Beste slimme thermostaat?

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Kun
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Welke slimme thermostaat is de beste?

Volgens google is de beste slimme thermostaat van Google, maar dat ding is al meer dan 10 jaar oud. Ondertussen hebben ze een 4de generatie uitgebracht maar het gaat een jaar duren tot dat in de EU komt.

Dus geen Google.
ISP+TV: TN
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 106 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Hier Tado en best wel tevreden van
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Ik denk dat het er van af hangt wat je ermee wil bereiken.
Maw, definieer slim.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
VossyGamer
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Hier ook Tado en is perfect. Werkt ook met Home Assistant en de kranen reageren instant.
Int.: Afbeelding hey! internet • (AVM) F!B 6660 Cable (29 €/m)
Tel.:Afbeelding hey! mobile L: 80GB BE + 20GB EU (9 €/m)
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 49 keer

Bericht

Heb vooral naar de ketel gekeken. Aangezien ik denk dat moduleren ook te verkiezen is boven aan-uit. Dan komt tado wel snel bovenaan aangezien die veel ketels modulerend kan aansturen (de nieuwe nieuwe Bosch niet). Andere ondersteunen vaak enkel opentherm wat de meeste ketels dan weer niet (standaard) ondersteunen aangezien ze hun eigen thermostaat willen verkopen .

Tado heeft ook draadloos, in mijn specifieke situatie was dit ook interessant aangezien geen juiste (en deels opbouw) tussen ketel en thermostaat.
Moet hem nog installeren maar lijkt wel goed te werken met googlen assistant. Zal moeten wennen dat scherm niet altijd aan is, wat actuele temperatuur opvragen iets moeilijker zal maken.
Thermostaat lag op kast als test en zoontje heeft hem er achter laten vallen.. dat ding is zeer krasgevoelig blijkbaar :(
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Moest je een Vaillant/Bulex hebben kan je een ebus adapter gebruiken:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2174564

Uiteraard enkel voor de HA/zelfbouw enthousiast.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Met Tado (heb ik zelf) kan je elke kamer apart verwarmen zonder rekening te houden met de thermostaat. Perfect dus als je bvb thuis op je bureau werkt en de rest van het huis niet wil verwarmen. Je hebt dan wel op alle radiatoren een tado kraan nodig.

Die thermostaat van google doet niet meer dan “slim leren” wanneer je thuis bent. Maar je kan niets regelen per kamer.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 198 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Met Bosch EasyControl kan je ook per kamer inregelen als daar een Bosch thermostaatkraan zit. Het voordeel van Bosch tov. Tado is dat de communicatie tussen controller en kranen niet via de WiFi maar op 868MHz gebeurt. Hierdoor heb je beter bereik.
De controller schakelt dan de verwarmingsketel en doet dat enkel als er vraag is.
Een Fritz-kraan kan niet communiceren met de ketel.
Nadeel van Bosch: je mag zowat jaarlijks de batterijen in de kranen vervangen (maar dat wordt wel tijdig gemeld).
Computer(k)nul
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
Bedankt: 355 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Sinna schreef: 4 maanden geleden Het voordeel van Bosch tov. Tado is dat de communicatie tussen controller en kranen niet via de WiFi maar op 868MHz gebeurt.
Tado gebruikt helemaal geen wifi, maar ook 868MHz via 6LowPAN. Wifi zou nefast zijn voor batterijduur. Dat is sowieso het grootste nadeel van Tado: batterijen gaan hier zeker geen jaar mee, maar ik gebruik oplaadbare die ik dan om de paar maand verwissel (met agenda-itemtje om het niet te vergeten).

Al 8 jaar Tado gebruiker trouwens. Destijds waren er hier op Userbase wel bedenkingen ivm afhankelijkheid van de Cloud, en had daar ook wel wat schrik voor samen met het feit dat Tado toen ook een relatief jong bedrijf was. Maar die vrees blerk gelukkig ook onterecht.

Grootste reden voor Tado destijds was die multi-room feature zodat je met een traditionele CV setup toch elke kamer onafhankelijk kunt verwarmen. Nadeel was uiteraard de hoge kost, want ik heb in totaal 9 radiatorknoppen voor 7 ruimtes.

Tegenwoordig heb ik ook Home Assistant met daarin enkele Tado integraties om verwarming aan/uit te doen in enkele ruimtes op basis van gebruikte toestellen daar (bvb TV in onze home cinema).
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 182 keer

Bericht

Hier erg tevreden van Honeywell EvoHome. Het systeem is wel al 'steenoud', geen idee of er niet op korte termijn een nieuwe versie van verschijnt of de ondersteuning stopt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

Hier willens-nillens overgeschakeld van Honeywell Evohome naar Bosch, met de laatste weinig ervaring.
De evohome gaf bvb op de kranen de huidige temperatuur weer, handig, de bosch doet dat niet.
De bosch heeft dan weer 'oneindig' aantal programma's.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 198 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Bosch geeft inderdaad enkel de gewenste temperatuur weer op de kranen, maar in de app zie je ook de huidige.
Computer(k)nul
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1464 keer
Bedankt: 1269 keer
Recent bedankt: 25 keer

Bericht

NuKeM schreef: 4 maanden geleden Hier erg tevreden van Honeywell EvoHome. Het systeem is wel al 'steenoud', geen idee of er niet op korte termijn een nieuwe versie van verschijnt of de ondersteuning stopt.
hier ook heel tevreden van
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Bericht

Goztow schreef:
NuKeM schreef: 4 maanden geleden Hier erg tevreden van Honeywell EvoHome. Het systeem is wel al 'steenoud', geen idee of er niet op korte termijn een nieuwe versie van verschijnt of de ondersteuning stopt.
hier ook heel tevreden van
Hier ook

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk