nog geen geupdate firmware heeft voor de 7690 want ik zie enkel voor Deutschland en niet Other. Betekent dit dat je een v5c Pickx er nog niet werkend kan op krijgen?
Er bestaat eigenlijk geen onderscheid meer in Firmware tussen Duitse en internationale Fritz!Boxen.
Wat de 7690 betreft, de laatste Firmware is de 07.62. Deze bevat dus nog niet de nieuwe Belgsiche profielen (pas vanaf F!OS 8.0)
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dus nog even afwachten alvorens OS8 naar de 7690 komt alvorens deze te gaan bestellen
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geleden
Fallschirmjaeger schreef: 1 maand geleden Wel spijtig dat de 7690 slechts 3 Lan poorten heeft, de 5690 geen XGS-PON ondersteunt (wel via WAN, maar dan heb je dus geen 2,5Gb Lan poort meer) en de 5590 dan weer geen Wifi 7 heeft.
Jouw 7590 zal inderdaad nog wel een tijdje meegaan :-) .
  • 7690: 3 of 4 LAN poorten maakt niet zoveel uit denk ik, tegenwoordig gebruik je toch de nodige switches om al je apparaten te kunnen aansluiten?
    Heeft wel 2 x 2.5Gbit poorten (WAN en LAN), je kan er dus een multi-gigabit switch op aansluiten ...
  • 5690 pro: ondersteunt wel XGS-PON, je kan er een Fritz!SPP XGS-PON module insteken (wordt in Duitsland geleverd met GPON + AON modules).
3 slaapkamers + living (2 netwerkkabels) komen allemaal uit in de inkom, waar nu de 7590 hangt (+ internet box en ONT). Verder heb ik inderdaad switches in de kamers zelf. 4 lan poorten is dus het minimum, zodat ik niet nog een extra switch daar moet hangen.

Mijn bedoeling is namelijk net minder apparaten, zodat ik wat energie uitspaar. :-) De internet box is nu al losgekoppeld, sinds tv werkt op de Fritzbox en de voip gegevens beschikbaar zijn in MyProximus. Dat is dus al 1 toestel minder. Volgende stap was de ONT (eerste generatie nokia, de witte) en daar was mijn bedoeling om de 7590 te vervangen door de 5xxx reeks.

Momenteel zit ik nog op GPON (heb nog de oudere Flex Fiber, niet de Flex Fiber Giga), dus de 5690 pro zou gaan. Als deze toch XGS PON zou ondersteunen, dan is dit momenteel het ideale toestel om in de gaten te houden. Waarom XGS PON? Omdat ik verwacht dat ik daar in de toekomst wel op zal gezet worden.
Joop
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Op mijn 5690pro (of de anderen het ook kunnen weet ik niet) kan ik de fiber-module vervangen. Kan er gewoon een ander insteken.
Standaard leveren ze er 2 mee, maar gezien ik geen fiber heb kan ik niet zeggen wat ze doen.

Wel weet ik dat dit standaard modules zijn, dus als er nog anderen komen dan zou je die volgens mij moeten kunnen kopen en insteken.
IMG_20241115_195103_355.jpg
Ik heb al wat sites gezien waar ze allerlei van deze modules aanbieden en zien er hetzelfde uit, lijkt een soort standaard bus te zijn voor fiber.

Maar meer verstand heb ik er niet van :-D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x EDPnet 1€ maand abbo
MeshDevices Fritz 7590 / 1260 / 2x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 458 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dat heet een SFP, small formfactor pluggable, ze bestaan in allerlei smaken en kleuren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Fallschirmjaeger schreef: 4 weken geleden Momenteel zit ik nog op GPON (heb nog de oudere Flex Fiber, niet de Flex Fiber Giga), dus de 5690 pro zou gaan.
Klein misverstand: je zit op GPON, omdat jouw ONT een GPON modem is (niet omdat je het nog de oudere Flex Fiber hebt ...).
GPON/XGS-PON is de technologie waarmee je met de OLT verbonden bent. Dat is niet afhankeleijk van je abonnement.

Vergelijk het met VDSL2:
- als je een VDSL2 modem hebt die Vectoring ondersteunt, dan zal je syncen aan 100/40 (bijvoorbeeld), zelfs als je een 10/2 abonnement hebt, vb VDSL2 XS.
- als je modem geen vectoring indersteunt, zal je terugvallen op een veel lager profiel (zelfs als je een 100/40 abonnement hebt, vb VDSL2 XL).
Fallschirmjaeger schreef: 4 weken geleden Waarom XGS PON? Omdat ik verwacht dat ik daar in de toekomst wel op zal gezet worden.
Je wordt automatisch op XGS-PON "gezet" (als je een XGS-PON modem zou gebruiken).
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Fallschirmjaeger schreef: 4 weken geleden Momenteel zit ik nog op GPON (heb nog de oudere Flex Fiber, niet de Flex Fiber Giga), dus de 5690 pro zou gaan. Als deze toch XGS PON zou ondersteunen, dan is dit momenteel het ideale toestel om in de gaten te houden. Waarom XGS PON? Omdat ik verwacht dat ik daar in de toekomst wel op zal gezet worden.
Correctie op mijn eerder antwoord.

Ik heb het eens nagevraagd:
De Fritz!Box 5690 Pro Fiber modem ondersteunt géén XGS-PON :-( .
Je kan er dus ook geen Fritz!SFP XGS-PON in steken (je kan die er wel in steken, maar zal niet werken).

Toegevoegd na 6 minuten 35 seconden:
philippe_d schreef: 4 weken geleden
bartman schreef: 4 weken geleden Klopt het dat avm nog geen geupdate firmware heeft voor de 7690 want ik zie enkel voor Deutschland en niet Other. Betekent dit dat je een v5c Pickx er nog niet werkend kan op krijgen?
Er bestaat eigenlijk geen onderscheid meer in Firmware tussen Duitse en internationale Fritz!Boxen.
Wat de 7690 betreft, de laatste Firmware is de 07.62. Deze bevat dus nog niet de nieuwe Belgsiche profielen (pas vanaf F!OS 8.0)
In afwachting van F!OS 8.0 voor de 7690, kan de lab versie 7.90 gebruikt worden
Deze bevat wel al de nieuwe Belgische providerprofielen.
https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from- ... velopment/