DELLMONT – gesprekken naar Belgische vaste lijnen (met Belg. Vast nummer als caller-id) geblokkeerd ?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
guidodejongh
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

Hallo,
Ik gebruik freevoipdeal (DELLMONT) voor alle uitgaande gesprekken, behalve België mobiel (omdat DELLMONT dit blokkeert, zie dit topic: viewtopic.php?t=58105). Mijn caller-ID is een Belgisch vast nummer.
Met dit Belgische caller-ID, kan ik sinds enige tijd geen verbinding meer maken naar Belgische vaste telefoonnummers.
Is dit een algemeen (nieuw) probleem met DELLMONT ?

Bedankt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Dat is geen "Dellmont probleem", maar het gevolg van de strengere BIPT regels tegen CLI spoofing.
Voortaan zijn dus ook Belgische vaste nummers niet meer bereikbaar als je een Belgische fixed caller-id gebruikt.

Enige oplossing: GSM nummer als caller-id gebruiken voor gesprekken naar Belgische nummers.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
guidodejongh
Member
Member

Bericht

Bedankt voor deze belangrijke info, Philippe.

Ik heb het verder getest.

Ja: met een GSM nummer als caller-id kan ik belgische vaste (en GSM nummers!) bereiken. MAAR enkel in de DELLMONT/FINERA App.
Nee: het werkt niet in de Fritzbox 7530. De Fritzbox, werkt het wel met andere providers (i.e. 3starnset, nu Sewan).

De "dialing rules" van de Fritzbox 7530 heb ik nagekeken en die staan goed.

Heb ik nog iets over het hoofd gezien, misschien in de Fritzbox?

MvG.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Ja, zal wellicht in de FritzBox settings zijn.
  • Je GSM nummer moet "geverifieerd" zijn in de Mobiel Voip App (dat is OK gezien het via de App wel werkt)
  • In FritzBox > Telefonie > Eigen nummers moet jouw GSM nummer (0032 4xx xxxx) staan bij "Telefoonnummer voor de aanmelding"
  • In FritzBox > Telefonie > Eigen nummers > meer instellingen moet de optie "Telefoonnummer gebruiken voor aanmelding" aangevinkt worden.
  • In FritzBox > Telefonie > Eigen nummers >Instellingen voor aansluiting, kan je jouw GSM nummer (0032 4xx) ingeven bij "uitgaand telefoonnummer"
  • In FritzBox > Telefonie > Telefoonapparaten kan je jouw GSM nummer (0032 4xx) ingeven bij "uitgaande oproepen". Dan heb je geen kiesregels nodig voor gesprekken naar België (met één kiesregel voor buitenland (00) kan je dan je vastelijn nummer ingeven)
Telefoonnumer voor Aanmelding.png
meer instellingen.png

Toegevoegd na 1 uur 6 minuten 1 seconde:
Een vervelend neveneffect is als meerdere personen in het gezin uitbellen met de FritzBox, en hierbij het GSM nummer gebruiken van de andere persoon.
  • wij hebben 2 DECT toestellen, waaraan een verschillend GSM nummer is toegekend
  • als ik uitbel gebruik ik de DECT met mijn GSM nummer, als mijn vrouw uitbelt gebrukt ze "haar" DECT
  • binnenkomende oproepen (vaste lijn) bellen op beide DECTs
Maar gezien je met de mobiele bundels tegenwoordig veel (of ongelimiteerd) aantal belmenuten krijgt (binnenland), heeft het eigenlijk nog weinig zin om nog uit te bellen via de FritzBox (tenzij buitenland).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
franjo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

bedankt Philippe,
bij mijn fritzbox 7590 firmware 7.59 ziet het menu er wat anders uit.
De ip adressen zijn van Freevoipdeal en Megavoip, de laatste gebruik ik voor oproepen naar GSM in Belgie.
Deze instellingen werken goed voor mij maar hoe krijg ik het menu dat in jouw screenshot staat?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Als je op één van je Voip lijnen de "Edit" knop gebruikt (potloodje) dan kom je in het menu van mijn screenshot.
In jouw geval zal dat telkens maar één lijn zijn.
In de kolon "telephone number for registration, moet je dan de gewenste CLIP invullen (on plaats van 0, 1, 4, ...)

De reden dat je in mijn screenshot 5 lijnen ziet, is omdat ik één MegaVoip account heb, met 5 geverifieerde nummers :wink: .
guidodejongh
Member
Member

Bericht

Beste Phillipe,
Ik ben er bijna :-D

Het GSM nummer is ingegeven in de door u angegeven menu’s. En ik kan uitbellen naar belgische GSM nummers. Maar nog niet naar belgische vaste nummers.

In mijn Fritzbox 7530 is de menu iets anders (en in het duits). Ik vind volgende instelling niet:

“In FritzBox > Telefonie > Eigen nummers >Instellingen voor aansluiting, kan je jouw GSM nummer (0032 4xx) ingeven bij "uitgaand telefoonnummer"
Waar vind ik die optie – zie screenshot van de (duitse) 7530 menu ?

Bedankt!

UPDATE:
ondertussen kan ik ook naar belgische vaste nummers bellen. :banana:
Dus in principe alles in orde. "Fingers crossed" of het morgen nog werkt
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

guidodejongh schreef: 4 maanden geleden In mijn Fritzbox 7530 is de menu iets anders (en in het duits). Ik vind volgende instelling niet:
“In FritzBox > Telefonie > Eigen nummers >Instellingen voor aansluiting, kan je jouw GSM nummer (0032 4xx) ingeven bij "uitgaand telefoonnummer"
Waar vind ik die optie – zie screenshot van de (duitse) 7530 menu ?
Telefonie > Eigene Rufnummern > Tabblad "Anschlusseinstellungen" > Ausgehende Rufnummer >
In de dropdownlijst "Eigene Rufnummer" kies je het telefoonnummer waarmee je default uitbelt (tenzij anders aangegeven in de instellingen van het telefoonapparaat).
guidodejongh
Member
Member

Bericht

Bedankt !
Alles opgelost :banana:

Case Closed
guidodejongh
Member
Member

Bericht

Hallo,

Ik denk dat DELLMONT opnieuw heeft gesleuteld aan de caller-id settings :-(

Ik heb toevallig ontdekt dat er geen caller-id meer wordt doorgegeven, noch via de Freevoipdeal app, noch via de Fritzbox.
Ik heb mijn settings zijn niet veranderd: de caller-id van een belgisch GSM nummer is geverifieerd en geactiveerd. Maar ondanks dat, worden ze niet weergegeven (noch in de app, noch via de Fritzbox).

Wie weet raad ?

Bedankt
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

een belgische caller-id gebruiken met dellmont is niet meer (betrouwbaar) mogelijk wegens vernieuwde wetgeving omtrent spoofing,
waardoor dellmont geen belgische callerid meer mag uitsturen over hun netwerk.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Zie ook het ander topic hieromtrent:

viewtopic.php?t=58105
guidodejongh
Member
Member

Bericht

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb gemerkt dat de (door Dellmont geverifieerde) Caller-ID's nog wel worden doorgestuurd, naar niet-belgische nummers (e.g. Duitse telefoonnummers).

Ik heb dit probleem als volgt opgelost:
  • Sewan (ex 3starsnet) wordt gebruikt voor het bellen naar Belgische nummers (vast en mobiel)
  • Dellmont wordt gebruikt voor internationale nummers (vast en mobiel)