Online formulier aanvraag gebruik eigen modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Orange heeft een online formulier beschikbaar gemaakt om een eigen modem te kunnen registreren:
https://www.orange.be/nl/formulier/je-e ... -gebruiken

De aanvraag kan een paar dagen duren.
Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang, ik heb de aanvraag zojuist gedaan.
VossyGamer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 31 keer

Bericht

Int.: Afbeelding hey! internet (29 €/maand)
Tel.:Afbeelding hey!: 50GB BE + 20GB EU (9 €/maand)

Totaal = 38 €/maand
zaf
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Ik heb lang openwrt gebruikt om direct te connecteren op fiber.

Kan je dit enigzins ook met coax? Bv een coax-to-usbc module gebruiken en zo connecteren via openwrt? Momenteel staat mijn modem in pass-through en dat werkt wel netjes.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Als ik het goed begrijp mag je dus nu je eigen modem gebruiken, maar je bent wel nog altijd verplicht van de modem van de ISP te kopen/huren, en aan de maandelijkse abonnementsprijs verandert niets.
Klinkt niet echt fair.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Borromini
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 256 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Je kan naar een ISP overstappen die geen eigen modem verplicht, natuurlijk. EDPnet verplicht je niet een modem via hen aan te schaffen.
zaf schreef: 1 maand geleden Ik heb lang openwrt gebruikt om direct te connecteren op fiber.

Kan je dit enigzins ook met coax?
Ik heb geen weet van coax SFP-modules zoals die er wel voor glasvezel zijn, mocht dat wel zo zijn heb je misschien geluk. Maar ik heb nog geen enkele post hier gezien over kabelgebruikers die van plan waren of opzoekwerk deden om rechtstreeks op coax te verbinden, zoals je met een SFP-module wel kan bij glasvezel.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

zaf schreef: 1 maand geleden Kan je dit enigzins ook met coax? Bv een coax-to-usbc module gebruiken en zo connecteren via openwrt? Momenteel staat mijn modem in pass-through en dat werkt wel netjes.
Een coax media converter zal misschien wel bestaan, maar het gaat hier niet alleen over coax, maar over DOCSIS
Er moet dus een tuner inzitten, en de Docsis 3.1 specs ondersteunen...
Daar zal m.i. geen SFP module voor bestaan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Blijkbaar ook geen DOCSIS-to-USB, of toch niet dat ik kon vinden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

luukske schreef: 1 maand geleden De aanvraag kan een paar dagen duren.
Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang, ik heb de aanvraag zojuist gedaan.
@luukske
Heb je intussen al nieuws over de swap van Orange?
Welke modem wil je aansluiten?
Ben je klant van de Vlaamse Orange (via Wyre) of de Waalse Orange (via Voo) ?

Zijn er nog klanten van Orange (via Wyre of via Voo) die hun ervaring kunnen delen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
luukske
Pro Member
Pro Member

Bericht

Is vandaag omgezet.
Ik kreeg vorige week al een telefoontje van Orange dat ze nog met AVM wat moesten uitklaren en dat het nog een paar dagen ging duren. Vandaag opnieuw telefoon gehad, maar niet meteen kunnen beantwoorden (op het werk) en toen ik thuis kwam was er geen internet meer.
Orange modem ertussenuit gehaald, kabel in de Fritzbox 6660 cable gestoken en bij de internetinstellingen aangeduid dat internet via de kabel werkt. Minuutje wachten en het was in orde.
Speedtest geeft (voor het eerst) stabiele, hoge resultaten (500/50mbps abonnement, Vlaamse Orange).

Toegevoegd na 4 uren 9 minuten 47 seconden:
Aj, te vroeg gejuicht:
IMG_0320.png
Ik lees op verschillende sites dat een paar duizend corrigeerbare errors al niet goed is, ik heb een paar miljoen errors 😅.
Ik heb ondertussen de NIU al eens even verwijderd en de fouten blijven.
Als ik naar signaalsterktes kijk dan is er duidelijk iets mis met de binnenkomende lijn. Kan goed zijn, want Fluvius heeft een paar maanden geleden een stroomkabel aan straat moeten repareren (natuurlijk net naast een netwerkverdeler) en toen is internet ook al een paar keer volledig uitgevallen. Vrees dat ze toen de kabel hebben beschadigd.
Morgen bellen met Orange, maar gaat nog leuk worden, want ze geven geen support met het nieuwe modem en de oude verbindt niet meer.

Toegevoegd na 30 minuten 41 seconden:
Zojuist nog eens een speedtest gedaan en zelfs met de fouten haal ik nu de maximale snelheid van de lijn.
De Fritzbox gaat duidelijk beter om met een slecht kabelsignaal dan het Siligence modem. Dat modem leek af en toe volledig te blokkeren voor een halve minuut, waardoor ik dacht dat het een modem probleem was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

De FritzBox gebruikt 28 (van de 40) Docsis 3.0 kanalen + 1 Docsis 3.1 kanaal
De beschikbare bandbreedte (ca 2.4 GHz) is dus welleicht groot genoeg om jou de volle snelheid te geven (afhankelijk van de drukte op de node), zelfs met deze corrigeerbare fouten?

Als ik jouw waarden vergelijk met deze hier (zie screenshot onder), dan valt mij op dat de signaalsterkte (Power level) bij jou een stuk lager ligt (gemiddeld -11 dB) dan bij mij (gemiddeld +3 dB)

Als je op de "Help" toest drukt, dan krijg je volgende informatie: Eigenschappen van de signaaloverdracht
Geen idee welke waarden OK zijn, maar ik neem aan dat Docsis 3.0 en DVB-C dezelfde signalen zijn (QAM256). Voor DVB-C zegt AVM dat de Signaalsterkte voor een goed signaal tussen -6dB en +6dB moet zijn: DVB-C / Spectrum
Je ziet ook dat de fouten alleen voorkomen op de kanalen waar de Signaalsterkte onder de -8dB komt.

Volgens mij is er inderdaad iets verkeerd met de kabel: je krijgt een te zwak signaal ...
-
Schermafbeelding 2024-11-13 001434.png
Toegevoegd na 13 minuten 57 seconden:
luukske schreef: 4 weken geleden De Fritzbox gaat duidelijk beter om met een slecht kabelsignaal dan het Siligence modem. Dat modem leek af en toe volledig te blokkeren voor een halve minuut, waardoor ik dacht dat het een modem probleem was.
Dat blokkeren gedurende een halve minuut is waarschijnlijk het her-synchroniseren van de Docsis verbinding?
In de FritzBox kan je dat ook manueel doen: Hulp en Info > Fritz!Box Support > DOCSIS-synchronisatie
In de hoop dat je dan betere kanalen toegewezen krijgt :wink:
Zo'n Docsis her-synchronisatie veroorzaakt een korte onderbreking (reconnect), dus veel sneller dan een volledige modem reboot.
-
Schermafbeelding 2024-11-13 002548.png
luukske
Pro Member
Pro Member

Bericht

Ondertussen 200 miljoen corrigeerbare fouten en ook al een aantal niet corrigeerbare. Het plaatje van het spectrum laat ook goed zien dat er een probleem is:
IMG_3271.png
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Ter veregelijking, hieronder dezelfde grafiek voor onze aanluiting:
  • rood ingekleurd zijn de DVB-C kanalen (ter info) ...
  • je ziet duidelijk de slechte signaalsterkte in jouw grafiek?
  • jouw modem gebruikt maar 14 D3.0 kanalen (in plaats van 28). Misschien is dit een (bandbreedte) beperking voor Orange klanten (dat komt met het configuratiebestand) ?
  • last but not least: er is waarschijnlijk een TV filter op jouw lijn (TOF filter), die de frequenties tussen 140MHz en 306MHz wegfiltert (de DVB-C muxen tussen 306MHz en 402MHz krijg je wel nog :wink: ). Misschien is deze filter niet goed meer en verzwakt je hele signaal teveel?
6 - FB6660 Spectrum incl DVB-C.png
luukske
Pro Member
Pro Member

Bericht

Ik heb inderdaad een tv-filter, die kan ook voor reflecties op de lijn zorgen - de golfbeweging in de power level grafiek.
Vandaag Orange gebeld en gesprek liep goed tot het moment dat ze doorhad dat ik een eigen modem gebruikte.
Ik heb dan voorgesteld om terug naar de Orange modem te wisselen, dat ze dan het probleem oplossen en dan weer terug te wisselen. Toen was er volgens haar ineens een storing in mijn buurt en kon het ook daar aan liggen. Dat was voor mij vooral een trigger dat ze me niet verder wilden helpen. Maar goed, er is dus nu een case geopend en morgen bel ik weer.
Hier nog een volledig overzicht van de kanalen, de vorige waren screenshots van het scherm, nu heb ik de volledige pagina als screenshot genomen:
IMG_0322.jpeg
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Duidelijk een te zwak signaal:
  • Voor een goed signaal moet de signaalsterkte tussen -5dbmV en +5dbmV liggen
  • Acceptabel is nog tussen -10dbmV en +10dbmV
Kan verschillende oorzaken hebben
- "kink in de kabel" buiten (=> door provider op te lossen).
- kapotte TV filter?
- slecht aangedraaide coaxen (vb coax tussen NIU en modem).
- kapotte NIU (uit te sluiten gezien je al geprobeerd hebt op de hoofdkabel)
luukske
Pro Member
Pro Member

Bericht

De coaxkabel tussen niu en modem heb ik nagekeken en was in orde. Ik draai die met een sleutel vast (nr11).
Om de lijn te kunnen meten moet eerst het Orange modem terug geactiveerd worden. Ik dacht dat vandaag wel even telefonisch te regelen, maar kreeg na 4 keer doorverbinden toch gewoon de link naar bovenstaand formulier voor een modemwissel. Die aanvraag loopt nu, ik zal het laten weten als er voortgang is.
Eigenlijk toch best wel slecht geïmplementeerd die modemwissels. Je merkt gewoon dat ze dat niet willen en het daarom zo bureaucratisch mogelijk gemaakt hebben om dit uit te voeren. Maar goed, de aanhouder (ik dus) wint 😄