Probleem: wisselende snelheden

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
ubremoved_34089
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Ik heb sinds vorige week dinsdag Fiber XS bij edpnet. Dit loopt meestal zeer goed (snelheid tegen de beloofde 150 Mbps), maar som daalt hij naar ca. 90 en soms zelfs onder de 50 en ronde de 10. Zie screenshots als bijlage.

Ik had in het begin het idee dat dit kwam door een slecht contact aan de net geplaatste ONT: bij de minste beweging van het bakje of de kabel gaat het lichtje van GET1 uit (ik was een switch aan het installeren en met het bewegen van de kabels daarvan, bewoog die van de ONT -> Fritzbox ook een beetje). Wanneer ik de kabel dan nog een extra duwtje gaf, leek het opgelost. (Ondertussen al verschillende kabels geprobeerd.)

Het probleem lijkt zich nu echter ook te stellen zonder dat de kabel bewogen is.

Kan dit effectief aan de ONT liggen? Het is nog een "oude" vierpoorts...

(Speedtest geeft vreemd genoeg soms Orange weer als provider ipv edpnet...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Misschien kan @Joachim hiermee helpen?

Ivm Orange naamgeving. Komt doordat de IP range van Orange kwam (dacht ik). Werd in het verleden hier al is uitgelegd door iemand.
Je kan meer info zien door je public IP in whois in te geven om wat meer info te zien
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.6_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 505 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Bericht

aan de ONT lijkt me sterk (niets is onmogelijk, maar het is niet erg waarschijnlijk)

- zeker dat het de snelheid is (en niet bv de testserver die niet kan volgen? ik zie in je slechtste individual result de voo testserver bv, ipv de edpnet server)
- zeker dat er geen enkel toestel iets aan het downloaden is (of aan het syncen van iets, of aan het updaten, ...)
- zeker dat er niemand steam open heeft staan? (want dat kan je verbinding echt wel dichttrekken als het wil)
- zeker dat de wifi bij momenten niet slechter is, als je over wifi test? (storingen van nabijgelegen APs of andere zaken)

als het bovenstaande niet is, is er ook nog altijd een mogelijkheid dat edp niet genoeg capaciteit heeft bij momenten vermoed ik (hetzelfde verhaal als je bij vdsl kan terugvinden in sommige regio's)
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 555 keer

Bericht

Best gewoon een helpdesk ticket openen, je mag me steeds het ticket nummer DM'en om het mee op te volgen. De tips hierboven beschreven zijn sowieso al goed advies.