Orange heeft een online formulier beschikbaar gemaakt om een eigen modem te kunnen registreren:
https://www.orange.be/nl/formulier/je-e ... -gebruiken
De aanvraag kan een paar dagen duren.
Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang, ik heb de aanvraag zojuist gedaan.
Online formulier aanvraag gebruik eigen modem
-
- Plus Member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 30 apr 2023, 13:20
- Locatie: West-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 31 keer
Idem voor hey!: https://www.heytelecom.be/nl/hulp-en-su ... ik-te-werk
Int.: hey! internet (29 €/maand)
Tel.: hey!: 50GB BE + 20GB EU (9 €/maand)
Totaal = 38 €/maand
Tel.: hey!: 50GB BE + 20GB EU (9 €/maand)
Totaal = 38 €/maand
-
- Plus Member
- Berichten: 149
- Lid geworden op: 03 jan 2006, 16:10
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik heb lang openwrt gebruikt om direct te connecteren op fiber.
Kan je dit enigzins ook met coax? Bv een coax-to-usbc module gebruiken en zo connecteren via openwrt? Momenteel staat mijn modem in pass-through en dat werkt wel netjes.
Kan je dit enigzins ook met coax? Bv een coax-to-usbc module gebruiken en zo connecteren via openwrt? Momenteel staat mijn modem in pass-through en dat werkt wel netjes.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5831
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 07:37
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Als ik het goed begrijp mag je dus nu je eigen modem gebruiken, maar je bent wel nog altijd verplicht van de modem van de ISP te kopen/huren, en aan de maandelijkse abonnementsprijs verandert niets.
Klinkt niet echt fair.
Klinkt niet echt fair.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Plus Member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 07:36
- Uitgedeelde bedankjes: 256 keer
- Bedankt: 25 keer
Je kan naar een ISP overstappen die geen eigen modem verplicht, natuurlijk. EDPnet verplicht je niet een modem via hen aan te schaffen.
Ik heb geen weet van coax SFP-modules zoals die er wel voor glasvezel zijn, mocht dat wel zo zijn heb je misschien geluk. Maar ik heb nog geen enkele post hier gezien over kabelgebruikers die van plan waren of opzoekwerk deden om rechtstreeks op coax te verbinden, zoals je met een SFP-module wel kan bij glasvezel.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Moderator
- Berichten: 17989
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
Een coax media converter zal misschien wel bestaan, maar het gaat hier niet alleen over coax, maar over DOCSIS
Er moet dus een tuner inzitten, en de Docsis 3.1 specs ondersteunen...
Daar zal m.i. geen SFP module voor bestaan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Administrator
- Berichten: 6562
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:10
- Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
- Bedankt: 499 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Blijkbaar ook geen DOCSIS-to-USB, of toch niet dat ik kon vinden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Moderator
- Berichten: 17989
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
@luukske
Heb je intussen al nieuws over de swap van Orange?
Welke modem wil je aansluiten?
Ben je klant van de Vlaamse Orange (via Wyre) of de Waalse Orange (via Voo) ?
Zijn er nog klanten van Orange (via Wyre of via Voo) die hun ervaring kunnen delen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:33
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 29 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Is vandaag omgezet.
Ik kreeg vorige week al een telefoontje van Orange dat ze nog met AVM wat moesten uitklaren en dat het nog een paar dagen ging duren. Vandaag opnieuw telefoon gehad, maar niet meteen kunnen beantwoorden (op het werk) en toen ik thuis kwam was er geen internet meer.
Orange modem ertussenuit gehaald, kabel in de Fritzbox 6660 cable gestoken en bij de internetinstellingen aangeduid dat internet via de kabel werkt. Minuutje wachten en het was in orde.
Speedtest geeft (voor het eerst) stabiele, hoge resultaten (500/50mbps abonnement, Vlaamse Orange).
Toegevoegd na 4 uren 9 minuten 47 seconden:
Aj, te vroeg gejuicht:
Ik lees op verschillende sites dat een paar duizend corrigeerbare errors al niet goed is, ik heb een paar miljoen errors .
Ik heb ondertussen de NIU al eens even verwijderd en de fouten blijven.
Als ik naar signaalsterktes kijk dan is er duidelijk iets mis met de binnenkomende lijn. Kan goed zijn, want Fluvius heeft een paar maanden geleden een stroomkabel aan straat moeten repareren (natuurlijk net naast een netwerkverdeler) en toen is internet ook al een paar keer volledig uitgevallen. Vrees dat ze toen de kabel hebben beschadigd.
Morgen bellen met Orange, maar gaat nog leuk worden, want ze geven geen support met het nieuwe modem en de oude verbindt niet meer.
Toegevoegd na 30 minuten 41 seconden:
Zojuist nog eens een speedtest gedaan en zelfs met de fouten haal ik nu de maximale snelheid van de lijn.
De Fritzbox gaat duidelijk beter om met een slecht kabelsignaal dan het Siligence modem. Dat modem leek af en toe volledig te blokkeren voor een halve minuut, waardoor ik dacht dat het een modem probleem was.
Ik kreeg vorige week al een telefoontje van Orange dat ze nog met AVM wat moesten uitklaren en dat het nog een paar dagen ging duren. Vandaag opnieuw telefoon gehad, maar niet meteen kunnen beantwoorden (op het werk) en toen ik thuis kwam was er geen internet meer.
Orange modem ertussenuit gehaald, kabel in de Fritzbox 6660 cable gestoken en bij de internetinstellingen aangeduid dat internet via de kabel werkt. Minuutje wachten en het was in orde.
Speedtest geeft (voor het eerst) stabiele, hoge resultaten (500/50mbps abonnement, Vlaamse Orange).
Toegevoegd na 4 uren 9 minuten 47 seconden:
Aj, te vroeg gejuicht:
Ik lees op verschillende sites dat een paar duizend corrigeerbare errors al niet goed is, ik heb een paar miljoen errors .
Ik heb ondertussen de NIU al eens even verwijderd en de fouten blijven.
Als ik naar signaalsterktes kijk dan is er duidelijk iets mis met de binnenkomende lijn. Kan goed zijn, want Fluvius heeft een paar maanden geleden een stroomkabel aan straat moeten repareren (natuurlijk net naast een netwerkverdeler) en toen is internet ook al een paar keer volledig uitgevallen. Vrees dat ze toen de kabel hebben beschadigd.
Morgen bellen met Orange, maar gaat nog leuk worden, want ze geven geen support met het nieuwe modem en de oude verbindt niet meer.
Toegevoegd na 30 minuten 41 seconden:
Zojuist nog eens een speedtest gedaan en zelfs met de fouten haal ik nu de maximale snelheid van de lijn.
De Fritzbox gaat duidelijk beter om met een slecht kabelsignaal dan het Siligence modem. Dat modem leek af en toe volledig te blokkeren voor een halve minuut, waardoor ik dacht dat het een modem probleem was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Berichten: 17989
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
De FritzBox gebruikt 28 (van de 40) Docsis 3.0 kanalen + 1 Docsis 3.1 kanaal
De beschikbare bandbreedte (ca 2.4 GHz) is dus welleicht groot genoeg om jou de volle snelheid te geven (afhankelijk van de drukte op de node), zelfs met deze corrigeerbare fouten?
Als ik jouw waarden vergelijk met deze hier (zie screenshot onder), dan valt mij op dat de signaalsterkte (Power level) bij jou een stuk lager ligt (gemiddeld -11 dB) dan bij mij (gemiddeld +3 dB)
Als je op de "Help" toest drukt, dan krijg je volgende informatie: Eigenschappen van de signaaloverdracht
Geen idee welke waarden OK zijn, maar ik neem aan dat Docsis 3.0 en DVB-C dezelfde signalen zijn (QAM256). Voor DVB-C zegt AVM dat de Signaalsterkte voor een goed signaal tussen -6dB en +6dB moet zijn: DVB-C / Spectrum
Je ziet ook dat de fouten alleen voorkomen op de kanalen waar de Signaalsterkte onder de -8dB komt.
Volgens mij is er inderdaad iets verkeerd met de kabel: je krijgt een te zwak signaal ...
- Toegevoegd na 13 minuten 57 seconden:
In de FritzBox kan je dat ook manueel doen: Hulp en Info > Fritz!Box Support > DOCSIS-synchronisatie
In de hoop dat je dan betere kanalen toegewezen krijgt
Zo'n Docsis her-synchronisatie veroorzaakt een korte onderbreking (reconnect), dus veel sneller dan een volledige modem reboot.
-
De beschikbare bandbreedte (ca 2.4 GHz) is dus welleicht groot genoeg om jou de volle snelheid te geven (afhankelijk van de drukte op de node), zelfs met deze corrigeerbare fouten?
Als ik jouw waarden vergelijk met deze hier (zie screenshot onder), dan valt mij op dat de signaalsterkte (Power level) bij jou een stuk lager ligt (gemiddeld -11 dB) dan bij mij (gemiddeld +3 dB)
Als je op de "Help" toest drukt, dan krijg je volgende informatie: Eigenschappen van de signaaloverdracht
Geen idee welke waarden OK zijn, maar ik neem aan dat Docsis 3.0 en DVB-C dezelfde signalen zijn (QAM256). Voor DVB-C zegt AVM dat de Signaalsterkte voor een goed signaal tussen -6dB en +6dB moet zijn: DVB-C / Spectrum
Je ziet ook dat de fouten alleen voorkomen op de kanalen waar de Signaalsterkte onder de -8dB komt.
Volgens mij is er inderdaad iets verkeerd met de kabel: je krijgt een te zwak signaal ...
- Toegevoegd na 13 minuten 57 seconden:
Dat blokkeren gedurende een halve minuut is waarschijnlijk het her-synchroniseren van de Docsis verbinding?
In de FritzBox kan je dat ook manueel doen: Hulp en Info > Fritz!Box Support > DOCSIS-synchronisatie
In de hoop dat je dan betere kanalen toegewezen krijgt
Zo'n Docsis her-synchronisatie veroorzaakt een korte onderbreking (reconnect), dus veel sneller dan een volledige modem reboot.
-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:33
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 29 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ondertussen 200 miljoen corrigeerbare fouten en ook al een aantal niet corrigeerbare. Het plaatje van het spectrum laat ook goed zien dat er een probleem is:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Berichten: 17989
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
Ter veregelijking, hieronder dezelfde grafiek voor onze aanluiting:
- rood ingekleurd zijn de DVB-C kanalen (ter info) ...
- je ziet duidelijk de slechte signaalsterkte in jouw grafiek?
- jouw modem gebruikt maar 14 D3.0 kanalen (in plaats van 28). Misschien is dit een (bandbreedte) beperking voor Orange klanten (dat komt met het configuratiebestand) ?
- last but not least: er is waarschijnlijk een TV filter op jouw lijn (TOF filter), die de frequenties tussen 140MHz en 306MHz wegfiltert (de DVB-C muxen tussen 306MHz en 402MHz krijg je wel nog ). Misschien is deze filter niet goed meer en verzwakt je hele signaal teveel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:33
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 29 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb inderdaad een tv-filter, die kan ook voor reflecties op de lijn zorgen - de golfbeweging in de power level grafiek.
Vandaag Orange gebeld en gesprek liep goed tot het moment dat ze doorhad dat ik een eigen modem gebruikte.
Ik heb dan voorgesteld om terug naar de Orange modem te wisselen, dat ze dan het probleem oplossen en dan weer terug te wisselen. Toen was er volgens haar ineens een storing in mijn buurt en kon het ook daar aan liggen. Dat was voor mij vooral een trigger dat ze me niet verder wilden helpen. Maar goed, er is dus nu een case geopend en morgen bel ik weer.
Hier nog een volledig overzicht van de kanalen, de vorige waren screenshots van het scherm, nu heb ik de volledige pagina als screenshot genomen:
Vandaag Orange gebeld en gesprek liep goed tot het moment dat ze doorhad dat ik een eigen modem gebruikte.
Ik heb dan voorgesteld om terug naar de Orange modem te wisselen, dat ze dan het probleem oplossen en dan weer terug te wisselen. Toen was er volgens haar ineens een storing in mijn buurt en kon het ook daar aan liggen. Dat was voor mij vooral een trigger dat ze me niet verder wilden helpen. Maar goed, er is dus nu een case geopend en morgen bel ik weer.
Hier nog een volledig overzicht van de kanalen, de vorige waren screenshots van het scherm, nu heb ik de volledige pagina als screenshot genomen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Berichten: 17989
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
Duidelijk een te zwak signaal:
- "kink in de kabel" buiten (=> door provider op te lossen).
- kapotte TV filter?
- slecht aangedraaide coaxen (vb coax tussen NIU en modem).
- kapotte NIU (uit te sluiten gezien je al geprobeerd hebt op de hoofdkabel)
- Voor een goed signaal moet de signaalsterkte tussen -5dbmV en +5dbmV liggen
- Acceptabel is nog tussen -10dbmV en +10dbmV
- "kink in de kabel" buiten (=> door provider op te lossen).
- kapotte TV filter?
- slecht aangedraaide coaxen (vb coax tussen NIU en modem).
- kapotte NIU (uit te sluiten gezien je al geprobeerd hebt op de hoofdkabel)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 10 mei 2020, 10:33
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 29 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De coaxkabel tussen niu en modem heb ik nagekeken en was in orde. Ik draai die met een sleutel vast (nr11).
Om de lijn te kunnen meten moet eerst het Orange modem terug geactiveerd worden. Ik dacht dat vandaag wel even telefonisch te regelen, maar kreeg na 4 keer doorverbinden toch gewoon de link naar bovenstaand formulier voor een modemwissel. Die aanvraag loopt nu, ik zal het laten weten als er voortgang is.
Eigenlijk toch best wel slecht geïmplementeerd die modemwissels. Je merkt gewoon dat ze dat niet willen en het daarom zo bureaucratisch mogelijk gemaakt hebben om dit uit te voeren. Maar goed, de aanhouder (ik dus) wint
Om de lijn te kunnen meten moet eerst het Orange modem terug geactiveerd worden. Ik dacht dat vandaag wel even telefonisch te regelen, maar kreeg na 4 keer doorverbinden toch gewoon de link naar bovenstaand formulier voor een modemwissel. Die aanvraag loopt nu, ik zal het laten weten als er voortgang is.
Eigenlijk toch best wel slecht geïmplementeerd die modemwissels. Je merkt gewoon dat ze dat niet willen en het daarom zo bureaucratisch mogelijk gemaakt hebben om dit uit te voeren. Maar goed, de aanhouder (ik dus) wint