Hallo,
Wij zijn al jaar en dag klant bij Telenet, oorspronkelijk hadden wij een eigen router.
Maar nadien kwam de zwarte EMTA modem (ingebouwde router), in begin alles vrij prima (toen ging die mijntelenet pagina ook nog vrij snel), de laatste jaren vond ik het al erg traag worden + begon ik terug te hunkeren naar de opties die ik destijds in onze eigen router had.
Bij de laatste modem ruil dan ook geopteerd voor de CV8560E en nu sinds een maand of vier een eigen router en dat is gewoon een wereld van verschil .
Maar daar de modem vroeger slechts enkel IPV4 gebruikte kan ik nu ook IPV6 instellen, en zou dat nu precies toch fijn vinden om dat in orde te krijgen.
Ik moet eerlijk gezegd dan ook gewoon zeggen dat ik vrij weinig van IPV6 afweet (hoewel ik al wel wat gelezen heb, heb ik er vrij weinig praktijkervaring mee).
Enfin de bridging met IPV4 werkt tevens perfect dus ik heb een publiek IPV4 op de router (78.xxx.xxx.xxx), maar de IPV6 geeft steeds een /64 ip adres.
Ik moet bovendien zeggen hier ook al van alle posts gelezen te hebben dat de IPV6 bij Telenet nogal buggy is? Ook de modem naar standaardinstellingen zetten (had ik hier ergens gelezen) en opnieuw de bridging instellen heeft ook niet geholpen.
Bovendien op mijn computer werkt niks van IPV6, (IPV6 staat aan in de adapter settings), en ik krijg ook bij cmd, ipconfig een ingevuld. IPv6 Address, Temporary IPv6 Address, Link-local IPv6 Address.
https://prnt.sc/13Ac-49DiCBu
IPV6 -> Staat nu terug op automatisch, ik heb ook gepoogd met DCHPV6 en ook SLAAC (had beide gelezen op internet), ook in combi met het voorvoegsel dat ik hier gelezen had namelijk (/57).
Hopelijk kan iemand mij hiermee een beetje helpen
Ik heb trouwens een TP-Link Omoda router.
Bedankt!
Eigen router Telenet IPV6.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 69 keer
Ik heb dat ook….
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Nou ik moet eerlijk zeggen, ik dacht gelezen te hebben in het e-router topic (MAC bridging) dat dit viewtopic.php?t=56742&start=80 dit /57 moest zijn.
philippe_d schreef: ↑05 maa 2024, 16:40
- krijgt de Telenet router een /56 Pefix
- het eerste /57 segment wordt door de Telenet router gebruikt
- het tweede /57 segment wordt via Prefix Delegation aan jouw eigen router toegekend
- hiermee wordt het volledige Prefix in 2 gelijke delen verdeeld tussen de Telenet modem en de eigen router.
- gevolg: je kan zelf het /57 segment verder onderverdelen ...
- maar je kan maar één router rechstreeks aansluiten op de Telenet modem.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 749 keer
- Bedankt: 484 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Op je router zelf moet je dhcpv6 gebruiken met een PD van /57.
Je router gaat zelf een /64 adres hebben, en je kan dan zelf verder adhv SLAAC of DHCPv6 kleinere subnetten gaan uitdelen.
Je router gaat zelf een /64 adres hebben, en je kan dan zelf verder adhv SLAAC of DHCPv6 kleinere subnetten gaan uitdelen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Starter Plus
Aha okey, ga er vanavond verder naar kijken maar je maakt het nu wel al heel veel duidelijker voor me.
Ik maakte me immers zorgen over die /64, wat dus onterecht gaat zijn.
Toegevoegd na 53 minuten 13 seconden:
Hey,
Ik heb uiteindelijk IPV6 keurig aan de praat gekregen via SLAAC.
Super bedankt voor de opheldering dat dit prima was, hierdoor even verder gekeken dan mijn neus lang was en alles werkt al .
Bedankt!
Ik maakte me immers zorgen over die /64, wat dus onterecht gaat zijn.
Toegevoegd na 53 minuten 13 seconden:
Hey,
Ik heb uiteindelijk IPV6 keurig aan de praat gekregen via SLAAC.
Super bedankt voor de opheldering dat dit prima was, hierdoor even verder gekeken dan mijn neus lang was en alles werkt al .
Bedankt!
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 749 keer
- Bedankt: 484 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Top! Check zeker dat je ook op de "andere ipv6 sites" goede resultaten haalt, alsook op https://ipv6-test.com/
Als dat allemaal goed zit zit je wel snor.
Als dat allemaal goed zit zit je wel snor.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Starter Plus
Hey,
Zonet die test van jou eens gedaan maar wisselende resulaten,
1e keer https://prnt.sc/NEDuxdlmBtax
Pas na 4e keer kreeg ik dit: https://prnt.sc/-86-uMbZ0Qnw
Maar alles lijkt dus oke
Ik heb wel nog een 4G backup van Telenet (niet de 4G wifi stick) maar het nieuwe 4G modem met netwerkkabel, die zit op een 2e WAN poort (in router als backup).
Maar vraag me nu wel af hoe dit gaat reageren i.v.m. IPV6 (die heef ook geen IPV6 adres bij mij), zou dan alles terugvallen naar IPV4? Enfin ga het eens testen want nu viel die na 4 seconden gewoon terug op de backup
Zonet die test van jou eens gedaan maar wisselende resulaten,
1e keer https://prnt.sc/NEDuxdlmBtax
Pas na 4e keer kreeg ik dit: https://prnt.sc/-86-uMbZ0Qnw
Maar alles lijkt dus oke
Ik heb wel nog een 4G backup van Telenet (niet de 4G wifi stick) maar het nieuwe 4G modem met netwerkkabel, die zit op een 2e WAN poort (in router als backup).
Maar vraag me nu wel af hoe dit gaat reageren i.v.m. IPV6 (die heef ook geen IPV6 adres bij mij), zou dan alles terugvallen naar IPV4? Enfin ga het eens testen want nu viel die na 4 seconden gewoon terug op de backup
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
De 4G backup werkt niet met IPv6. Dus je valt terug naar IPv4. Ook gaat de backup niet werken als je modem in bridge staat of als je met een fixed ip werkt.JonasRetro schreef: ↑2 maanden geleden
-
- Starter Plus
Nou, ik heb de 4G backup modem rechtstreeks aangesloten op mijn router (WAN4, welke ingesteld staat als backup). En de 4G backup werkt dan wel prima (normaal moest die van Telenet aangesloten zitten op de Wan van de modem). Enige dat ik momenteel had is dat ik van de 4G backup een lokaal adres kreeg, en dus bij uitval een dubbele nat zal hebben. Maar eerdaags nog getest enNordic schreef: ↑2 maanden geledenDe 4G backup werkt niet met IPv6. Dus je valt terug naar IPv4. Ook gaat de backup niet werken als je modem in bridge staat of als je met een fixed ip werkt.JonasRetro schreef: ↑2 maanden geleden
Maar t’is wel een 4G modem met simkaart dat ik kreeg geen 4G stick want die waren uitgeput.
Ik was trouwens ook een van de eerste waar die zulke 4G backup heeft gekregen
Bovendien vond ik persoonlijk de terugval van de modem wel heel erg traag (toen ik nog geen router had), het duurde zeker 2 a 3 minuten eer die backup in gang was gekomen. Sinds het op de router hangt slechts 4 seconden, dat vond ik wel al de moeite..
Dit is de 4G modem die ik als 4G backup heb gekregen.
Heb voor de opperste zekerheid gewoon de modem zonet nog eens uitgezet en effectief na enkele seconden kan ik gewoon verder werken via de 4G backup. Speedtest snelheid is niet spectaculair maar toch er is internet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 39 keer
Hey @JonasRetro, hoe heb je dat ingesteld dat die als backup werkt? Vandaag zijn ze m'n 4G-stick komen vervangen met deze LTE-modem (alhoewel het nog niet geactiveerd kon worden omdat hun systeem weer plat lag maar ondertussen is het signaallampje ook blauw). Die moest volgens de technieker ook op de WAN-poort van de e-router aangesloten blijven.
Ik heb eens de coaxkabel losgekoppeld en die schakelde niet over op 4G. Ik heb ook TP-Link Omada en op m'n router kan ik LAN 1 en 2 ook als WAN gebruiken, dus heb ik die eens op WAN/LAN 1 aangesloten, maar nog steeds niets.
Hoe heb jij dat juist ingesteld in Omada?
Edit: oké ik had misschien eerst eens beter moeten kijken. Is dat onder Wired Networks - Internet en dan WAN/LAN 1 als 'Set to WAN port' zetten?
Zo zal het wel oké zijn vermoed ik.
https://prnt.sc/d0LJjHuqu7i2
Ik heb eens de coaxkabel losgekoppeld en die schakelde niet over op 4G. Ik heb ook TP-Link Omada en op m'n router kan ik LAN 1 en 2 ook als WAN gebruiken, dus heb ik die eens op WAN/LAN 1 aangesloten, maar nog steeds niets.
Hoe heb jij dat juist ingesteld in Omada?
Edit: oké ik had misschien eerst eens beter moeten kijken. Is dat onder Wired Networks - Internet en dan WAN/LAN 1 als 'Set to WAN port' zetten?
Zo zal het wel oké zijn vermoed ik.
https://prnt.sc/d0LJjHuqu7i2
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 875 keer
- Bedankt: 3363 keer
- Recent bedankt: 49 keer
Ja, maar ...
- Telenet installeert al lang geen "modem-only" meer ...
- De meest "recente" modem-only is de CV7160E. Dit is een Docsis 3.0 EMTA modem, en wordt door Telenet afgetopt op 400 Mbps.
- Op termijn gaat Docsis 3.0 eruit en vervangen worden door Docsis 3.1. Telenet heeft geen Docsis 3.1 "modem-only"
- de CV8560E in bridge met eigen router: deze krijgt een /57 Prefix.
- een eigen Docsis 3.1 modem + router: deze krijgt dan ook een /56 Prefix.
- een eigen combi toestel modem+router (vb Fritz!Box 6660 Cable). Hier krijg je dan ook een /56
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 140 keer
En heb je verschillende VLAN's ook ?Tazmanian79 schreef: ↑3 weken geleden Ik gebruik al jaren /56 op mijn UDM Pro en ipv6 werkt gewoon. Ik heb een modem only van Telenet.