Microsoft W11 Recall - privacy nachtmerrie

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Microsoft gaat een nieuwe 'AI feature' introduceren op de toekomstige ARM-based toestellen, genaamd Recall. Dit ding gaat elke paar seconden een screenshot (of iets gelijkaardigs - details zijn nog wat onbekend) nemen en deze "lokaal en ge-encrypteerd per persoon" (zo beloofd MS) opslaan om te gebruiken als de gebruiker iets wilt opzoeken.

Enkel DRM content en private browsing in Edge zou niet gecapteerd worden. Al de rest wel - inclusief gevoelige medische data, betalings informatie, ...

Privacy nachtmerrie!

https://tweakers.net/nieuws/222120/micr ... ws-11.html
https://time.com/6980911/microsoft-copi ... -concerns/
https://www.tomshardware.com/software/w ... -nightmare
https://www.theregister.com/2024/05/22/windows_recall/
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 26 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Het spel begint, dumpen die zooi ?
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Ook een makkelijk doel voor malware: het is misschien geencrypteerd zolang je niet bent ingelogd of iets aan het zoeken bent, maar laat malware nu eens draaien op gebruikers niveau...

Ook zijn er verschillen in encryptie tussen home en pro licentie gebruikers.

Legio opties voor misbruik. Maar ze zullen het wss oplossen met "AI".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Gebruikers kunnen de feature ook uitschakelen en specifieke apps of websites uitsluiten van de index.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Dit vereist een manuele actie, die - laten we eerlijk zijn - 99% niet zal doen.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Bericht

Zal de EU hiermee instemmen, hopelijk wordt het gezond verstand aangesproken.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Op mijn laptops werk ik al 20 jaar met een linux distro,
mijn desktop gaat redelijk snel volgen hoe Microsoft nu bezig is.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Bericht

Na Windows 10 volgt hier Linux Mint op mijn Workstation, de Laptop is al overgezet, de tablet gaat eruit.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Het enige waar ik nog een Windows install voor gebruik is Lightroom Classic. Al een paar keer geprobeerd in een VM maar dat blijft huilen met de pet op.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Lightroom vlot laten werken is sowieso al een uitdaging dus met VM zal het zeker niet beter gaan.

Het zou inderdaad beter zijn dat je dit manueel moet aan schakelen maar anderzijds kan privacy de meeste ook niet veel schelen omdat ze het toch niet begrijpen tot ze problemen krijgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik kan me echt niet voorstellen dat de EU hier niet moeilijk over zou doen.
Dit lijkt me -at best- een volledig opt-in feature, geen opt-out, en al zeker niet mandatory.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 462 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Ook voor mij een ver-van-mijn-bed-show gelukkig.

Wat zou er eigenlijk nodig zijn opdat je overschakelt naar BSD (incl macOS) of Linux? De meeste software is nu toch beschikbaar? Desnoods draai je hetgeen voor wat er nog echt geen alternatief is onder een VM, kwestie van de attack surface zo klein mogelijk te maken.

Enerzijds heb je die telemetrie van Microsoft die hoe langer hoe erger wordt, die Apple gewoon niet nodig heeft om winst te maken en Linux uiteraard ook niet. Anderzijds heb je al die malware. In de lijsten die dagelijks gepubliceerd wordt staat het vol van de exe's en msi's. AgentTesla en RATs en wat weet ik nog, zaken die al jaren meegaan en nog steeds massaal verspreiden. Ransomware.

Voor macOS zie je vooral een bepaalde infostealer. Die enkel werkt als je je paswoord geeft eraan. Apple heeft haar ingebouwde beveiligings-engine met updates die de rest er meestal er snel uithaalt. Linux is vooral nog Mirai mutanten (botnets). Gelet op de compartimentalisering kunnen ze niet echt veel schade aanrichten aan jou, tenzij je voortdurend onder root werkt wat allesbehalve de juiste methode is.

Vaak wordt gezegd dat malware ook naar macOS en Linux zal komen als ze populairder worden, wel ze zijn heel wat populairder geworden* (vooral in eerste wereld markten, in de VS bezit macOS al een derde van de desktop markt) maar gelet op de veel betere beveiligingsomgeving is malware niet in dezelfde gradatie meegevolgd.

Overweeg toch over te schakelen.

*URL zegt nog market share van "Windows 7" wat oorspronkelijk de grafiek was, maar de grafiek is nu wel degelijk alle versies van Windows
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
Bedankt: 3315 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

Dizzy schreef: 4 maanden geleden Gebruikers kunnen de feature ook uitschakelen en specifieke apps of websites uitsluiten van de index.
Hier staat er toch iets anders:
Recall can be paused, or certain applications can be excluded from Recall's snapshots, but it will be baked into the Windows operating system starting with Windows 11 24H2 on Copilot+ PCs, and can't be fully removed or disabled
https://www.tomshardware.com/software/w ... -nightmare
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

https://cyberplace.social/@GossiTheDog/ ... 4357074203

Meer technische informatie. Data zit in een sqlite database en kan dus zeer gemakkelijk gestolen worden.

Added in 3 minutes 54 seconds:
Staat blijkbaar ook default aan op Intune managed omgevingen.... good for business!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 748 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden Wat zou er eigenlijk nodig zijn opdat je overschakelt naar Linux?
Koudwatervrees :)?
Wat met clouddiensten (dropbox, GoogleDrive, MS OneDrive)?
Wat met specifieke software (in mijn geval: Visio)? Hoe vlot draait dat in Wine?

zie ook viewtopic.php?p=987792
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 148 keer

Bericht

heist_175 schreef: 4 maanden geleden CCatalyst schreef: ↑2 dagen geleden:
Wat zou er eigenlijk nodig zijn opdat je overschakelt naar Linux?
Ik zou zeggen, een bekende Linux distro uit de Debian groep Live uitproberen, software toevoegen en uittesten.
Windows is meer gemaakt voor power users, maar voor 90 % van alle gebruikers volstaat denk ik een standaard Linus installatie + een hoop extra programma's volgens je noden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-18 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Grafana
Ubuntu Mate 22.04 / 24.04
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 30 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 4 maanden geleden Wat zou er eigenlijk nodig zijn opdat je overschakelt naar BSD (incl macOS) of Linux?
Het privacybeleid van MS is voor mij al sinds Windows 10 een doorn in het oog, maar ik loste dit altijd op via O&O shutup etc. Intussen op Windows 11, op zich meer tevreden van ivm. Windows 10 (vooral mbt UI en betere Settings app). Maar de evolutie naar reclame over allerlei apps de laatste weken/maanden, alsook de constante nagging om toch maar over te schakelen op een online user account (al langer), heeft ertoe geleid dat ik begin mei officieel begonnen ben met mijn transitie naar Fedora (waarom deze distro valt buiten bestek van deze discussie).

Nu goed, er zijn wel enkele moeilijke stappen in dat kader, zoals:
- MS Office 365 pakket; heb ik opgelost door cold turkey over te schakelen op OnlyOffice (ook op mijn huidige Windows OS), en het bevalt me zeer; LibreOffice voldoet niet.
- Games: evident iets wat niet volledig mogelijk zal zijn, maar Steam & Lutris zijn hoopgevend; uiteindelijk vermoed ik dat een dualboot altijd zal blijven. Situatie te vergelijken met een aparte console.
- WAF --> eigenlijk nog de belangrijkste barrière. Maar we kneden verder ;)
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

MS Office: er zijn stand-alone pakketten te krijgen, ik werk nog altijd met Office en Visio 2021 (legale licenties, geen paniek) en niet met O365.
Voor W11 zag ik laatst iets op GitHub, met hier de handleiding: https://lifehacker.com/tech/how-to-inst ... extra-junk
How to Install Windows 11 Without All the Extra Junk
Finally, a way to install Windows without installing Edge, OneDrive, Copilot, or any Microsoft tie-ins.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Bericht

@heist_175 jouw voorstellen behoren tot dat soort maneuvers die ik sinds 2015 (reeds voor Windows 11) met enige regelmaat toepas. Maar op een gegeven moment wordt 't wat veel en ben ik aldus volop op zoek naar een waardig alternatief.

En ik ben er bijna, want voor dagelijks werk kan ik, middels OnlyOffice, eigenlijk al overschakelen op Linux. De grootste belemmering, cfr supra, zit 'm in games (steeds minder) en de wife approval factor :wink:
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Een standalone office-pakket is niet echt "manoeuvres".
De GitHub-tool lijkt heel hard op "slipstreamen", wat al "standaard" was onder Windows 2000 :).

Als je overgeschakelt bent: hoe regel je dan Google Drive of OneDrive?
Ik zie dat er voor TightVNC ook enkel een Windows client is (maar wel Linux als server).
https://www.tightvnc.com/download.php

Toch het gevoel dat ik in een rabbit-hole ga vallen eens ik overweeg W10/11 te vervangen door een van de honderdduzend Linux-smaakjes. En dan zijn we ongetwijfeld nog de nachtmerrie die drivers heet vergeten?
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Eerlijk gezegd heb ik zeer weinig driver issues op linux. Vrijwel geen die ik me recent kan herinneren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

In de eerste plaats zou ik voor zakelijke of productieomgevingen toch verwijzen naar BSD, de Berkeley Software Distribution, en dan specifiek macOS. Stamt net als Linux ook af van de OG UNIX. Gezien de bredere adoptie in de lucratieve VS (derde marketshare desktop) zit je qua support over het algemeen wel goed. De AArch64 (Apple Silicon) architectuur is bovendien extreem performant.

Natuurlijk, de kost van de hardware aankoop, de planned obsolescence etc blijven contra-argumenten die niet zullen veranderen. Anderzijds is dat ook wel onder meer de reden dat Apple niet naar "alternatieve" revenuestromen moet zoeken om de aandeelhouder tevreden te houden, zoals Microsoft wel moet doen in de aanleiding van deze topic.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Ik denk dat de BSD heritage van Macos er tegenwoordig zeer weinig toe doet. (en je je kan afvragen of ze zelfs nog voldoen hieraan).
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Ik wil perfect werkende hardware (NUC7i7) die binnenkort niet meer ondersteund wordt door MS (met hun W11 requirements) toch blijven gebruiken.
Overpriced hardware bijkopen is geen onderdeel van die strategie. Los van de vendor-lock-in van dat merk.
En Apple is heus wél op zoek naar alternatieve revenuestromen (de verkoop in China stokt of daalt): reclame, Appstore, overpriced diensten (cloud ed), ...

't Is dat in een NUC de SSD zo goed verstopt zit, wat "wat proberen" lastiger maakt.
In een ATX plaats je gewoon 2 SSD's en je verandert welke disk ie moet gebruiken bij opstarten.
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

heist_175 schreef: 4 maanden geleden 't Is dat in een NUC de SSD zo goed verstopt zit, wat "wat proberen" lastiger maakt.
Voorbeeld hieronder is wel met een oudere Ubuntu versie, maar zou toch in dezelfde lijn lopen.
https://ubuntu.com/download/intel-nuc-desktop
EdpNet XL 99/35 Mbps
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

devilkin schreef: 4 maanden geleden Ik denk dat de BSD heritage van Macos er tegenwoordig zeer weinig toe doet. (en je je kan afvragen of ze zelfs nog voldoen hieraan).
Dat doen ze wel degelijk. Ook de laatste versies, ook op de ARM architectuur. Volledig SUS (POSIX) gecertificeerd, mag het UNIX trademark gebruiken, net als z/OS, AIX, HP-UX, OpenServer en uiteraard de OG Bell/AT&T/Novell UNIX legacy, waar het allemaal mee begonnen is, die vandaag nog voortleeft onder SCO UnixWare.

Nu, Solaris zou daar ook wel op moeten staan, en de BSD's uiteraard ook, maar die betalen niet om "UNIX" te mogen gebruiken in hun reclame.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Bericht

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Een standalone office-pakket is niet echt "manoeuvres".
Believe me, weanen van MS Office is in allerlei opzichten een manoeuvre :bang: :wink:
EDIT: good Lord, ik was echt niet meer mee. Je bedoelde uiteraard ms office standalone. Snap ik zeker, maar ik heb graag een pakket dat met de tijd meegaat. Dus dat doet office 365 heel goed, maar Onlyoffice en libre office eveneens. Zonder die verplichte online accounts. Excuses dat ik dat verkeerd las

heist_175 schreef: 4 maanden geleden De GitHub-tool lijkt heel hard op "slipstreamen", wat al "standaard" was onder Windows 2000 :).
Ik volg ff niet :-)
EDIT : uiteraard nu wel. Heb je post hierover terug gevonden. Mja, is zeker juist wat je voorstelt, maar al dat tinkering gewoon om die brol er niet bij te moeten hebben... Waarom bieden ze elke app niet apart aan, zoals Office 365 for macOS?
heist_175 schreef: 4 maanden geleden Als je overgeschakelt bent: hoe regel je dan Google Drive of OneDrive?
Ik heb de voorbij jaren erop gewaakt dat ik multiplatform compatibele software kies voor gangbare functionaliteit zoals bv synchronisatie. Lange tijd Dropbox, tussen 2017 en 2023 ikv privacy omschakeling naar Tresorit. En sinds ik een jaartje een NAS heb ingelopen : synology drive client. Allemaal Windows, macos en Linux compatibel.

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Ik zie dat er voor TightVNC ook enkel een Windows client is (maar wel Linux als server).
https://www.tightvnc.com/download.php
Anydesk?

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Toch het gevoel dat ik in een rabbit-hole ga vallen eens ik overweeg W10/11 te vervangen door een van de honderdduzend Linux-smaakjes. En dan zijn we ongetwijfeld nog de nachtmerrie die drivers heet vergeten?
Drivers zijn vooral een issue bij stabiele distro's als debian of Linux Mint (laatste versie dateert uit 2021). Is ook de reden waarom ik op Fedora heb overgeschakeld, die om de zes maand van kernel verandert, met verplichting tot upgrade om de 13 maand. Lijkt me redelijk.

En dan al die distro's tja. Heel wat brol tussen, als je 't mij vraagt. En uiteindelijk komt 't altijd neer op welke package manager je gebruikt. Elke versie is te herleiden tot een variant van debian/ubuntu (synaptics), fedora (dnf) of arch (pacman). Ik kan het zelf niet, maar naar 't schijnt kan je met enige moeite distro X helemaal ombouwen tot distro Y, afgezien van de package manager.

En als je wil dual booten met de enige bekende windows versie die na oktober 2025 nog ondersteund wordt, namelijk Windows 11, dan weet je dat je secureboot zult moeten gaan tolereren, en dat je aldus een Linux distro nodig hebt die daarmee om kan gaan. En dan wordt het lijstje kort: ubuntu (& flavors), Fedora, Linux Mint en opensuse.
Laatst gewijzigd door Mortov Molotov 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

https://doublepulsar.com/recall-stealin ... 3e12e9465e

Is dus blijkbaar enorm eenvoudig om er gewoon alles uit te halen.

Hopelijk zien ze bij Microsoft nog in wat een blunder deze feature in zijn huidige vorm is.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Bericht

Adding insult to injury: Microsoft heeft extra maatregelen genomen om te verhinderen dat Windows 11 via een local account kan worden geïnstalleerd. Het net sluit zich.

Microsoft blocks Windows 11 workaround that enabled local accounts https://www.pcworld.com/article/2354686 ... ounts.html
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Je kan voor een local account misschien een wegwerp email adres gebruiken i.p.v. een nep adres en pw ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Bericht

lacer schreef: 4 maanden geleden Je kan voor een local account misschien een wegwerp email adres gebruiken i.p.v. een nep adres en pw ?
Zeker, maar het gaat mij om het principe. Om een of andere reden vindt MS het nodig om mijn daily driver langzaam maar zeker in te palmen met télémétrie en weet ik veel nog wat fraais.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

https://archive.is/xlh7n
Microsoft is aan het terug krabbelen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

devilkin schreef: 3 maanden geleden Microsoft is aan het terug krabbelen.
Leuk, natuurlijk op een vrijdag zodat het tegen maandag vergeten is, maar dat neemt de vertrouwensbreuk niet weg. En dat is iets dat ze niet snel gaan kunnen oplossen.

Tech is sowieso een sector met weinig vertrouwen, maar zelfs in die sector zit Microsoft IMHO nu echt helemaal onderaan het klassement, nog net boven rode lantaarn Facebook/Meta.
Twitter: https://twitter.com/Grummz/status/1793132151636132091
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Zo denk ik er ook over, nooit niet echt een fan van Microsoft als bedrijf,
het vertrouwen is totaal weg door zo stunten uit te halen.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member

Bericht

Ik moet zeggen dat ik ze, zelfs voor Windows 8, nog wat krediet wou geven (o.a. betere batterij duur op laptops), maar sinds Windows 10 is 't echt wel bergaf aan 't gaan met mijn sympathie. En ik gebruik Windows al sinds de 3.1 dagen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik zag er een video over en ik snap zelfs niet waarom je dat zou willen. Het lijkt me ook vooral handig voor anderen die willen zien wat jij op jouw PC (de P stond voor personal) doet. Zelf weet je toch normaal goed genoeg wat je gedaan hebt en een zoekfunctie voor mensen die geen mapstructuur kunnen beheren bestond ook al.
devilkin
Administrator
Administrator

Bericht

Ja, maar... AI!!?!

De natte droom van elk marketing departement momenteel.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Je kan perfect AI gebruiken zonder om de zoveel seconden een screenshot te maken. Dat neemt ook nog eens een pak ruimte in beslag.

Ik denk dat ze het vooral willen implementeren in werk laptops. De werkgever zal wel mogelijk interesse hebben in zo'n functie :)