Onbekende uitgaande SMS kosten

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 345 keer

Bericht

Hallo,

Ik vraag het voor een vriend, nee echt :P

Er zijn in de app van JIM mobile kosten te zien voor uitgaande SMS'en, vandaag 7 op 4 minuten tijd en dan stopt het weer.
Dat gaat om slechts 7 cent, maar elke dag 7 cent tjah dat is toch een nutteloze lopende rekening.

De nummer lijkt een normale GSM-nummer, deze even googlen leidt niet dot aanwijzingen dat er iets louche aan de hand is.
Ik vind niks terug bij uitgaande SMS'en, nog echt gebruik van andere betalende diensten zoals parkeer-apps.

Ik herinner me dat ik een tijd geleden iets gelijkaardigs gedaan of gelezen had, was iets met een foutieve nummer van de voicemail die ingesteld stond.

Graag een nuttige tip.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Bericht

JIM mobile is Base.
En Base is Telenet.
En Telenet rekent 7 Eurocent aan per mms.

Dus : volgens mij komt dit van mms'en die verstuurd zijn.
honda4life
Moderator
Moderator

Bericht

1 cent is geen MMS
Toegestane SMS apps lijkt ook niks bijzonders, buiten wat Google Apps zoals berichten en Android Auto
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
SPRN
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

streulma schreef: 16 jun 2024, 14:08 JIM mobile is Base.
Terzijde, maar JIM Mobile hoorde bij Mobile Vikings, wat ondertussen Proximus is.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 121 keer

Bericht

Amai, wist dat niet. Maar Jim mobile is sinds 2020 een dochterbedrijf van mobile vikings.

Maar ze gebruiken desalniettemin hrt Base netwerk
blidi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 40 keer

Bericht

DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 97 keer

Bericht

honda4life schreef: 16 jun 2024, 11:22 Er zijn in de app van JIM mobile kosten te zien voor uitgaande SMS'en, vandaag 7 op 4 minuten tijd en dan stopt het weer.
Dat gaat om slechts 7 cent, maar elke dag 7 cent tjah dat is toch een nutteloze lopende rekening.

De nummer lijkt een normale GSM-nummer, deze even googlen leidt niet dot aanwijzingen dat er iets louche aan de hand is.
Ik vind niks terug bij uitgaande SMS'en, nog echt gebruik van andere betalende diensten zoals parkeer-apps.
Toevallig zie ik nu net hetzelfde, gisteren 3x binnen een paar seconden (midden in de nacht) en dan daarstraks nog 1x.
Niks terug te vinden in de 'Berichten' app van uitgaande SMS-en.
De bestemmeling zit niet in het JIM verbruiksoverzicht van de voorbije jaren (voor gisteren).
Nr. zit ook niet in mijn contacten en is mij volledig onbekend.
Simkaart gebruik ik zelf enkel voor data.

Die 4 cent is natuurlijk niet het probleem, wél dat er nu plots 'iets onbekend' SMS-en zit te versturen vanuit mijn smartphone!
JIM sms.JPG
Ik heb ook nog een JIM simkaart in een 'klassieke/ouderwetse' GSM, en die heeft dat fenomeen niet....

Het enige was ik mss. zou kunnen bedenken is dat ik in de Poppy app enkele pogingen heb gedaan om opnieuw documenten te registreren (tussen vrijdag namiddag en vandaag), maar niet om 03:31 's morgens (mss dat app in background dan in gang is geschoten???). Maar dat zou dan nieuw zijn, want bij originele registratie zowat een jaar geleden, is er niks van SMS trafiek terug te vinden op de Smartphone (wel van ITSME registratie, maar niet van de initiële registratie procedure in Poppy)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
honda4life
Moderator
Moderator

Bericht

@DIBO Exact hetzelfde nummer!
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 97 keer

Bericht

honda4life schreef: 16 jun 2024, 18:49 @DIBO Exact hetzelfde nummer!
heb zonet ff gebeld naar het nr. en "oproepnummer dat u hebt gevormd is niet in gebruik" was het resultaat....
honda4life
Moderator
Moderator

Bericht

Ik wou niet bellen, dacht als het toch een vorm van oplichting is beter in stilte te negeren en een oplossing vinden.
Berichtje naar de helpdesk brengt mogelijk snel antwoord.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
Bedankt: 3497 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Bericht

honda4life schreef: 16 jun 2024, 18:49 @DIBO Exact hetzelfde nummer!
Het gaat dus over het nummer 0475 16 1969
0475 16 xxxx zijn nummers die Proximus gebruikt voor bepaalde diensten (vb de SMS centrale is 0475 16 1616)
1969 is bij Proximus het nummer om de voicemail in te stellen (vroegere 1231)

Ik vermoed dus dat dit iets te maken heeft met de voicemail.
Mobile Vikings/Jim Mobile zijn onlangs begonnen met het activeren van Visual Voicemail
Visual voicemailberichten gebruiken data: wifi of mobiele data. Voor een bericht van 30 seconden is dat 28,35 Kb, of (hou je vast) 0,02835 MB. Dat is dus echt héél weinig data. Als je geen wifi hebt of je mobiele databundel op is:
  • voor mobiele abonnementen: hiervoor wordt een minieme buitenbundelkost gerekend van € 0,10/MB op je volgende aanrekening/factuur, tenzij je de limiet voor kosten buiten bundel op € 0 hebt ingesteld voor dat specifieke telefoonnummer. In dat laatste geval kun je ook je visual voicemail deactiveren en klassieke voicemail gebruiken.
  • voor herlaadkaarten: dat bedragje gaat van je belwaarde af
Ik vermoed dus dat deze kleine bedragen (0.01 EUR) de datakosten zijn voor het ontvangen van de Visual Voicemail berichten (€ 0,10/MB)??
DIBO schreef: 16 jun 2024, 20:03 heb zonet ff gebeld naar het nr. en "oproepnummer dat u hebt gevormd is niet in gebruik" was het resultaat....
Hierbij gaat Mobile Vikings (Proximus) in de fout tegen de BIPT regels (en onlangs verschenen Koninklijk Besluit) in verband met CLI.
Nummers die als CLI meegestuurd worden moeten zelf altijd oproepbaar zijn :-D

Toegevoegd na 22 minuten 52 seconden:
Net ook eens gekeken op mijn "My Viking"
Ik heb vandaag 2 uitgaande sms naar datzelfde nummer (10.31 en 10.46) :-)
Gratis (gezien binnen de belbundel) ...
MV SMS.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up :-( ).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SPRN
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

Belgissschenaap schreef: 16 jun 2024, 15:01 Maar ze gebruiken desalniettemin hrt Base netwerk
Nee, hoor. Gewoon het Proximusnetwerk. Als je VoWiFi gebruikt, staat er zelf 'Proximus' als provider, i.p.v. 'JIM Mobile'.
Voor de switch, zaten ze op het Orangenetwerk — en nóg dáárvoor het Basenetwerk, wat dus al even geleden is.

Interessant om te lezen dat het waarschijnlijk iets met voicemail te maken heeft. Zou het getriggerd worden wanneer correspondenten naar je voicemail doorgeschakeld worden?
Hoewel dat eigenlijk niet zou mogen gebeuren, is een tijdelijke oplossing dan misschien je VM uitschakelen, aangezien je die voor jouw toepassing niet gebruikt.
Ik heb even bij mezelf gecheckt (mijn JIM-nummer wordt ook uitsluitend voor kleine hoeveelheden data gebruikt) en daar werden nog geen sms'en aangerekend.
honda4life
Moderator
Moderator

Bericht

Is een gekend probleem dat ze aan het bekijken zijn, geld wordt nadien teruggestort zeggen ze.
Katie123
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Heb vandaag gebeld naar de klantendienst. Zouden jullie best ook doen om jullie geld terug te krijgen. Er is een bug bij de prepaidkaarten van Jim mobile en Mobile Vikings bij de invoering van visual voicemail. Gelukkig geen hacking ☺️
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Gezien het een bug is, ga ik ervan uit dat Jim/Mobile Vikings dit - zonder tussenkomst van de klant - automatisch voor alle klanten kan rechtzetten.
Je wilt toch niet dat een paar duizend klanten zelf bellen om 7 cent terug te vragen :-(

PS - niet alleen bij de prepaid klanten :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 209 keer
Bedankt: 656 keer

Bericht

hiervoor wordt een minieme buitenbundelkost gerekend van € 0,10/MB op je volgende aanrekening/factuur
10 ct/MB nog altijd "miniem" durven noemen...
Katie123
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Een automatische rechtzetting? Ik betwijfel dat, aangezien er een dossiertje moest aangemaakt worden.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Zijn ze bij MV overigens van plan om die bug op te lossen? Of is er op z'n minst een manier om als work around een halt toe te roepen aan die spook-SMS'en? Sowieso stond mijn voicemail om te beginnen al niet actief, maar ik heb nu ook nog ergens een instelling op mijn telefoon gevonden die een koppeling lijkt te leggen tussen voicemail en berichten, én bovendien heb ik als standaard-SIM voor het versturen van berichten een SIM-kaart ingesteld die helemaal geen berichten kan versturen. Hopelijk is dat alles voldoende om een einde te maken aan deze spoken.

Zolang je in het 'EU-binnenland' bent, maken die spook-SMS'en (die in het buitenland overigens nog het 'überphishy' nummer +4432475161969 meekrijgen) niet veel uit voor abonnementen met ongelimiteerde SMS, maar eens je buiten de EU gaat worden die doodleuk aangerekend aan 0,5 euro per stuk. Er staat wel een limiet op uitgaven buiten de bundel, maar het was niet de bedoeling dat die 'marge' door deze ondingen zou opgesoepeerd worden.
Pico
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 28 keer

Bericht

Is blijkbaar een algemeen probleem op het Proximus netwerk.

Ikzelf zit bij Scarlet Mobile en net hetzelfde probleem sinds enkele weken, ook mensen bij Yoin ervaren problemen.
Mensen opgepast dus voor wie op reis vertrekt buiten de EU!

https://nl.forum.proximus.be/myproximus ... icht-61033

https://www.telguarder.com/be/nummer/0475161969
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Pico schreef: 24 jul 2024, 10:17 Mensen opgepast dus voor wie op reis vertrekt buiten de EU!
Gezien dit virtuele sms'sen zijn, verstuurd vanuit het Proximus systeem, en niet vanaf jouw toestel, zullen die niet aangerekend worden aan roaming tarief (deze spook sms'sen passeren niet door het netwerk van de roaming provider).